1.834 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Bodil Dalsgaard
Bodil Dalsgaard
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654

Dig og mig-mig og dig Dig og mig-mig og dig

Bare lidt nysgerrigt spørgsmål;) da jeg gik i skole lærte vi om omtale af os selv at man altid nævner sig selv til sidst, hvis min søn/kæreste/mand m.m og jeg gør noget så er det i den rækkefølge, fx min mand og jeg har en hund, ikke mig og min mand har en hund;) lærer man ikke den slags mere??

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bortskaffelse af haveaffald 500 kr.
  • Fragtmand 1.000 kr.
  • Rengøring af toilet, køkken og vinduer. 300 kr.
  • Opsætning af vaskemaskine og tørretumbler 1.000 kr.
  • Handyman til tilkobling af vaskemaskine 550 kr.
  • Siemens Opvaskemaskine med fejl E:24 – hjælp ønskes 1.120 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dig og mig-mig og dig
  • #2   15. nov 2014 Jeg lærte det i 4. klasse. smiley

• #3   15. nov 2014 Det ved jeg ikke om "man" gør
    Men det er korrekt udtale

Det der kan more mig er at mange af dem der har lært at sige "peter og jeg"

Bruger "jeg" også i de sætninger hvor det skulle være "mig"

• #5   15. nov 2014 Jeg lærte det på samme måde som Køter.

• #6   15. nov 2014 De unger jeg kender, har lært det.

At de nogen gange glemmer det, er noget andet. smiley

Jeg lærte det også med den regel, Køter nævner smiley

• #8   15. nov 2014 Det er nu ikke kun mig og jeg der tilsyneladende er et problem for mange, men også den regel der siger at man aldrig nævner sig selv først;)

• #9   15. nov 2014 Bodil
    Jeg forstod godt at det var det med ikke at nævne sig selv først, du mente

Men synes bare at det er sjovt at nogle bare har fået skovlet ind at det hedder Peter og JEG
    Så de helt glemmer om det i sætningen er jeg eller mig
    (Håber det giver mening)

• #10   15. nov 2014 Ditte, ja f.eks. hvis nogen siger: Han hilste på min hund og jeg.
    Øh, ja hvad gjorde jeg så? smiley

• #12   15. nov 2014 jeg har nu også lært det .. MEN jeg er vildt dårlig til at sige det rigtig smiley en ting der dog kan pisse mig af på alle mulige måder er når folk afbryder en samtale for at rette det smiley ...

• #14   15. nov 2014 ha ha ja det er jo så også noget andet hvis man har et eller andet indbyrdes smiley

• #19   15. nov 2014 Jeg ved ikke hvorfor. Men lige den der med at nævne sig selv først konstant, giver mig et indtryk af, at den der taler er narcissistisk og ikke videre begavet.

Dermed ikke sagt at det har sin rigtighed. Det er bare det indtryk det giver mig ...

Min søster gør det hele tiden. Hun ER meget forelsket i sig selv og vil altid sætte sig selv først i alt her i livet, så for hende giver det jo mening at tale sådan :o)

Men det lyder "Amalieagtigt" og dermed som om der er lys tændt, men ingen hjemme.

En af mine veninder er australier. Hun taler flot dansk i den forstand, at man sagtens kan forstå hvad hun siger.
    Men hun laver mange grammatiske fejl og nogen gange får hun ikke lov at sige en sætning færdig, fordi så mange har travlt med at rette hende, for hvert ord, at hun må give op.

Det er ret belastende. Hun vil meget gerne, at vi retter hende hvis vi bare sidder og hyggesludrer. Men sidder vi i en spændende debat, eller et alvorligt og følsomt emne, er det irriterende, at sprogets grammatik skal gå forud for indholdet i samtalen ...

Jeg bor ude på landet og her er mange der virkelig bruger det danske sprog på en særpræget og spændende måde :o)

Jeg har i perioder pænt svært ved at tale og skrive dansk. Jeg læser og skriver meget engelsk i min hverdag, og jeg har svært ved at slå over fra det ene til det andet.

Lidt ligesom når jeg er i Nordjylland en enkelt dag og slår over i nordjysk. Så taler jeg med nordjysk dialekt i op til 2 uger efter :o) Det er virkelig irriterende :o)

• #20   15. nov 2014 Jeg tror nu ikke, at det med at nævne sig selv først bunder i narcisisme. Jeg tror bare at det er noget med at "jeg" og "mig" ligger lige for, og så kommer alle tilføjelserne bagefter.

Jeg har så også bidt mærke i, at i rigtig mange tilfælde, hvor folk nævner sig selv først, bruger de "mig" i stedet for "jeg", eks.: Mig og kæresten gik tur. Hvorimod de (fleste), som siger/skriver det rigtigt, siger: Kæresten og jeg....
    Ved ikke om det holder vand, for det er blot observationer uden dokumenteret statistik.

• #21   15. nov 2014 Jeg tror det er rent held om jeg rammer rigtigt, jeg er drønforvirret over sådan noget, og kan ikke rigtig kapere det i hovedet. Men jeg er så en af dem, som har fået " det hedder Mette og JEG" banket ind i hovedet af min stedfar ( han er uddannet skolelærer) , når jeg sagde det forkert, for ja jeg sagde " mig og Mette" . Så den dag i dag tænker jeg ikke over det,så om jeg skriver rigtig eller forkert aner jeg ikke, og er egentlig også ligeglad.

Når jeg skriver fødselsdagskort osv, husker jeg dog altid at skrive mit eget navn til sidst smiley

• #26   16. nov 2014 Det er jo det samme som hvis jeg skriver et fødselsdags kort, så skriver jeg også mig selv til sidst..

Men der er mange der skrive navnene i alder, som Caroline J skriver..

Hvad gør I ? smiley

• #27   16. nov 2014 Det der med postkasserne stammer måske fra dengang, man også skrev: Hr. og fru overlærer Karl Andersen, fordi fruerne ikke arbejdede og sikkert heller ikke fik post - udover en invitation til visitter, og så blev de alligevel addresseret til Fru overlærer Andersen smiley

P.s. Når jeg skriver på f.eks. fødselsdagskort eller andet på fleres vegne, skriver jeg altid mit eget navn til sidst.

• #28   16. nov 2014 Lenchick.. Jeg skulle nok have skrevet dette før mit indlæg ovenfor, men jeg ser som regel, at mandens navn står først på postkasserne - eller bare et efternavn (evt. .m. initialer foran)

• #32   16. nov 2014 For at svare på trådstarten - nej, jeg er ikke løbet ind nogen sproglige regler, der siger at man altid skal sætte sig selv til sidst.

Det er vist mere en høflighedsting, tror jeg - det står ikke indført i nogen grammatik- eller retskrivningsordbog.

Hvad angår jeg og mig - det er virkelig min kæphest og det skurer noget så forfærdeligt i ørerne at høre, når man ligeså forkert automatisk bruger jeg som man før brugte mig.
    Sætningen går fra at være meningsfuld til at blive babysprog.

• #33   16. nov 2014 På vores postkasse står mit navn også først, det er viceværten der har sat det op. Må lige kigge på de andres , om det er sådan han gør, eller det er en tilfældighed.

• #34   16. nov 2014 Kvindens navn skal stå først (hvis man følger traditionen). Min stedbror er meget glad for sig selv og blev ret mopset da han fandt ud af at det altså var "forkert" ikke at skrive konens navn først ... :o)

Jeg kan ikke finde ud af hvorfor traditionen er sådan. Men jeg tænker det er noget hen af hvad Mie skriver :o)

Kommentér på:
Dig og mig-mig og dig

Annonce