3.423 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Grøntsagssuppe, sund eller knap så sund? Grøntsagssuppe, sund eller knap så sund?

Hej HG!
Jeg skal have tabt mig et bestemt antal kg indenfor nærmeste fremtid, men er samtidig så uheldig at jeg er helt ufatteligt kræsen og desuden har et eller andet med visse konsistenser.
Jeg elsker tomat/grøntsagssuppe og er begyndt at koge den selv. Jeg plopper bare nogle gulerødder, løg, selleri, kartoffel, hvidløg, chili, rød peber, hakkede tomater, ingefær og squash ned i noget vand, sammen med en enkelt hønsebouillon-terning og nogle friske krydderurter.
Så langt, så godt, men.... Når jeg koger suppen i en times tid, har jeg så ret i, at alle vitaminerne og de sunde næringsstoffer er trukket ud af grøntsagerne og ud i vandet?
Problemet er nemlig, at jeg sier alle grøntsagerne fra, da jeg ikke bryder mig om dem, eller om at tygge i dem, men jeg vil gerne have alle næringsstofferne, samtidig med at jeg bare spiser mig mæt i suppen.
Håber nogle kan hjælpe mig!
Knus Tine

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grøntsagssuppe, sund eller knap så sund?
  • #1   26. feb 2013 Hvad med at blende det hele sammen? Det gør jeg og det giver suppen en rigtig god konsistens smiley

• #2   26. feb 2013 Det har jeg også haft gjort, synes bare det bliver så grødet?

• #3   26. feb 2013 Og hvis man efter at have blendet grøntsagerne kommer lidt cremefraiche eller neutral flødeost i, så bliver den ekstra yummi smiley

• #4   26. feb 2013 Jeg kan også bedst lide det cremet ellers er det jo bare vand og mætter ikke ordenligt smiley Men det er jo smag og behag smiley

• #5   26. feb 2013 Har du prøvet at mose suppen gennem en si i stedet for at blende? Så bliver den mere cremet i konsistensen.

• #6   26. feb 2013 Blend den meget grundigt, jo længere jo tyndere virker den. Og så kan du jo si den til sidst alligevel, så er der bare ikke meget tilbage i sien.

• #7   26. feb 2013 Hov, sier du grøntsagerne væk eller moser du dem gennem sien? smiley

• #8   26. feb 2013 Nu er jeg ikke den store suppe ekspert, men kommer der flødeost eller cremefraish går suppen vel ikke helt i spænd med at tabe sig ?

• #11   26. feb 2013 Jeg siger også blend det, evt put mere vand i så det ikke bliver alt for tykt (næste gang putter du lidt mindre vand i, og lidt mindre næste gang, så du træner dig selv til at spise det), og ellers prøv at tvinge dig selv til at æde grønsager - rå må være målet. smiley

• #13   26. feb 2013 Hvad er det for konsistens du ikke kan lide..??? Det er nemmere at råde dig, hvis du er en smule mere specifik.. smiley

• #14   26. feb 2013 Pia H> Det er så også det jeg prøver på.. Du kan da ikke bare generelt sige, at det ikke er sundt når du ikke ved hvad jeg ellers spiser.

Søster Mcfluff> Tak for rådet, det vil jeg prøve! Det lyder som en god fremgangsmåde. Men jeg kan nu altså godt lide spinat, gulerødder, salat og rød peber i rå form, så det er mest det der ryger ned her.

Birgitta L> Det er jo kun engang imellem, at jeg laver suppe som denne, og jeg synes nu altså det mætter i lang tid. Jeg spiser grov pasta og groft brød til suppen. Grøntsagerne plejer min kæreste at spise til suppen eller som frokost på arbejdet eller andet.

• #15   26. feb 2013 Christina K> Det er meget forskelligt. Har overvejet at spørge lægen om det kan være en sygdom af en art. Den bedste måde at beskrive det på, er nok at den måde som andre mennesker har det med champignons konsistens, er den måde jeg har det med rigtig mange ting.

• #16   26. feb 2013 Pia; Nogle har bare et andet syn på mad, og er sarte med nogle ting.

Tine har det med konsistenser, jeg har det med kold mad. smiley Men det gør da ikke situationen usund smiley

• #17   26. feb 2013 Hmm... Jeg tænker umiddelbart, at hvis du kan lide gulerødder og andre græntsager på, så kan du tilføje dem, når du har kogt og siet suppen for du udkogte grøntsager.
    Når jeg laver grøntsagssuppe, så svitser jeg lige alle grøntsagerne af, og tilføjer flåede tomater, vand og krydderier. Så får det lov at komme op og koge, men jeg lader det aldrig koge længere end at der stadig er bid i grøntsagerne.. Det kan jeg nemlig bedst lide.. smiley Og jeg spiser aldrig brød til, men tilsætter nogen gange lidt kylling hvis jeg lige har en rest tilbage.. smiley

Du får ikke særlig meget ud af suppen, hvis du "kun" spiser "kogevandet".. Så kan du lige så godt bare spise kogt vand tilsat bouillion... smiley

• #18   26. feb 2013 Hvis du er glad for de rå grøntsager og fordøjer dem fint, så kan du jo bare smide små tern og stykker af dem ned i den færdige suppe.

Eller du kan lave en hurtig ristning af dem, så de bevarer deres crunch og gøre det samme.

Husk protein og fedt.

