{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.699 visninger | Oprettet:

Hvalpe piveri {{forumTopicSubject}}

Hej Hg'er

Så er Dejlige Milo ankommet og han har nu været bosat i sit nye hjem i 3 dage. Første dag var der ingenting, men nu er han begyndt at pive en lille smule, det er mest når han ikke får opmærksomhed, men også hvis jeg f.eks går i bad så piver han vildt højlydt og det er nærmest hjarmerligt!

Er det fordi han savner sin familie tror i, eller fordi han vil have opmærksomhed og er der noget jeg kan gøre for at vende ham af med denne dårlige vane.

Ps. Ved godt han ikke er så gammel endnu og han skal have lov til at savne sin familie, men er bange for det bliver en dårlig vane.

Knus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe piveri
  • #1   18. maj 2013 Husk på din lille vaps, er fjernet fra alt bekendt og flyttet ind hos dig.
    Jeg tror han savner sine søskende, mor og alt han kender.

    Jeg ville give opmærksomhed for ønsket adfærd og ignorere adfærd jeg ikke vil have. Tag ham med ud på badeværelset her den første tid, snak beroligende til ham, så han ikke tror du er blevet væk, giv ham et lækkert legetøj han kan hygge sig med.

    Når han så ikke piver, ville jeg belønne med kæl, ros og leg. Så hvalpen ser at være stille belønner sig. Giv ham tid til at falde til og støt ham i denne process. Give ham korrekt stimulering og muligheder for at vælge den ønskede adfærd.


  • #2   18. maj 2013 Ja det ved jeg godt han er.. Man bliver bare helt øm om hjertet når han græder sådan smiley

    Men problemet er, hvis jeg ignorere ham, så piver han endnu højere.. Så har nogen gange ret svært ved at ignorere det i længere tid..


  • #3   18. maj 2013 Altså han har været hjemme i 3 dage, og har aldrig været separeret fra hans mor eller søskende, hvis du så går i bad og bare lukker døren, så det en separation og det skal trænes!!

  • #4   18. maj 2013 du må ikke bare forlade ham og lukke døren..
    Det hedder sig 1 minut - rose
    2 minutter rose
    osv.. så du til sidst har en hund som uden at blive bundulykkelig kan være lukket inde i et andet lokale uden dig.


  • #5   18. maj 2013 Han har fundet ud af at når han piver, så får han hvad han ønsker altså din opmærksomhed.

    I starten vil hans piveti tiltage (som du har opdaget) i både volume og intensitet når du begynder at ignorere ham. Det er her du skal være hård om hjertet og holde fast i at ignorere. Husk på at det er til det bedste i længden for jer begge.

    Jeg ved hvordan du har det, har selv en hund som pev, uafbrudt, i de første 3 måneder vi havde ham. Vi prøvede at sige nej, vi prøvede at skælle ud, vi prøvede at aflede osv osv. Det der virkede for os var den hårde ignorering.


  • #6   18. maj 2013 Goofy? du skældte vel ikke en hvalp ud som var ked af separation?

  • #7   18. maj 2013 Line: i alene hjemme træning, er det jo vigtigt ikke at gøre seperationen til en scene. Altså gå og komme uden at lave et nummer, man går neutralt og kommer neutralt. Hvis man begynder at rose vil hunden opfatte at "uha, der sket noget, som er farligt, fordi jeg får ros" eller du ender med en hund som er ustyrlig når man kommer ind af døren igen, om det så er 2 sek eller 6 timer du har været væk.
    Hvis der skal være noget, så er det når man går at man skal give guffer elle sådan.



  • #8   18. maj 2013 Det er en personlig sag hvordan man vil mødes når man kommer ind af døren.

    Og nu er separation og alene hjemme træning ikke det samme.
    Separation er hvor døren er lukket og hunden stadig ved du er der.
    Der må man aldrig bare lukke døren med det samme.

    Smid foder ud - luk døren lidt til.
    Hvis det virker og hunden ikke reagerer, luk lidt mere til. osv..

    Men du svarede egentligt ikke på mit spørgsmål ? skældte i en hvalp ud i separations træningen? smiley


  • #9   18. maj 2013 Nogle gange er støtte og omsorg det der giver det bedste resultat....
    Herregud, i har haft hvalpen i 3 dage.
    Giv tryghed..
    Så kommer resten af sig selv


  • #10   18. maj 2013 Fik goofy som 12 måneder og omplacerings hund, så vi havde nogle lidt andre problematikker end med en hvalp.

    Det var aldrig når vi trænede alenehjemme eller seperation i hjemmet. Men han pev som sagt uafbrudt i 3 måneder (de første 2 måneder han boede her og 1 måned mens vi ventede på at adfærdsbehandleren havde en tid) og var så magtes løs at jeg engang imellem endte med at skælle ud, da jeg ikke havde værktøjer der virkede.


  • #11   18. maj 2013 ib - enig.

    Okay, men at skælde ud virker aldrig. det er en reaktion, også snart hvalpen som det er i dette tilfælde får reaktion, gentager han adfærden.

    Men til TS: Separations træning tager tid, og skal øves og øves og øves..


  • #12   18. maj 2013 Line: jeg er af den opfattelse at seperations træning er forstadiet til alene hjemme. Seperation er i min verden at hunden er afskåret fra mennesker og dyr omkring sig.

