{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.345 visninger | Oprettet:

Hundefobi {{forumTopicSubject}}

Min hund og jeg kører ofte med tog. Det går fint!
Hvis der ikke er nogen i toget, der vil snakke med ham, lægger han sig bare til at sove.
Da vi i dag stod på toget og gik gennem toget, hørte jeg en stønnen bag mig. Jeg vendte mig om, da jeg troede, at den stønnende var blevet dårlig. Her stod så en kvinde i 30 års alderen oppe på sædet og begyndte at råbte: "Få den hund væk".
Det er godt nok første gang jeg har oplevet nogen reagere på den måde. Jeg tænker bare, hold da op hvor må det være et handicap. For så er der jo lige pludselig hunde over alt......

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundefobi
  • #2   16. maj 2014 Fru H : Det var dog en meget dømmende og latterlig kommentar at komme med. Bare fordi DU ikke er bange for hunde, betyder det jo ikke at andre ikke kan være det. Hvis det er en decideret fobi eller angst, så er det da 100 procent klart at kvinden reagerede som hun gjorde, det er jo slet ikke noget hun selv er herre over.

• #3   16. maj 2014 Ja, jeg synes måske også det virkede lidt overdrevet...... Kan ikke sætte mig ind i det, for jeg ved jo at Louis er jordens kærligste hund. Men jeg kunne nok se, at det ikke stod til diskussion, så vi skyndte os videre smiley

• #4   16. maj 2014 Nu går jeg ud fra at du ved gennemgang ikke gik igennem hvor hundene ikke må være?

Fuld forståelse for at nogen er rædde for hunde i alle størrelser - men min forståelse hopper lidt af, hvis man så ikke benytter sig af de dele af toget hvor hunde ikke må være.

• #6   16. maj 2014 Jeg har fået at vide at personalet i toget, at det eneste sted jeg ikke må være med min hund er i stillezonen. Så den går vi naturligvis udenom.
    Og ja, det undrer mig, hvorfor vedkommende ikke vælger at opholde sig i netop stillezonen, hvor der ikke må være hunde. Men det var bare ikke tidspunktet at begynde at diskutere det.... smiley

• #7   16. maj 2014 Fru H: Jeg er da ikke dømmende, jeg respektere og acceptere at folk kan være bange for ting, som jeg ikke er bange for. Men det betyder da ikke at de bare er dramaqueens. At en hund er nok så velopdragen, ændre da ikke på at hvis man har en fobi /angst, så gør det ikke noget. Folk med social angst er da heller ikke mindre bange/utrygge, bare fordi folk ikke render rundt med motorsave eller baseballbats.

Angst er ikke noget man selv styre, så syntes det er vanvittig dømmende at kalde folk for dramaqueens, og mene de bare vil have opmærksomhed.

• #8   16. maj 2014 Fru H - Som jeg forstår det, er der her tale om en hund der er gået forbi en kvinde med fobi. Altså ikke at hunden sidder foran eller bagved, men at den er gået forbi kvinden.

Nu ved jeg jo ikke, hvad du ved om fobier. Men jeg kan fortælle dig, at man på ingen måde har kontrol over sin reaktion, hvis man har en fobi. Så nej, man behøver altså ikke være en drama queen eller på nogen måde ønske opmærksomhed, blot fordi man reagerer på noget, man har en fobi for. Det er svært at forstå, hvis man ikke selv har noget, man er så angst for.

Vil dog give TS ret i, at det må være en ret besværlig fobi at have. Det er svært at være nogen steder, uden at møde hunde. Men det har altså ikke nødvendigvis noget med opmærksomhed at gøre.

• #10   16. maj 2014 Fru H : Ja for har man en fobi eller angst, så må man nemlig kun være hjemme i sit eget hjem, for det er ALLE andre som har ret til at være rundt omkring. Man kan da ikke isolere sig, bare fordi man har en fobi/angst, man bliver nød til at trodse sin angst/fobi, for at kunne få det bedre.

Kan godt høre du ikke ved særlig meget om det at have en fobi eller angst, men vær du bare glad for det, for kan fortælle dig at det er vanvittig invaliderende, og på ingen måder er sjovt.

