{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.191 visninger | Oprettet:

Alle katte mennesker :) {{forumTopicSubject}}

Jeg vil rigtig gerne have en kat igen , men det skal gerne være en racekat , det må gerne være en rolig og en kat der kan lide at være inde , den vil primært skulle være inde , men hvis den virkelig gerne vil er muligheden også for den må komme udenfor .
Jeg har haft kig lidt på perser exotic men da jeg ikke har så meget viden om sind ved de forskellige så tænkte jeg der måske var nogle af jer der vidste noget om det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alle katte mennesker :)
  • #1   29. okt 2013 hmm er ikke den store katteekspert, men min søster har en Birma, som er indekat i lejlighed. Den er rigtig sød, rolig og kælen, også når vi passer den smiley Dog kan den nogle gange finde på at jage fluer og sådan, den får dog aldrig fangstXD

  • #2   29. okt 2013 ja dem har jeg også kigget lidt på smiley .. efter hvad jeg kan se på nettet skulle det også være et ok bud på indekat smiley ..

  • #3   29. okt 2013 Du finder ikke mange racer, der ikke egner sig som indekatte.

    Jeg har Norske Skovkatte og Maine Cooner som indekatte.


  • #4   29. okt 2013 Jeg har førhen haft persere, og de var ret rolige og nogle hyggefise. Nogle af dem var dog en smule reserverede overfor fremmede men meget rolige og nemme ellers.
    Den ene var en Chinchilla (og far til de killinger vi havde), som ikke var så fladtrykt, som nogle persere ellers er, så ingen øjen- eller vejrtrækningsproblemer.

    Ellers har jeg hørt meget godt om British Blue, som værende stor og bamset og med et roligt temperament.


  • #5   29. okt 2013 Susanne : er det rigtig ? .. jeg troede nogle egnede sig bedre end andre , jeg har godt nok altid haft det sådan at jeg synes det var lidt synd at holde dem inde , og så tænkte jeg hvis nu jeg fandt en race som var så rolig og doven at den faktisk ikke rigtig gad så ville det jo være super ;)... vi har førhen faktisk haft en person , og det var en dejlig kat smiley ..

  • #6   29. okt 2013 haha ikke en person smiley men en perser smiley

  • #7   29. okt 2013 Jeg er så af den overbevisning at alle katte er udemærkede indekatte, så længe de ikke har været ude i de første 12 uger smiley

  • #8   29. okt 2013 Har du kigget på Cornish Rex? Det er en fantastisk kat, og egner sig godt til indekat. Jeg har selv haft haft en, den er bare sjov smiley

  • #9   29. okt 2013 nej det har jeg ikke smiley det vil jeg prøve ..

    Jo det er sikkert rigtig nok , men nogle har vel lidt mere go og jagt instinkt end andre ?


  • #10   29. okt 2013 Jeg har opdrættet perser og exotic i 12 år, så du må gerne spørge mig smiley
    Men jeg kan sige at det er en fantastisk race, lidt mere aktiv end dens langhårede "søster", men samme venlige sind og så mindre pelspleje smiley


  • #11   29. okt 2013 Jeg synes, at mine racer kan der være lidt krudt i som killing. Men når de er voksne, får de kun et par daglige ture, hvor de lige skal lege. Katte sover jo det meste af tiden alligevel smiley

  • #12   29. okt 2013 Okay smiley .. jeg tror måske valgt er noget perser smiley ..

    Agerbo , er exotic mere sund i det ? og er der nogle ting man skal være ekstra opmærksom på ? jeg tænker øjne og næse ? ..

    jeg havde egentlig tænkt en voksen steriliseret hankat , men det kan godt ske det vil være bedst med en killing nu når jeg har en stor hund smiley ..

    Og er det synd kun at have en kat ? ..


  • #13   29. okt 2013 Som Anya&Meeko skriver, er det vigtigere, at killingen er født og opvokset inde, end hvilken race det er. En kat, der har været vant til at komme ud, kan have for megen udetrang og blive urolig, hvis den pludselig ikke kan komme ud.
    En kattelem ud til en voliere vil være det optimale uanset race.


