Skimmelsvamp og helbred {{forumTopicSubject}}
Jeg undskylder på forhånd for stavefejl, da jeg skriver på iPad'en.
Sagen er den at vi har fået en vand/fugtskade.
Vi bor til leje i en rækkehus med badeværelse på 1. sal.
Vi opdagede det i torsdags, da vi lagde mærke til at tapetet i vores entre havde løsnet sig fra væggen og opdagede derefter at der var kommet en fugtplet på loftet i stuen (modsatte side af den væg hvor tapetet sad løst).
Vi får kontaktet viceværten, som så kommer og fjerner det løse tapet, og brækker nogle plader op som dækker over de vandrør der går fra afløbet oppe på badeværelset.
Det viser sig at afløbsskålen er utæt og skal skiftes. Al isolering er også ødelagt.
På væggen bag tapetet er der så åbenbart skimmelsvamp.
Nå men sagen er så den at min kæreste reagere meget kraftigt på det her skimmelsvamp, i form af allergi og astma. Han har så fået noget forskelligt medicin.
Jeg selv har haft konstant hovedpine siden i fredags. Vågner med hovedpine og går i seng med hovedpine. Almindelige smertestillende Pamol virker ikke, mine to forskellige migræne mediciner virker ikke og jeg endte med at tage til vagtlægen i lørdags, da jeg ikke kunne holde det ud længere. Han gav en sprøjte med smertestillende og sendte mig hjem.
Men hovedpinen er der altså stadig! Og så slog det mig; gad vide om det skyldes skimmelsvampen?
Er der nogen der har erfaringer med skimmelsvamp og hvordan det kan påvirke helbredet? Og hvordan bør vi forholde os hvis vores gener skyldes svampen?
Viceværten har givet udtryk for, at væggen først kan være fixet tidligst i slutningen af næste uge, og vi er ikke blevet tilbudt et andet sted at være imens det står på.
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.328
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.328
Kontakt jeres boligforening
mar 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 206
Viceværten virker ikke til at se det som et problem. Han har bare bedt os om at lufte ud så ofte vi kan komme til det. Derfor er jeg også i tvivl om hvor stort et problem vi selv bør gøre det til
Er det acceptabelt at bo under de her "forhold" i 2 uger?
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Nej det er ikke acceptabelt, at I skal bo i en lejlighed, hvor i bliver syge p.g.a. skimmelsvamp.
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 18
Jeg valgte at kontakte Lejernes LO, men der skete ingenting. Så jeg fik mig en god snak med min udlejer og han tilbød mig at jeg enten kunne flytte når jeg havde lyst og få alle mine penge tilbage, ellers ville han sætte en ekstra væg op..
Jeg var ude 3 uger efter:-)
Det allerbedste ville være at bo et andet sted, men som viceværten siger, så luft ud hele tiden.. Nogle reagere stærkere end andre, hvilket i er et god eksempel på.
Skimmelsvamp er jo ikke når man pludselig falder død om af, men når din kæreste reagere så kraftigt ville jeg råde jer til at forsøge at finde et andet sted at være eller se om der er en håndværker der kan få det fikset hurtigere..
Held og lykke med det, jeg ved hvor mega øv det er..
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 1.003
Held og lykke!!
dec 2007
Vask så meget af det i rodalon da det kan holde svampene nogenlunde nede.. Med handsker og maske.. I må ikke røre det med jeres hænder.. Gem alt hvad der hedder frugt i køleskabet. Ikke noget "mad" stående fremme.. . Skimmelsvamp sætter sig i alt.. (Det kommer an på de forskellige svampe) noget lever i stof, andet i træ, osv..
Noget med Hovedpine, træthed, hals, næse, vejrtrækningen, hud er noget skimmelsvampen påvirker..
Håber ikke I har børn eller dyr.. De reagere voldsommere end "voksne mennesker"
Hvis der er andet så spørger du bare..
mar 2007
Jeg har lige talt med min læge, som også sagde at den eneste løsning var at flytte ud. Så vi vil tage kontakt til viceværten igen og høre hvad vores muligheder er.
