8.206 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Tilberedning af nakkefilet Tilberedning af nakkefilet

Hej alle

Nu må i altså hjælpe mig igen. Jeg har købt en nakkefilet på 2 kg til i morgen hvor vi skal have gæster. Planen er at den skal i grillen, og står i nat med marinade. Jeg har aldrig lavet sådan en, og har ikke høje tanker om den slags kød må jeg indrømme (men vores kammerat sagde at det var rigtig godt hvis det blev lavet rigtigt).

Jeg vil gerne sikre mig at den bliver fin og mør, så jeg tænker om man kan langtidsstege sådan en? Eller i hvert fald ved lavere temperatur, og så en 1-2 timer længere, lige som oksekød?

Er det muligt, eller hvordan skal jeg gøre?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 480 kr.
  • Forhave og baghave 1.100 kr.
  • Vvs til installation af opvaskemaskine 800 kr.
  • Diverse håndværksopgaver 2.200 kr.
  • Køb og udskiftning af batteri på bil 1.100 kr.
  • Fjern asbest tag 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilberedning af nakkefilet
  • #1   26. apr 2013 jeg tænker sådan noget her http://www.grillstarter.dk/opskrifter/hovedret/pulled_pork/

• #2   26. apr 2013 Pulled pork, barbecuesauce, en burgerbolle og coleslaw... Dertil en iskold cola eller øl!

• #4   26. apr 2013 Hopper med på pulled pork.....nakkefilet er efter min mening ret kedeligt medmindre det laves som pulled pork, så er det noget af det lækreste.....

• #5   26. apr 2013 Årh crap. Jeg har jo marineret den. Buuuu - jeg skulle have holdt mig til oksen smiley Vi knalder den i ovnen i morgen middag så, og så kan den evt. ryge i grillen det sidste tid, for det er jo netop ikke til at styre temperaturen på grillen (for os i hvert fald, så længe).

• #6   26. apr 2013 12 timer i ovnen ved 110 grader. Også selv om den er marineret (kun en fordel)... Og den er superlækker trukket i stykker med burgerboller, coleslaw og barbecuesauce...

• #7   26. apr 2013 pulled pork!

Se evt kvalimad.dk opskift, han har den også i flere variationer.
    Mariner den natten over, i ovnen fra morgenen af, også lige den sidste time til to i grillen. MUMS siger jeg bare smiley

• #8   26. apr 2013 Den bliver ikke til pulled pork (uden at vide noget om det heller haha), for efter hvad jeg kan høre, så passer det ikke til resten af tilbehøret. Jeg er heller ikke ret glad for kød der bliver revet fra hinanden - jeg er nok mest til skiver smiley

Jeg må bare håbe på det bedste. Jeg delte den i 2, og har lagt dem i hver sin marinade. Vi har også en stegeso, som jeg kommer dem i (hvis de kan være der), og så får den en del timer, ved lav temperatur.

• #9   27. apr 2013 Nakkefillet har den fordel, at kødet ikke bliver tørt og kedeligt som f.eks. kamsteg.
    Jeg er en af dem der foretrækker nakkefillet/nakkesteg og nakkekoteletter fremfor koteletter eller skinkeschnitzler da der er meget mere saft og smag i.

Du skal nok få en god steg ud af det. smiley

• #10   27. apr 2013 Jeg foretrækker nakkefilet, fremfor de mere fedtfattige stykker kød. Nakkefilet er meget mere saftigt og smagfuldt. Fedtet kan man jo bare skære fra, efter tilberedning.
    Jeg bruger det også til pulled pork. Jeg marinerer det, og så får det 6-7 timer i ovnen ved 150 grader. Jeg har også prøvet at lave det på 12-14 timer ved 100 grader, men der er ingen forskel i smag og mørhed, selvom det får kortere tid, vade lidt højere temperatur.

Jeg har også prøvet at bruge det til grill, hvor jeg skar det ud i ret store humpler (3 dobbelt tykkelse af kotelet). Det blev marineret og kom i ovnen i 2-3 timer ved 120 grader, hvorefter det fik ekstra barbecue marinade på, og brunet på grillen.
    Det smagte vildt godt. Det er sådan noget der er godt til gæster, fordi det kan forberedes, og kun skal på grillen i ti minutter. Det er nemlig tilberedt indeni, så man risikerer ikke, at det bliver helt branket, mens det stadig er råt indeni.

• #11   28. apr 2013 Det gik som sådan ok... Den røg ind kl. 13.30 i går, på 120 grader. Da vi så kom hjem fra fotojob kl. ca. 17ich, der var den på 62 grader allerede. Men så ville den sku da ikke stige mere! Vi tog den ud af stegesoen, fordi stegene var nærmest kogt i væske, og så over i en bradepande, for at få en stegeskorpe. Og den fik den også, men den var kun på 70 grader kl. 18.45, selvom vi havde skruet op på 200 grader varmeluft. Fatter det ikke.. Men vi tog den ud, og lod den hvile et kvarter, og så spiste vi den!
    Og den blev da også spist, men det var altså ikke min favorit smiley

Tak for hjælpen.

Kommentér på:
Tilberedning af nakkefilet

Annonce