    Ps giv mig lige et øjeblik til at svarer før du rykker for et svar. Og ja, det er en smags sag om man vil rose sin hund for at være alene. personligt er jeg ikke til en vild og ustyrlig hund som hopper op, vælter ting, tage ting i munden som den ikke må for lige at fejre man er kommet hjem. Jeg vil kunne komme ind af døren uden at der står en 35 kg, hund på bagben op af mig som modtagelses komite.


  • #13   18. maj 2013 Jamen det er da også forstadiet til alene hjemme træning.
    Men det er stadig ikke det samme smiley

    Men det kræver også tålmodighed og stille og rolig fremgang, ikke bare en lukket dør med det samme.

    Som jeg skrev længere oppe, det er en personlig holdning smiley


  • #14   18. maj 2013 Line: læs lige en gang til, hvad det er jeg har skrevet i mit første og andet indlæg.
    Jeg har jo lige præcis skrevet at man ignorere hunden, når den udfører en adfærd man ikkeønsker, som at pive.
    Jeg gav et eksempl på hvad man ikke skal gøre, da jeg selv havde stået i samme situation og lavet fejl i håndteringen af en hund der piver.
    Du kan jo se at vi er fuldstændig enige i at hvalpen skal ignoreres, støttes og tilvænnes en seperations situation.


  • #15   18. maj 2013 Det også den rigtige måde at gøre det på smiley

  • #16   18. maj 2013 Line jeg har på intet tidspunkt lukket døren for ham, der er åbent så han kan komme ind og ud når han vil.
    Goofy. Ja jeg er nok kommet til at tage ham
    Op hver gang han piver og det har han nok fundet ud af, så hver gang han er på gulvet piver han mega meget fordi han vil op og putte, nu er jeg begyndt at ignorere det som du forslår, fordi jeg vidste han nok var på vej til at få den dårlige vane og nu piver han virkelig højt og intenst når jeg nægter ham den opmærksomhed, jeg siger nej til ham, men det forstår han selvfølgelig ikke endnu. Har aldrig skældt ham ud, det er vigtigt at de får så meget ros når de er hvalpe, da de jo ikke endnu ved hvad der er rigtigt og forkert.


  • #17   18. maj 2013 Godt at du er opmærksom fra starten af, pas på ikke at pylre og pakke nuser gøjen ind i vat. Husk stadig at yde støtte til din hvalp det er stadig helt nyt.
    Sig kun nej en gang. Det at du siger noget til ham, er opmærksomhed. Ignorering er også at undgå øjnkontakt. Han skal være luft for dig når han piver. Du kan evt. Flytte position fra en stol til en anden, den anden ende af sofaen eller måske endda rum. Hjælper nemlig også dig til ikke at komme til at give øjnkontakten.

    Det tog mig og kæresten en uge i skab piveri ignorering at få det værste pillet af goofy, og det var efter en adfærd over tre måneder, så tro på det og hold hovedet koldt, selvom det er svært. Det skal nok virke.

    Husk nu endelig at give opmærksomhed når hunden så er stille, 3-5 sekunders stilhed er nok til at udløse ros, leg og opmæksomhed.
    Nu har det ikke været det store problem for mig, i forhold til goofys størrelse, men prøv at minimere det at tage hunden op, sæt dig hellere ned til ham på gulvet, så kontakten bliver på dine præmisser og når du vil, ikke omvendt.


  • #18   18. maj 2013 Ps. I forhold til bad/toilet. Goofy opfattede i starten det at jeg trak bade forhænget for som hvis jeg havde lukket en dør mellem os. Selvom han kunne hører, lugte og tildels se mig.
    Den første måned gik jeg i bad for åben dør (ud til gangen) og uden bade forhænget trukket for (en noget kølig oplevelse, til tider)
    Løbende over måneden efter begyndte jeg at trække badeforhænget mere og mere for. Gik jævnligt ud og stillede mig blot et sek bag forhænget, rørte ved det,larmede med det så goofy tilsidst bare ikke gad gå med ud og holde øje med hvad jeg lavede.


  • #19   18. maj 2013 Okay tusind tak for rigtig gode råd. smiley


  • #20   18. maj 2013 Det er unaturligt og meget meget angstprovokerende for så lille en hvalp at blive ladt alene! Alle dens instinkter fortæller den, at den nu er let bytte for farlige rovdyr. Og det så langt fra den trygge "hule" den kender, samt den mor den har stolet på passede på den.
    Goofy rådgiver på baggrund af en unghund, ikke en hvalp! Og det er rigtigtnok andre virkemidler der skal til for at skabe tillid og tryghed hos en ganske lille hvalp.
    Den skal IKKE føle sig ensom, forladt og i fare! Den skal først erfare, at den nye "hule", den nye "flokfører" er tryghedhedsbasen. Og at overhøre dens forsøg på at tilkalde hjælp betyder bare, at tryg og sikkerhedsfølelsen og dermed tilliden ikke udvikles korrekt. Så kom når den kalder, forlad den kun sekunder af gangen og du vil hurtigt have en hvalp der ved, at den ikke er efterladt, selvom den ikke lige kan se dig.


  • #21   18. maj 2013 Du må ikke ignorere en lille hvalp, den skal have tryghed, vær hos den, udvid tiden hvor den kan være uden kontakt langsomt, undgå at den piber ved at give den kontakt;)

  • #22   18. maj 2013 Som Marietta og Bodil siger så skal der trappes op på "Ignorering"
    Du må ikke bare gå fra den.


  • #23   19. maj 2013 jeg har heller ikke på noget tispunkt gået fra ham.. men tak for alle jeres gode råd

Kommentér på:
Hvalpe piveri

Annonce