{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.584 visninger | Oprettet:

Hjælp! ( heste folk ) {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Jeg står i den situation at jeg skal flytte min pony, det er dog intet problem.
Min pony/ Garri har jeg aldrig selv skulle foder før eller købe foder osv til, da jeg altid har haft fuld pas til ham så jeg kun har skulle ride og se til ham.

Så vil gerne have folks hjælp til foder gerne af nogle der har kendskab til islænder eller bare for stand på foder smiley
Og i får da lige et billede af min lille mule på 130cm smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! ( heste folk )
  • #2   15. nov 2013 Find et koncentreret vitamintilskud, fx Salvamin, køb noget lucerne og så brug resten på stråfoder..
    Hvis pony er nøjsom, kan du evt supplere med opblødte roepiller for at give mæthed og fyld i maven.


  • #3   15. nov 2013
    Tante Gurli,
    " Byg gør Tyk" så du er da vist helt selv ude om at ha overvægtige heste smiley


  • #4   15. nov 2013 Han er 4 og bliver redet regelmæssigt smiley
    Har fået læst en del på det men synes ikke rigtig jeg bliver klogere smiley
    Men ville equsana icaland foder + mini vitamin vinter og grov foder kunne gå ?


  • #5   15. nov 2013 som udgangs punkt skal en hest leve af strå foder ( wrap/hø )
    Krybbefoder er tilskud smiley

    Jeg har en belgier ( 1 tons ) i lav aktivitet, 1 ismule ( 450 kg ) i medium aktivitet og pensioneret hollænder ( ca 600 kg )
    De får wrap ab libitum, og der går ca en minibig på 5-6 dag.
    I spandene får de en håndfuld pony müslie og salvana vitaminer. müslien er sådan set kun fordi jeg sys spanden er frygtelig tom uden *GG*

    I vinter halvåret får de mash et par gange i måneden.



  • #6   15. nov 2013 MIn kæmpe varmblodshest på 185+ lever af roepiller, vitamin og lucerne+ Wrap ad lib..

    Det trives han FINT på smiley og han er ikke nøjsom.


  • #7   15. nov 2013 Min får lucerne og vitaminer samt masser af stråfoder!


  • #8   15. nov 2013 Elin han har indtilvidere der hvor han står nu fået wrap og mini vit vinter smiley
    Men han kan ikke få wrap det nye stedet der får han hø i stedet, så have tænkt på at følge de anvisninger equsana har med 1 kg icaland equsana og strå foder? Med nogle vitaminet ved siden, men ved ikke om det bliver for meget eller? smiley


  • #9   15. nov 2013 Og lige en ting hvad er mash?

  • #10   15. nov 2013 Hold det enkelt.
    Hold dig til miniVit og hø- rigelig hø. Hvis han mangler noget i spanden så stik ham noget lucerne og evt roepiller.

    Det er også så dejlig billigt smiley


  • #11   15. nov 2013 Mash er snaske mad til heste smiley
    Foder der opblødes i lunkent vand. Mine elsker at slubre rundt i det smiley

    Sys 1 kg krybbefoder lyder af MEGET til en lille ismule.
    Hvis det var mig ville jeg fortsætte sådan som han er fodret nu. Minivit er super godt.
    Hvis du så vurderer at han har brug for lidt xtra, så kan du gi ham lidt xtra i krybben.


  • #12   15. nov 2013 Han skal på løsdrift så han bestemmer selv hvor meget hø han spiser,
    Men måske en håndfuld iceland og mini vit mener det er tre piller ville det ikke være fint smiley


  • #13   15. nov 2013 Det lyder super smiley



  • #14   15. nov 2013 Okay lyder som noget snask hehe smiley
    Tror bare jeg er bange for han bliver grim igen på et tidspunkt var han nemlig meget tynd og med utrolig grim pels fordi han var opstaldet et dumt sted smiley


  • #15   15. nov 2013 Jeg fatter ikke hvorfor du vil bruge penge på at købe musli smiley

    Vitaminer er det eneste du har behov for hvis der er hø ad libitum..
    Muslien, må være fordi du har et behov for at " forkæle".. Det er en ispind, der er avlet til at leve på en sten smiley


  • #16   15. nov 2013 Jeg vil ikke anbefale Equsana, der er ofte utrolig meget sukker i.
    Hvis du rigtig gerne vil give en musli, vil jeg anbefale en håndfuld herbic fra besterly, super god musli uden en masse melasse. Den renser luftveje osv. Min ELSKER den musli.
    Hvis du rigtig gerne vil give lidt ekstra, kan roepiller være fint at give, det fylder og giver en god mæthedsfornemmelse, men feder ikke. Jeg brugte det, da jeg havde en hoppe der var for tyk.


