{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.105 visninger | Oprettet:

Akvarium nybegynder mangler hjælp :-) {{forumTopicSubject}}

Vi har lige fået et lille akvarium med nogle blandet fisk i og jeg er helt blank på fisk så tænker der måske er noget kloge fiske-mennesker herinder der kunne hjælpe lidt smiley

1. Den er vandpumpe/vandrenser skal den være helt nede under vand eller skal den bare sidde og sprøjde vand ud i overfladen?

2. Hvornår skal lyset tændes og hvordan med sollys?

3. Skal de have mad flere gange om dagen eller er den nok med en gang?

4. Der er bl.a en fin kamp-fisk, er der noget jeg skal tænke på hvis jeg vil købe nogle andre fisk (ved godt der kun må være en kamp-fisk)

Hmm tror det lige var det for nu men bare kom frisk med gode råd da jeg som skrevet er helt blank smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Akvarium nybegynder mangler hjælp :-)
  • #1   20. sep 2012 Hold akvariet væk fra direkte sollys.. Det danner alger HELT vildt..

    En gang mad om dagen er rigeligt..

    Det andet kan jeg ikke svare på smiley


  • #2   20. sep 2012 Jo det med kampfisken kan jeg.. Sørg for at du ikke har nogen finne bidere.. Så er kampfisken knap så køn.. Hvis det er en han fisk.. Så kan du sagtens købe to hunner til ham.. ja eller en enkelt.. smiley

  • #3   20. sep 2012 Hvor stort er akvariet?

  • #4   20. sep 2012 Line....: Hvordan ved jeg om det er finnebidere, det er jo nok ikke lige noget jeg kan se på dem hehe, tænker om det er nogle særlige arter smiley


    Trine : Det er vist kun ca 60 L men er ikke sikker smiley


  • #5   20. sep 2012 Det skal du spørge din fiske handler om.. smiley Jeg ved desværre ikke hvilke arter der er finnebiddere.. smiley

  • #8   20. sep 2012 Line...: Hehe det må jeg så prøve smiley

    Pia... : Super takker smiley Vandpumpe tingen har jeg sat lige i vand-overfladen da jeg tænkte at det nok ikke var så smart med ledningen under vand hehe.


    The Fish Nerd : Øhh tror det er en han men er ikke sikker, den er med lange finner og hale og er flot blå......

    Skal der ikke være nogle planter i?


  • #10   20. sep 2012 The Fish Nerd : Ok så vil jeg lede lidt efter sådan en. Der er 3 små huse i, men dem bruger den ikke den er faktisk mest midt i det hele hehe smiley

  • #11   20. sep 2012 Maj-britt....: Der er ca 15 små fisk, muligt det er 54 L aner det ikke, sådan er det når man pludselig blive fiske-ejer fordi datteren kommer hjem med en pose blandet fisk og et akvarium under armen da hun syntes det var syndt de bare skulle skylles ud hehe smiley

  • #12   20. sep 2012 The Fish Nerd : Ved kun der er 3 suge-maller de andre aner jeg ikke hvad hedder smiley

  • #14   20. sep 2012 Tak for tråden smiley
    Jeg fik et akvarie ind af døren igår med et par poser fisk, sønnen skulle flytte et andet sted hen, så der var ikke plads, så nu står jeg idag og skal etablere et godt fiske miljø.
    Lige det med varmelegemet, skulle blive under vand, det var jeg ikke helt bevidst om, men det fandt jeg ud af smiley
    Så der skal lige læses på akvariefisk idag, så de kan få det godt.


  • #15   20. sep 2012 De her fisk er slet ikke opdraget for de vil ikke stå stille mens de skal have billeder hehe smiley

    profilbillede
  • #16   20. sep 2012 Hvor fint.
    Glæder mig egentlig lidt, til at få rigtig gang i mit smiley


  • #17   20. sep 2012 Maj-britt : Hvor mange skal der være for det er en stime og kan der være flere slags stime fisk sammen eller skal de være samme art for det fungere for dem?
    Tro mig jeg sidder her og googler mens jeg har en gammel bog på skødet, men syntes ikke det er nemt for jeg syntes lidt de ligner hinanden hehe smiley


  • #18   20. sep 2012 Bumble bee : Jeg er nu ikke sikker på jeg syntes det er sååå fantastisk, men nu er de her og så må jeg jo gøre hvad jeg kan for at hjæpe datteren mest muligt, for hun syntes det er fantastisk med de her fjollede fisk smiley hehe

  • #20   20. sep 2012 The Fish Nerd : Ok men der er vel osse grænser for hvor mange der kan være i vores lille fiskedam, tænker det jo ikke nytter at proppe akvariet til


    Maj-britt : Syntes osse det er lidt rodet lige nu med 6-7 forskellige så ville gerne have lidt "ro" i akvariet.


