{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.712 visninger | Oprettet:

No name
No name
Tilmeldt:
18. apr 2013
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321

Hvornår drikker man for meget? {{forumTopicSubject}}

Ja, det er et meget simpelt spørgsmål, men jeg har brug for at høre andre folks holdninger til det, da jeg måske selv er lidt ekstrem i mit syn grundet en opvækst med en alkoholisk mor og far.

Men drikker man for meget hvis man drikker en 4-5 dage på en uge?
Drikker man for meget hvis man hver gang man skal lave noget så er der øl med i?
Eller hvis man ikke syntes at en 10-15 øl er meget på en alm hverdags aften, fordi at en ven lige kom forbi??

Jeg har den her snak med en der er tæt inde på livet af mig og har bare brug for at høre fra folk som ikke kender mig, om det er mig som er helt ekstrem når jeg syntes det er MEGET forkert at drikke så meget, eller om det er ganske almindeligt, og jeg bare skal blande mig udenom.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår drikker man for meget?
  • #3   11. jul 2013 Ja det er bestemt for meget.

  • #4   11. jul 2013 Kunne ikke være mere enig O&N&G

  • No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #5   11. jul 2013 Tak for svar smiley

    Jeg mener at det er et problem som kræver behandling, men for afvide igen og igen at det er ganske normalt, flere andre drikker på samme måde og at det mig som er ekstrem.

    Men ja jeg syntes det er SÅ forkert, jeg kan slet ikke have det.


  • #6   11. jul 2013 Enig enig enig. Man drikker for meget.

    Jeg chokerede mine kollegaer for nyligt ved at udtale at hvis min mand drak en øl hver dag efter arbejde, var vi aldrig blevet kærester i første omgang.

    Men jeg kommer også fra en opvækst med alkoholisme tæt inde på livet fra flere sider, så jeg er meget anti-hverdagsalkohol.


  • No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #8   11. jul 2013 Teresa, puha der ramte du lige hoved på sømmet.


    Min "kæreste" drikker, en god del... Jeg har flere gange sagt at det er et problem, og hver gang for jeg pladen om det er sidste gang, at det snart stopper osv osv.. Men ja, jeg kan være large over for maaange ting, men druk osv, det er bare en torn i mit øje, og det pisser mig helt af.


  • #9   11. jul 2013 Så mange gange om ugen er direkte alkoholisk og tegn på, at folk ikke er i stand til at være sociale når "de er sig selv", men skal drikke sig til en personlighed, hvor man føler sig på bølgelængde med andre mennesker, og det er bestemt usundt og helt forkert.

  • #10   11. jul 2013 Er også selv fra alkoholiseret familie og er helt sikker på at hvis min mand begynder at drikke regelmæssigt er jeg smuttet. Jeg kan slet ikke have det og er blevet svigtet gang på gang pga. alkohol - det skal ALDRIG ske fra min kærestes/mands side af.
    Jeg tror jeg kunne tilgive/glemme så meget andet, såsom utroskab osv, men alkoholisk tendens og hverdags-drikkeri - dét bliver aldrig tolereret i mit hjem


  • #11   11. jul 2013 Synes ovenstående lyder som meget.
    Hvad hvis man drikker 1-2 genstande om dagen?


  • #12   11. jul 2013 Hovedsagen er jo i virkeligheden at det er et problem for dig!

    Mange accepterer at manden drikker fyraftensbajer hver dag - men det gør jeg ikke.
    Din "kæreste" kender måske flere med samme alkohol-mønster som ham selv, men det betyder ikke at det er noget du skal leve med.

    Selvfølgelig ville det være fantastisk hvis han kunne komme i behandling - men for dig, og nu siger jeg noget fyfy, for jeg kender ikke til jeres samliv på nogen måde, se og kom væk. Du bliver aldrig glad i et forhold hvor han drikker mere end hvad du kan tolererer. Eller, det ville jeg i hvert fald ikke være smiley


  • #13   11. jul 2013 Jeg synes, man drikker for meget, hvis man drikker hver dag eller i store mængder, uden at mene, det er meget.
    Så ja.