• #12   16. maj 2014 Fru H: Nej jeg mener ikke at alle andre skal rette ind, men jeg mener dælme at man skal respektere at ikke alle er ens, og ikke være så pokkers snæversynet.

• #14   16. maj 2014 Fru H: En person der har en fobi/angst klager ikke, det er en REAKTION på fobien og angsten.

Jeg har også mødt mange gamle damer der altid brokker sig, og maser sig frem i f.eks bussen, men derfor dømmer jeg jo ikke alle gamle damer til at være sådan vel smiley

Så jo i MINE øjne er du snæversynet og uviden.

• #16   16. maj 2014 Fru H: Du forstår jo tydeligvis ikke hvad det vil sige at have en fobi/angst, og hvad det er jeg prøver at sige.

Når folk reagere på deres fobi/angst, så prøver de IKKE at få opmærksomhed, de prøver IKKE at give folk dårlig samvittighed , de mener IKKE at alle andre skal rette ind efter dem , og de er IKKE dramaqueens. De reagere ganske enkelt bare på deres fobi/angst. Og for at kunne gøre fremskridt med angst, så kræver det at man udfordre sig selv, og som nævnt før kan man jo heller ikke bure sig selv inde derhjemme, hvilket er den eneste mulighed man har, for at undgå at ens angst bliver tricket, da man ligesom ikke kan planlægge hvad man møder på sin vej.

• #18   16. maj 2014 Fru H: Jeg stopper bare vores diskussion her, for ellers kommer jeg til at bruge ord jeg ikke har lyst til. Sov godt.

• #19   16. maj 2014 Nu har jeg selv en fobi for fugle. Derfor prøver jeg at undgå de steder i gågaderne, hvor duerne flokkes. Kommer der alligevel en baskende imod mig, løber jeg skrigende bort. Bagefter er det naturligvis dybt pinligt!
    Derfor forstår jeg på sin vis også nok kvinden i toget, selvom jeg aldrig kunne drømme om at være bange for en hund.
    Men jeg kunne da ønske mig, at dsb blev bedre til at gøre opmærksom på, hvor der må være hunde og hvor der ikke må. Og at kvinden selv havde undersøgt det. Så havde hun jo undgået den oplevelse i dag.
    Når det så er sagt, så tænker jeg stadig, at hold da op, hvor er det et handicap. For der er hunde på gader, på marker, i skoven, ved stranden og alle steder......

• #21   16. maj 2014 Nu har jeg ikke fobi for hunde, men edderkopper...og jeg kan klart sætte mig ind i den pågældende kvindes sted, hvis det var mig der så en edderkop. Jeg går i totalt panik, får kvalme/kuldegysninger og gåsehud og vil VÆK ASAP. Og det kan hverken kontrolleres eller holdes nede - jeg reagerer bare. Hvis jeg ser en meget tæt på, kan jeg ofte komme med et skrig og så styrte væk - totalt ulogisk, men jeg er SÅ bange for dem.

Dem der ikke har en fobi/angst forstår intet af det. Det er ikke noget man reklamerer med, men der skulle skisme bare være én der sagde til mig jeg er latterlig eller dramaqueen pga jeg er hunderæd smiley

• #22   16. maj 2014 Fru H - Sikke da du får rodet rundt i det hele, hva'? :o)

Det eneste der bliver skrevet er jo, at kvinden ikke er en drama queen, der vil have opmærksomhed, men at hun ganske simpelt bare reagerede på sin fobi - hvilket hun desuden ikke har kontrol over.

Hvordan du så pludselig får fisket både dårlig samvittighed, klager, at man skal finde sig i udfordringer i det offentlige rum og noget med at bøde for andres fobier, ind i billedet - ja det begriber jeg ikke helt. :o)

Jeg ser heller ikke lige sammenhængen mellem din påstand om, at hun er en drama queen og at du efter sigende respekterer folks forskelligheder. For det gør du jo tydeligvis ikke - ihvertfald ikke i dette tilfælde. :o)

• #24   17. maj 2014 Rotterne, jeg var ikke i nærheden af en stillezone smiley

• #26   17. maj 2014 Der kan jo være flere grunde til, at hun ikke valgte et sted, hvor man ikke må have hunde. Måske var der ikke flere pladser, måske ville hun ikke sidde i stillezone, måske rejste hun med nogle, der ikke kunne/ville sidde i stillezone. Måske vidste hun det bare ikke. Hvem ved. Uanset hvad, kan vi vel ikke udtale os om den del, siden vi ikke ved noget om det.