  • #22   20. sep 2012 Maj-Britt. Ja guppyer er godt og så er de vist osse nemme, kan huske vi havde dem som børn og de avlede som gale hvilket vi syntes var sjovt smiley

    The Fish Nerd : Ved heller ikke lige hvad plane er, syntes det er lidt svært at ligge en plan når man ikke ved noget om det hehe smiley Nej tror ikke de skal sælges for hvis jeg gjorde det ville jeg vist blive uvenner med datteren hehe smiley


  • #23   20. sep 2012 Den ene i forgrunden ligner i hvert fald en sort neon, og det er en stimefisk.

  • #24   20. sep 2012 Susanne : Hvis det er den der lille orange en, så er der 3-4 stk af dem men den svømmer ikke i stime ligesom man ser den alm neon gør, den anden lyse en skulle være en ballonfisk efter hvad jeg har kunne læse mig frem til men det er slet ikke sikkert jeg har ret for syntes der er mange der ser ens ud hehe smiley

  • #26   20. sep 2012 Stime fiskene svømmer ikke i stimer medmindre der er "mange" af dem.. Som Maj-Britt skriver skal der gerne være en 10-15 stykker før de kommer til deres ret..

  • #27   20. sep 2012 Maj-Britt : Syntes altså den ligner en ballon platy og de andre orange ligner alm platyer men er slet ikke sikker. Hvorfor skal man holde sig fra ballonmollyer ?

    Line : Ok troede de ville være sammen med deres artsfæller hvis det var stimefisk, men igen hvad ved jeg hehe suger bare alle råd osv til mig og spørger om det jeg ikke lige har fattet endnu hehe smiley


  • #29   20. sep 2012 Den lyse med orange og sort streg ligner nu en sort tetra og ikke en ballon molly.

  • #30   20. sep 2012 Den lille orange ligner lidt en Rød Molly men svært at se da det ikke er ret tydeligt.

    Enig med Mai-Brit langt hen af vejen.

    Dog kan strøelsen godt tillade flere fisk.
    Dine spørgsmål er ikke helt lige til da det kommer meget an på hvad for fisk der helt nøjagtigt er der i og størrelsen på akvariet.

    Biotop akvarier er nemmere at holde (det Mai-Brit beskriver med fisk fra samme sted), og hvis det er 54L som der gættes på så vil jeg sige 2-3 typer fisk + 1-2 sugemaller.

    Hvad pumpen angår så sæt den så den sidder med output lige i overfladen så den laver små bølger i vandet så kan du spare iltning.
    Der er dog pumper hvor der sidder en lille ilt indtagnings slange, de kan sidde lidt lavere.
    Der er så den fordel hvis pumpen pumper vandet ud lige under overfladen så vil du kunne hører når det trænger til nyt vand.

    Hvad sollys angår kommer det igen an på hvad fisk der helt nøjagtigt er der i, vi havde et 660L der stod i direkte sol, og der kom ikke mange alger da vi havde mbuna chichlider da de lever af alger, hvilket sugemaller også gør.
    Hvis der ikke er sugemaller i vil jeg stærkt anbefale at få 2 ancistrus, der kan man købe specielle piller til, men igen hvor tit de skal ha kommer an på algedannelsen.

    Ang. Kampfisken så er det ikke helt rigtigt der kun må være en, der må kun være 1 han, men gerne flere hunner, men vil nok mene hvis du rigtigt skal ha glæde af akvariet så skal du af med den kampfisk, den skal slet ikke ha så meget varme som andre fisk, den lever natruligt i vanddigerne i kina og vietnam.

    For mere hjælp ville det være rart med lidt skarpere billeder af fiskene (af alle typerne), dog er jeg sikker på det er en Neon der er i forgrunden med den røde men om det er en sort eller en rød neon er lidt svært at se.


  • #31   20. sep 2012 Har også billeder og film af det akvarie vi havde i direkte sollys
    http://akvarie.zentasoft.dk


  • #33   20. sep 2012 Og lige et eksempel på hvor vigtigt det er fisk trives under de rigtige forhold.

    En bruger her inde havde golden (malawi chichlider) og ville gerne ha de ynglede (hvis fisk vil yngle trives de) han havde temperaturen 1 grad for lav, og det var nok til de ikke ville.
    Han skruede 1 grad op og der gik ikke en uge og der var yngel på vej.