  • #14   11. jul 2013 Det skal lige siges jeg intet har imod drikkeri generelt hos andre mennesker, det er deres liv og det må de om. Så kan det godt være det er "normalt" for dem at dele en flaske rødvin hver aften - det kommer bare ikke til at ske i mit hjem med den baggrund jeg har smiley

    Terese
    Kunne ikke være mere enig


  • #15   11. jul 2013 Jeg synes generalt også en 1-2 genstande om dagen er for meget. - Og det ville ikke blive accepteret herhjemme. Jeg kommer ikke fra en alkoholiseret familie.

    Dog skal jeg samtidig sige, at når vi er udenlands, har sommerferie eller andet, så kan vi godt nyde et par genstande dagligt... - men der er situationen en anden, det er ikke alm hverdag.


  • #17   11. jul 2013 Kriterier for alkoholafhængighed

    Der findes nogle kriterier, som man bruger, når man taler om egentlig afhængighed. Man behøver ikke lide af alle de følgende kriterier, men blot 3 ud af 6 i mindst en måned inden for de sidste 12 måneder, for at være afhængig:
    Trang (næsten uimodståelig lyst til alkohol).
    Abstinenser (ubehag, sved, uro, høj puls mv.).
    Tolerance (det kræver større mængder for samme effekt).
    Nedsat kontrol (små mængder alkohol medfører lyst til store mængder og hyppig indtagelse).
    Fortsat indtag selvom man ved, det skader kroppen.
    Nedsat evne til at passe arbejde, familie mv.
    Desuden er et karakteristisk tegn på afhængighed, at man skal drikke om morgenen for at komme i gang. Man "behandler" dermed de abstinenser, som er opstået i løbet af natten, hvor man ikke har drukket alkohol pga. søvn.

    ( http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/alkohol/alkoholafhaengighed/Definition-og-aarsager-til-alkoholafhaengighed/)

    Som pårørende til alkoholiker: man behøves ikke drikke i "spandevis" for at være alkoholiker..
    Jeg var på et kursus igennem minnesota (en behandlings form) så sagde de også at alhokolafhængighed har flere ansigter. Altså det kan være i rytmer - alkoholikeren drikker kun hver 3. uge, eller det er kun når h*n er alene, eller noget helt tredje.


  • #18   11. jul 2013 Du kan evt. brug denne her test - og bruge sidens råd.....
    http://www.danskmisbrugsbehandling.dk/alkoholproblem-test/


  • #19   11. jul 2013 min bedstefar og to onkeler og mor er alkoholikere, det er hver dag, og i hvert falde 16-18 kasser om måneden. hvad det er om dagen kan jeg ikke lige regne ud ... men meget smiley
    jeg er måske lidt hærdet i forhold til hvornår det er et misbrug fordi jeg altid har syntes det var "meget normalt" . sådan var det jo bare.
    men efter jeg blev voksen kan jeg godt se at alkohol fylder meget i deres liv, og de fungere faktisk ikke uden. og når man ikke fungere uden må det være misbrug.
    en enkelt hygge øl til aftens maden genere ikke mig. Men når det er hver aften, hver dag, altid, og mange mange mange kasser der ryger.. så .. er det misbrug smiley


  • No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #20   11. jul 2013 Tak for alle jeres svar.


    Jeg kan ikke forstå at man har behov for fx at drikke 1-2 øl om dagen, eller drikke en 6-10 øl hver anden dag eller ja at man i det hele taget har trangen til at drikke i hverdagene..