For mig at se klager hun ikke over noget. Hun reagerer bare på sin fobi. Det ser jeg heller ikke som et udtryk for, at hun ikke finder sig i det - hun kan jo bare ikke gøre for det. Som sagt: hun reagerer bare.

Det er dejligt for dig, at det er din reaktion på en fobi. Men det betyder jo ikke, at alle andre skal reagere på samme måde - eller at andre overhovedet KAN kontrollere det, som du kan. Min egen reaktion på fobi/angst, er meget lig kvinden: jeg skal bare VÆK, koste hvad det vil. Jeg er først i stand til at tænke over det bagefter. Sådan er der jo bare nogle der er.

Men fordi der er nogle, der ikke reagerer ligeså fattet som dig, er det så et udtryk for at de klager eller ikke finder sig i det? Jeg kan da forestille mig, at kvinden gerne selv ville reagere anderledes, måske endda reagere som du. Så nej, jeg ser det altså ikke som et udtryk for at hun ikke finder sig i det, men helt simpelt en ubevidst reaktion.

Jeg ser det bestemt heller ikke som et udtryk for, at hun ikke mener at TS havde mindre ret til at være der. Igen: det har nok været en helt ubevidst og ukontrollerbar reaktion. Og derfor har det, i mine øjne, absolut heller intet med egoisme at gøre.

• #27   17. maj 2014 CTS: Er fuldstændig enig med dig. At reagere på ens fobi/angst, har intet at gøre med egoisme, at man mener andre skal tage hensyn, at man er en dramaqueen, og alle de andre ting der bliver skudt op i luften her i tråden.

• #28   17. maj 2014 Jeg ville have reageret ligesom kvinden, hvis der kom en gående med en håndfuld regnorme eller igler...YDRK! smiley

Jamen for pokker, det er da synd for kvinden, men hun har måske rejst med det tog mange gange uden at møde en eneste hund - eller opdage den, hvis den er pakket ind i tasker og lammeskind - og derfor ikke tænkt på at købe billet i stillekupeen.

Fru H - Hvis du føler dig nedstirret af en rotte, er du i din gode ret til at skrige højt! - i stedet for at føle dig hævet over andre og nedgøre dem, som reagerer spontant, bare fordi du måske er mere "stram i betrækket" og vælger at stivne og blive sur.

Anna P - Jeg kan godt forstå, at du blev overrasket. Håber I fandt en plads et godt stykke fra kvinden smiley

• #29   17. maj 2014 Miemiv, vi fandt en plads langt væk fra kvinden. Og jeg følte mig faktisk helt lettet, da hende vi kom til at sidde overfor smilede til min hund smiley

• #30   17. maj 2014 Kan da vist godt høre det er længe siden jeg har været med toget. Sidst jeg kørte med tog, vat enkelte vogne markeret med et billede af hund der viste at det var hundevogne lige som fx stillezonerne. Her måtte man da ikke bruge alle vogne ud over stille vogne, som Ts har fået lov til. Det må da for kvinden havde været tider, for gik hun gennem toget, havde hund da en chance for i det mindste at vide hvilke vogne der var hunde i, inden hun gik ind. Undrer mig MEGET hvis DSB er gået væk fra det, for ud over fobier og angst kan folk jo også have allergi, og så er det da langt fra optimalt hvis man må bruge stort set alle vogne.

• #31   17. maj 2014 Kopi fra DSB's side:
    Af hensyn til allergikere er visse områder dyrefri.
    I fjern- og regionaltogene gælder det de afdelinger, der er markeret med ’dyrefri’ og på DSB 1' (undtaget er dog førerhunde og små dyr i tasker/bure), i Stillezone, Familiezone og på Børneguidepladser.
    I S-toget må du ikke medbringe dyr i vognene i togets ender. I de korte S-tog gælder det dog kun i den ene ende af toget.

