Vil I hjælpe mig? {{forumTopicSubject}}
Jeg har tidligere skrevet herinde, at jeg er ekspert i hundejura, og det er jeg stadig.
Jeg har så nu taget en terapeutisk uddannelse og vil gerne bruge den på hundeejere, så det passer til det andet.
Det, jeg derfor gerne vil vide er:
1: Da du fik din hvalp/1. hund, hvad oplevede du så af tanker hos dig selv, hvis der skete noget med din hvalp,som du ikke synes, burde være sket? (fx at den ikke var så god til lydighed som dine venners hunde eller dine forældres - hvilke tanker gav det dig?)
2: Har du gjort noget ved de tanker, eller tænker du dem stadig i forhold til fx. hundetræning (du kunne måske gå at kalde dig selv en fiasko og dunke dig selv i hovedet - det er blot et eksempel)
3: Er der nogle tanker du forsøger at undgå i forhold til din hunds træning m.v.?
4: Forsøger du på nogen måde at opnå et eller andet?
5: Har du forsøgt dig med nogle terapiformer fx eller andre ting, eller har du tænkt, at det bare din hund, der var dum eller dig selv?
6: Har du haft succes med at komme af med nogle af dine tanker omkring din træning af din hund?
7: Mangler du en eller anden form for viden for at kunne nå dit mål med din hund og komme af med dine tanker?
På forhånd tak - sig endelig til, hvis det ikke giver mening, så skal jeg forklare, hvad jeg mener.
Marianne
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 96 Svar: 11.001
Men det kan da godt være jeg er en ener her på HG.....ha ha
Held og lykke med undersøgelsen.... ( og din uddannelse )....
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
jeg er vokset op med hundekennel i hjemmet, og dermed altid flere hunde omkring mig. så det var ikke sådan at jeg lige pludselig begyndte at overveje alt meget grundigt, det har nok bare altid føltes helt naturligt for mig at have en (eller flere) hunde omkring mig. men jeg kan da godt nogle gange undre mig over at det for andre nærmest er raket videnskab, men sådan er vi jo så bare så forskellige
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.752
Er ikke helt med på hvad du skal bruge det til...kan du forklare nærmere?
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.757
1: Nej slet ikke. Deres træningsmæssige fremskridt har altid VILDT oversteget mine forventninger. Lanka Vildhun har været utroligt nem - Aqui har været jordens mest lydig husky - og Pirit er så kvik og lærenem, at det indimellem er helt skræmmende
2: Nej, jeg glæder mig bare.
3: Jeg forsøger at lade være med at træne, hvis jeg decideret er vred eller irriteret. Men det sker nu sjældent. Jeg træner derimod tit, hvis jeg er ked af det, for det gør mig altid i bedre humør, at samarbejde med mine hunde.
4: JA! Ambitionen med alle hundene har været at opnå, at de synes at træning med mig er det sjoveste i hele verden. At det så samtidig har ført til lidt konkurrencer og lidt placeringer er for mig bare en biting.
5: Nej, har aldrig følt at hverken mine hunde eller jeg var dumme.
6: Ja absolut. Jeg har trænet hund i 26 år nu, og har gudskelov lagt al den gamle træning med straf og ubehag bag mig, og træner nu 100% positivt (klikkertræning)
7: Nej, det føler jeg ikke.
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 318
Jeg vil rigtigt gerne bruge det til nok især at hjælpe førstegangshundeejere/hvalpeejere, som føler skyld/skam/frygt for, at de gør tingene forkert eller ikke lige lever op til deres egne høje forventninger.
Jeg har selv følt mig som en fiasko mange gange, da min hund ikke kunne apportere. Indtil et kvikt hoved fortalte, at det slet ikke lå til mynder at kunne. Jeg sammenlignede så også mig selv meget med min far, som fik gode placeringer både ved lydighed og agility - og så havde jeg en hund, der ikke en gang ville igennem tunlen på agilitybanen - det var da et kæmpenederlag. Jeg var ikke vant til mynder. Er opvokset med labrador og burde måske have sat mig mere ind i tingene,men fulgte blindt efter i starten, hvad hundetrænerne i DKK sagde (og min far).
Jeg tænker, at når jeg har følt mig som en fiasko, så har andre nok også gjort det samme, og der er nok også andre, der ikke rigtigt har følt, at deres hunde har levet op til nogle, de sammenlignede sig med.
Jeg arbejder rigtigt meget med begrænsende overbevisninger, og hvad vi har med os i bagagen hjemmefra. Det er ikke kun i denne sammenhæng, at jeg har følt mig som en fiasko - det opstår et sted. Andre føler sig måske ikke gode nok - eller noget andet der minder om det.
Grundessesen er nok bare i det hele, at jeg ikke har været så meget anderledes end andre, at det er helt normalt at være usikker som hvalpeejer (jeg havde haft to hunde før men meget andre racer).
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.460
dec 2006
jul 2006
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
2: Jeg gjorde det at jeg spurgte om råd fra opdrætter, trænere, Roger Abrantes da jeg mødte ham osv. - læste op på de forskellige former for hundetræning, uddannede mig selv (skrev opgave på universitetet om hundesprog og adfærd), begyndte at arbejde med min hund ud fra devisen "Hvad virker? Hvad virker ikke? Hvad kan jeg stå inde for? Er hunden tilfreds og harmonisk?"