    Jeg forstår heller ikke at man skal drikke hver weekend, men det er kun fordi jeg er blevet ældre og har fået børn smiley

    Jeg vil kigge på jeres link og så ellers tage en snak, endnu engang med ham
    Om alt det her druk.. Vi har lige været gået fra hinanden fordi vi skændes for meget, det gjorde vi netop pga druk, så vi har et meget usundt mønster i vores forhold


  • #21   11. jul 2013 Nu drikker jeg selv et glas vin til maden ca 5 gange om ugen. Har ingen andre "laster". Drikker mig aldrig i hegnet, ryger ikke, spiser meget sundt og dyrker motion. Jeg vil nu ikke anse såden et forbrug som misbrug

  • #22   11. jul 2013 Rikke - det kommer helt an på hvilke kår man kommer fra. Jeg ville ikke tolerer at min kæreste fik en glas vin hver aften. Men jeg kommer som mange af de andre fra hjem med lidt for megen alkohol.
    Det der afgører om dit er et misbrug (ikke at jeg påstår det) er om du vil kunne leve uden det glas vin - vil hverdagen stadig være fuldendt og vil du have det godt.


  • #23   11. jul 2013 Vi tager af og til et glas vin til maden, eller fx en kold øl hvis vi får noget hvor det passer til.
    Men det er på ingen måder alkoholisk, og vi vil sagtens kunne nyde måltidet uden.

    Så tror det kommer an på mange ting, og hvilke mængder, og om man sagtens kan undvære osv


  • #24   11. jul 2013 Line, det er self rigtigt. Jeg kam sagtens sige nej, og lader faktisk ofte være med at drikke noget som helst, hvis vi skal fx til fest smiley Nu har jeg heller aldrig haft alkohol misbrug i min familie eller omgangskreds, og tror også jeg ville have haft det anderledes, hvis det havde været tilfældet

  • #25   11. jul 2013 ja så drikker man for meget min moir er desværre alkoholiker, og til tider føler jeg at ejg er den voksene og hun er barnet, vildt underlig at have emre styr på tilværelsen end ens mor har, heldigvis for mig har jeg en far der er stabil, med fast arbejde, hus og kone, så har heldigvis ikke kun vokset op ved min mor, hun mene rikke selv hun har et problem, men hende og hendes kæreste drikker ca 1 kasse øl om dagen tilsammen..

  • No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #26   11. jul 2013 Jeg ved godt jeg er ekstrem i min holdning til det med at drikke, især når man er sammen med sine børn.. Mine piger, de er 5 1/2 og 2 1/2 har max set mig drikke et halvt glas vin, for den store, 5 gange, og den lille 2 gange.. For det sker kun til nytår at jeg kan gøre det.

    Om andre drikker 1-2 øl/vin eller hvad det nu er, om dagen, vil jeg ikke blande mig i, men hvis du drikker et sted mellem 10-20 øl, flere gange om ugen, dvs han drikker flere dage en han lader være, så syntes jeg simpelthen det er alt alt for meget, alt alt for ofte..

    Der er altid en anledning til at drikke øl, der er bare aldrig en til at lade være...



  • #27   12. jul 2013 Jeg har et meget afslappet forhold til alkohol (er heller ikke fra et hjem, hvor alkohol var et problem), men det, du beskriver TS, synes jeg er alt for meget.

  • No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #28   12. jul 2013 Og lige en sidste ting, inden jeg klapper mine øjne fast i smiley

    Det er bestemt ikke fordi jeg siger at der er noget galt med at andre drikker en eller to genstande efter arbejde, eller at man drikker vin til maden, hverken med eller uden børn, som sagt ved jeg godt jeg er lidt ekstrem men det er altså kun når det gælder mig selv smiley jeg ville ind i mellem ønske jeg selv kunne have et meget mere afslappet forhold til det med alkohol,

    Men pga min opvækst som barn, og fordi jeg selv som yngre fik problemer med at styre mit forbrug så er jeg meget sort/hvid i mit indtag smiley

    Jeg er fuld et sted mellem 2-4 gange om året, og så er det faktisk højt sat smiley


  • No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #29   12. jul 2013 Al...

