5.419 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Hvor meget mad pr. person ? Hvor meget mad pr. person ?

Hey hg.

Jeg har fødselsdag på lørdag, og får derfor familien på besøg. Jeg har inviteret til aftensmad, og laver nogle forskellige ting til et tag-selv bord. Men er simpelthen så meget i tvivl med mængden, da jeg altid plejer at invitere til boller og kage smiley

Jeg har tænkt mig at lave følgende:

-Kalkunbryst med honning, timian og bacon ( 2 stk)
-Frikadeller ( af 2 kg. fars)
-2 Taco tærter
-Pastasalat
-Grøn salat + dressing
-Bagekartofler
-Flute
-Persillesmør, hvidløgsmør og alm. smør.

Men er simpelthen så meget i tvivl, er de 2 kg kød nok til frikadeller? Og hvor mange bagekartofler siger man pr. person, en enkelt eller?

Vi bliver forresten 15 personer, hvor de to er små børn under 4 år, og de 3 af dem er teenagere på 13, 15 og 18 ( og ham på 18 spiser EKSTREM meget)..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor meget mad pr. person ?
  • #1   9. jan 2014 200 gram kød pr mand, så 2 kg vil svare til 10 personer.jeg ville nok købe et halvt kg mere for at være sikker. Så er der jo også det andet

• #2   9. jan 2014 Jamen hvis man siger 200 gram kød per mand, så burde 2 kg jo være rigeligt. Der er jo også 1,8 kg. kalkunbryst, samt tærten med hakket oksekød i ? Og som sagt er de to af dem små børn, som ikke spiser særlig meget, den mindste har de vidst selv mos med til, så hun skal måske lige have en frikadeller.

• #3   9. jan 2014 lyder som om du har rigeligt.

• #4   9. jan 2014 Jeg tror det er mere end rigeligt... Der er jo andet end deller smiley

• #5   9. jan 2014 Lav dellerne lidt mindre smiley Man tager stadig tre deller...og selvom de er lidt mindre smiley Du kan evt strække farsen med revet gulerod og/eller squash og havregryn smiley Det er der ingen der smager smiley

Ellers synes jeg det ser fint ud...du burde i hvert tilfælde have rigeligt smiley Ellers kunne du evt servere lidt snacks til start...altså på sofabordet. Fx gulerødder og agurkestænger med lidt dip. Det tager den første sult smiley

• #6   9. jan 2014 Tror også der skulle være nok smiley men ellers kan frikadeller fryses hvis du får lavet for mange, så er der jo til nem mad en dag, eller pålæg, eller til at putte i en bolle smiley

Tillykke med din dag på lørdag Rikke smiley håber den bliver rigtig god!!

• #7   9. jan 2014 Men hvor mange bagekartofler skal man så lave? Jeg ved at ham på 18 uden tøven spiser 4 bagekartofler, så hans regnskab tager jeg lige for mig selv smiley Men altså jeg personligt spiser kun en, og der er jo også salat og pastasalat.

• #8   9. jan 2014 Linda, kommer an på hvor meget gulerod du putter i, jeg er helt vild med gulerods frikadeller, der kommer meget i her når jeg får den ide vi skal ha dem hehe

• #9   9. jan 2014 Linda: Jeg putter stortset altid havregryn i mine deller, og putter også ofte revet gulerod eller squash i, men var selve mængden af kød jeg var i tvivl om smiley

• #10   9. jan 2014 Aino - Det er rigtigt smiley

• #11   9. jan 2014 Jeg synes det lyder som en passende mængde til den gode side.
    Bagekartofler, alt efter størrelse, ville jeg beregne 1 pr. person og så lidt ekstra i tilfælde at enkelte spiser 2. D.v.s. 18-20 stk. i dit tilfælde.

Tillykke med fødseslsdagen, og dejligt at familien kommer. (kan huske din bekymring fra tidligere, du skrev om det) smiley

• #12   9. jan 2014 Hvis du er i tvivl så lav af 500 mere...de kan som andre skriver sagtens fryses smiley Ellers er en hånddelle altid et hit i løbet af aftenen smiley

• #13   9. jan 2014 Linda: Der bliver ikke noget sofabord eller nogen sofa, for vi skal være over i selskabslokalet, vores stue er for lille til så mange gæster smiley Men gider ikke stå og bakse med snacks også, der skal også være kaffe, te, chokolade og kagemand bagefter smiley

Og tak Aino, håber også det bliver en hyggelig aften. Må desværre undvære nogle stykker, men det går nok alligevel smiley Min stedfar fik nyt knæ den anden dag, så han kan af gode grunde ikke komme med, han er klistret til sofaen i disse dage smiley