    Film af golden der yngler (fra vores akvarie):
    http://www.youtube.com/watch?v=9TeR-vvAgQk

    Som det ses kræver de en flade til at yngle, og der er også specielle forhold for faktisk hver eneste fisk man kan komme i et akvarie


  • #34   20. sep 2012 Dumme fisk vil ikke fotograferes smiley

    profilbillede
  • #35   20. sep 2012 Har siddet og kigget lidt på det første billede den røde kan også være en rød sværd drager.

    Billede nummer 2 kunne godt ligne en guldfisk men er ikke sikker eller måske en slørhale art.

    Er den på billede 2 kampfisken ? for så er det en hun.

    Hvad er målene på akvariet ? HxDxB

    Hvor mange fisk er der helt nøjagtigt der i ?

    Og er der sugemaller ?


  • #36   20. sep 2012 The Fish Nerd ok smiley
    Har aldrig set en broget molly kun sorte og røde men måske et mix ?


  • #37   20. sep 2012 Nå off to work kigger forbi senere smiley

  • #38   20. sep 2012 Altså nu skal jeg lige være med på om mollyer og platyer er den samme slags bare med 2 forskellige navne ?

  • #39   20. sep 2012 Så er der et lidt bedre billed af den ene af slagsen

    profilbillede
  • #40   20. sep 2012 Ja der er 3 sugemalle af en slags i

  • #42   20. sep 2012 Nu har jeg siddet og kigget billederne, de koraller og anemoner er vel forhåbenligt en baggrund ?
    Det er i hvert fald meget malplaceret da det er noget der hører hjemme i saltvandsakvarier.......

    Med den fiskesammensætning, der ville jeg nok starte forfra.

    1: De fisk du har og der kan suppleres med noget af det har godt af rødder i vandet så det bliver en smule surt + sugemallerene rasper på dem.

    Så ville jeg tage alle fiskene med til dyrehandleren, pånær sugemallerne og se om du ikke kan bytte dem til en stime på blå neon (gerne 1 15 stykker), få dem til at gå sammen med sugemallerne (og lad dem gå der en 14 dage og så kig efter fisk der passer til mallerne og neonfiskene, måske en anden tetra type som ikke er for stor.

    Det ser ud til den du har er som sussane skriver en sort neon

    Rød Neon:
    http://www.jkh-akvariefisk.dk/rod-neon/

    Ancistrus malle (det er nok sådan en du har):
    http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Bristlenose_Catfish_700.jpg&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bristlenose_Catfish_700.jpg&h=373&w=700&sz=96&tbnid=HYzQGtJrk0eNuM:&tbnh=71&tbnw=134&prev=/search%3Fq%3Dancistrus%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=ancistrus&usg=__JaixUGusBuqLzdyRJiS2VwvmO1c=&docid=-2_mTbA3H8yz2M&hl=da&sa=X&ei=V0RbUN21EMbHswaAv4DQAg&sqi=2&ved=0CDUQ9QEwAg&dur=1


  • #43   20. sep 2012 Ryan F : Hehe ja de plante/koraller er bare en baggrund der er klisteret på smiley
    Den der malle du har linket til ligner 2 af de maller der er men den sidste er mindre, lysere og tykkere så tror det er en anden slags. Er det ikke en ok malle ?


    Tror jeg må en tur forbi dyrhandleren i morgen og se hvad de har, håber der er noget der er mere spændende end de der neon, kan godt være de er nemme men syntes altså de er kedelige hehe


  • #44   21. sep 2012 Jo det er den bedste malle hvis det er et 54L og den kan gå uden for sin egen biotop.

    Finder lige et par billeder af en lysere 2 sec.

    Og vær ops på dyrehandleren måske vil sælge dig noget som du absolut ikke skal købe, det prøvede vi da vi var nybegyndere, jeg havde forelsket mig i nogle pangasius, dyrehandleren "glemte" så lige at fortælle at de bliver 1m til 1.20m.....

    Der er så rygter om at fisk vokser efter akvariet, men det er altså en skrøne, der er typer der vokser meget langsomt hvis der ikke er plads nok, men problemet er deres organer vokser i normal fart, så kan man jo tænke sig til resten.


  • #45   21. sep 2012 Den sidste formodet malle ser den sådan her ud ?
    http://www.malawicarsten.dk/test/userfiles/image/IMG_8429.jpg

    Måske i en anden farve neuance ?


