{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
740 visninger | Oprettet:

fjernelse af barn - test af forældre {{forumTopicSubject}}

jeg er faldet over noget der undre mig i forbindelse med en mulig fjernelse af et barn.
Her er der tale om en enlig far, sagen for mig virker generelt mærkelig.
barnet er i aflastning hver anden weekend, familien der passer barnet i weekenden har sendt et bekymrings brev til kommunen,hvor de fortæller om ting de har spurgt barnet om og barnet har svaret, de angivede svar er del af dem direkte løgn.
Men mit spørgsmål, må aflastnings familien godt udspørge barnet på denne måde, vijeg tænker, de kan da bare ligge ord i munden på barnet?

Men det jeg er mest nysgerrig omkring, er at kommunen der selvfølgelig reagere på sagen, vælger at udsætte faren for en række tests, hvor han skal regne, gentage tal og bygge tårn af klodser?
Så vidt jeg husker blev et par fra d.u.m. Også udsat for sådan en test?

Hvad skal sådan en test bruges til?

Vil lige tilføje, det er ren nysgerrighed, er ved at uddanne mig til pædagog, så min nysgerrighed er stor smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fjernelse af barn - test af forældre
  • #3   7. feb 2014 Okay tak smiley

    det der undre mig blandt andet, er at af hvad jeg har fået af vide, så har han været igennem.sådan en test flere gange.
    det skal ikke være en hemmelighed at jeg kender manden, og er ret så sikker på at han ikke er dum, måske lidt tværtimod.

    men det virker lidt vildt, altså... hvor meget uden for gennemsnittet skal man mon være for at de mener man ikke er egnet?


  • #6   7. feb 2014 Man skulle da mene, at selvom man ikke er den skarpeste kniv i skuffen, så det da stadig muligt at man kan tage sig af et barn smiley

  • #10   7. feb 2014 Jeg er sQ ikke den klogeste på jorden men heller ikke dum, men min kærlighed til mine børn skal INGEN tage fejl af

    Var det mig der skulle op i en test for at bevise min værdighed som forældre ville jeg brande totalt af.

    Måske er man ikke den højeste i iQ men det gør sQ ikke automatisk en person til dårlig indflydelse eller dårlig forældre.

    Syntes efterhånden Denmark skulle Skamme sig MEGET


  • #13   7. feb 2014 Ved godt der skal meget mere til men så burde det ikke afgøres i en iQ test så burde der være mange andre faktorer der burde vejes højere.

    Fx:
    Vold
    Misrøgt
    Sex misbrug
    Osv
    Osv

    Men det skal ikke ligge som en færdig afgørelse på baggrund af en iQ test.


  • #16   7. feb 2014 Mener ikke der er tale om, at kommunen gør for meget i den her sag, selvfølgelig skal de reagere smiley men jeg undre mig over det med iq testen her. Og jeg kan ihvert fald ikke selv se hvorfor de vælger den her, han er ikke umiddelbart en man tænker, han er sgu ikke for klog eller lignende.

    Mange tak for alle jeres svar, har bestemt fået en idé om hvorfor de laver undersøgelsen.

    En anden ting jeg godt kunne tænke mig at få svar på, er om en aflastnings familie må sidde og udspørge et barn om ting angående forholdene derhjemme?
    - det må man jo f.eks. ikke som pædagog, heller ikke hvis barnet selv begynder at fortælle smiley


  • #21   7. feb 2014 Christian, joooo... men det tænker jeg, at man også ville tænke en pædagog skulle gøre, men det må de ikke. Pædagoger må lytte og trøste, men ikke stille spørgsmål, hvis barnet siger, jeg bliver slået af far, så må de ikke spørge ind, det kan blive set som ledende spørgsmål osv, det ville kunne ødelægge sagen af.

    jeg tænker det samme logisk set, vil gælde en aflastnings familie?


  • #22   7. feb 2014 Isabelle, det har jeg fået af vide på skolen at det må vi ikke. selvfølgelig må vi gerne sige, hvorfor er du ked af det?

  • #23   7. feb 2014 Det er en balancegang at "høre" børn.
    Min mands ex har også udspurgt deres fælles søn, og det er der kommet diverse anklager imod både min mand og jeg ud af - ingen af dem har der været hold i.
    Så for mig at se handler det rigtig meget om relationen imellem spørger og barn.

    Om en lav IQ kan være årsag til anbringelse af barnet? Forhåbentlig ikke. Forhåbentlig handler det om en lang række ting.