• #34   17. maj 2014 Nu ligger landet sådan at jeg selv er rimeligt bange for hunde - store "muskuløse" racer, schæfere osv. Jeg kan ikke gøre for det, det er jeg bare.
    Men derfra og så til at "bede" en ejer om at fjerne sin hund fra "min sfære" i et offentligt transportmiddel - det gør jeg bare ikke.
    Jeg arbejder med mig selv og forøger ihærdigt at ignorere hunden og dæmpe mine angstsignaler.

Så et eller andet sted, så vil jeg nok sige, at hvis nogen frabeder sig en hund i deres nærhed i det offentlige rum, så bør de måske selv forsøge at gå væk. Det ville være mit valg, hvis det var.

• #35   17. maj 2014 H.H. - har jo sagt at du bare skal hilse på Athos.... så er du kureret for den fobi smiley kan godt være, at du skal tage et par ekstra bukser med, for han er lidt overvældende, når han kommer og vil hilse.... en "anelse" påtrængende smiley

ej... jeg kan sagtens følge folks fobi... og oplever den ofte med en schæfer, der er lidt større end gennemsnittet....
    har fået mange knapt så venlige kommentarer på ture...

fint nok at folk er bange for min hund.... men ingen grund til stødende kommentarer....
    Jeg kunne aldrig drømme om, at tage toget med Athos af samme årsag...

Lider selv af voldsom araknofobi, og ville blive lettere bleg, hvis folk slæbte deres kæmpe taranteller med i et tog, hvor jeg var smiley

• #36   17. maj 2014 Athos ser bestemt ud til at være en dejlig hund - no doubt there. Og med de kompetente ejere af den kommende "mindre kennel", så har jeg ingen betænkeligheder ved at møde de hunde.
    Ligesom jeg heller ikke var SÅ bange, da jeg i sin tid mødte Stines "Rotter" - for der var tydeligvis en, der vidste hvad hun havde med at gøre.

Og selvom jeg er ret nervøs ved schæfere, så ved jeg osse godt, at der findes eksemplarer af racen, som er nogle rigtig "pjevser" - vi har et hold venner og den slår ikke fejl - hver gang vi kommer på besøg, så hyler deres schæfer vildt og voldsomt af glæde over at jeg kommer og at jeg gider snakke med ham... Nærmest ikke til at blive fri for igen, han tror faktisk han er en lille skødehund, så det har koster mange gange ømme "boller". smiley

• #38   17. maj 2014 Hunden skal da ikke være i stillezonen? Jeg kører kun med regional tog med hunden, og der er 2 vogne hunde må være i.

Jeg har også oplevet en ung mand som blev bange da jeg kom med min 5 kg hund i sin hundetaske i en bus. Jeg tror det var af über religiøse årsager dog, han var i hvert fald ikke etnisk dansker. Jeg respekterede det dog alligevel og satte mig længere væk.

• #39   17. maj 2014 Jeg ved ikke om i misforstår det jeg har skrevet. Men DSB's personale har oplyst mig om at stillezonen er det eneste sted jeg ikke må være med min hund. Og derfor var jeg ikke i nærheden af en stillezone.
    Jeg var derfor i min gode ret til at opholde mig, hvor kvinden med fobien sad. Jeg kunne bare se, at det ikke var her jeg skulle begynde at diskutere min ret og bede hende gå. Jeg valgte selv at gå smiley

• #41   17. maj 2014 Der er jo lidt den forskel, at har man en hundefobi og skal køre i tog, så har man muligheden for at opholde sig i afdelinger hvor hunde ikke må være - der er ingen skilte med 'nej tak til edderklammere' smiley

Al respekt for at folk har kraftige fobier - det kan bestemt ikke være nemt at skulle leve med, og specielt da ikke overfor hunde, når der er så mange her i landet.
    Derfor kan jeg nok heller ikke lige helt forstå at man som hundefobi-indehaver ikke selv sørger for at passe på sig selv og prøve at mindske risikoen for at blive udsat for en hund.
    Altså hvis jeg var SÅ ræd for hunde, så skulle jeg dælme nok sørge for ikke at være i de dele af toget hvor hunde måtte komme -- netop så jeg kunne sidde/stå roligt, uden at føle at jeg skulle se mig over skulderen hele tiden for om der nu kommer en hund.