Jeg kan godt dunke mig i hovedet over at jeg var for authoritetstro og alt for længe lod en inkompetent træner håndtere min hund og fortælle mig hvor skod hunden var, men det er set i bagklogskabens lys.
3. Nej. Idag har jeg helt styr på det.
4: Nej. Ikke ud over at have en velfungerende, harmonisk og glad hund.
5: Nej. Jeg var dengang godt klar over at problemet lå hos mig, ikke fordi jeg var ubegavet, men fordi jeg ikke havde den nødvendige viden og det rettede jeg så op på. Hunden var der bestemt ikke noget galt med.
6: Hvis du mener de negative tanker fra dengang, så er de ikke noget som har fulgt mig, men jeg har naturligvis lært at mine fejltagelser dengang og sørget for ikke at gentage dem. Mener du de træningsmetoder jeg fik vist var de "rigtige" da jeg gik til træning med min første hund, så brød jeg mig aldrig om dem selvom jeg i begyndelsen fulgte dem til punkt og prikke. Da jeg SELV begyndte at træne min hund på en måde som jeg kunne stå inde for, så var det overhovedet ikke noget problem at slippe de gamle metoder.
7. Nej. Vi har det rigtig godt.
dec 2006
Sarah nej ikke helt, så derfor arbejder jeg også med nogle andre juridiske sager.
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.757
Jeg kan sagtens følge dig med den oplevelse, du har haft med mynder i forhold til apportering. For mig har det så bare været modsat - at når der har været noget, som jeg har fået at vide, at min race ikke "kunne", så er jeg blevet stædig og har arbejdet med det, indtil det lykkedes.
Da jeg fik husky nr,. 2, fik jeg at vide at hendes mormor havde været meget tæt på at bestå politihunde-prøven - men var dumpet på, at hun ikke kunne give hals (huskyer gør meget sjældent) Så mig i gang med at træne, og noget af det første min husky så lærte, var at gø på kommando. Det kan Aqui også
Deruodver har en husky også meget svært ved at apportere. De kan overhovedet ikke se noget som helst formål med at tage noget i munden, der allerede er dødt!
Husky nr. 1 blev kun trænet til agility, så der stødte jeg aldrig på udfordringen. Men nr. 2 blev igen prøveklud. Hun var 11 mdr., da jeg overtog hende, og at få knækket koden, og få hende til at synes apportering var sjovt, var godt nok ikke nemt.
Det lykkedes til sidst, ved at tage et stykke gren, binde to "tørrede tyretissere" på grenen, og pakke det hele ind i plyds, der blev syet fast. SÅ kunne jeg få hende til at tage den i munden, og komme i gang med at indøve "hent, hold, osv". Og da hun først forstod signalerne, var det uproblematisk at føre det over til andre genstanden.
Aqui ELSKER at apportere. Pga. de tidligere udfordringer, var det noget af det allerførste jeg startede med, da han var 8-9 uger gammel. Jeg har ikke tal på de gange, jeg har leget med ham med bamser, træktov, træpinde osv. Og det betyder at han i dag stort set samler alt op - og synes det er noget af det sjoveste i hele verden.
Jeg har også igennem årene utallige gange fået at vide, at mine huskyer ikke kunne/måtte løbe agility, da racen ikke bør slippes ud af snoren. Men alligevel har alle mine huskyer løbet agility - og har også vundet nogle præmier i tidens løb
jul 2006
Super genialt.
dec 2006
dec 2006
jul 2006
dec 2006
Sarah tusind tak.. de kan altid henvende sig direkte til mig på mail@juraekspert.dk - min hjemmeside hedder www.juraekspert.dk (ved ikke, om man må skrive det herinde? - i så fald undskylder jeg - kender ikke de nye regler på HG).
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.174
jeg er kommende første gangs huunde ejer
og jeg er simpelhen nervøs for alt hihi
det er lige fra at få valgt den rigtig race til at få den rigtig hvalp i kuldet
det vejrdage med hunden
dec 2006
Jeg endte med at få en mynde, da min veninde havde en, og den var så veltrænet. Det udgangspunkt var helt forkert. Jeg har en fantastisk hund, og jeg ville ikke bytte hende væk for noget. Jeg skulle bare have valgt ud fra andre kriterier.
Så tænk over, hvad der er vigtigt for dig i forhold til en hund?
Det eneste som jeg fik opfyldt var, at jeg skulle have en, der var god i en lejlighed, og som ikke gøede dagen lang. Der er mynder fantastiske.
jul 2009
dec 2006
Det spændende er jo, hvorfor det er så vigtigt for dig og andre hundeejere at vælge præcist den rigtige hund? Eller jeg kunne også spørge på en anden måde: Hvad ville det sige om dig, hvis du valgte den forkerte hund? (altså inde i dit hoved - i dine tanker)
jul 2009
jamen jeg vil helt klart få tanker som feks at jeg er for dum og jeg ikke har gjordt mit grund arbejde godt nok, tænk nu hvis jeg ikke kan få et godt nok sammenarbejde så både hunde og jeg trives
dec 2006
Nogle gange foreslår jeg, at man sætter en dato for, hvornår man skal have en beslutning. I dit tilfælde skal det måske slet ikke være nu. Det kan være godt at koble lidt af og tænke på noget andet og vupti er der en hund.
dec 2006
jul 2009
min plan er lidt at hvis alt falder på plads og den rigtig hvalp er det skal jeg have en hund til sommer en gang, men nu må tide jo vise hvad der sker :o)
dec 2006
Vil I hjælpe mig?