Børnepasning og ansvar Børnepasning og ansvar
Jeg vil prøve at beskrive en oplevelse jeg havde idag.
jeg beskriver den så neutralt jeg kan, og så håber jeg I vil komme med jeres umiddelbare mening om hændelsen.
Lidt info:
Dagplejerne i byen kommer hver uge i børnehaven og dagplejebørnene leger på børnehavens legeplads eller i "dagplejerummet" hvis vejret er dårligt.
Først for på legepladsen er en stor sandkasse med sider, så man som voksen kan sidde på kanten af sandkassen.
Lige efter sandkassen er en stor jordvold med en rutchebane.
Rutchebanen er på sandkassesiden og trapperne op er på modsatte side af volden.
Hændelsen:
jeg afleverer min datter sent i børnehaven idag, så jeg får hende i regntøjet og går med hende ud på legepladsen.. hun har gået i børnehaven i 2 mdr og er stadig ikke 100% ok med at blive afleveret.
Vi går forbi sandkassen, hvor der sidder 4 dagplejemødre med dagplejebørn.
Dagplejemødrene sidder på kanten af sandkassen og snakker.
Vi går forbi rutchebanejordvolden og ned mod gyngerne i den fjerne ende af legepladsen.
På vej derned registrerer jeg at et barn græder.
Jeg går tilbage til rutchebanen og lige ved øverste trappetrin ( mindst 1½ meter op til øverste trin i lige linie fra jorden.. Dvs ca 15 trin ) ligger en dreng med jord og snot i hele fjæset og græder.
jeg hjælper ham op og ser nu at han er lidt usikker gående og ikke gammel nok til at gå i børnehave.. Under 2 år er mit gæt.
En børnehavepædagog kommer også hurtigt til og hun følger drengen om til dagplejerne.
Endnu en lille pode på måske 1½ år står på øverste trin og vil nu følge efter ned af trappen.. gående forlæns ( ikke kravlende baglæns )
jeg "fanger ham" og hjælper ham ned.
Ham følger jeg om til dagplejerne på den anden side af jordvolden og fortæller at han var ved at stå på hovedet ned af trapperne.
Dagplejemoren, der har han siger tak, og henvendt til drengen " Du skal huske at kravle baglæns ned"
Jeg går tilbage til min pige og giver hende en gyngetur inden jeg siger farvel og går.
Hvad tænker I om det ?
maj 2007
Følger: 35 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 28 Svar: 695
Jeg var blevet tosset!!!
Jeg har en mor som har været dagplejer i 10 år.
jul 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 41 Svar: 618
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.615
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.240
Det lugter lidt af, at dp-mødrene tager sådan et "møde" som en ekstrapause, hvor de kan sidde og knævre imens børnene leger. Men det er en legeplads til børnehavebørn, så legeredskaberne duer ikke til så små poder.. ..og slet ikke uden opsyn.
OK, man skal heller ikke være pylleret, men i "gamle" dage holdt forældrene eller større søskende øje, når vi klatrede i træer, gyngede o.s.v.
Det skulle lige have været min søn.....hvis jeg nogen sinde ville få at vidr, at han var blevet forsømt
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.417
men der skal sg være en voksen på den farlige side
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.011
jun 2006
Så er det ikke bare mig, der er en hysterisk mor.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.011
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
Og NEJ, du er IKKE en hysterisk mor, du er en ansvarlig mor.
jun 2006
her overlader man sit aller kæreste i andre VOKSNE menneskers varetægt, og så er der ingen til at holde øje med hvad børnene laver.
Jeg snakker ikke om at de lynhurtigt skal samles op og pustes på fordi de falder.. jeg snakker om at det de laver er direkte farligt.. potientielt livsfarligt
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1445 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 8.246
Og jeg har flere gange "reddet" børn i børnehaven på den ene eller anden måde.
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.582
Jeg tror mange dagplejemødre vil nægte at det er derfor, men derimod for børnenes skyld. Men ikke desto mindre kan man tit se en flok dagplejere komme gående, og tit er der mere focus på og snak med de andre voksne fremfor børnene..
Jeg er helt med på at det på mange måder må være et ensomt job, uden meget kontakt til andre voksne i løbet af dagen. Jaa jeg ved det ikke.. Selvfølgelig skal de gerne kunne mødes og have et socialt samvær, både mellem børn og voksne. Men de skal ikke glemme deres ansvar og grunden til de egentlig er der
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 42 Hunde: 3 Emner: 67 Svar: 3.356
Men som minimum skal der holdes øje med børnene, så man kan gribe ind, hvis der opstår en "farlig" situation, hvor barnet har behov for hjælp til at klare noget - som f.eks. her hvor to børn havde behov for hjælp til at forcere en trappe.
At man som dagplejemor har behov for at mødes med andre og snakke osv., kan jeg da godt forstå - men de skal stadig holde øje med de børn, som de har i deres varetægt.
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 520
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 520
jun 2006
I min oplevelse her er jeg nok lige så chokeret over den manglende reaktion da vi kom med børnene, som selve det at der ikke var nogen, der holdt øje med ungerne.
jun 2006
Der er en bestemt pædagog min datter er særligt glad for ( hun er også bare sådan en hyggelig mormor type
ligesom jeg også har fortalt hvor dårlig jeg bliver når jeg læser om en lille dreng på 3 år, der er blevet glemt ude i skoven.
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.582
Det er den dejligste personale gruppe man kan tænke sig, og det smitter af på både børn og ikke mindst de voksne imellem.
Jeg mener personligt det er vigtigt jævnligt at vise og fortælle personalet, at vi sætter pris på dem og deres arbejde. Rigtig mange tager dem som en selvfølge, afleverere og henter deres børn, spørger måske lidt ind til hvordan det er gået barnet i løbet af dagen. Det er måske en god ide at gå lidt mere op i personalets trivsel, for der er ingen tvivl om, at hvis de er glade for deres arbejdsplads og føler at deres arbejde bliver værdsat, vil det helt automatisk give dem lyst til at yde mere i de situationer hvor der er brug for det.
Dette skal ikke ses som en reklame for de privat instutioner
Børnepasning og ansvar