  • #17   15. nov 2013 Turbo jaa må jo nok give dig ret at det er mere forkælelse smiley

    Hvis det så ikke skal være equsana hvad pokker kan man så købe som forkælelse i land og fritid, miljø foder viborg eller over nettet equsana iceland koster kun 130kr så det vil passe fint der omkring smiley


  • #18   15. nov 2013 http://besterly.dk/forhandlere.htm
    Jeg ved ikke om en af disse forhandlere ligger tæt på dig. Herbic'en koster 150 kr for 20 kg.
    Der er også et mærke der hedder danbo eller sådan noget, de laver også noget islænder foder, det kan jeg huske vi brugte da jeg boede på et islænder stutteri.
    Miljøfoder, er det ikke dem der forhandler horselux? der kan du evt købe easy varianten.


  • #19   15. nov 2013 Okay kigger lidt videre så og mange tak alle sammen smiley

  • #21   15. nov 2013 Jeg kan klart anbefale Horselux produkterne.. Det er minimal af sukker og stivelse hvilket er rigtig godt til hestene..

    Ville absolut ikke fodre med byg eller havre..


  • #22   15. nov 2013 Jeg har været rigtig glade for at fodre med fiberpiller, lucerne og selvfølgelig wrap og vitaminer. Min hest trives rigtig godt på det. Og det er ikke vildt dyrt. smiley

  • #23   15. nov 2013 Jeg ved Pavo laver et specielt islænder foder.

    Jeg bruger selv Pavo til min hest, det er et super godt foder..


  • #24   15. nov 2013 Skal han stå i boks, eller i løsdrift? De islændere jeg passer får roepiller, kraftfoder, vitaminer og hvidløg. Wrap 3 gange dagligt, men de står også i løsdrift, og der er roepiller jo gode smiley

  • #25   15. nov 2013 Kan se han skal stå i løsdrift, så synes jeg klart du skal fodre med roepiller, da det renser tarmene for det jord og snavs hesten får spist.

  • #27   15. nov 2013 Hos os bliver lucerne aldrig et godt alternativ til andet foder. Den ene vil simpelthen ikke æde det uanset i hvilken form han får det serveret, de andre vil kun æde de varianter hvor det er blandet med melasse (og jeg nægter altså at hælde større mængder melasse i hesten) -og så skal man altså liiige være obs på at lucerne kan rykke en del ved mineralbalancen, så det er muligt man skal tilpasse andre steder hvis man vælger at give lucerne.

    Vi har 2 belgier + en holstener.
    Den ene belgier bruges ikke så meget -han er 4 år og holdes derfor blot let igang og øver sig i at sætte lidt muskler. Han er dog ikke ligefrem nøjsom. Han får pavo sport + fiberpiller (der er lidt flere FE i end i roepiller) + alt det hø han kan æde (ca 20-30kg om dagen altefter om han er på fold med græs eller ej)I perioder får han yderligere et skvæt olie oveni maden

    Den anden belgier er mere nøjsom og får blot hø + vit/min-blanding -og en håndfuld pavo så hun ikke føler sig snydt når hingsten får.

    Holsteneren får samme ration, nu hvor han er pensionist, men har ellers fået pavo sport + hø da han abejdede mere.

    Islænderen jeg rider (ca 12 år, moderat træning og står i løsdrift) får hø + islændermüsli fra tjørnhøj mølle.

    Jeg gider simpelthen ikke gå og blande selv, når man kan få udemærkede færdigblandede løsninger -det har altid fungeret godt for os, både til foldbumsen og til sportshesten... de eneste tilskud vi bruger/har brugt, er i form af olie, hoofmaker (til den ene vi har med virkeligt ringe hove) og op til større stævner evt e-vit til holsteneren.


  • #28   15. nov 2013 Vil gerne undgå at blande selv da jeg kun må have en fodertønde til at stå på det nye sted og har ikke plads der hjemme smiley

    Så tænker hø alt det han vil have også en håndfuld müsli for at forkæle lidt smiley også mini vit vinter

    Der hvor han står nu laver de en kalve blanding og nogle andre ting blandet i, som han får engang imellem har lidt overvejet at spørge om de vil blande 20 kg til mig så han ikke skal skifte foder.. Tænkte selv at det nok var noget være lort, men har aldrig set ham trives så godt på noget smiley


  • #30   16. nov 2013 Ja ved det er kalve bladning et elle andet til kavle også blander det med fire andre ting jeg ikke kan husle hvad hedder smiley

Kommentér på:
Hjælp! ( heste folk )

Annonce