{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.780 visninger | Oprettet:

Kontanthjælp & Su (langt) {{forumTopicSubject}}

Hej venner

Jeg håber lidt at nogle af jer måske kan hjælpe mig med at finde noget omkring det her, evt. en lov. Jeg har Googlet og Googlet og synes det er meget uoverskueligt.

Sagen er således:

Jeg skulle starte på uddannelse i august, men af personlige årsager kan jeg ikke starte og melder mig ud af uddannelsen og søger så kontanthjælp for at kunne betale mine regninger.
Skolen for meldt mig ud, men det er for sent at afmelde min SU.
Som sagt søger jeg kontanthjælp og da det så bliver den 1. september, for jeg jo selvfølgelig SU, da det var for sent at afmelde det, men jeg for ingen kontanthjælp.
Jeg for så brev om at jeg ikke kan få kontanthjælp/starthjælp, da jeg har fået SU og de mener at jeg skal leve af den.
Okay, fint nok - men den SU jeg har fået skal jo betales tilbage igen.
Jeg ringer så til kommunen og hende jeg snakker med siger ikke så meget andet end "sådan er loven"

Min kæreste mener at enten kan jeg få SU eller også kan jeg kontanthjælp. Og da jeg ikke kan få SU, da jeg jo skal betale den tilbage - kan jeg så kræve at skal have den kontanthjælp som jeg ikke fik fra september måned? Det mener min kæreste, men jeg er lidt usikker.

Noget andet er, at jeg tidligere på året droppede ud af en uddannelse, og der skulle jeg betale en måneds SU tilbage, som jeg havde fået for meget. Og den måned jeg fik SU'en udbetalt, fik jeg også kontanthjælp (jeg skulle betale SU'en tilbage) Og der var der ingen problemer.

Så er det så nu jeg spørger, kunne de kræve dengang at jeg leve af min SU til trods for at den skulle betales tilbage? Er der en lov om det? I så fald, hvor kan jeg finde den? Jeg har så sent som igår, fået en regning en af døren om at de skal betales tilbage.

Jeg håber i kom igennem det og at det ikke er helt forvirrende.
Og jeg ved godt at det ene er forudbetalt og det andet er bagudbetalt og jeg godt at jeg ikke kan få SU og kontanthjælp samtidig smiley

Og så har jeg forresten måske fået job, jubiiii!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kontanthjælp & Su (langt)
  • #2   18. okt 2012 Det er jeg godt klar over, men SU'en er jo ikke en ydelse i og med jeg skal betale den tilbage?

    Jeg kan nemlig ikke forstå at jeg tidligere har kunnet få starthjælp/kontanthjælp, selvom jeg havde fået SU (som også skulle betales tilbage)

    Synes ikke rigtig det hænger sammen?

    Tak for dit svar smiley


  • #4   18. okt 2012 Har du søgt kontanthjælp til tiden, hvis bare du har overskredet tidsfristen med en dag, kan det betyde du ikke får kontanthjælp, og så er der det at SU er forudbetalt og kontanthjælp bagudbetalt, så udbetaling for september kommer først til Oktober, måske det er der den er gået galt

  • #5   18. okt 2012 Og mener også man skal dokumentere at SUén skal tilbagebetales for at kunne få kontanthjælp, lige netop for ikke at få 2 ydelser på en gang

  • #6   18. okt 2012 Jeg kan simpelthen ikke finde rundt i det. Jeg står jo med et penge der skal betales tilbage, som jeg ikke kan betale tilbage, fordi kommunen har krævet at de skal bruges.
    Jeg har dokumentation på at det skal tilbagebetales, men den fik jeg jo først igår. Da jeg søgte kontanthjælp gik jeg ud fra at de kontaktede den skulle jeg skulle have startet på, for at høre om det er rigtig nok at jeg ikke går der. De plejer jo altid at dobbelttjekke :O)


  • #7   18. okt 2012 Jeg synes du skal tage op og snakke med kommunen, det kan også være en misforståelse, selvfølgelig skal du ikke leve på en ydelse som skal tilbagebetales smiley

Kommentér på:
Kontanthjælp & Su (langt)

Annonce