{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Huslejenedsættelse- skimmelsvamp. {{forumTopicSubject}}

Jeg bor til leje hos boligselskab i Aarhus i et 3 værelses rækkehus i to plan. Jeg deler den med en kammerat/lejer.
Jeg har det største værelse, som deler væg med badeværelset, hvor brusehjørnet er, og op ad den væg står min seng. I weekenden var der så faldet en BH ned mellem seng og væg, og da vi fjernede den, var der kommet en 15 x 15 cm stor sort plet på væggen. Jeg ringede til varmemesteren, som kom tirsdag og målte fugten i væggen, og lige efter kom en maler og skrabte tapetet væk. Bag ved gemte der sig en KÆMPE gang sort, grå, grøn og lyserød svamp/mug. Der bredte sig en stank af den anden verden, og maleren var MEGET "imponeret" over, HVOR våd og ulækkert det var- han havde da set værre, men det var der oppe ad, syntes han.
Planen blev, at vi skal have brudt gulvet i brusekabinen op og der skal sættes membran og fliser op på væggen. Væggen skal affugtes, renses og have nyt tapet. Affugteren blev stillet op i går og skal køre indtil håndværkerne kommer d.6. januar og arbejder i minimum fire dage ude på badeværelset og på mit værelse. Vi er uden bad i de dage.
Nu er mit spørgsmål så: Er der nogen der ved, om jeg har ret til at få nedsat husleje, indtil dette er lavet?
Jeg kan på ingen måder være inden på værelset- det stinker, og jeg kan mærke, at det river i næse og svælg når jeg er derinde. Samtidig står affugteren jo også og larmer af pommeren til. Jeg kan ikke rigtig flytte ned i stuen, da det jo er fællesrum, og det er alligevel næsten en måned, hvor en bid af lejligheden er ubrugelig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Huslejenedsættelse- skimmelsvamp.
  • #1   19. dec 2013 Hvis det er skimmelsvamp skal du slet ikke sætte dine ben der.. Min veninde er blevet kronisk syg af det, og hun bliver aldrig rask.. Det er møg farligt

  • #2   19. dec 2013 Gå til llo med sagen forresten for de skal skaffe dig et sted du kan være... Kæmp for det, for det er din sundhed det går udover og du kan få varige men af det.

  • #3   19. dec 2013 Jean: Jeg har sovet klods op ad det i snart halvandet år uden at have nogen former for gener- jeg er aldrig syg. Så jeg tror ikke, at jeg er så modtagelig for det. Jeg går ind og tømmer affugter og henter tøj i skabet. Det er det, jeg er der. Ellers har jeg været hos kæresten.

  • #4   19. dec 2013 Sådan ser der ud

    profilbillede
  • #5   19. dec 2013 Det kommer snigende og ikke noget man bare lige får.. Min veninde blev først syg af det to år efter hun boede i den lejlighed så der kan du ikke vide dig sikker

  • #6   19. dec 2013 Jeg ville ikke sætte mine ben der hvis det var mig

  • #7   19. dec 2013 Jean: Jeg ved det, men nu bliver det ordnet, og jeg er ikke derinde andet end, når jeg skal hente noget eller tømme affugteren (fuck den trækker meget vand ud!).
    Jeg har ikke brug for at blive omhuset, da jeg kan være ude hos kæresten og skal hjem til familien i julen.


  • #8   19. dec 2013 I skal ikke bo i en lejlighed med skimmelsvamp det er meget sundhedsskadeligt. Alle dine ting skal rengøres, de tøj er fuld af skimmelsvampesporer, det er seng, sengetøj, bøger - ja alt i stof og bløde materialer.

    Jeg har en veninde der boede i et hus med skimmelsvamp med hendes tre børn og mand, De måtte flytte, for de blev alle mere og mere syge. Deres ret dyre møbler blev sendt til professionel rensning, for de skimmelsvampesporer sidder jo i madrasser, sofaer, dyner, puder, tøj, gardiner - ja i alt. Mange ting blev smidt ud, bl.a puder og dyner og meget legetøj.

    Snak med LLO om jeres rettigheder, måske kan boligforeningen finde en anden lejlighed til jer indtil den nuværende er klar til beboelse igen.


