{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.403 visninger | Oprettet:

Herman kage ! {{forumTopicSubject}}

Jeg har siden igår siddet og har haft lyst til Herman kage ! Så ville høre om der var nogle her inde der har opskriften på den - eller en potion der endnu ikke har fået en ejermand ? smiley

Eller findes der en anden opskrift man kan lave i dag som minder om denne kage ? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Herman kage !
  • #1   19. mar 2013 Ja præcis ! smiley

  • #2   19. mar 2013 Tak Minion ! smiley

  • #3   19. mar 2013 hehe det er faktisk en rigtig god kage !

  • #4   19. mar 2013 Hehe du burde klart prøve den smiley

  • #5   19. mar 2013 smiley

  • #6   19. mar 2013 Øhhh

    Læste indlægget og er LOST? smiley

    Hvad er det med at det er svært at starte op og at man så kan dele ud af den??


  • #7   19. mar 2013 Maria d : Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål ? smiley

  • #8   19. mar 2013 Fik lige læst igen, blev helt forvirret over hvor mærkeligt han skrev smiley

    "Der opfordres på det kraftigeste at man ikke selv starter en Herman. – Inden Kokkekniven blev cracket sidste gang var der faktisk en masse mennesker der kommenterede denne kage, og der var endda nogle der nærmest startede at Pushe Herman – Det var god stil."


  • #9   19. mar 2013 Hehe ja læste det godt og undrede mig også smiley Så skal man bare læse hans sidste kommentar så giver det hele mening smiley

  • #10   19. mar 2013 Den lavede vi engang i folkeskolen.. kan slet ikke huske om den nogensinde blev bagt. lol

  • #11   19. mar 2013 Toller : Så må du prøve igen smiley Den er altså super god !

  • #12   19. mar 2013 Hvorfor kan jeg ikke åbne linket ? Nu er jeg jo drønnysgerrig..............

  • #13   19. mar 2013 Kan man lave den i mindre doser, sådan så den fra start af kommer til at passe formen? Altså om man "bare" laver 1/4 del af ingredienserne??

  • #14   19. mar 2013 Nå, så fik jeg linket åbnet- og stillet min nysgerrighed............ smiley

  • #15   19. mar 2013 Maria: Har ingen anelse smiley Ellers er det da bare og finde nogle og dele ud til smiley eller bage en masse kage ! smiley hehe

  • #16   19. mar 2013 HAHA
    Ja 4 store kager!! Ahh dejligt smiley Har desværre ikke lige kernemælk stående ellers ville jeg da have gået i gang nu! Kunne nu godt gå ned i Netto - meeen synes ikke lige vejret er til det smiley


  • #17   19. mar 2013 Maria , ellers overtager jeg gerne en del smiley

  • #18   19. mar 2013 Tager den 10 dage at lave? Det har jeg ikke tålmodighed til! Så send gerne et stykke til Nordjylland, når I har lavet den smiley smiley

  • #19   19. mar 2013 Jennifer : Jep 10 dage ! Men klart ventetiden værd !

  • #20   19. mar 2013 Til sidst bliver Herman et helt kært familie medlem smiley

  • #21   19. mar 2013 Nu prøver jeg sgu!!

    START HERMAN
    1 1/4 dl. mel
    1 dl. kærnemælk
    1/4 – ½ tsk. salt.
    Røres sammen og står 4 dage ved stue temperatur.


    Skal den stå først 4 dage og DEREFTER følger jeg denne:

    Dag 1 – Du modtager Herman
    Dag 2 – Rør i Herman ca. 2-3 gange
    Dag 3 – Det samme som dag 2
    Dag 4 – Herman er sulten og skal derfor have 2dl. mælk, 2dl, hvedemel og 2,5dl sukker
    .... ETC.

    Eller???


  • #23   19. mar 2013 Ja først skal den stå 4 dage og så begynder de 10 dage smiley
    Maria må jeg ikke overtage en potion fra dig !? smiley


  • #24   19. mar 2013 Charlotte
    Ahh okay smiley Min Herman bobler ikke, så har sikkert allerede dræbt ham smiley


  • #25   20. mar 2013 Haha Maria smiley giv ham lige et par dage !

  • #26   20. mar 2013 minion

    Jamen hvad fanden mener de med at den skal BOBLE??? smiley


  • #27   20. mar 2013 Men FØJ det kærnemælk det lugter! Tænk at det skal stå i 14 dage???

  • #28   20. mar 2013 Maria det vil komme små luft huller i den efter noget tid smiley smid den ikke ud ! Hehe bare send den her hjem så smiley

  • #29   20. mar 2013 Nej nej nu prøver jeg jo! smiley

  • #30   20. mar 2013 hvor har jeg bare gået og tænkt rigtig meget på den her mystiske kage.
    Har aldrig hørt om den før den her tråd.

    Og så popper der et par undrende spørgsmål op, inden jeg MÅSKE giver mig i kast med et sådan projekt.

    Hvordan kan man blive ved med at dele dejen i 4-5 "aflæggere" når man ikke tilføjer så meget mængde væske på sidste dagen? Er der så nok dej til at man kan blive ved, og ved og ved med at dele den?