  • #14   29. okt 2013 For mig at se er der racer der egner sig bedre end andre som indekatte og nogle racer er mere sociale end andre, kunne aldrig selv drømme om at have en smuk bengal som kun indekat.
    Jeg opdrætter perser/exotic og du er altid velkommen til at spørge ind til sundhed, pasning/pleje m.m Jeg har lige nu 4 katte, som killing/ungdyr så er der som dem lige som med andre, lidt mere krudt i rumpen. Nogle egner sig til ene kat og andre vil igen være at foretrække med en ven.
    Min Maya er en utrolig mild og kælen pige, hun opsøger ikke andre for nus, men kigger lige på dem først inden hun overgiver sig. Min dreng Bailey og Mayas datter Diva er begge store killinger på knap ½ år og de elsker alle der vil lege og nusse. De deltager i hvad familen laver og er på ingen måde nogen der holder sig tilbage. Men igen så hænger de i ikke i gardinerne og fræser rundt som ex. siameser på samme alder ville gøre.
    Delight er min exotic og den ældste i flokken, hun er dronningen og holder styr på dem alle. Hendes pels kræver ikke samme pleje som de andre der er persere, men igen syntes jeg ikke de kræver mere i pleje end da jeg havde norsk skovkat. Bare husk at skal du ud og have perser/exotic kun at købe efter forældre som er testet negativ for PKD - PKD er cystenyrer og der er ingen behandling for det


  • #15   29. okt 2013 ja okay , ja men viser katten for meget interesse for at komme ud , så må den jo bare have en katttelem og gård smiley

  • #16   29. okt 2013 Tarzan , tak for svar , jeg tror jeg må se om jeg kan finde en lille perser dreng , så må jeg jo se om han kommer til at kede sig for meget alene herhjemme , det er ikke planen at han skal være fertil , hvornår får man ordnet det på katte ?

  • #17   29. okt 2013 Du skal nok være opmærksom på de færreste opdrættere sælger killinger til fritløb, der er risiko for sygdom, tyveri af katten, samt at den bliver kørt over. Desuden vil jeg mene en fritløbende perser ikke er noget kønt syn pelsmæssigt, ikke de få jeg har set

  • #18   29. okt 2013 Jamen en del opdrættere ordner det inden salg, altså inden de er 12 uger. Personligt vil jeg oftes selv vente til de er 5 mdr ca. især efter jeg har oplevet flere i racen tåle narkosen lidt dårlig.

  • #19   29. okt 2013 Tarzan, har du så bedt dyrlægen om at bruge en anden narkose eller en mindre mængde?

  • #20   29. okt 2013 Katten skal meget helst blive inde , men viser den alt for meget interesse for at komme ud , så må jeg have en kattelem i og en gård til den smiley den kommer ikke til at løbe frit , netop af hensyn til biler og andre katte .. og ja mennesker for den sags skyld. . Okay måske jeg kan være heldig at finde en ung person som er ordnet smiley jeg er så dårlig til at skulle få sådan noget gjort , jeg ville være nød til at tage fri fra arbejde i 3 uger for at kigge om den nu har det godt efter operation .

  • #21   29. okt 2013 Sundheden på den er den samme, de lider af de samme sygdomme, da det er "samme" kat, det eneste der er forskel er pelsens længde.

    Men i dag tester de seriøse opdrættere deres avlsdyr og avler feks ikke på PKD. Dog kan det stadig findes, men reglerne siger at man ikke må sælge en syg kat og PKD er så absolut en sygdom, så de må sådan set ikke sælges hvis de har det.

    Hvis du gerne vil have en exotic, så kan jeg henvise dig til nogle opdrættere som er seriøse og kun laver sunde dyr, og går meget op i det smiley


  • #22   29. okt 2013 Jeg er faktisk lidt ligeglad med om den er lang håret eller kort smiley jeg vil bare gerne have mig en sund og glad kat smiley ..