• #14   9. jan 2014 Kan godt være jeg skal lave af 2½ kg, for som sagt ÆDER den ene person altså fuldstændig vanvittig meget, og jeg overdriver virkelig ikke. Han spiser let 2 kg. kartofler , og så kød ved siden af smiley Og ja deller er altid gode at have i fryseren, eller bare lige hapse en fra køleskabet smiley

Mie: Det er desværre ikke alle der kommer, der er 3 der har meldt afbud, men min mor og brødre kommer da, som egentlig var dem jeg var mest ked af, hvis de ikke dukkede op smiley Min stedfar havde jeg ligesom heller ikke regnet med kom, ved jo selv hvor handicappet man er efter en operation i knæene smiley

• #15   9. jan 2014 Aha således smiley Der burde nu også være rigeligt mad smiley

• #16   9. jan 2014 Linda: Ellers gør det mig INTET , hvis der er mad tilbage til dagen efter. For jeg er med garanti intet værd på søndag, der ligger jeg på sofaen og raller , så der skal det bare være nemt smiley

• #17   9. jan 2014 Der er rigeligt, Rikke. Jeg ville personligt springe over bagekartoflerne, når der også er salat, så lige den del kan jeg ikke svare på.

• #18   9. jan 2014 Bente: Problemet er at jeg VED at ham på 18 så kun vil spise kød, og med den mængde mad han kan sætte til livs, så ville jeg skulle lave MEGET mere kød smiley

Jeg syntes egentlig heller ikke at bagekartoflerne er nødvendige som sådan, men jeg gider bare heller ikke at vi andre sidder og skal stikke i salat, fordi alt kødet er væk smiley

• #19   9. jan 2014 Orv, den kunne misforstås - jeg ville ikke tage af kartoflerne smiley ;) Jeg ville også lave dem, jeg ved bare ikke hvor mange.

• #20   9. jan 2014 Nej syntes sgu også det er svært, for jeg tror nemlig heller ikke selv jeg vil spise dem smiley Men ved jo at f.eks ham på 18 spiser flere af dem, og er jo svært at vide hvor mange der vælger kartoffel, og om de hellere vil have det, fremfor f.eks pastasalat og alm. salat.

• #21   9. jan 2014 Hvis der nu er 20, så må de sgu spise salat for resten smiley Det er det, der er så svært, når man laver så mange forskellige ting, det har jeg også meget svært ved at beregne.

• #22   9. jan 2014 Rikke - Uhh rester er også en favorit herhjemme smiley Om ikke andet så kan det være der måske bare skal snittes lidt salat og så er der mad søndag smiley

• #23   9. jan 2014 Nå nu har vi lige snakket, og snakket med svigermor smiley Jeg vælger simpelthen at lave en pastasalat med pesto, og en uden pesto hvor jeg så lige putter lidt olie i, så det ikke klistre sammen. Og så dropper jeg de skide bagekartofler. Og så må folk simpelthen spise hvad der er, eller lade være. Mit problem er at jeg er en kæmpe pleaser, så vil helst altid stille alle tilfreds.

• #24   9. jan 2014 Lav nu bare rigeligt af bagekartofler. De resterende kan du bruge til en lækker bagt kartoffelmos med hvidløg dagen efter smiley

• #25   9. jan 2014 Hov så ikke lige, at du havde ombestemt dig smiley

• #26   9. jan 2014 Haha, det går nok Mie smiley Jeg syntes simpelthen det blev for bøvlet, også at jeg så skal vade op og handle to gange ( hvilket stresser mig bare i tanken) . For skal jo have handlet ret så meget ind, og uden bil bliver det altså hurtig pænt tungt, selvom man er to til at slæbe..

Så ja kartoflerne er droppet, min mor syntes også det var overflødigt, og svigermor sagde at min svoger helst bare vil have alm, kogte kartofler ,eller pasta. Og gider ikke stå og skrælle så mane kartofler smiley

Og der bliver som sagt også flutes og alm. salat, samt tærte.

• #27   9. jan 2014 Det lyder som en fornuftig plan. Jeg er sikker på alle nok skal blive mætte med alt det, du disker op med af lækre ting - inkl. kagemand. smiley

• #28   9. jan 2014 Ja håber da også alle bliver mætte, ellers er det vist deres egen skyld smiley

Og ja , ingen fødselsdag uden brunsviger!! Og bager den selvfølgelig selv , og så skal der slik på, haha. Jaja, helt voksen bliver jeg nok aldrig smiley

Kommentér på:
Hvor meget mad pr. person ?

Annonce