1.311 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 60 Svar

Ordblindhed og formuleringer Ordblindhed og formuleringer

Af ren og skær undren og udvidenhed, og med et håb om at jeg ikke ender med at træde nogle over tæerne - unødigt smiley

Men, ordblindhed er at man har svært ved at stave , og nogle er heller ikke helt gode til at formulere en sætning korrekt - men men men så er det jo at der også er mange ordblinde der er bedre til det der med sætnings opsætning end mig

Også bliver jeg forvirret så her kommer mit spørgsmål - er ordblindhed = dårlig til at formulere sig, eller kan det være det ? Eller er det groft sagt en dårlig undskyldning ? smiley

Igen, spørger af ren uvidenhed da det ikke er noget jeg har kendskab til selvom jeg dog er en ged til at stave ifølge svigermor smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ordblindhed og formuleringer
  • #1   7. jan 2013 Som jeg ser det er ordblindhed = Svært ved at stave. Og intet andet. Men jeg ved det da ikke?

• #2   7. jan 2013 Sådan så jeg også på det før HG smiley

• #3   7. jan 2013 Hehe vi er helt enige smiley

• #4   7. jan 2013 Jeg har altid tænkt på ordblindhed som at man har svært ved at læse og stave. Men om det er korrekt ved jeg ikke.

• #5   7. jan 2013 Argh det lyder forkert kan keg lige se "groft sagt en dårlig undskyldning" , lyder som om det er ulovligt at være dårlig til det smiley - hehe skal ikke forståes sådan, bare ja....

Uf kan i se hvor meget jeg prøver på ikke at gøre mig uvenner med nogen smiley ?

• #6   7. jan 2013 Hehe jamen vi venter spændt på svar fra en "kyndig" smiley

• #7   7. jan 2013 Freja, hun kan selv være en ged den kære Maj-Britt ;oP *DrilleKram*

Er det ikke folk der staver som ord lyder og ikke som de staves? plus måske sætter ordene lidt forkert sammen?

• #8   7. jan 2013 Ordblindhed har jeg altid lært man har svært ved at læse og stave og kun det

• #9   7. jan 2013 En tur på google og søge på dysleksi.

Jeg napper lige turen og ser - og er der ikke noget klart svar, må vi have fat i en audilogpæd, der kan forklare detaljerne.

• #10   7. jan 2013 Ifølge ordbogen: som har meget svært ved at læse og skrive, fordi man har problemer med at sætte bogstaver sammen og omdanne dem til sproglige lyde

• #11   7. jan 2013 Jeg ventede på dig CH smiley hihihi

• #12   7. jan 2013 "Ordblindhed er en meget bred terminologi, der definer en indlæringsvanskelighed, der har indflydelse på, hvor præcise og sammenhængende en persons fonologiske (læse)færdigheder er. Det kan komme til udtryk på flere måder. Eksempelvis vanskeligheder ved læsning, vanskeligheder ved stavning, nedsat arbejdshukommelse eller ordmobiliseringsvanskeligheder."

http://da.wikipedia.org/wiki/Ordblindhed

• #13   7. jan 2013 "ordmobiliseringsvanskeligheder" ooooh så jo det kan det godt ! Spææændende !!

• #14   7. jan 2013 Og her en mere valid kilde..
    Dysleksi (ordblindhed) er en af flere specifikke former for indlæringsvanskeligheder. Det er en specifik sproglig vanskelighed af medfødt oprindelse.

http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/handicap/ordblindhed-dysleksi/hvad-er-ordblindhed-%28dysleksi%29/

• #15   7. jan 2013 Du er en bisse, F smiley

http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/handicap/ordblindhed-dysleksi/hvad-er-ordblindhed-(dysleksi)/

"Tale/læsepædagogen vil tale om svag lyddiskrimination, svag verbal hukommelse, langsom adgang til ordforrådet, mindre fyldigt ordforråd, eventuelt andre stærke sider i profilen. "

Her er der lige præcis problemer, der kan føre til nedsat evne til at formulere sig.

• #16   7. jan 2013 Her er lidt fra ordblindeforeningen:
    Ordblindhed, dysleksi, markante vanskeligheder ved at lære at læse og skrive, som beror på langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde.

og en international definition
    Dysleksi er én af flere forskellige former for indlæringsvanskeligheder. Det er en specifik sproglig vanskelighed af medfødt oprindelse. Dysleksi er kendetegnet ved vanskeligheder med ordafkodning; disse skyldes sædvanligvis problemer med fonologisk forarbejdning.

her er link til de fulde tekster:
    http://www.ordblindeforeningen.dk/definitioner.asp

Kan det bruges?