  • #46   21. sep 2012 Så vidt jeg ved ja, de vil vokse langsommere men ikke stoppe med at vokse

  • #47   21. sep 2012 Den anden malle ligner den her :
    http://www.jkh-akvariefisk.dk/schwartz-panser-malle/

    Jeg er lidt vild med de der diskos-fisk, ville de måske passe ind og er de nemme at passe, igen syntes ikke det er en nem verden at komme ind i så er super glad for jeres hjælp smiley


  • #49   21. sep 2012 Øvvvv nå så må jeg jo se efter nogle andre slags

  • #51   21. sep 2012 panser-malle er rigtig god og vel en af de eneste der renser mere end den sviner til med afføring

    og her lidt om diskos

    Valg af diskos
    Når du skal vælge diskos, kan du enten købe voksne udfarvede fisk, eller ungfisk. I det første tilfælde får du selvfølgeligt et imponerende syn i akvariet med det samme. Køber du ungfisk, vil de sjældendt se ud af så meget. Til gengæld er de langt billigere, og du kan måske derfor tillade dig at købe en lille flok. Ved selv at fodre ungfiskene op ved du, at de får den optimale pleje gennem hele opvæksten. Måske farver de ud til pragteksemplarer, og måske skiller der sig et par ud fra flokken.

    I akvariet
    Selvom diskosfiskene i naturen lever i ekstremt blødt og svagt surt vand – trives den i akvariet udmærket i almindeligt vandværksvand. Kun hvis du ønsker at opdrætte fisken, må du tage den lille vandkemiker uddannelse. Langt vigtigere for fiskenes daglige trivsel er, at akvariet er indrettet med henblik på fiskenes livskrav.

    Diskosfisk trives bedst i et tæt beplantet akvarie, gerne med flydeplanter på en del af overfladen, der kan dæmpe belysningen en smule. Store bredbladede sværdplanter, en sivskov af valisneria og nogle dekorative trærødder, kan skabe en smuk ramme om dine diskos. Akvariet bør være udstyret med et effektivt filter, gerne et udvendigt motorfilter, der har kapacitet til en god biologisk filtrering. Et af kamrene i filteret kan med fordel pakkes med filterspagnum, som giver vandet en svag bruntoning, samt påvirker pH-værdien i gunstig retning. Vær opmærksom på at diskosfisk er ret varmekrævende, en temperatur på 28 – 30° C er passende.

    Selskab
    Diskosfisk kan sagtens holdes sammen med andre fiskearter. Trods deres størrelse, generer de ikke selv den mindste fisk. Oplagte selskabsfisk er små corydorasmaller, som opholder sig ved bunden, og måske en stime rød neon i midtvandet. I overfladen kan en flok øksefisk stå på lur efter føde under flydeplanterne. Alle små og rolige fiskearter kan bruges, blot de stiller samme krav til temperatur og vand.

    men er det ikke blot et hovsa akvarie du har fået ind af døren? så ville jeg vente med at bruge penge på det ind til du over hovedet ved om det er noget for dig, vendt et par måneder og se om lysten stadig er der, når du har skiften 1/3 del vand hver 14. dag og haft besvær med at rense bund og glas, og nyheds værdien er gået af projektet, er du stadig vildt interesseret så gå i gang med at lave om på alle de til du gerne vil have, og måske gå en størrelse op og så bruge det lille til avl og unger, det er nemmere at holde et meget større akvarie pænt da det opretholder sit eget miljø


  • #53   21. sep 2012 Jo det er et "arvestykke" datteren komme med og slet ikke planlagt på nogen måde, så vil ikke bruge for mange penge på det før jeg er sikker på det er noget vi gider, men gider bare heller ikke fisk der ikke siger mig noget, så tænker det må være muligt at finde nogle billige og nemme fisk vi finder spændende at se på ellers så ved jeg at vi mister intra for det inden der er gået 14 dage

  • #55   21. sep 2012 køb dem "brugt" i gul og gratis eller dba, der har jeg købt meget udstyr og fisk til billige penge, og fiskene hat ofte haft et væsentligt bedre liv der end i en dyrehandel

  • #56   21. sep 2012 Der bør i hvert fald ske noget for der er både brakvands og ferskvands i.

    Ang. Pansermaller så gør i de så vidt jeg ved rent i bunden hvor sugemaller gør det på overfladen af indholdet.

    Og ja guppyer er også en god begynderfisk men der kommer bare hurtigt for mange til sådan et akvarie,



  • #58   21. sep 2012 Vi er blevet enige om at finde en bowle til kampfisken. Jeg har set der er noget særligt foder til kampfisk, er det noget jeg skal købe til ham eller er det ikke nødvendigt. Skal han have levende foder engang i mellem ?