    Jeg vil gerne se deres hjemmeside hvis de har sådan en smiley ..
    nogle der ved hvad en god testet kat prismæssigt lægger i ? .

    Vil man om sommeren kunne have sin kat i sele hvis den nu nyder solen ? selvfølgelig under opsyn , eller skal man holde sig til enten helt inde eller løbegård ?


  • #23   29. okt 2013 Anya&Meeko: Det er altså ikke helt rigtig. Jeg havde en huskat for nogle år siden. Han var født og opvokset i mit hjem og kom aldrig uden for - da han var lidt over 3 år var hans trang til at komme ud så stor at jeg måtte omplacere ham, da jeg ikke kunne give ham det. I dag nyder han udendørslivet på landet. Han har fået en kattelem så han kan komme og gå som det passer ham og selvom han ikke var opdraget til det, så var det så naturligt for ham.

    Kan varmt anbefale min egen race Sphynx - de er ligeså kærlige og kloge som hunde, så legesyge som små aber og så holder de sig indendørs af gode grunde - men det er jo så ikke alle der kan lide udseendet af dem smiley


  • #24   29. okt 2013 Jeg kan faktisk rigtig godt lide Sphynx men jeg er bange for den bliver for klog og for livlig , jeg tror en flyder er bedst til mig smiley og jeg har jo heller ikke så meget plads til den smiley ..

    Nu sidder jeg og kigger og der jo mange blandinger med perser eller uden tavle , men det en dum idé ikke ? altså sådan sundheds mæssig ?


  • #25   29. okt 2013 Vedr narkose, har jeg kun haft en kat i narkose siden og hun fik en anden slags. Så om det er derfor hun ikke var mærket kan jeg ikke sige. Men ved desværre at andre har haft dårlig erfaring med perser/exotic i narkose og indtil nu er det også få opdrættere af disse racer, der sælger killinger ud som 12-14 ugers hvor de er neutraliseret.

  • #26   29. okt 2013 Jamen personligt vil jeg ikke vælge en perser bla. for det første tja så ved du ikke hvad sygdomme der ligger bag. Hvis den nu er krydset med ex. maine coon, ja så kan du ende med en kat med både HCM, PKD osv. for dem der laver blandingerne ja de tester meget ofte ikke deres forældre dyr og oftes aner de ikke hvad der ligger bag, igen kan blandingen have udseendet efter perseren, men måske sindet efter en helt anden race der er blandet ind.

  • #27   29. okt 2013 Jeg har tænkt det var bedst at den blev ordnet , men det kan måske være det ikke er nødvendigt når den skal være inde ? ..

  • #28   29. okt 2013 ja jeg holder mig til at finde en sød opdrætter som vil hjælpe mig og mine dumme spørgsmål smiley jeg kan se der er rimelig mange der har den her race smiley

  • #29   29. okt 2013 Jo en kat der ikke skal bruges i avl, den skal ordnes - alt andet vil være synd for både kat og ejer. En hankat kan ende med at strinte over alt, kalde på damer døgnet rundt og blive så frustreret, det samme gælder hunkattene, der så går i gentage løbetider, osv

  • #30   29. okt 2013 Der er ingen dumme spørgsmål og hellere spørge en gang for meget end engang for lidt. Hvis du går efter en speciel farve eller lign, kan det være jeg kan henvise til en opdrætter. Nogen har jo også ungdyr/voksne er der fix/færdig med alt, oftes så kan disse bedre fungere som alene kat end en lille killing

  • #31   29. okt 2013 super , så bliver den selvfølgelig det smiley

  • #32   29. okt 2013 Jeg går ikke efter en speciel farve , bare en venlig kat , det gør ikke noget den er reserveret bare den kan li mig hehe smiley .. jeg vil ihvert falde prøve om jeg ikke kan finde en ung/voksen han som er ordnet , og som nok ikke har været vant til løbegård smiley