    Og så kan jeg ikke lade være med til at tænke, er den gæringsproces sund nok? Jeg mener... én ting er at den måske smager godt, men kærnemælk og senere almindelig mælk der skal stå i flere dage i stuetemperatur, er det overhovedet godt?

    Og i forbindelse med hygiejne og sundhed... hvis man nu får sådan en aflægger af en Herman i "gave", kan den så komme fra xxx antal "aflæggere" og derfor havde været i xxx antal skåle, hænder, køkkenborde osv inden man selv skal have den i munden og maven??


    Synes det lyder som en meget interessant ide, men skal lige forstå konceptet 100% inden jeg giver mig i kast med noget som helst. smiley


  • #31   20. mar 2013 Karina: Ved intet om hvor hvidt det er sundt osv - ved bare at den smager godt og jeg aldrig er blevet syg af den smiley

  • #32   20. mar 2013 nu har jeg googlet, undersøgt, læst osv osv....

    Smider lige lidt forskelligt info ind i den her tråd...
    Håber det er ok jeg lige spammer lidt.


  • #34   20. mar 2013 tirsdag, februar 17, 2009
    Venskabskagen Herman - part two
    Herman har nu boet her hos os i over to måneder. Han lever og har det tilsyneladende godt. Lige nu står han i mørket i køkkenet og småbobler helt som han skal.

    Jeg har bagt hermankagen et antal gange siden han flyttede ind midt i december, og selvom jeg har varieret smagsstofferne noget - jeg er ikke så god til nøjagtige gentagelser - så har responsen været entydig: det er vel nok en lækker kage!

    I den autoriserede opskrift smages Herman til med æble, kanel, chokolade og hakkede nødder. Jeg har varieret lidt over temaet og fx. brugt svedsker skåret i stykker, revet appelsinskal, hakkede mandler og chokolade. ALTID chokolade!

    En anden variant var med tørrede abrikoser, ingefær og valnødder. Og chokolade. Lige nu står der en bagt Herman i køkkenet, som har fået en masse rosiner i sammen med et æble i tern - og vistnok kanel igen. Og chokolade forstås. Og masser af det. Et af Hermans meget charmerende træk er, at det er som om der er mindst lige så meget fyld som egentlig kage i ham.

    Jeg har i øvrigt indledt et lidt forsinket nytårsforsæt og prøver at holde lidt igen med de søde sager på hverdage; det er hårdt - rigtig hårdt! - men vistnok godt på lidt længere sigt. Derfor kan der - som nu - stå en lækker Herman i køkkenet i dagevis. Heldigvis er han ret saftig og er god i mange dage, og jeg kan så byde uventede gæster på dejlig kage - og de kan også få et stykke med hjem. Det er ret populært! Junior gør lidt nar af mig, men nyder samtidig at konkurrencen om det største stykke er suspenderet for tiden.

    Jeg ville have lagt et par billeder af Herman ud på bloggen, men mit kamera har lige udåndet den sidste rest af batteri for i dag, så det må blive en anden dag.

    Til gengæld lægger jeg her standardinstruksen for Herman - med et par af mine ord med på vejen, for det ser ud til at linket fra 17. december 2008 ikke virker længere:

    Kagen Herman
    Herman er en venskabskage. Han er en naturligt gærende kage og derfor er det vigtigt at Herman IKKE står i køleskabet. Han skal stå ude på bordet uden låg på, han skal stå i lyset, og når du rører i ham, skal du huske at skrabe kanterne.

    Advarsel: Hvis Herman ikke bobler, er han død! (Min erfaring med Herman er, at han faktisk kan være ret bobleløs i et døgn eller to efter en fodring; derfor: fortvivl ikke, hvis han er lidt stille, når han lige har fået mad. Giv ham tid. Han skal bare slå mave!)

    Dag 1 Du får Herman
    Dag 2 Rør i Herman 2-3 gange om dagen
    Dag 3 Rør i Herman 2-3 gange om dagen
    Dag 4 Herman er sulten. Giv ham
    • 2 dl mælk
    • 2 dl hvedemel
    • 2,5 dl sukker
    Dag 5 Rør i Herman 2-3 gange om dagen
    Dag 6 Rør i Herman 2-3 gange om dagen
    Dag 7 Rør i Herman 2-3 gange om dagen
    Dag 8 Rør i Herman 2-3 gange om dagen
    Dag 9 Herman er sulten igen. Giv ham det samme som på dag 4
    Del ham herefter i 5 lige store dele og giv ham til 4 af dine venner (nej, til tre af dine venner! Gem en del til at forsætte med og bag en hermankage af den sidste. Jeg er i øvrigt løbet lidt tør for bageglade venner; jeg har derfor bagt af en lidt større del og så bagt igen allerede efter den første fodring. Det er meget u-autoriseret, jeg ved det, og jeg har lidt dårlig samvittighed - ret lidt! - over at strejfe bort fra den slagne vej. Men kagerne har altså ikke fejlet noget.)
    Dag 10 Herman er sulten igen. Giv ham
    • 1,5 dl olie
    • 2,5 dl sukker
    • 3 æg
    Olie, sukker og æg piskes først sammen (jeg kaster altså bare ALLE ingredienser i skålen oven i hinanden og rører sammen til sidst. Det virker fint.) og tilsættes herefter sammen
    med
    • 3,5 dl hvedemel
    • 2 tsk bagepulver (i princippet burde Herman vel slet ikke have brug for bagepulver. En purist med tålmodighed - det er ikke mig - burde eksperimentere med Herman UDEN bagepulver. Man skulle vel så røre dejen sammen og lade den stå i et døgns tid, inden den kom i ovnen.)
    • 1 tsk salt
    • 100 g nødder
    • 100 g chokolade
    • 2 revne æbler
    • 2 tsk kanel
    Rør alt sammen og hæld Herman i en stor rund form, ca. 26-28 cm i diameter. (Jeg har brugt en randform til Herman. 45 minutter er så ikke helt længe nok i ovnen.)
    Stil ham på nederste rille i ovnen og bag ham 35-45 min ved 175 grader