• #17   7. jan 2013 Jamen det forklare en del smiley takker for jeres svar , så lærte jeg også noget nyt idag ! smiley

• #18   7. jan 2013 f&z
    Så lidt smiley

• #19   7. jan 2013 Jeg kender en person her på HG, og en person på KG, som er ordblinde.
    Der er jeg slet ikke i tvivl. Jeg må tit læse deres pb/indlæg flere gange, og også sommetider læse det højt for mig selv, for at være helt sikker på, hvad det står.

Tit ser jeg et indlæg, hvor jeg også er i tvivl om, hvad det står, men bliver så enig med mig selv om, at det er en der staver, som i talesprog (feks armen alså = jamen altså). Det vil jeg ikke kalde ordblindhed, men at vedkommende ikke er gået så meget op i, hvordan man staver korrekt.

Så er der dem, hvor tankerne løber hurtigere, end tastningen kan følge med, og der er mange tastefejl.

Der er også dem, der ikke tjekker hvad de har skrevet, og er der så automatisk ordforslag, så kan der komme mange sjove sætninger ud af det.

Der er også dem (eller måske er det kun mig, som har det sådan) som jeg, der er gået ud af skolen for 35-40 år siden, og ikke har brugt sproget på skrift siden. Jeg formulerer mig ikke særlig godt, og rammer tit forkert på de små taster. Iøvrigt har jeg også automatisk ordforslag på min iPad, som laver de mest vanvittige ord ind i mellem.
    Jeg staver iøvrigt heller ikke særlig godt, og kan tit skrive flere udgaver af det samme ord, hvorefter jeg vælger det, som ser mest "rigtigt" ud.

Men jo Spinatjokkeren F & Z. Jeg kunne sagtens forestille mig, at nogle påberåber sig ordblindhed, hvis de har jokket i spinaten smiley Aj, den sætning var slet ikke møntet på dig, men nu var dit brugernavn tilfældigvis sådan, så jeg lader den sætning stå, selvom jeg måske burde finde et andet ordvalg.

Jeg ved ikke om der er forskellige grader af ordblindhed.
    I skolen sagde lærerne, at min søn var ordblind, hvilket jeg ikke fattede en dyt af.
    Han lærte bare at læse og stave på engelsk, før han lærte dansk.
    Hvorfor ? Jo, alle hans brugsforvirringer til computerspil var på engelsk, og dem kunne jeg ikke oversætte for ham, så han synes vel, at det var nødvendigt, at han lærte hvad det betød.

• #20   7. jan 2013 Hihi jeg forstår Hanne smiley

Og du har netop ret, jeg har oplevet her på HG at det sker at folk trækker deres mening i land / ændre sin mening og siger at formuleringen før var forkert pga ordblindhed smiley faktisk netop derfra denne tråd tager sit udspring og derfor jeg nu måtte få de afklaret smiley

• #21   7. jan 2013 Og ja, jeg mangler så bare bogstaver når jeg skriver fra ipad her smiley flot Freja smiley

• #22   7. jan 2013 Hanne du skrev det jeg gerne ville ..er helt enig med dig

• #23   7. jan 2013 min mand er ordblind, både med at læse og stave, det er dog blevet meget bedre med alderen, men jeg tror hans problem ligger i, at han husker ikke hvordan et ord staves, det er ligesom det område i hjernen han skal træne.
    jeg husker ord, for at kunne stave

• #26   7. jan 2013 Ordblinde kan jo faktisk hjælpes, så de for os andre er "symptomfrie". Både ved hjælp af tale/høre/læsepædagogisk hjælp og ved brug af software på computeren.

• #27   7. jan 2013 Isabelle, jeg håber dælme du vil ignorere den kommentar.... Det er sgu så trættende når debatterne bliver personlige, selvom jeg godt kan se at det morer nogle..

• #28   7. jan 2013 Jeg er ordblind ikke ivoldsom grad, men dog noget, men jeg klarer mig fint, der findes fx stavekontrold det virker fint, det hele tager lidt længere tid men ellers fungerer det som hos alle andre:) jeg læser udmærket bare jeg får den tid jeg skal bruge

• #31   7. jan 2013 Hej.

Her er svar fra en kyndig.

Jeg er ordblind, engang var det virkelig slemt, har dagbøger fra 10 år tilbage, og jeg kan faktisk ikke selv læse hvad der står, men igennem tiden har jeg lært mig frem til nogle måde at huske hvordan orderne skal staves, så det er blevet så meget bedre, men er virkelig dårlig til at hører hvordan det skal staves.

