2.300 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Lækre luftige fødselsdagsboller Lækre luftige fødselsdagsboller

Halløj alle i dejlige mennesker smiley

Er der nogen der ligger inde med en opskrift på, som overskriften antyder, lækre luftige fødselsdagsboller?

Hver gang jeg bager boller syner jeg altid at de bliver lidt for kedelige og tørre, og kunne godt tænke mig at bage nogle virkelig lækre, bløde, luftige nogen, denne gang smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af to stk. Ballofix-ventiler 500 kr.
  • Maling oprydning 600 kr.
  • Klippe ligusterhæk og bortkøring af affaldet 1.999 kr.
  • Tømrer søges til rådgivning og delvis hjælp ved renovering 205 kr.
  • Skift af 3/4 tommer brugsvandsrør 1.764 kr.
  • Lugning af bede 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lækre luftige fødselsdagsboller
  • #1   11. jan 2013 500 gr mel
    50 gr. sukker
    1 tsk salt
    100 gr olie
    1 æg
    2 dl vand
    50 gr gær

Dejen hæver i 30 min. på et lunt sted, derefter sættes bollerne på plade og hæver også 30 min der.
    Gæren røres ud i det lunkne vand, resten tilsættes.
    Bollerne bages 10 min ved 200 grader i varmluftsovn.

Det er en opskrift jeg har brugt de sidste 30 år, og de er lækre og bløde, hvorfor dine boller bliver for tørre, er nok at du kommer for meget mel i.
    Velbekomme

• #2   11. jan 2013 Jo mere de hæver - jo bedre bliver de smiley

• #3   11. jan 2013 Hehe,du har helt sikkert ret Bumble bee smiley

Hvor mange boller kommer der cirka ud af sådan en portion ?

• #4   11. jan 2013 Jeg har også jordens bedste opskrift. (Dem er der vist mange af *GG*)

Jeg tænker at der måske går lidt galt i ælteprocessen - at du får puttet for meget mel i og at du måske ikke får strukket dejen godt nok ud. Så bliver de kedelige at have med at gøre, sådan nogle.

Men nogle opskrifter ER altså ikke helt så hurra-agtige...

Får da helt lyst til hjemmebagte boller, bare for det smiley

• #5   11. jan 2013 Der er altså heller ikke noget bedre end hjemmebagte boller smiley

Måske er mit problem også at jeg haaaaaaaaader at bager boller, så derfor bliver det sådan noget hurtigt wut-wut noget, med et kedeligt resultat smiley

• #6   11. jan 2013 I tirsdags gjorde de her lykke i børnehaven smiley burde have bagt flere...

Fødselsdagsboller ca. 16 stk

100 g smeltet smør
    2 dl mælk
    50 g gær
    50 g sukker
    1 tsk salt
    200 g kvark
    1 æg
    500 g mel

Smelt smørret og bland den med mælken. Opløs gær og sukker i blandingen. Tilsæt salt, kvark, æg og mel og ælt grundigt. Dejen skal være lidt klistret.

Lad dejen hæve ca. 15 min.

Rulles til boller og efterhæver ca. 15 min.

Bages 15 min. ved 225 grader.

• #7   11. jan 2013 Gærdej kan bare ikke blive godt wut-wut. Der skal lidt kærlighed til smiley

Og det tager faktisk lidt tid at få æltet en god dej. (Jeg bruger maskine).

Hvis man ælter ordentligt så vil alt det gluten, der er i melet begynde at arbejde og danne struktur. Og så bruger man mindre mel. Brødet bliver luftigere både på grund af gluten, men også det mindre mel.

• #8   11. jan 2013 Spændende. Har fået en geiler Kenwood røremaskine i julegave af min søde mand, så jeg må sætte den til at ælte.

• #9   11. jan 2013 Jeg bruger altid 2 til 3 æg og et surmælksprodukt i stedet for vand, i alt 1/2 liter væske incl. Æg til 1 pakke gær og 1 lille teske salt og 1 spisested sukker ca 1 dl olie og så mel så det passer dejen skal være blød og så våd som den kan være når den skal kune æltes:) hæver til dobbelt størrelse, deles i 16 stykker og flades ud og foldes sammen til boller jo flere folder jo lettere bliver bollerne, høves igen og bages i en 200 grader varm ovn til de er nok:) ca 15 min

• #10   11. jan 2013 Når man laver med våd dej og ikke så meget æltning, så giver det de der ciabatta-lignende ting.

Man kan teste om man har æltet bolledejen nok ved at strække den. Man skal kunne strække den så meget, at man kan kigge igennem den uden den "knækker".

Jeg har dog læst på nettet at den test ikke altid holder når det er kørt på maskine.

Jeg laver aldrig selv den test, jeg har efterhånden fået en god fornemmelse for, hvornår dejen er rigtig.

• #11   11. jan 2013 Jeg skal snart have gæster, men med alt det der skal laves, skal jeg vist igang i god tid. Kan sådan nogle boller fryses og stadig være gode bagefter?

• #12   11. jan 2013 Disse kan fryses og smager rigtig godt smiley

750 g mel
    120 g smør
    4 spsk sukker
    2 æg
    1 tsk salt
    50 g gær
    3 dl mælk

Smør smeltes. Mælk tilsættes og lunes. Gæren røres ud i smør og mælke blandingen. Lidt mel og sukket tilsættes. Salt tilsættes. Resten af melet tilsættes efter behov. Æltes rigtig godt igennem. Hvile 30 min i en skål. Deles 1 15-20 stk. efterhæve på plade. Bages i ca 8-10 min ved 200 grader.

Pensles evt med æg for fin blank overflade.

Det er en lidt dyr opskrift pga smør...men de smager rigtig godt og er ikke tørre.

Men som CH skriver så har det rigtig meget med æltningen at gøre. Jeg er en skovl til at bage...virkelig stor skovl ved nærmere eftertanke...men disse lykkedes for mig smiley

Tilsæt evt lidt kardemomme...mmm...får også helt lyst til nybagte boller smiley

• #13   11. jan 2013 jeg får altid ros for mine boller af både børn og voksne og de er vildt nemme smiley

2½ dl vand
    2½ dl mælk (letmælk eller sødmælk)
    50 g. gær
    100 g. sukker
    1 æg
    100 g. smeltet stegemargarine
    ½ tsk salt
    1000 g mel

marg. smeltes. mælk og vand lunes, gæren udrøres. sukker, salt og æg tilsættes. marg. tilsættes under omrøring. melet æltes i lidt efter lidt.

for hæver i skålen 20-30 minutter.
    formes til boller.
    efterhæver 30 minutter
    pensles med mælk
    og bager ca 10 minutter ved 180 g. varmluft

jeg plejer at pakke dem i poser mens de stadig er lidt lune, så bliver de ikke så hurtigt tørre.

der bliver ca 36 boller

• #14   11. jan 2013 Jeg gider ikke dem, der skal hæve en halv eller hel dag GGG.

Så vil jeg hellere stå lidt før op.

• #15   11. jan 2013 Tusind tak for alle jeres opskrifter smiley

Det ender med at jeg må afprøve dem alle sammen i morgen smiley Vi bliver selvfølgelig også næsten 30 mennesker til fødselsdag, så der går nogle boller til smiley

• #16   12. jan 2013 Endnu en gang tak for jeres hjælp.
    Jeg brugte Bumle Bees opskrift og CH gode råd, og det er bare blevet de dejligste, lækre, lækre, bløde, flotte boller!!!

Tak!

Kommentér på:
Lækre luftige fødselsdagsboller

Annonce