  • #24   7. feb 2014 Helst burde man lade PPR om at snakke med børn hvis der er mistanke om overgreb smiley

    Derudover er...WAIS (Wechsler Adult Intelligens Scale) som det lyder som om er blevet brugt, ikke kun en test af alm IQ. Men netop også med underkategorier som arbejdshukommelse, perceptuel ræsonnement, processeringstid osv. Den viser et generelt billede af folks evner. Ikke som en normal IQ test. Selvom navnet godt kunne indikere det.


  • #25   8. feb 2014 Tak for svaret obsternasig smiley så giver det jo lidt mere mening


  • #26   8. feb 2014 Det er stadig ikke sådan jeg synes man skal fjerne børn pga. en dårlig testscore, der skal ses på et overordnet billede.

    Og ja -jeg kan udmærket godt forstå det er frustrerende hvis man føler man uretfærdigt bliver kørt gennem en masse sære tests og der bliver sat tvivl ved ens forældre evner. Men man kan også vælge at se det som omsorg for ens lille pode -og hvad nu hvis barnet bliver overgrebet andetsteds? Der SKAL jo reageres ved mistanke..alt andet ville være forkert overfor barnet.

    Derudover vil alle have styrker og svagheder som forældre. Det tror jeg simpelthen både kommune og psykologer vil have forståelse for. Det er først hvis det overordnede billede er helt skævt der kommer en reaktion.

    Og måske kan man få øjnene op for hvor ens svagheder er og lidt støtte til at ændre dette.

    Jeg kan levende sætte mig ind i hvor hårdt det må være for din kammerat, men det lyder ikke som om han har noget at frygte. Og med den erfaring jeg har til PPR...så tror jeg ikke de bare tager hvad barnet siger for gode varer. Børn kan sige SÅ meget der kan tolkes. Plus de er super nemme at indoktrinere. Med alle de sager der kommer fra forsmåede ekser -så er PPR nok forbeholdne. smiley


  • #27   8. feb 2014 Jeg synes heller ikke på nogen måde det forkert de tager sig af sagen, selvfølgelig skal de da det smiley
    men som sagt, undrede mig virkelig over hvad dælen det var for en test og hvad den skulle bruges til smiley

    Alle andre undersøgelser og opgaver ham og barnet er blevet stillet overfor har skam været logiske nok, men synes den test var spøjs smiley

    Det jeg synes der var mærkeligt omkring brevet fra aflastnings familien, var at det der stod drengen havde sagt, var direkte løgn... Men det er da helt sikkert at det nok skal komme om det er det.
    Jeg undre mig bare over, hvorfor barnet vælger at lyve? Eller om barnet har fået lagt ord i munden af aflastnings familien, selvom man skulle mene, at det sidste ikke skulle være en mulighed.


  • #28   8. feb 2014 Børn kan sige de særeste ting, om de særeste ting og på de særeste tidspunkter.
    Hvis det er seksuelt -så har børn jo ikke noget begreb om seksualitet, og generelt ingen ide om konsekvenser.
    Og de kan "misforstå" situationer, bruge ord og vendinger som kan forståes på en måde, men som ikke har hold i virkeligheden. Og kan måske kun forstå "det er godt du fortæller det" som værende opmuntrende.

    Et godt eksempel er "Jagten"

    Og ja WAIS er sær udefra...men det er en ret anerkendt test smiley som giver et ok overblik over evner smiley


  • #29   8. feb 2014 Jeg har et familiemedlem der videooptog en samtale mellem hende og hendes søn hvor den 4-5 årrige søn fortæller hvordan hans far er voldlig over for ham samt sexuelt forgriber sig på ham. Denne videooptagelse kunne ikke bruges til noget som helst fordi moren kunne have lagt ord i munden på ham. Drengen nægtede at fortælle noget til de professionelle så moren blev tvunget til at blive ved med at udlevere ham til faren.
    Og jeg er ikke et sekund i tvivl om det drengen fortalte var sandt.


  • #31   8. feb 2014 Isabella - ingen børn har behov for at blive viklet ind i falske anklager. De er urimeligt overfor barnet.
    Og dit eksempel viser jo netop - i hvert fald for mig - at det ofte kan være gavnligt, at det er andre end de nære omsorgspersoner, der "graver" lidt i de ting, som et barn fortæller. At andre måske bedre kan komme frem til kernen i problemerne/beskyldningerne og få den oprindelige årsag frem i lyset.

    Nu har min mands søn fået en autisme-diagnose, og det giver min mand og jeg en helt anden indgangsvinkel til de ting, som han har sagt hos sin mor - at han har oplevet og følt tingene anderledes (at skældud/irettesættelse for ham har føltes som at blive slået f.eks.).


Kommentér på:
fjernelse af barn - test af forældre

Annonce