Hvad kan svampen gøre ved hunden? Jeg har nemlig bemærket at han har været noget så træt de sidste par dage, men jeg har egentligt ikke tænkt at det kunne have en sammenhæng
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 18
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 17
Det ville være en rigtig god ide at få et andet sted at være når I reagere på skimmelsvampen, da det for nogle kan forværre symptomerne jo længere man opholder sig på stedet.
mar 2007
Viceværten har afvist at tilbyde os noget andet at bo i, men er gået med til at sætte en affugter op allerede i dag som skulle få skimmelsvampen til at dø. Planen var oprindeligt at den først skulle sættes til i næste uge.
Men indtil det er helt væk vil vi forsøge at holde os væk fra huset, så vidt muligt.
Og så vil jeg da helt klart forsøge mig med en allergi pille og se om det kan have større effekt end smertestillende.
Lægen bekræftede også at det er normalt at almindelige smertestillende ikke virker i sådan et tilfælde.
I får tusind tak for jeres svar!
dec 2007
I kan heller ikke krave at få en anden bolig medmindre det er bevist på papir det er skimmelsvamp..
Jeg kontaktede lægen men han ville ikke gøre noget .. Det var først da jeg blev rigtig syg at jeg blev sendt på sygehuset.. Bang så havde jeg lige pludselig allergi for kat, husstøvsmider og skimmelsvampe. Fik taget test og blodprøver.. Heldigvis havde jeg ikke udviklet allergi for hunde . Men jeg har måske udvilket astma.. og det skal jeg tjekkes op på om et par måneder selvom jeg ikke bor i det hus længere.. Og det er pga skimmelsvampen der er skyld i jeg har disse allergier nu..
En allergi pille så skal det helst være antihistamin..
Hunde kan få allergier som mennesker ..
Håber som sagt at I tager kontakt til kommunen.. Den måde er den hurtigste..
Der var bygningskonstruketør, ingeniør og embedslæge som hjalp os og lukkede huset ned.. Det vil først blive åbnet (egnet som bolig igen når visse kriterier er blevet lavet.. ) kommunen betalte nyt indskud, husleje og forbrug til os til det nye hus vi sku flytte ind i.. ( og så ville de selv køre sagen mod vores gamle udlejere..
Vi skulle betale 0kr for at bygninskonstryktør kom og undersøgte huset og inginiør firmaet som tog test og embedslægen som lukkede huset..
Dette er noget som koster over flere tusinde kr.. Over 50.000kr minimum.. Noget som vores gamle udlejer skal betale for..
Det hus vi lige er flyttede ind i betalte kommunen 22.400kr for ..
Men vi har så tilgængæld mistet alt møbler og ting i stof osv.. Så vi kører en sag mod vores gamle udlejere..
Men en ting er helt sikkert jeg ville ønske at der var en der kunne fortælle mig at jeg skulle kontakte kommunen for hjælp til at starte med..
Jeg gjorde lige som jer nu.. Satte en affugter op og ventede på at tingene skulle blive lavet (de udlejer sagde hele tiden ja det skal nok laves i næste uge og bla bla) der skete intet.. Jeg blev mere og mere syg.. Noget jeg kunne have undgået ved at kontakte kommunen som det første..
mar 2007
Jeg aner ikke hvad det er for en slags affugter, men den står og blæser meget varm luft ud igennem en slange som er tapet fast til en hylde på den væg hvor skimmelsvampen er blevet opdaget.
Vil det være bedre at vaske væggen ned med rodalon eller klorin? Tænker om det Evt. vil kunne fjerne svampen så det ikke bliver blæst rundt af affugteren?
Nej nu bliver jeg da godt nok ret nervøs.
Vi vil jo heller ikke virke som om at vi betvivler viceværtens autoritet, men for mig lyder det jo lidt som om at han slet ikke ved hvor slemme følgevirkninger sådan noget skimmelsvamp kan have?
Skimmelsvamp og helbred