Nogle lange ord, kan jeg ikke altid huske hvordan de staves, jeg ved dog det er forkert når jeg ser det er stavet forkert.
    Jeg er dårlig til at formuler mig, jeg ved godt hvordan det skal lyder i hovdet, men kan ikke få det på skrift hvis det indholder mange svære ord.

• #32   7. jan 2013 Berner-ejer : se jeg havde jo ikke gættet at du var ordblind, hverken på stavning eller formuæering - så det har du " gjort godt" eller hvad man nu siger smiley tusind tak for dit svar smiley

Madam - nemlig også først her på HG jeg opdagede den del af det , min svigerinde er ekstremt ordblind men har ingen problemer med formuleringer så min personlige erfarin på det punkt er meget lille ,;) hehe

• #33   7. jan 2013 jeg tror det har meget at gøre med hvilken grad af ordblind man er
    jeg bruger feks tit andre ord i sætninger fordi jeg simpelhen ikke kan stave til det rigtig ord
    men syntes dog jeg her inde bare skriver det som jeg tror det staves og så håbe på folk kan gætte sig til hvad der skal stå hihi

• #34   7. jan 2013 Ja put selv manglende bogstaver ind og ret slåfejl smiley det her "skrivning fra ipad" bliver aldrig min ven;)

• #36   7. jan 2013 Ha ha Isabelle. Velkommen i klubben smiley
    Du drømmer ikke om, hvor mange gange jeg er faret vild.
    Hvis min mand bad mig køre i en eller anden butik på vej hjem fra arbejde, så nægtede jeg, for jeg turde ikke afvige fra min rute.
    Helt galt et det, hvis jeg kører i Bilka, og kommer ud fra p pladsen et andet sted, end jeg kom ind.....så aner jeg ikke hvor verdenshjørnerne er

• #38   7. jan 2013 Også er der mig, der den dag jeg fik mit kørekort besluttede mig for at fare vild .... Jg prøver stadig engang imellem at køre en eller anden vej jeg ikke kender og være lost . Men nej, jeg ved altid hvor jeg er smiley om ikke andet så ved jeg altid hvordan jeg kommer tilbage til mit udgangspunkt smiley og stort set sltid hvor nord er smiley

• #39   7. jan 2013 Jeg er virkelig også blevet meget bedre, men til tide har jeg stadig svært ved det, så går der en klap ned, og så kan jeg ikke huske en pind.

Helt galt går det hvis nogle sidder og kigger på jeg skriver, hold nu op hvor er der mange fejl, når jeg skriver herinde, kan jeg slettet et indlæg maaaaaange gange før jeg tykker opret, det kan tage rigtig lang tid at skrive, fordi jeg sletter og sletter, indtil jeg når frem til det jeg tror er rigtig.

Grunden til jeg er blevet så meget bedre med tiden, er faktisk pga. mobil med stavekontrol på, for der kunne jeg se hvad muligheder jeg havde, og på den måde lærte jeg hvordan ordet* ser ud. (*se nu ved jeg faktisk ikke om det er stavet forkert, for kan ikke lige huske hvordan det ser ud, og har ikke lige tiden til at finde ud af det.)

Mange gange så bliver min tekst heller ikke som jeg gerne ville have sagt det i den virkelig verden pga. jeg til tider bliver nød til at finde andre ord, dem som jeg kan stave til, og det er ikke altid en nem opgave.

Jeg er ikke altid særlig god til at indrømme at jeg er ordblind, men har vist nok på et tidspunkt brugt herinde, fordi jeg hele tiden blev misforståede eller noget i den stil, og det var ikke fordi jeg ikke ville stå ved det jeg skrev, men fordi jeg ikke rigtig kunne forklare mig på den rigtige måde, og jeg hader det meget.
    Jeg er også blevet bedre med tiden til at læse, og det er også selvlært, men der er stadig mange svære ord som jeg ikke kan og kan heller ikke udtale dem, mit problem er at jeg ikke kan hører ordene, så jeg kan ikke stave mig frem til det, når min mand skal stave et ord for mig, så skal han sige bogstaverne langsomt, ellers kan jeg ikke hører dem, så flyder det bare ud.

• #40   7. jan 2013 Jeg har os prøvet at fare vild og måtte ringe til min far... Jeg farede vild i

KØGE smiley

• #41   7. jan 2013 Arj, der kan man altså også let fare vild...

