1.518 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 46 Svar

KD
KD
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548

Er du kanin-nørd? Er du kanin-nørd?

Søger en kanin-nørd da jeg overvejer at få kanin.
Der er bare liige det problem at kæresten er allergisk for hø.

Så mit spørgsmål går på om man kan give kaninen andet redemateriale og evt, grene som de kan gnave i for at få stimuleret den aktivitet og få klaret sine bisser?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er du kanin-nørd?
  • #1   8. jan 2015 Kaniner skal have halm og hø da det er en del af deres kost smiley

• #2   8. jan 2015 halm er ikk mad men "seng" (der er ikke meget næring i halm) ((og jeg har også dyr der æder deres bundmateriale,))
    Men hvis blot man køber godt frisk hø så støver det ikke nær så meget og så kan evt dosering af små mængder i fx en høboldt være en mulighed smiley

Men græs og hø er kaninernes hovede foder smiley og husk at pillerne kun er et sup og bør bestå af ca 20g foder pr kg kanin smiley held og lykke smiley

• #3   8. jan 2015 Kender blot en kanin der ikke spiser det hehe smiley Men ja det er korrekt. Må vende det med ham. Måske hvis hø'et vaskes. Så længe han ikke skal røre ved det sker der måske ikke noget.

• #4   8. jan 2015 Tak ilder-mor er præcis sådan noget nørdet snak jeg er ude efter smiley

Jeg vender det med ham om det ville være ok hvis ikke han skal røre ved det. Hvor køber man evt. kvalitetshø?

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 93
    #5   8. jan 2015 Hvis du har mulighed for det kan den også være ude. Den skal bare være vant til at være ude. Godt hø er det vigtigste foder til en kanin. Der er nogle få som ikke vil æde det smiley

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

#6   8. jan 2015 Godt hø kan købes hos bønder som sælger hø til heste. Det skal være rigtigt hø og ikke wrap. Det kan også købes i maxi zoo. Det skal dufte godt og gerne være groft.

• #7   8. jan 2015 Vi har altan, men planen var at ha' glæde af den i stuen smiley

Jeg har haft hest, men har aldrig været mig der har købt hø ind. Vil bønderne gerne sælge i mindre mængder? Er klar over det ikke skal være wrap smiley

• #8   8. jan 2015 alm tørt wrap er også rigtig fint MEN det er svært når man kun har 1 kanin at få alt det,
    En kanin der har fri adgang til piller vil ofte gå fra høet, så derfor er det vigtig at man ikke gir for mange piller smiley frugt er kun en godbid engang i mellem, og grønt skal være det "mørke" grønne altså kåler og rødder smiley
    friske grene med blade er også super godt til aktivering smiley

i kan jo sagtens ha den stående ude på altanen og så lukke den ind i stuen til hygge .) men hvis den skal stå ude skal den ha halm da det isolere og det gør hø ikke smiley

• #9   8. jan 2015 Ja ved godt at halm isolerer smiley

Tanken var jo blot at ha' hoppe-dyret ude så snart jeg har plantet måsen i sofa'en om aftenen smiley Så kan han/hun hoppe rundt og hygge sig og selv gå til og fra buret.

Men tak for forslaget smiley

• #10   8. jan 2015 smiley håber du finder en rigtig god løsning smiley

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

#11   8. jan 2015 Wrap er ikke lavet til kaniner. Heller ikke det tørre. De får dårlig mave af det. Groft godt hø er og har altid været det bedste.
    Hvis du kender nogen som har hest og bruger hø kan du måske købe der. Nogle få bønder laver stadig de små baller.
    Kaniner som er ude må ikke komme ind og hygge. De kan ikke tåle temperaturændringerne. De bliver hurtigt forkølet og får lungebetændelse.

• #12   8. jan 2015 Kaniner kan slet ikke tåle wrap - det ødelægger deres mave.;)

Normalt siger man 20 g. kaninpiller per kilo, og konstant adgang til hø. -Hø er den vigtigste del af kosten, da det både er vigtigt for fordøjelsen og hjælper med at holde tænderne.;) Halm er bare til varme.