• #19   26. feb 2013 Jeg staver da af pommern til lige nu..
    *GRÆNTSAGER PÅ = grØntsager RÅ... smiley

• #20   26. feb 2013 For at give fylde kan du også koge nogle kartofler godt ud og lave en kartoffelmos som du pisker i......

Når jeg laver den hurtige version så er det sådan her:

1 dobbeltblok mou hønsekøds suppe
    1 dobbeltblok mou oksekøds suppe
    4 kg kartofler (laves til mos)
    2 pakker bacon tern (svitset i margerine)
    Paprika

2-3 spsk paprika i suppen som bringes i kog.
    Suppen piskes lidt efter lidt i den færdige kartoffelmos
    bacon og margerinen der er svitset i hældes i og der rørers rundt.

Men man vil sagtens kunne bruge grøntsagssuppe og skifte bacon ud med kogt porre

• #21   26. feb 2013 Tak for alle jeres gode råd.. De vil blive afprøvet hver og en.. Og så må jeg nok hellere investerer i en ny stavblender.. smiley

• #22   26. feb 2013 Ryan F> Kartofler er bare ikke så godt, fordi de er fyldt med stivelse.. Men man kunne vel gøre det med andre rodfrugter, tænker jeg.. Eller græskar.. smiley

• #24   26. feb 2013 Hvis du vil have lidt mere smag i, så svits grøntsagerne i en lille smule olie først, og hæld så vand og bouillonterning på, det giver meget mere smag.

Svits gerne lidt krydderier med sammen med grøntsagerne.

• #25   26. feb 2013 Ellers kører du bare efter dukan kuren smiley Så skal du nok tabe dig smiley

• #26   26. feb 2013 Jeg ville helt sikkert smide pasta og brødet ud...Og så ville jeg spise kød...Kød er for kroppen svar at forbrænde, man kan sige at kroppen bruger mere energi på forbrænding af kød end kødet giver kroppen...Mens jeg stadigvæk havde pengene til det, der levede jeg af kød, fisk og frugt og rå grøntsager...Jeg vejede altid mellem 47-52 kg. og jeg er 169 høj.Jeg begyndet så at tage meget pæå da jeg begyndte at spise brod og pasta...

• #27   26. feb 2013 Hvis jeg skulle tabe mig ville jeg ikke spise suppe. Jeg ville hellere spise kød og grønsager og æg. Når grønsager ikke er udkogt/most eller lavet til suppe, holder det en mæt og sætter forbrændingen op, da kroppen skal arbejde mere på at fordøje hårdere grønsager end suppegrønsager smiley

• #28   26. feb 2013 Ja til kød. smiley

• #29   26. feb 2013 Birgitta L> Jeg er nu altså ikke dum.. smiley Jeg har været overvægtig altid og ved godt hvad der skal til for at få et vægttab, da det efter min mening ikke er synderligt svært at regne ud. Noget helt andet er at gøre de ting der skal til. Jeg bager selv vores brød. Hvis jeg skal tabe mig, skal jeg veje alting af, selvom det er knaldhamrende træls. Dét er jeg klar over.. men nu gik spørgsmålet jo egentlig bare på, om hvorvidt jeg fik trukket vitaminer og andre godter ud i selve suppen. Det siger du så jeg ikke gør og tak for det svar! Jeg vil nu alligevel fortsætte med at spise min suppe engang imellem, alene af den grund at den smager dejligt, feder ikke og jeg mener den mætter. Vil også forsøge mig frem med at tilføre flere af grøntsagerne, enten kogte eller friske som andre skriver.

Konrad&Ella> Hvad går det ud på?

• #30   26. feb 2013 Øh, nu er kød så langt fra det eneste med proteiner og fedt. smiley
    Min familie har ikke spist kød i over 10 år, og har aldrig haft lave protein, B12 eller blod tal.

Og du kan sagtens spise suppe på den måde du gør, det ser jeg intet usundt i.
    Jeg spiser selv en masse suppe, både med og uden "fyld".
    Så længe det ikke er det eneste du spiser, logisk nok smiley

• #31   26. feb 2013 Du kan evt. prøve bønne eller linse suppe, dem er der mange gode opskrifter på, og der er blandt andet en hel del proteiner i.
    Broccoli, advocado og asparges er også godt.

Og ost, som der skrives, synes jeg også er lækkert i supper, sådan rigtig smeltet, haha smiley

• #32   26. feb 2013 Kan du lide konsistensen af de rå grøntsager? For så kunne du evt lave den kolde udgave af en tomatsuppe nemlig gaspazio smiley I de fleste opskrifter står der godt nok udblødt brød...men det kunne du jo bare undlade og så lave f.eks. din grøntsagssuppe og køle den ned og så tilsætte de rå grøntsager du nu synes er skønne i små tern til din suppe...så får du både din dejlige grøntsagssuppe men også vitaminer og fibre fra de friske grøntsager smiley

• #33   26. feb 2013 Yasmin> Det må prøves! Hvis du har nogle gode opskrifter, må du gerne sende dem i en pb?

Linda> Ja, den generer mig ihvertfald ikke.. smiley Det lyder som en rigtig god ide.. Synes der var en anden der nævnte noget lignende højere oppe.. smiley

• #34   28. feb 2013 I bund og grund er det bare faser du skal igennem. Der er ting du ikke må spise i de forskellige faser, til gengæld må du spise ubegrænset af det tilladte, og det skulle ære ret effektivt. Er ikke selv startet endnu, men har hentet en masse på nettetom det smiley søg evt efter det på google smiley

Kommentér på:
Grøntsagssuppe, sund eller knap så sund?

Annonce