1.151 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Fondant-kage Fondant-kage

Yep, det er sommerens projekt... Sidste sommer lærte jeg at lave feta, mozzarella, hvidskimmel, havarti, grillpølser og ølpølser.

I år vil jeg lære at lave fondant-gøgl (og også blåskimmeloste og vin, men chancen for at nogle skulle vide det herinde er nok nær lig nul:-) - til gengæld er der mange, der ved noget om fondant - og kager generelt, hvilket ikke er min stærke side)

Hvis man vil lave en lækker kage, der er frisk, og så lidt tung som muligt, hvad smider man så i? - Jeg mangler ikke en decideret opskrift, men mere inspiration..

Tænker i ingredienser som passionsfrugt, hindbær, jordbær, skovjordbær, hvid chokolade, lakrids.... evt andet??

Plejer der er at være smag i cremen til opsmøring?

Håber der er nogle kloge mennesker, der kan hjælpe med inspiration!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Hængsler på køleskab klikker/låser 700 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Fjernelse af buske incl rødder 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fondant-kage
  • #2   1. jul 2013 hov vi laver da selv vin! smiley

Hvis du kan fortælle lidt om de oste der så kan jeg fortælle lidt om vin smiley Vi startede her i vinters med et gør--det-selv kit og druekoncentrat, super nemt. Vi har både lavet rød og hvid. kan klart anbefale http://things-4-you.dk/ <- hurtig expedition og absolut rimlige priser. Hjemmeside er ret sær, men det fungere smiley
    Vi skal så her snart lave hyldeblomstvin smiley

• #3   1. jul 2013 Det fungere som regel rigtigt godt at blande et syrligt fyld (jeg bruger mest hindbærmousse - men al frugtfyld er lækkert) og så et mere sød fyld (til f.eks. hindbærmousse er tobleronecreme fantastisk) Og så nogle lyse bunde evt. en enkelt marcipan-bund smiley
    Til en lys lagkage ville jeg smøre op med Palmin Smørcreme (det lyder herre-klamt, men smager af ingenting) - som er smagt til samme slags frugt-aroma som der er i kagen smiley
    Og så lige et godt-at-vide-tip (jeg fandt ud af det på den hårde måde): Frugtsyre "ætser" fondant! Så opsmøring er bare ultra-top vigtigt hvis du har frugtfyld smiley

• #4   1. jul 2013 ...

• #5   1. jul 2013 Camilla; Yep, palmin smørcreme lyder godt nok adr;-)

Godt tip med frugtsyren!

Kan vel både lave noget mousse af hvid chokolade som en del af fyldet og en hvid chokoladeganache til opsmøring, og bliver det lyse bunde og noget passionsfrugthalløj - har både frysetørret, aroma og den ægte vare.

Rikke; Bryder mig slet ikke om fondant, og hiver det nok også af, før jeg spiser kagen, men det ser flot ud. Fondant bliver nok ikke en del af et fast repertoire, men er nødt til at prøve:-) - normalvis ville jeg også bruge marcipan, hvis jeg skulle lave en lækker kage!

• #7   1. jul 2013 Måsen alá carte

Regner også med at lave fra koncentrat til at starte med. Jeg har lavet vin før med frugt, men resultaterne er altid underlige... Prøvede at lave rødvin sidste sommer, og endte med en mousserende rosé??? - har også prøvet for år tilbage, men der smagte det bare af rævep..

Ost er slet ikke kompliceret. Det eneste det handler om er at være super super renlig og overholde opskrifterne nøje. Termometer, løbe og syrevækker er det eneste man har brug for - og så en STOR gryde - og selvfølgelig mælk - hvis man kender en landmand, og kan skaffe frisk ubehandlet mælk bliver smagen super, men det kan sagtens laves på købemælk... Det er dog nemmest med det uhomogeniserede, som kun kan købes som øko... Aner ikke hvorfor - men det arter sig bedre.

Man kan også købe sig fattig i forskelligt udstyr som forme, plastbakker, ostelærred etc, men med lidt kreativitet kan man sagtens lave noget smart selv.

HVis du vil starte, så start med feta. Det er absolut det nemmeste...

Kommentér på:
Fondant-kage

Annonce