• #42   17. maj 2014 Fru h må jeg så heller ikke køre med tog ?

Jeg var/er angst for at køre I tog. Det er blevet meget bedre efter jeg fik overvundet frugten ved st køre til Århus I tog alene. Men det sidste kvarter sad jeg og var lige ved at tude over det fordi jeg havde misforstået min kæreste og troede at der var to stop I Århus, det var der IKKE. Så jeg sad og gik fuldstændig I panik fordi jeg troede at jeg nu ikke kom af det rigtige sted osv

Jeg er angst for at køre I bus alene, igen er det blevet bedre fordi jeg har øvet mog I de strækninger jeg kender I Århus, fordi min kæreste har kørt dem med mig så mange gange. Har flere gange siddet I bussen og grædt af angst.

Jeg er ikke glad for mange mennesker I bussen, da det trigger min angst endnu mere, men for at overvinde det bliver jeg jo nødt til at gøre det alligevel.

Bil eller lign er ikke et alternativ. Jeg vil ikk have kørekort og bryder mig ikk om at cykle inde I Århus by, for jeg er ikke vant til storbyen på cykel.

L

• #43   17. maj 2014 My only sunshine - jeg synes det er superflot at du arbejder på at overvinde din angst, osse selvom det ikke altid er lige sjovt.

• #44   17. maj 2014 Tak, kys min... det er bestemt ikke sjovt, men jeg er glad for at jeg nu kan på strækninger jeg kender og turen på 2 timer I tog til Århus er nu næsten behagelig og afslappende men det har også taget 3 år at komme dertil. Det hjælper mig meget nu hvor jeg har lucky når han er med det giver mig lidt ekstra ro.
    Men laver de pludselige ændringer, f.eks. et skift I Fredericia så panikker jeg fuldstændig for det kan jeg ikke. Har dog overlevet det hver gang og fik skiftet selvom det var så svært. Så må indrømme at jeg er vildt stolt af mig selv smiley

• #45   17. maj 2014 Det skal nok komme, så længe du bare klør på smiley

• #47   17. maj 2014 Birgitta, jeg kan forestille mig at kvinden bagefter har oplevet episoden som lidt pinlig smiley
    håber at hun i fremtiden bestiller pladsbillet i stillezonen. Ikke for min skyld, for jeg er flytbar. Men hun kan jo komme ud for, at der en dag kommer en blind med sin førerhund, som har pladsbillet ved siden af hende. Og da bliver det måske ikke helt så let at flytte vedkommende, som det var med mig smiley

• #48   17. maj 2014 Hvorfor er det mon at folk tror, at de kan forvente en given adfærd fra et andet menneske blot fordi de selv kan mestre den?

Angst er ikke rationel og nogle lider så alvorligt af det, at det er ukontrollerbart.
    Gensidig respekt og gensidigt hensyn gør, at vi alle kan være her alligevel.

Og der går vel ikke noget af nogen ved at udvise dette overfor et menneske, der tydeligvis har det virkelig svært ved den situation, der er opstået...

Empati, accept og respekt. Så er det faktisk lidt lettere at være menneske blandt mennesker.

• #50   17. maj 2014 Birgitta der må ikke være hunde I stillezonen heller ikke førerhunde, så vidt jeg ved.
    Små hunde I tasker skal også være I vogne hvor der står hund tilladt. Det er der skilte med I de nye ic4 tog so. Jeg køre med. smiley

• #53   17. maj 2014 Stille zonen er I den ene ende af toget. Så hun ville kunne undgå at gå igennem toget og hunde kommer dermed heller ikke igennem.

Men hun skal jo selvfølgelig vide det for at undgå det.

• #54   17. maj 2014 Jo det ville helt sikkert være en god ide hvis nogen fortalte hende om muligheden i stillezonen. Det var bare ikke mig, der skulle gøre det, så ville hun da være gået endnu mere i panik, hvis jeg var blevet smiley

• #55   17. maj 2014 Ikke alt handler om, hvad man har ret til... eller det er da en vej jeg nødig vil ned ad

Kommentér på:
Hundefobi

Annonce