Det har jeg også prøvet *GGGG*

Og endnu værre - I Tåstrup! Der blev jeg sgu næsten skilt en gang fordi vi ikke kunne finde ud af den by *GG*

• #42   7. jan 2013 Haha Køge er sku en farlig by smiley

• #43   7. jan 2013 Jeg kan fare vild i en telefonboks. Jeg skal virkelig lægge mærke til, hvor jeg har gået/kørt, ellers går det helt galt. Bare det at være inde på et rådhus, så memorerer jeg lige, mens jeg bliver fulgt til et kontor (højre, venstre, højre osv.). Modsat når jeg skal ud. Har jeg glemt, har jeg ofte måttet spørge: Hvordan finder jeg egentlig ud? Så forbandet pinligt.

• #44   7. jan 2013 Nu skriver jeg noget pinligt *GG*

Jeg kan simpelthen fare vild på lokummet hos McD's *GGG* Og andre snørklede.. Der behøver kun at være 3 døre, så er jeg lost *GGG*

Det er virkelig slemt.. Men jeg kan godt stave og formulere mig... *GGGG*

• #45   7. jan 2013 CH altså *GGGGG* , kan sjovt nok godt forstille mig dig stå og hive i alle de døre der er, lidt i panik, før du finder den rigtige - og sukker lettet smiley

• #46   7. jan 2013 Jeg står musestille og kigger på dørene. Og leder efter tegn på, at det er udgangsdøren, jeg kigger på *GG*

Det er temmelig ynkeligt og jeg VIL bare ikke opdages, når det sker *GG*

• #47   7. jan 2013 Hahahahaha !!!!!!!!! LOOOOL - åh hvor fedt " er der ikke nogen der skal tisse..... Kom nu cola-elskere..... "

• #48   7. jan 2013 HAHAH smiley

• #49   7. jan 2013 Har I så prøvet, at gå ind af en grøn dør, på sådan et stort offentligt toilet, og når man så skal finde udgangen, så er dørene en helt anden farve på indersiden, så man aner ikke hvilken en af dem, man egentlig kom ind ad.

• #51   7. jan 2013 Jeg kan godt høre at jeg hører til i den tunge ende. For jeg har bare INGEN strategier. Lægger ikke mærke til farver på dørene og gør jeg det, har jeg glemt det når jeg kommer ud..

Og så, skriver jeg med meget småt, er jeg virkelig dårlig til at kende forskel på højre og venstre...

I know, den er galt fat.

Men jeg KAN altså stave *GGGG*

• #52   7. jan 2013 Hihihihihi uuuh højre venstre blev til "Mettes side" og "anders side" da jeg skulle ud og køre langt med min svigerinde smiley for hverken mig eller Mette er sp gode til det, så for ikke at forvirre nogen blev det ændret smiley

• #53   7. jan 2013 Haegsy, husker man på smileys efter en "sjov bemærkning" så kan det ikke gå helt galt ;o)

• #56   7. jan 2013 Jeg er også SÅ dårlig til at finde vej..
    Jeg forguder min GPS

Mit problem er nok at jeg lægger mærke til de forkerte ting.
    " Drej til højre ved den store stak halmballer"
    Jo tak !! Og når jeg skal hjem er halmballerne blevet kørt væk.

Jeg kører den vej jeg kender.
    jeg trænede engang hund i en "fremmed by" og de første 10 gange havde jeg min GPS sat til... Og byen er på omkring 3.500 indbyggere

• #59   8. jan 2013
    De svært ordblinde mennesker jeg kender, er også gode til at formulere sig, man skal bare lige bruge lidt ekstra tid, på at få nuancerne med. Sommetider læser jeg en pb højt for mig selv, for så er det nemmere at forstå.

Jo, det går hurtigt ned af bakke med stavning og tegnsætning, når man ikke bruger det i længere tid. Jeg læser ellers mange bøger, som måske har gjort at det er gået lidt langsommere, men jeg ved det ikke.
    Kommaer, er noget som jeg bare kaster ind tilfældige steder, hvor jeg nu lige synes det passer. Det er helt sikkert de forkerte steder.

Jeg nyder, når jeg læser et velformuleret indlæg, fra nogle af dem på HG, som virkelig kan stave, skrive og formulere sig virkelig godt.
    Et velskrevet indlæg, kan være ligesom at læse i en bog, af ens yndlingsforfatter.
    Eller at se en ældre dansk film/serie (feks Matador) hvor der bliver talt meget tydeligt og korrekt.

Jeg er egentlig ligeglad med, hvor mange stave- og tastefejl der bliver lavet her på HG, men jeg bliver møgirriteret, hvis jeg opdager en fejl i en bog, avis, eller i underteksterne på tv. Måske fordi man tænker, at de steder burde der blive læst korrektur på teksterne, af uddannet personale.

