8.185 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Ressourcer hos mennesker? Ressourcer hos mennesker?

...jeg er kommet til at tænke på når vi mennesker kan læse, tale, skrive og høre er det så ressourcer der høre til de fysiske, psykiske eller sociale ressourcer ...eller...er det mon alle tre ressourcer (psykisk, fysisk og socialt)???

Noget andet er der nogle der ved hvordan man definere de tre ressourcer (fysisk, psykisk og socialt)???

Er det mon noget i denne dur??.

Fysisk ressource er alt det et menneske kan.

Psykisk ressource er alt det et menneske kan.

Social ressource er alt det et menneske har.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ressourcer hos mennesker?
  • #1   13. nov 2012 Ressourcer er for mig potentiale klar til at blive brugt.
    Om det så er fysisk, psykisk eller socialt.

• #2   13. nov 2012 Det er rigtig nok CH men nu spørger jeg specifikt smiley

• #3   13. nov 2012 Fysiske ressourcer ser jeg som alt det et menneske formår ved hjælp af sin krop (gå langt, bære tunge ting, løbe 10 km...)

Psykiske ser jeg som de følesesmæssige ressourcer (kan rumme meget, overskud når tingene brænder på o.m.a)

Sociale ser jeg som de ressourcer der er tillærte... de kognitive ressourcer...

De forskellige ressourcer hænger sammen og er ofte afhængige af hinanden...
    Meget simpelt forsøg på at komme med en forklaring som jeg ser det smiley

• #4   13. nov 2012 Hvad angår læse, skrive, tale og høre, så synes jeg det handler om noget andet.

Det er så klart ressourcer, men det er sanser - og det rammer ikke helt hverken fysisk, psykisk eller socialt. Fuldstændigt som det gælder følesansen.

Fysisk ressourcer er det et menneske kan udrette med sin krop og den modstandsdygtighed denne har.
    Psykisk ressourcer er evnen til at modstå belastninger og det psykiske overskud et menneske kan opnå.
    Social ressource er evnen til at omgås andre, herunder empati.

• #5   13. nov 2012 Lise, et spørgsmål - mener du at kognitive ressourcer altid er tillærte? Og sociale ressourcer ligeså?

Det er jo et interessant tema - det er lidt en behavioristisk tankegang, tænker jeg.

• #6   13. nov 2012 Enig i din defination af de 2 første.. De sociale resurer er for mig en blanding af de 2 første og så noget medfødt og en læring i det miljø man vokser op i....Noget kulturelt betinget.

• #7   13. nov 2012 ...en social ressource er jo osse at have en kørestol

• #8   13. nov 2012 Følelser og adfærd kan tillæres på mange måder og uden at man egentligt er klar over at der foregår en tillæring... man drager erfainger og konklusioner gennem livet, både som barn og voksen, igennem de oplevelser og situationer man står i...
    Om man altid kan kalde det tillært er muligvis tvivlsomt..

• #9   13. nov 2012 Reiki Master - så er vi ude i at skulle lave en definition af social. Jeg troede du talte om menneskelige egenskaber og ikke samfundsmæssige smiley

Hvad angår kognitive ressourcer synes jeg ikke det har så meget med sociale ressourcer at gøre.
    Det handler mere om evnen til at indlære og bruge det indlærte.

• #10   13. nov 2012 ...det er da en social ressource at have en kørestol for da er man mobil og kan komme andre mennesker ved...

• #11   13. nov 2012 En kørestol er et redskab og jeg ser det ikke som en social ressource... det er en ressource, ja, men ikke en social ressource smiley

• #12   13. nov 2012 jo jo den er god nok og det er en bolig osse indenfor sundhedsvæsnet

• #13   13. nov 2012 Det er to forskellige ting, selvom ordet social indgår i dem begge.

En kørestol er bestemt ikke en menneskelig ressourcer, det er en bolig heller ikke.

Men det er ressourcer der kan tildeles i et socialt system.

• #14   13. nov 2012 vi taler forbi hinanden ch ...det er det vi lære som sosu'er

• #15   13. nov 2012 Reiki Master - i så fald synes jeg I lærer noget forkert. Det må jeg erkende.

Der er sørme da forskel på de ressourcer vi som mennesker besidder og udvikler og så dem, vi kan få tildelt eller er i besiddelse af, som er af materialistisk karakter.

En kaffekop er også en ressource. En gaffel ligeså. Men ikke en menneskelig ressource.

• #16   13. nov 2012 OK... jeg tror de ressourcer du eftersøger er defineret specifikt til uddannelsen som sosu-hjælper smiley

Hvis du slår ex. Maslows behovspyramide op vil du se at sociale behov defineres således:

Sociale behov
    Her finder man de sociale behov for fællesskab, kærlighed, venskab samt behovet for tilhørsforhold til enkeltpersoner og grupper. Det er også spørgsmålet om at føle sig accepteret af sine nære omgivelser, familie, naboer og arbejdskolleger, men også som borger i samfundet.

Her drejer det sig om behovet for at blive elsket og anerkendt og indgå i positive relationer til andre mennesker. Som eksempel kan nævnes barnet, der har behov for at føle sig elsket af sine forældre. For en person med psykisk funktionsnedsættelse gælder det, at han eller hun har behov for at føle sig anerkendt på trods af sin funktionsnedsættelse- Dette indebærer fx en relation til det pædagogiske arbejde der er præget af ligeværd og gensidig respekt

Kommentér på:
Ressourcer hos mennesker?

Annonce