  • #59   21. sep 2012 Her er en Kampfisk for begyndere:
    http://cichlids.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Kampfisk_for_begyndere


  • #60   21. sep 2012 jeg ville slet ikke bruge penge på den kampfisk, den bliver vist kun op til 2 år, og er den som din er udvokset vil den måske ikke engang have et år tilbage, så lad den blive hvor den er og nyd den der, hvis det kun er for dens skyld du vil have en bowle

  • #61   21. sep 2012 hehe ryan var hurtigere

  • #63   21. sep 2012 Jeg er enig med M og jeres beslutning om en bowle, og hav den så længe i kan på den måde.

  • #64   21. sep 2012 Men kan den gå med eks guppyer, der er jo nogle der mener den ikke kan gå med alle fisk så er jo ikke sikker på hvad jeg skal holde mig fra

  • #65   21. sep 2012 Kampfisken i en bowle, den vil komme mere til sin ret.

    Behold de 2 sugemaller og resten ville jeg personligt se om jeg ikke kunne afsætte ved dyrehandleren.

    Så skal du finde en fisk der er lille og du kan lide, f.eks. rød neon eller guppy og få en stime på en 15 fisk.

    Få akvariet op at kører.

    Find en anden fisk som kræver det samme, og gerne en der svømmer i et andet vandlag end den første du valgte, tager du så en nummer 2 (stadig lille) som ikke er en stimefisk så en 3-5 stykker af den.

    Til bund rens kan du evt. anskaffe dig khuli ål.
    http://www.zoopet.com/bilder/data/525/medium/1321.jpg

    Alternativt kunne du få som nummer 2 nogle røde chery rejer eller rødkloet krabbe
    Skal dog siges at der skal skærmes godt af i toppen hvis du får krabber eller hummer, de vil gerne stikke af


  • #66   21. sep 2012 Hehe havde faktisk kiggede på de der ål og rejer, men kan man se dem eller gemmer de sig hele tiden ?

    Kunne den der anden alene malle evt rykke over i en bowle med kampfisken ?


  • #67   21. sep 2012 Ålene kommer frem og så gemmer de sig lidt og kommer frem de er meget hygsomme.

    Rejer har jeg ikke selv haft, men der hvor jeg har set dem er de fremme det meste af tiden.

    En krabbe er også sjov vi har haft rødkloet de bliver på størelse med en 5er ca.

    har vist en video liggende af den


  • #68   21. sep 2012 (link fjernet)

    Der er sådan en scrollbar neders i afspilleren, det er den sidste film - Crab


  • #69   21. sep 2012 Og et billede af dem vi havde
    (link fjernet)

    (link fjernet)


  • #70   21. sep 2012 havde jeg kun sådan en lille balje, havde jeg klart valgt at have et par sommerfuglecichlider deri.....
    de er simpelthen så smukke.... smiley
    og JEG synes de er nemme at holde smiley

    men så er vi jo ovre i en helt anden type fisk smiley


  • #71   21. sep 2012 T jepper er de, men de kan også være problematiske.......
    Hvis ikke dyrehandleren ved nok om det ender du med at få nogle der slår hinanden ihjel, de er meget teritoriale

    Det er ikke det jeg vil betegne som en begynderfisk smiley

    Det er det samme med f.eks. elefantfisk, man skal efter min mening starte ud med noget der er nemt i sig selv for at få føling med vandværdier, vandhårhed osv.


  • #72   21. sep 2012 Ryan -du har ret... men de er sååååååå fine altså smiley

    jeg har virkelig en svaghed for dem smiley

    især de blå... men de er jo virkelig et kapitel for sig smiley
    (og desuden ikke til at komme i nærheden af for penge... altså et par i ordentlig kvalitet)


  • #73   21. sep 2012 Så fik kamp-fisken og den alene malle nyt hjem

    profilbillede
  • #74   21. sep 2012 smiley


    profilbillede
  • #75   21. sep 2012 Til den andet kom jeg lige til at købe 3 af de der ål og 6 guppyer og som bonus fandt vi en enlig algereje i posen da vi kom hjem sååå hvis den ellers passer til de andre må vi jo hellere ned igen i næste uge og købe nogle flere af dem smiley

  • #76   21. sep 2012 spændende smiley

  • #77   21. sep 2012 Ja til nu syntes både datteren og jeg at det er lidt sjovt, men tror osse det har hjulpet meget med alt det hjælp vi har fået her, vi har da aldrig læst så meget om fisk som vi har gjort de sidste par dage hehe smiley


Kommentér på:
Akvarium nybegynder mangler hjælp :-)

Annonce