722 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Børnepasning og ansvar Børnepasning og ansvar

Jeg vil prøve at beskrive en oplevelse jeg havde idag.
jeg beskriver den så neutralt jeg kan, og så håber jeg I vil komme med jeres umiddelbare mening om hændelsen.

Lidt info:
Dagplejerne i byen kommer hver uge i børnehaven og dagplejebørnene leger på børnehavens legeplads eller i "dagplejerummet" hvis vejret er dårligt.

Først for på legepladsen er en stor sandkasse med sider, så man som voksen kan sidde på kanten af sandkassen.
Lige efter sandkassen er en stor jordvold med en rutchebane.
Rutchebanen er på sandkassesiden og trapperne op er på modsatte side af volden.

Hændelsen:

jeg afleverer min datter sent i børnehaven idag, så jeg får hende i regntøjet og går med hende ud på legepladsen.. hun har gået i børnehaven i 2 mdr og er stadig ikke 100% ok med at blive afleveret.
Vi går forbi sandkassen, hvor der sidder 4 dagplejemødre med dagplejebørn.
Dagplejemødrene sidder på kanten af sandkassen og snakker.

Vi går forbi rutchebanejordvolden og ned mod gyngerne i den fjerne ende af legepladsen.
På vej derned registrerer jeg at et barn græder.
Jeg går tilbage til rutchebanen og lige ved øverste trappetrin ( mindst 1½ meter op til øverste trin i lige linie fra jorden.. Dvs ca 15 trin ) ligger en dreng med jord og snot i hele fjæset og græder.
jeg hjælper ham op og ser nu at han er lidt usikker gående og ikke gammel nok til at gå i børnehave.. Under 2 år er mit gæt.
En børnehavepædagog kommer også hurtigt til og hun følger drengen om til dagplejerne.
Endnu en lille pode på måske 1½ år står på øverste trin og vil nu følge efter ned af trappen.. gående forlæns ( ikke kravlende baglæns )
jeg "fanger ham" og hjælper ham ned.
Ham følger jeg om til dagplejerne på den anden side af jordvolden og fortæller at han var ved at stå på hovedet ned af trapperne.
Dagplejemoren, der har han siger tak, og henvendt til drengen " Du skal huske at kravle baglæns ned"

Jeg går tilbage til min pige og giver hende en gyngetur inden jeg siger farvel og går.

Hvad tænker I om det ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • VVS hjælp 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Børnepasning og ansvar
  • #1   28. sep 2012 Det er slet ikke okay. Dagplejerene får ikke penge for at sidde og snakke, men for at passe på børnene. Og det har de tydeligvis ikke gjort her. De virker til at ha større interesse i at snakke, fremfor at holde øje med deres dagplejebørn.

Jeg var blevet tosset!!!

Jeg har en mor som har været dagplejer i 10 år.

• #2   28. sep 2012 det kaldes i pædagogisk praksis den frie leg smiley self skal der være en pædagog og holde udsyn, men det er svært og bedømme hvor "farlig" situationen virkelig var. desuden er der nogen børn som kronisk skriger og derfor nogen gange lige skal have en time out inden man flyver hen og tager dem op. men kan jo ikke bedømme noget eftersom jeg ikke var der.

• #3   28. sep 2012 De skal lette deres røv, lukke ædespalten, og holde øje med de børn de har ansvaret for !! Bum!!

• #4   28. sep 2012 Det er i mine øjne slet ikke ok!
    Det lugter lidt af, at dp-mødrene tager sådan et "møde" som en ekstrapause, hvor de kan sidde og knævre imens børnene leger. Men det er en legeplads til børnehavebørn, så legeredskaberne duer ikke til så små poder.. ..og slet ikke uden opsyn.
    OK, man skal heller ikke være pylleret, men i "gamle" dage holdt forældrene eller større søskende øje, når vi klatrede i træer, gyngede o.s.v.
    Det skulle lige have været min søn.....hvis jeg nogen sinde ville få at vidr, at han var blevet forsømt smiley smiley

• #5   28. sep 2012 For mig er det fint nok at der er plads til "fri leg"..
    men der skal sg være en voksen på den farlige side

• #6   28. sep 2012 Det er IKKE okay!

• #7   28. sep 2012 Tak

Så er det ikke bare mig, der er en hysterisk mor. smiley

• #8   28. sep 2012 Bestemt ikke. Min far har engang reddet en lille dreng der var ved at blive hængt eller kvalt. Husker ikke om det var det ene eller det andet, det er mange år siden. Pædagogerne havde ikke set det...:(

• #9   28. sep 2012 Det er på INGEN måde ok, men desværre også sådan jeg oplevede dagplejen i sin tid.. Jeg brokkede mig et utal af gange og fik koblet dagplejekonsulent på min dagplejer. Det var en enorm lettelse, da mine unger kom i børnehave, det var ganske anderledes med uddannet personale, der rent faktisk tog deres ansvar alvorligt. Nu er der så sket en del med nedskæringer i børnehaverne siden da, så jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan det er i dag.

Og NEJ, du er IKKE en hysterisk mor, du er en ansvarlig mor.

• #10   28. sep 2012 Jeg bliver bare så... Indebrændt harm over sådan noget..
    her overlader man sit aller kæreste i andre VOKSNE menneskers varetægt, og så er der ingen til at holde øje med hvad børnene laver.

Jeg snakker ikke om at de lynhurtigt skal samles op og pustes på fordi de falder.. jeg snakker om at det de laver er direkte farligt.. potientielt livsfarligt

• #11   28. sep 2012 Børnehaven er da ikke så meget bedre desværre. Min dreng har haft held til at stikke af flere gange fra børnehaven, hvor ingen anede hvor han var.