  • #33   29. okt 2013 Lyder som en super ide, skal nok lige have dig i tankerne hvis jeg høre/kommer i tanke om en smiley

  • #34   29. okt 2013 Skriver lige en besked til dig smiley

  • #35   29. okt 2013 Kom da lige i tanke om, der er jo også selkirk rex, hvor der bla ligger perser bag og british shorthair, nogle er med krøller og nogen glat - du kan se mere her http://www.soebugten.dk/dansk/katteri/selkirk_rex/viskat.php?catid=75

  • #36   29. okt 2013 Tak skal i have smiley sikke søde i alle har været til at hjælpe mig , det godt nok ikke nemt , synes der så mange katte der flotte ! men det lige med at finde en som passer ind i hjemmet smiley

  • #37   29. okt 2013 De er slet ikke så livlige som man forbinder med ordet livlig - altså som en Bengalkat.
    Jeg var nemlig også på jagt efter en skødekat med lidt gang i sig. Altså vil lege i ny og næ, så jeg var også i gang med at kigge på Perser og Exotic smiley


  • #38   29. okt 2013 Jamen så kan det da godt være det ikke er så tosset en ide som lige først antaget smiley .. vil en med allergi bedre kunne tåle en hårløs ? eller næsten :)?

  • #39   29. okt 2013 Nogen siger ja, andre siger nej. Tror ikke man skal satse på det.

  • #40   29. okt 2013 nej det var også bare lige en tanke smiley ..

  • #41   29. okt 2013 katteallergi er noget underligt noget. Jeg kan ikke tåe norsk skovkat - en af grundene til vi ikke opdrætter racen længere. Men har ingen problemer med perserens pels. Men passede en overgang en ragdoll/main coon blanding og der slog jeg også straks ud igen.

  • #42   29. okt 2013 jeg har heldigvis ikke selv allergi smiley eller nogle tæt på , det var bare en tanke smiley .. men det hvis rigtig at nogle står man mere ud på end andre typer mht hår ovs.

  • #43   29. okt 2013 Nej, hvis du har katte allergi, skal du ikke regne med at du kan tåle en uden pels. Hvis du har katte allergi, kan du blive testet om det er skæl, hår mm du reagere på og reagere du på andet end feks hår, så er det no go! Jeg kan ikke tåle katte (også derfor jeg ikke opdrætter mere) og jeg reagere på samtlige ting ved katte...

    Og desværre har det så gjort at jeg ikke kan tåle underuld på hunde *suk*, selvom jeg ikke har hunde allergi...! Dvs. alle (også de allergi venlige) hunde, som har underuld og dog ikke fælder, dem kan jeg så ikke tåle - sorte mops, lavet på sort, altså hvor der ikke er fawn i stamtavlen, de har ikke underuld og heldigvis er det en af mine yndlings hunde, for dem kan jeg tåle smiley

    ALLERGI ER NOGET L***...! Og yderst besværligt at blive klog på...!


  • #44   29. okt 2013 Jeg har heldigvis ikke allergi smiley

    Jeg kunne slet ikke forestille mig at skulle " opgive " noget pga sådan noget lort smiley .. Men det godt at du har fundet en hund som du kan tåle smiley ! ellers ville det godt nok være trist det hele !


  • #45   30. okt 2013 synes bestemt ikk godt om at du vil ha en kat smiley smiley smiley smiley smiley

  • #46   30. okt 2013 Så det godt du slet ikke behøver bekymre dig om det smiley

  • #47   30. okt 2013 Må jeg spørge om hvorfor en alm huskat ikke er god nok?

  • #48   30. okt 2013 Jamen jeg synes de bliver for livlige og er mere udendørs egnede , derfor prøver jeg at finde en race kat som egner sig mere det det søde lov indendørs smiley og så kunne jeg måske også godt finde på at udstille en enkelt gang eller 2 smiley og så er en racerkat jo også tjekket for sygdomme .

Kommentér på:
Alle katte mennesker :)

Annonce