Her på HG forventer jeg ikke at folk staver eller formulerer sig korrekt. I de fleste tilfælde kan man jo sagtens forstå det, hvis man gider gøre sig umage.

Jeg synes det er værre, hvis der bliver ævlet og kævlet om det samme i en uendelighed, eller bliver skrevet kæmpelange tekster uden afsnit. Sådan en tekst synes jeg er svær at læse. (Skal der egentlig d i svær ?)

• #60   8. jan 2013 Det er muligt er mange ordblinde ikke er svær ordblinde, men helt ærlig sådan jeg ikke se fordelen i at gå og sige man er ordblind uden at være det, for mit vedkommen, så er jeg så flov over det, dog er det blevet bedre med tiden, og i dag kan jeg godt tale om det, men er da ikke stolt af det, ville da meget heller kunne undvære den samtale.

Jeg fik afvide da jeg gik i skole af jeg var ordblind og gik også i en særlig klasse nogle gange om ugen, men lige lidt hjælp det, først som voksen har jeg lært mere, især af at læse undertekster, skrive SMS osv.

• #61   8. jan 2013 Hanne : Hvis du skriver sværd, så er det et våben til fægtning.

Jeg synes tit man kan se at den der skriver er ordblind, men ofte er det alligevel nemt nok at forstå meningen, hvis bare man gider.

Noget af det der gør det vanskeligt at læse er hvis der står en hel A4 side tekst uden afsnit.
    Afsnittene behøver ikke være placeret 100% grammatisk korrekt, men de giver lige en pause og et overblik.
    Jeg synes at rigtig mange af jer der siger I er ordblinde er gode til at lave afsnit.
    Tak for det smiley

Og Hanne.. jeg anede ikke du var ordblind.

• #62   8. jan 2013 Ib - jeg er ikke ordblind, men det er bare 35-40 år siden, jeg har lært at stave, og jeg har ikke skulle skrive andet end indkøbssedler, indtil jeg kom på HG.
    Svær sværd, nåh ja for det hedder svært, når noget er svært. Jeg synes bare det så forkert ud, lige da jeg skrev det.

Noget som jeg synes er svært, er j og g. Lege, feje, eje og hvis der er dobbelt bogstaver i ord, som man ikke kan høre. Eller kun er enkelt k i et ord, hvor det lyder som dobbelt k. Feks kakerlak. Det nok bare sådan noget man skal lære udenad.
    Jeg kan godt forstå at udlændinge har svært ved sproget.

• #63   8. jan 2013 Ja okay Hanne.. Så forstår jeg bedre smiley

Jeg fumler også lidt med enkelt eller dobbelt bogstav, men heldigvis kan man da bilde folk ind at det var en slå fejl smiley

• #65   8. jan 2013 Et krammermarked ville være en dejlig ting smiley

• #67   8. jan 2013 Jeg synes også godt man kan se, om folk, der skriver, er ordblinde/har svært ved at stave eller bare sløser og er mere ligeglade.
    I denne tråd fremgår det så også, at nogle ordblinde gør sig enormt umage. Hatten af for det smiley

Ja sådan et krammemarked lyder hyggeligt.

Bedre end selvskab, sådan helt for sig selv, i stedet for selskab smiley

• #75   8. jan 2013 Det må være frygtelig svært at læreat skrive, hvis man som barn kommer fra et hjem, hvor der tales udpræget dialekt.

Jeg kan huske min far, som var københavner, ikke fattede en brik, engang naboens knægt stolt kom og fortalte: "wi hår fåt i nøj bønniwurn".
    Jeg kom i klasse med drengen, og han blev aldrig god til dansk.

• #77   8. jan 2013 Ha ha, ha. Jo:
    Vi har fået en ny barnevogn smiley

• #78   8. jan 2013 Dejlig tråd det blev det her smiley

• #79   8. jan 2013 LOL - den barnevogn ville jeg aldrig have gættet smiley

• #80   8. jan 2013 Se også gik det lige op for mig .... Hvorfor ikke skrive "det blev da en dejlig tråd det her" ? .... Sætnings opsætnings fejl smiley

• #81   8. jan 2013 Her hvor jeg bor tror jeg også børnene er udfordrede når det kommer til stavning. Sproget er nærmest støvsuget for konsonanter - ihvertfald i enderne.

Og grammatisk er der også lidt... Alt hedder han... Eller det vil sige.. ha.

Og sjove ord... Det er fantastisk, jeg elsker dialekter, men hvor må det være svært at lære at stave når man slet ikke til daglig udtaler ordene bare tilnærmelsesvis som de staves.

Kommentér på:
Ordblindhed og formuleringer

Annonce