Og jeg har flere gange "reddet" børn i børnehaven på den ene eller anden måde.

• #12   28. sep 2012 For år tilbage var der her i byen meget snak om, at dagplejerne mødtes for at få deres eget sociale behov dækket.
    Jeg tror mange dagplejemødre vil nægte at det er derfor, men derimod for børnenes skyld. Men ikke desto mindre kan man tit se en flok dagplejere komme gående, og tit er der mere focus på og snak med de andre voksne fremfor børnene..
    Jeg er helt med på at det på mange måder må være et ensomt job, uden meget kontakt til andre voksne i løbet af dagen. Jaa jeg ved det ikke.. Selvfølgelig skal de gerne kunne mødes og have et socialt samvær, både mellem børn og voksne. Men de skal ikke glemme deres ansvar og grunden til de egentlig er der smiley

• #14   28. sep 2012 Der skal helt klart være plads til fri leg, og børnene behøver heller ikke at have en voksen til at hjælpe sig/holde i hånd hele tiden.
    Men som minimum skal der holdes øje med børnene, så man kan gribe ind, hvis der opstår en "farlig" situation, hvor barnet har behov for hjælp til at klare noget - som f.eks. her hvor to børn havde behov for hjælp til at forcere en trappe.
    At man som dagplejemor har behov for at mødes med andre og snakke osv., kan jeg da godt forstå - men de skal stadig holde øje med de børn, som de har i deres varetægt.

• #15   28. sep 2012 Det som Stine V skrev... Med ekstra Bum på... Jeg bliver rødglødende over sådanne iagttagelser. Shit happens når man har med børn at gøre, men det er ikke iorden at det sker fordi de voksne ansvarlige ikke formår at tage deres job seriøst. Og nej, en børnehavelegeplads er netop ikke lavet med med små toddlere for øje, så der har DP et større ansvar i forhold til at holde øje med deres børn, når de netop vælge at tage dem et sådant sted hen for at lade dem udfolde sig.

• #17   28. sep 2012 Karin: Jeg vil glad og gerne rose pædagogernes arbejde - jeg var lykkelig for de pædagoger mine unger havde i børnehaven - og det var børnene i øvrigt også smiley De gjorde det dælme godt og med stor ansvarlighed og empati!

• #19   28. sep 2012 Karin: Jeg kan skrive stolpe op og stolpe ned om positive og dejlige oplevelser med de pædagoger, DP, lærere jeg pt. har mødt i forbindelse med mine unger. Jeg roser dem tit og ofte ansigt til ansigt når jeg har muligheden for det, både for de store ting, men så sandelig også for de små ting de gør i hverdagen med de børn de har ansvar for:-) Når det så er sagt, kan jeg ligeledes skrive næsten ligeså mange negative ting om andre pædagoger, DP, og lærere, som jeg personligt stiller et kæmpe spørgsmålstegn ved hvorfor de overhovedet befinder sig i det erhverv de nu engang bestrider. Det er så nemt at komme til at skære alle over én kam, især når en tråd omhandler den negative fokus, men sådan skal det ikke opfattes. Pædagoger har jeg i helhed kæmpe respekt for, tænk sig dagligt at møde op til forkælede børn uden grænser, der alle bliver sat op på en piedestal af forældrene hjemmefra og vægtes af deres forældre som guld. Og forældre der mener at deres barns specielle behov og evner skal stilles foran alt andet, og tages særligt hensyn til, uagtet personalets muligheder time og mandskabsmæssigt. Men det ændrer ikke på at der er ansatte indenfor faget der bestemt ikke ville tage skade af at lette deres mås en hel del mere;-)

• #20   28. sep 2012 Jeg har ikke været utilfreds med de personer, der har passet mit barn.. Tvært imod har jeg og mit barn været meget glade for de engagerede mennesker vi har "brugt".

I min oplevelse her er jeg nok lige så chokeret over den manglende reaktion da vi kom med børnene, som selve det at der ikke var nogen, der holdt øje med ungerne.

• #21   28. sep 2012 Det Charlies moar siger.. smiley
    Der er en bestemt pædagog min datter er særligt glad for ( hun er også bare sådan en hyggelig mormor type smiley ) Og det har jeg fortalt pædagogen..
    ligesom jeg også har fortalt hvor dårlig jeg bliver når jeg læser om en lille dreng på 3 år, der er blevet glemt ude i skoven.

• #22   28. sep 2012 Vi har valgt en privat natur børnehave til vores yngste søn. Dvs. vi ikke mærker til nedskæringer, stresset arbejdsmiljø og hvad pædagoger og medhjælpere ellers udsættes for i de offentlige instutioner.
    Det er den dejligste personale gruppe man kan tænke sig, og det smitter af på både børn og ikke mindst de voksne imellem.

Jeg mener personligt det er vigtigt jævnligt at vise og fortælle personalet, at vi sætter pris på dem og deres arbejde. Rigtig mange tager dem som en selvfølge, afleverere og henter deres børn, spørger måske lidt ind til hvordan det er gået barnet i løbet af dagen. Det er måske en god ide at gå lidt mere op i personalets trivsel, for der er ingen tvivl om, at hvis de er glade for deres arbejdsplads og føler at deres arbejde bliver værdsat, vil det helt automatisk give dem lyst til at yde mere i de situationer hvor der er brug for det.

Dette skal ikke ses som en reklame for de privat instutioner smiley

Kommentér på:
Børnepasning og ansvar

Annonce