-Og nu skriver jeg kaninpiller - rabbit royale er lige lidt bedre, og har kun hørt godt om det der hedder Burgess Excel. Kaninpiller er bare det billigste af 'det gode'.;)
    Ellers, så kan du læse på f.eks. frikanin eller spørge til råds i gruppen ''alle os der elsker kaniner'' på facebook.:)

Hvad race har i kig på?:)
    -Jeg har to udekaniner, en kæmpe og en dværg, og de kommer dagligt ind og putter i sofaen, eller render og hygger. -Min gamle kanin kom tit i haven med hundene.;)
    -Og selvfølgelig skal der et billede med af dem:)

profilbillede
  • #13   8. jan 2015 Ulla - rolig nu.. Lige ti minutter om vinteren sker der nu intet ved. I sommerperioden plejer min den store at rende ind og ud af huset hele dagen, når døren er åben.;)
    Det har de aldrig taget skade af.

• #14   8. jan 2015 Prøv at kigge på pre alpin compact. Jeg bruger og er rigtig glad for det til mine kaniner.

Vil anbefale oxbow kaninpiller, de er virkelig toppen inden for kaninpiller.

Grene fra pære og æble træer er meget populært ved kaniner.

Tørv er efter min erfaring det bedste bund materiale til kaniner. Det udvikler ingen lugte og har en fantatisk sugeevne.

• #16   8. jan 2015 Tak for hjælpen alle sammen smiley

Kan man på nogen måde opdrage på kaniner? Tænker fx at den lærer ikke at bide i bestemte ting. Vi har haft 4 rotter (skønne dyr! Men lugter dog for meget) og den ene var super eventyrlysten, men hun var fuldstændig ligeglad med at få piftet vand på sig som andre ellers har haft held med. Eventyrlysten var altså for stor for hende så hun tog brusebadet med smiley
    Prøvede faktisk at stimulere hende ved at lave en sele og tage hende med ud, men det var hun slet ikke tryg ved.. I hjemme var hun over alt smiley Det var hyggeligt indtil hun begyndte at gnave i bøger osv. Der kan en kanin trods alt ikke klemme sig ind helt lige så mange steder.

Ang. race så havde jeg svoret det skulle være franske væddere.. Havde sådan 2 engang og det var skønne! Var som at ha' hund næsten, de hilste på mig når jeg kom, bed i kosten når jeg gjorde rent osv. smiley Men sådan fætre skal det ikke være før vi har have hvor der kan laves en ordentlig indhegning. Så jeg har besluttet at hvis det skal være inden for nærmeste fremtid så kigger jeg på internater smiley

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

#17   8. jan 2015 Tess- jeg har ikke gode erfaringer med at tage kaniner som er vant til at ude med ind i varmen smiley De kaniner som jeg har/haft ude bliver ude ligesom dem jeg har inde bliver inde. Om sommeren kommer de alle ud i haven på skift i løbegård hvis vejret er godt.

• #18   8. jan 2015 <b>Mette M</b>

Har du et link til det der tørv? Det støver heller ikke?

• #19   8. jan 2015 sludder smiley men det er en diskussion der ikke ksal tages her smiley i skal være velkommen inde i kaninslagt (FB) hvor vi har en landmand med speciale i foder og hun svare gerne på myterne om det tørre wrap smiley

Og Jo Ulla så længe man er klar over at holde øje med kaninen temp må de gerne komme ind og hygge smiley

Hopper ud her KD du skal være velkommen til at sende en pb hvis det er smiley
    Mvh MMB - My Mighty Bunny medlem af DK (Danmarks Kaninavlerforening)

• #21   8. jan 2015 http://www.landogfritid.dk/Andre_varer/Tørvestrøelse_-_1_palle/V235166

Jeg vil helt klart anbefale dværgvædder.

Denne bog er super. Er som pdf fil.
    http://www.stuekaniner.dk

Nogle kaniner vil trænes og andre ikke. De har alle sammen deres egen vilje.

