{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
803 visninger | Oprettet:

Haha lidt nattelæsning :-) {{forumTopicSubject}}

Et lille fif til at forstå hvordan det danske skattesystem er opbygget.
Lad os forestille os, at hver dag mødes 10 venner for at drikke en øl, og at det beløb, der skulle betales, er på 100 Kr.
Ja, jeg ved godt, at det ikke passer, men det er for at forenkle beregningen.
Det vil så sige, at hver person skal betale 10 Kr.
Men de 10 venner blev enige om at betale regningen på samme måde, som man betaler skat. Det gav dette resultat:
- De 4 første, de fattigste, betalte ingenting.
- Den 5. betalte 1 Kr.
- Den 6. betalte 3 Kr.
- Den 7. betalte 7 Kr.
- Den 8. betalte 12 Kr.
- Den 9. betalte 18 Kr.
- Den sidste (den rigeste) betalte 59 Kr.
De ti mænd mødtes hver dag for at drikke deres øl, og de var glade for deres lille arrangement.
Indtil den dag hvor ejeren blev enig om at give dem rabat:
- Eftersom I er gode kunder, bestemte jeg mig for at give jer en rabat på 20 Kr. på fakturaen. I skal nu betale 80 Kr. for jeres øl i stedet for 100 Kr.
De ti venner bestemte sig for, i første omgang, at betale regningen på samme måde, som de betalte skat.
De fire første blev ved med at drikke gratis.
Men hvordan vil de 6 andre (de betalende kunder) dele de 20 kroners rabat imellem sig på retfærdig vis?
De fandt ud af, at 20 kr. divideret med 6 blev til 3,3333 kr.
Og i så fald skulle den 5. og 6. fyr blive betalt for at drikke deres øl.
Ejeren mente, at det ville være mere retfærdigt at reducere den enkeltes regning procentvis.
Man gik igen til regnemaskinen og fandt på følgende:
- Den 5. mand skulle nu heller ikke betale noget mere (endnu en fattig var født).
- Den 6. skulle betale 2 Kr. i stedet for 3 Kr. (33 % rabat).
- Den 7. skulle betale 5 Kr. i stedet for 7 Kr. (28 % rabat).
- Den 8. skulle betale 9 Kr. i stedet for 12 Kr. (25 % rabat).
- Den 9. skulle betale 14 Kr. i stedet for 18 Kr. (22 % rabat).
- Den 10. skulle betale 50 Kr. i stedet for 59 Kr. (16 % rabat).
Hver af de seks "betalende" skulle betale mindre end før (og der var endda kommet en gratist mere til) og de fire første ville fortsætte med at drikke gratis.
Men, da de var kommet ud af baren, begyndte de 10 venner at sammenligne deres økonomi.
- Jeg fik kun 1 Kr. rabat ud af det, sagde nr. 6. Og idet han pegede på nr. 10, tilføjede han: Men ham dér, han fik 9 Kr. rabat!
- Ja! Sagde nr. 5. Jeg fik også kun 1 Kr. ud af det.
- I har ret, sagde nr. 7, hvorfor skulle nr. 10 have 9 Kr. rabat, når jeg kun fik 2 Kr.? Det er uretfærdigt, at den rigeste får den største rabat!
- Vent lige lidt, råbte den 1. mand: Vi 4 fik nul og niks ud af det! Dette system udnytter de fattigste!
De ni mænd omringede den 10. og fornærmede ham så meget, at dagen efter gik han ikke med dem ud for at drikke øl.
De ni venner satte sig ned og drak deres øl uden ham.
Men da tidspunktet til at betale kom, fandt de ud af noget vigtigt: De havde ikke penge nok til at betale så meget som det halve af regningen.
Dette er den nøjagtige omfortælling af skattesystemet: De, der betaler mest i skat, får mere ud af en skatterabat,
men de, som kun betaler lidt (eller intet), føler sig snydt.
Brandbeskat de stærkeste, anklag dem for at være rige svin, og de risikerer ikke at vise sig længere og at drikke deres øl andetsteds.
Moralen:
- For dem, der har forstået den, ingen forklaring er nødvendig.
- For dem, der ikke har forstået den, ingen forklaring er mulig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Haha lidt nattelæsning :-)
  • #1   29. apr 2013 forstået men ikke accepteret smiley ;) smiley

  • #2   29. apr 2013 Jeg kender den godt og synes den er ret god.

  • #3   30. apr 2013 so true

  • #5   30. apr 2013 Aktionærer er da mange gange helt almindelige mennesker der invisterer i erhvervslivet og er med til at sætte hjulene igang - de løber endda en stor risiko, se hvad der skete fra 2007-2010, mange mistede hele deres opsparing.

    Jeg synes det er usmageligt at mistænkeliggøre vores erhvervsliv på den måde vil jeg indrømme - det er trods alt dem der er skyld i vores velstand herhjemme. Indenfor ALT er der altid nogle der snyder og bedrager, men jeg vælger at tro, at langt de fleste virksomheder herhjemme er ordentlige og reelle.


  • #6   30. apr 2013 Isabelle -nu er det jo altså ikke alle rige mennesker som handler med skrupelløse virksomheder i lande hvor børnearbejde o.l. er normen smiley

    I øvrigt meget enig med kennelmor.

    Og så synes jeg ofte der er en forestilling om at de der betaler høj skat er folk der vælter sig i penge og derfor "har råd til det" -men hvorfor er det nu lige at vi alle skal have lige meget?
    Min far arbejder MEGET. I perioder 80-90 timer om ugen. Han er ofte ikke hjemme i hverdagee (altså om natten) og det sker jævnligt at han drager af til f.eks. Tyskland e.l. søndag middag eller først er hjemme natten til lørdag e.l.
    Er det ikke rimeligt nok at når man har nogen kompetencer som er eftertraget og man er villig til at arbejde så mange timer hver uge, at man så osse når måneden er slut, får flere penge ud af knokleriet end f.eks. min mor som er pædagog og arbejder halvt så mange timer som ham?

    Det er fint nok at vi vil have "de rige" til at betale (ja hvornår er man rig -for dem der betaler en høj skat, er altså ikke nødvendigvis folk der vælter sig i penge og tjener flere millioner hvert år;))
    Men der skal altså osse være en grund til at gå på arbejde for dem. Hvorfor skulle de arbejde så meget som de gør, hvis ikke de osse fik lidt ekstra ud af det i forhold til dem der arbejder mindre?

    Kan da tilføje at jeg vidst hører til dem der "drikker gratis" eller tæt på -jeg er bestemt ikke rig (er på SU) og jeg bøvler da osse med at få det hele til at nå sammen af og til... Men jeg forstår simpelthen ikke den der tankegang om at vi alle skal have det samme, og at "de rige" (som altså ikke allesammen er SÅ rige;)) bare skal betale mere så vi andre slipper billigere



Kommentér på:
Haha lidt nattelæsning :-)

Annonce