  • #9   19. dec 2013 Vi snakker om en periode på nogle og 20 dage hen over julen, så omhusning kan ikke rigtig komme på tale. Det er begrænset til det ene rum og er kommet af, at der har været en utæthed i "brusekabinen", som er beklædt med glasvæv og uden membran.

  • #11   19. dec 2013 Jeg er ikke medlem af LLO, og jeg har ikke 700 kr til at melde mig ind (det er jul og jeg har lige brugt over halvdelen af mit rådighedsbeløb på en dyrlægeregning)

  • #13   19. dec 2013 Ida: Det er også det, jeg tænker. Det er længe ikke at kunne bruge det, som man betaler for

  • #14   19. dec 2013 Hvad med dit forsikringsselskab, kan de ikke hjælpe?

  • #15   19. dec 2013 Problemet med skimmelsvamp er et skimmelsvampesporene er luftbårne, så I kan ikke begrænse dem til et rum, de spreder sig med lynets hast også til det tøj du har i skabet f.eks.
    Jeg ville undersøge om man har rettigheder ift genhusning og hjælp til at få møbler, tøj osv rengjort/erstattet - jeg synes også du skal kontakte dit forsikringsselskab og høre om de døkker noget.


  • #16   19. dec 2013 Sengen skal i hvert fald nok renses/erstattes. Den har stået klods op ad i halvandet år. Så det må være trukket derind også. Tøjet får jeg hevet ud i dag, så det ikke bliver klamt

  • #17   19. dec 2013 Søg på nettet og find ud af, hvordan du skal rense dine ting - jeg ved ikke om tøj bliver rent ved almindelig vask. Ved klorin og rodalon tager skimmelsvamp, så måske kan du vaske i rodalon?

  • #18   19. dec 2013 Kennelmor: Astma-Allergi Danmark skriver, at man bare kan vaske det i vand og sæbe, men hvis der er kommet regulære sorte pletter på eller det lugter muggent, så kan man lægge i blød i rodalon


  • #19   19. dec 2013 Jeg kan se, at min forsikring dækker sivende vandskader- men jeg aner ikke, om det går derind uden.
    Nogen der kan læse sig frem til det?
    http://journalistforbundet.dk/Filer/DJ/Dokumenter/Medlemsfordele/Forsikringer/Familieforsikring-forsikringsbetingelser.pdf


  • #20   19. dec 2013 Må jeg godt spørge om noget? Hvem i hede hulende har bestemt processen i det arbejde. ?? Er der overhovedet kyndige til det?


    Det er da bare super med en affugter.. En affugter sender skimmelsporene rundt i så der er står mulighed for det sætter sig andre steder.. Det er ikke særlig genialt.. Medmindre det er en affugter beregnet til skimmelramte beboelsesejendom

    Man skal bare vaske det i vand og sæbe ???? No no... Det er direkte løgn..
    Brug rodalon eller andet som ER beregnet til skimmelsvampe..

    Vi har selv boet jeg skimmel ramt hus.. Der kontaktede jeg kommunen.. Der gik to dage så kom dr en bygningskonstruketør og senere inginiør ud som testede alle rummene og de fandt 7-9 forskellige slags skimmelsporer..
    Huset blev kukket ned og vi måtte smide seng, sofa osv ud for egen regning smiley
    Jeg blev sidst i forløbet syg og måtte indlægges på sygehuset..

    Bygningskonstruketør og inginiør firmaet ved en del om skimmelsvampe så det var dem der var på sagen og jeg snakkede næsten dagligt med bygningskonstruktøren- han fandt en ny bolig til os og kommunen genhusede os permanent og betalte husleje+ indskud 21.500kr.

    Jeg var ikke syg i starten.. Jeg er stadig syg og har gener og har fået allergier pga det..

    Hvis det er nogle bestemte slags skimmelsporer som sæter sig i stof så skal du smide din seng ud er jeg bange for..


  • #21   19. dec 2013 Det kan aldrig blive dit forsikringsselskab som skal dække noget fordi det ikke er din lejlighed.. Det er udlejer som skal betale og evt benytte sin egen forsikringsselskab..