    I dag fx der har han drukket et sted mellem 8-12 øl, i forgårs drak han 15 øl, dagen inden der var det også en 12 stykker ca..

    På de sidste 4 uger, har han drukket 13 dage, og det er nok mere mængden frem for at der ryger et par øl ned som bringer mit blod i kog.

    Det er aldrig bare lige en 2-4 stykker, det er altid oppe på de 10 eller mere


  • No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #30   12. jul 2013 Det var faktisk en rigtig god ide smiley

  • #31   12. jul 2013 Med SÅ mange genstande om dagen så synes jeg bestemt også det er et problem. Men absolut ikke hvis man får en øl eller et glas vin om dagen. Uanset om det er til maden eller efter fyraften. Og så synes jeg det virker underligt at børn ikke må se forældrene nyde en øl/glas vin. Så længe det er på et fornuftigt plan altså. Selvfølgelig behøver børn ikke se på at man drikker sig i hegnet dagligt men....ja jeg håber du kan se hvad jeg mener.
    Og det er ikke for at dømme nogen eller at sige at de gør noget galt. Det er bare min mening smiley


  • #32   12. jul 2013 For mig handler det ikke om antallet af genstande men adfærden omkring det. Om påvirkningen af omgivelserne.

    Der er jo ingen tvivl om, at der i jeres forhold er et problem med det - også selvom han måske ikke er alkoholiker.
    Det problem bør I naturligvis få styr på - og lur mig, om ikke det er jer begge, der må rette lidt ind smiley

    Jeg kender personligt dit udgangspunkt og jeg har måttet lære at sluge nogle kameler. Blandt andet forstå, at min mand IKKE bliver misbruger af at drikke en øl inden sengetid de fleste aftener.
    Det er ikke ham, der har et usundt forhold til alkohol men mig.
    Førhen gav dette anledning til ret mange skænderier - indtil jeg indså at det faktisk var MIT problem.
    Det har jeg arbejdet med siden og vi har fundet en balance, der er rigtig fin.


  • No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #33   12. jul 2013 Fubert, jeg kan sagtens se at det er mig som er meget ekstrem i min tilgang til det med at drikke når mine piger er der, og det er ikke fordi at jeg tænker at jeg ikke må, det er mere fordi jeg ikke har lyst til de skal se mig drikke smiley
    Og det er bestemt heller ikke fordi jeg vil sige at fordi andre kan gøre det, så er de forkert på den, overhoved smiley

    CH det giver super meget mening for mig det du skriver, og du har faktisk en ret god pointe i det smiley
    Det er meget mig som har et problem med han drikker, han ser det ikke som et problem, jeg ved bare hvor meget det kan ødelægge, og jeg har ikke lyst til det skal være en del af mit liv smiley giver det mening?


  • #34   12. jul 2013 Ja, for mig giver det rigtig meget mening.
    Jeg har oplevet det som direkte angstbetonet, når min aldeles ikke-alkoholiske mand har taget sin daglige aftenøl eller han for en sjælden gangs skyld har drukket sig en skid på til en fest.

    Det har været voldsomt ubehageligt og det hele har handlet om min angst for at miste den, der skulle passe på mig, hvis noget gik galt. Og det kan en, der er fuld ikke.

    Det stikker ret dybt - og der er meget at tage fat i, men jeg vil anbefale dig rigtig meget at kigge på din egen angst fremfor at kigge så meget på ham. Naturligvis med en sund skepsis i forhold til forbruget og omfanget af det - men også med rummelighed og erkendelse af, at du selv har noget at arbejde med smiley


  • No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #35   12. jul 2013 Det er ret skræmmende så præcist du skriver det jeg føler.

    Og nu til et men, jeg ville ikke ane hvor jeg skulle starte med at arbejde med mine egne forbehold.


  • No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #37   12. jul 2013 Tak for dit link smiley

Kommentér på:
Hvornår drikker man for meget?

Annonce