    Pas godt på Herman – God fornøjelse…!

    For dem, der ikke har mulighed for at få en levende Herman foræret kommer her starten på en Herman. Jeg har ikke selv prøvet den, men mon ikke det virker?
    1 dl kærnemælk
    2,4 dl mel
    ½ tsk salt
    Røres sammen og lader det stå i fire dage hvorefter man bruger anvisningen .

    Mon ikke det betyder, at man efter de fire dage skal give Herman mad første gang? Jeg hører gerne fra erfarne Herman-startere!


  • #35   20. mar 2013 onsdag, december 17, 2008
    Venskabskagen Herman
    Herman er flyttet ind. Herman er en venskabskage. Herman er en naturligt gærende kage. Og Herman smager bare så godt!

    Jeg havde aldrig hørt om fænomenet Herman eller venskabskager før jeg forleden lørdag fik ham foræret: en mærkelig, gullig klat gammel dej, der lugtede lidt af øl - sammen med en udførlig instruks. Han er ikke umiddelbart en klassisk skønhed at se på ved første øjekast, men han har sjæl, knægten!

    Herman er faktisk rigtig interessant. Han er en slags "kæde-kage": jeg får en klat levende, gærende dej, passer den og "fodrer" den over en periode på 10 dage, og deler den så i et antal dele, beholder noget, og giver resten videre til gode venner, som så skal holde liv i nye Herman'er (Hermænd?!) og efter 10 dage kan de give nye Herman'er videre til deres venner osv.

    En ikke uvæsentlig detalje: man bruger en del af sin "klat" som udgangspunkt for en dejlig kage. Der er en lille smule "suppe-på-en-pølsepind" over projektet, for man kan jo relativt nemt bage en god kage uden at skulle igennem ti dages strabadser, men det giver altså et særligt forhold til kagen, når den har et navn, og man har passet og plejet den i mange dage. Og den smager rent faktisk rigtig godt.

    Man kan godt finde opskrifter ude på nettet på begyndelsen på Herman (fx. på Kokkekniven hvor du også kan læse "pasningsvejledningen" til Herman samt en debat om, hvorvidt det er ulækkert, at spise kage bagt af en gammel dej...), men jeg synes, at det er lidt snyd at starte selv.

    Jeg vender tilbage med billeder af Hermans liv mm. her i huset...

    Rettelse 11. marts 2011: Linket til Kokkekniven er rettet. Beklager, hvis nogen er gået forgæves...


  • #36   22. mar 2013 NU ryger den ud, for der er MUG på ADDERBADDER!!!

    Den har åbenbart stået for varmt eller sådan?? Jeg forsøger i hvert fald IKKE mere!


  • #37   22. mar 2013 Maria : Så var der i hvert fald noget galt :s

  • #38   22. mar 2013 har du husket at røre i den ?

  • #39   22. mar 2013 Som der stod skulle man lade den være de første 4 dage
    "Røres sammen og lader det stå i fire dage hvorefter man bruger anvisningen"


  • #40   22. mar 2013 tror nu man skal røre i den også de første 4 dage smiley

  • #41   22. mar 2013 Den har jo "kun" stået 3 dage og skulle egentlig stå 2 dage mere før jeg skulle røre

  • #42   22. mar 2013 Det tror jeg altså ikke på den måde der står smiley

  • #43   23. mar 2013 minion
    ja det må du sgu ned i skraldeskakten og spørge om smiley

    Der var MUG på så fanme nej om jeg gider at spise eller forsøge igen


  • #44   23. mar 2013 Maria: du startede med kærnemælk, mel og salt?

    jeg læser det også som at man ikke må røre i ham de første fire dage når man starter ham op selv.


    Nu tør jeg da slet ikke prøve selv. XD


  • #45   23. mar 2013 Ja præcis ikke?? Jeg lod den bare være og kiggede så igår, der var direkte mug "hår" på adder badder! Så jeg tør ikke igen smiley men har mistanke om at den har stået for varmt

Kommentér på:
Herman kage !

Annonce