  • #22   19. dec 2013 Det lille område de har taget tapetet ned..
    De ved jo ikke om der er kommet skimmelsporer andre stede i huset?

    Det gemmer sig rigtig godt..

    Din hund kan blive lige så syg som et menneske reagere på skimmelsvamp..


  • #24   19. dec 2013 MyLoveMyLife: Det er vores varmemester og det er grundet jul og nytår, at forløbet er som det er. Håndværkere holder jo også fri i julen. Og jeg tror nu mere på den offentlige instans, som arbejder med den slags, end en tilfældig, der siger, at alt tøjet skal vaskes i Rodalon.

  • #25   19. dec 2013 Arh Pernille, ro på. Der er skimmelsvamp i hver 8. lejebolig i Danmark. Og det bliver fjernet nu, så det vil jo komme ud på et, om jeg flytter i en anden lejlighed eller bliver i min egen, hvor det er fjernet.

  • #26   19. dec 2013 Julie - prøv at Google dig frem - skimmelsvamp er meget farligt, det spreder sig nemt og hurtigt til HELE lejligheden og ALLE jeres møbler, tøj og ting - ALT er inficeret!

    Jeg synes det er meget dumt af dig at tage det så let - vi er nogle der har set hvilke følger det kan få, min veninde er også kronisk syg af skimmelsvamp og jeg ved hvor grundigt der blev gået til værks hos dem. Det endte med at de måtte fraflytte deres hus (en tjenestebolig), og der blev bygget helt ny bolig til dem, simpelthen fordi det var for omkostningsfyldt at fjerne skimmelsvampen fra deres gamle hus.


  • #27   19. dec 2013 Det drejer sig jo ikke om et generelt fugtigt hus. Det er en vandskade i væggen. Det har været kapslet inde i væggen, indtil min BH har fået presset tapetet ind imod det. Der er blevet åbnet op for det, så det kan blive tørret, og så bliver væggen renset. Jeg har fuldt tiltro til det korps af håndværkere, der er og kommer med ind over det her.

  • #28   19. dec 2013 KennelMor: Jeg kan sagtens gå i panik og undersøge dit og dat- jeg ved godt, at det er farligt. Jeg ved godt, at det er noget rigtig skidt at have fået. Men jeg kan bare ikke gøre andet, end der bliver gjort. Hvis det spreder sig, så må vi jo tage den der fra. Indtil videre er det én væg (han målte fugt i alle vægge i badeværelset og mit værelse uden resultat) og der bliver gjort det, der skal gøres. Der er immervæk forskel på, om et hus er inficeret eller en væg er.

  • #30   19. dec 2013 Pernille: Læs nu, hvad der bliver skrevet. Vi har tjekket de omkringliggende vægge- ingen fugt. Væggen der er inficeret og tørres og derefter renses. Der sættes ny vægbeklædning op, når fugten er trukket ud ad væggen og svampen er fjernet, så der ikke kan opstå problemer igen. Vi har jo fået second opinion af både maler og murer. Der er intet "bare lige" over dette.

  • #32   19. dec 2013 Pernille: Det er ikke blevet tjekket med hænder og øjne- fugten i væggene, eller rettere manglen på samme, er blevet målt med en fugtmåler. Og det er fint nok, at du synes, at jeg skal flytte, men indtil fagfolk siger, at det usundt at benytte andre rum, så bliver jeg nu, hvor jeg er. Og det gør hunden også (eller faktisk skal han alligevel på juleferie indtil efter håndværkerne er færdige)

  • #34   19. dec 2013 Held og lykke med det.. Det virker nu til du er ret ligeglad omkring skimmelsvamp..

    Det der billed af er ikke noget der er kommet fra den ene dag til den anden..
    Når der er skimmesvamp 1 sted så formere det sig rigtig hurtig til andre steder i hus, møbler tæpper, dyner, puder, gardiner osv..

    Tøjet skal nødvendigvis ikke vaskes i rodalon.. Det skal vaskes og så hænges i et tørt rum med noget specielt pulver (kan ikke huske navnet) i ca 14 dage..

    Noget af vores tøj kunne ikke reddes..
    Møbler osv som er inficeret af skimmelspore må ikke smides på lossepladsen. Det skal destrueres på en bestemt måde og det er DYRT!


    Skal lige siges at vi havde ikke tænkt på at de "nye" flyttekasser vi brugte til at transportere tingene i til vores nye hus ja det nåede at blive inficeret at skimmelspore på blot 2 dage.. Da vi så kom til det nye hus og vi pakkede vores flyttekasser sammen som havde stået i 1 uge.. De var belevet helt bløde med et ordentlig lag skimmelsvamp..

    Det går enormt hurtigt når skimmelspore har et godt fugtig og varmt leve sted at formere sig i..

    Luft dagligt ud 3 x dagligt a max 10 min a gangen imens radiatore stadig er tændte..

    Håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet til dig..

    Jeg ville selv ønske at jeg havde fået det af vide med det samme da vi opdagede skimmelsvamp at kommunen har pligt til at hjælpe borgere og evt lukke huse ned..


  • #35   19. dec 2013 My Love My Life: Nej det er ikke kommet pludseligt. Højst sandsynligt har det været der i alt den tid, vi har boet her og længere endnu. Det har bare gemt sig bag tapetet. Jeg er overhovedet ikke ligeglad- men der gøres, hvad der kan. Der er ikke fugt andre steder, vi har en smule varme på (der er nye vinduer, så der kommer ikke fugt ind eller varme ud) og lufter ud flere gange dagligt. Og så holder vi naturligvis øje alle andre steder om der skulle være løst tapet, mørke skjolder eller andre tegn.
    Vi har reageret så snart, vi opdagede det.


  • #36   19. dec 2013 Jeg var flyttet på stedet !

  • #37   19. dec 2013 Leon: Hvor ville du flytte hen? Altså det er et meget fint statement- men jeg mener bare, hvor tager du alle dine møbler og ting og hund hen fra den ene dag til den anden?

  • #39   19. dec 2013 Jean: må jeg spørge dig om hvad din veninde har fået af følgesygdomme pga skimmelsvampen? smiley


    Hvis nu at de KAN fjerne alt skimmelsporene og du stadig beholder dine møbler og så det kommer igen så er det faktisk din skyld og så kommer du selv til at stå for regningen..

    Kommunen sagde til os at vi ikke måtte tage noget med som var inficeret af skimmel og alt hvad vi tog med, det blev renset osv.. For hvis vi havde taget møblerne med som var inficeret så ville det blive vires regning at der så ville komme skimmel i det nye hus..


  • #40   20. dec 2013 du kan ikke få nedsættelse i huslejen, hvis du er generet af svampen skal du søge læge og kontakte din indbosforsikring igennem dem skal du indlogseres en andet sted hvis lægen finder det er sundhedsskadeligt for dig at være i lejligheden.

  • #41   20. dec 2013 pernille det er ikke udlejer der skal finde en anden bolig, det er din egen indbosforsikring der skal dække, de står også i policen.

  • #42   20. dec 2013 Sheila: hvorfor skal min indboforsikring betale for boligforeningens dårlige byggeri? Jeg sidder og venter på, at boligforeningen vender tilbage med svar på, hvad jeg gør, når nu mit værelse er uboeligt. Jeg er ikke fysisk generet af svampen andet end hvis jeg er i lokalet.

  • #43   20. dec 2013 det er den hurtigste vej til at blive indlogeret et andet sted.

    Ved mindre du er heldig at bo i et fornuftigt boligselskab, der tager skimmelsvamp seriøst ellers kan man kæmpe med dem i 100 år.



  • #44   20. dec 2013 De tager det meget seriøst- der gik 20 minutter fra varmemesteren var her til den første håndværker kom og gik i gang. Jeg har ikke behov for at blive indlogeret, da jeg kan sove hos kæresten. Jeg har prøvet at få fat i mit forsikringsselskab for at høre, hvordan og hvem der skal dække evt. ødelagt indbo, men der er årelang kø på telefonen.

  • #45   20. dec 2013 Min indboforsikring dækker intet, der har med svamp og mug at gøre. Så det bliver boligselskabet, jeg skal kæmpe med


Kommentér på:
Huslejenedsættelse- skimmelsvamp.

Annonce