Her er min 7 år gamle Neo falder i søvn i sengen. Han havde mest personlig som en kat.

profilbillede
  • #23   8. jan 2015 Vædder bliver for stort smiley Jeg kan ikke give den ordentlig plads som det er nu, men som sagt.. Jeg er vild med de franske væddere.

• #24   8. jan 2015 Væddere kommer i mange størrelser. Fra 1,3 kg til 5-7 kilo. En hollænder er også rn virkelig dejlig kanin.

• #25   8. jan 2015 Der er flere typer væddere - jeg har både dværgvædder og fransk vædder. Dværgen vejer lige knap 2 kg. og den franske rammer snart 5 kg. -Dog vokser den franske endnu.;)

Man kan lære sine kaniner alt, hvis man har tålmodigheden til det. Jeg kunne lufte min den første ved veje og på marker/på skolen uden snor. Han var renlig, bed ikke i andet end min mor, og vidste udmærket at han kun måtte være på mit værelse, med mindre jeg (Og kun JEG) inviterede ham udenfor.
    -Dem jeg har nu er dummere end snot, men meget tamme og kontaktsøgende;) Dem har jeg dog heller ikke haft så længe.

-Men græs kan ikke erstatte hø.;)

• #26   8. jan 2015 Som sagt smiley Jeg kigger som sagt på internater smiley

• #27   8. jan 2015 Kan nogen fortælle om dette hø normalt støver?

profilbillede
  • #28   8. jan 2015 Er det løst hø så støver det mere end hø i blokke

• #29   9. jan 2015 Af race vil jeg anbefale en dværgvædder i rex. Utrolig skøn kanin, ikke så stor og købt ved god opdrætter, så har man grundlag for en virkelig tam og sund ven

• #30   9. jan 2015 Halm er nu altså ikke kun til redematriale, de spiser det også og der er bl.a. vigtige træstoffer i det, som bestemt også er gode og vigtige for kaninerne.

Men hø er bare noget man under ingen omstændigheder må undvære.
    - Wrap ville jeg aldrig give en kanin, heller ikke tørt wrap, det handler også om hvor meget 'krudt' der er i det og for en kanin er det ikke sundt med for meget. Godt kvalitetshø, er bedst, til at slide tænderne og holde en god og sund kaninmave.

Tørv støver - og jeg ville ikke bruge det indenfor igen. Man får et fint sort lag støv rundt omkring smiley Er glad for tørv men det kræver også arbejde at bruge, efter min mening.
    - Alternativt er der hampstrøelse eller carefresh.

Jeg ville heller ikke køre for meget temperatur skift, det er enten ude eller inde - det andet bliver de syge af, jeg har mistet kaniner på at forsøge at skifte dem (langsomt) fra ude til inde, om vinteren.

Mht. foder er der jo mange delte meninger om det, men grundlæggende er vi vist enige i at fodertyper fyldt med, især, hel korn, majs, solsikkekerner m.v. - altså typisk det man kan købe i dagligvarer butikker og deslige, er noget fedende junk - svarer til at købe pedigree til sin hund smiley

Jeg brugeren Møllerens og blandet op med Royal Rabbit, for jeg tror så tilgengæld også på at deres maver ikke har godt af at det er ren pillefoder - også selvom det er i afmålt mængde.

• #31   9. jan 2015 Dejligt med så mange tips - tak ! Jeg har kun haft mine kanindyr siden i sommers så har stadig meget at lære.
    Jeg har en han og en hun og deres 3 unger på nu 2½ mdr. Ungerne er taget fra for 3 uger siden og han og hun går ikke sammen nu - bare rolig det med avlen er der rimeligt styr på smiley Og så vidt jeg har kunnet bedømme er alle tre unger hunner.
    De er ikke nogen speciel race men bare 'blandet landhandel' i mellemstørrelse (slagtet vægt er 1,5-2 kg), som jeg har arvet fra en der ikke ville have kaniner mere. Men søde er de nu. På sigt kunne jeg godt tænke mig en lidt mere 'kulørt' race. Min han er 'harefarvet' og hunnen sort. Alle deres unger bliver sorte.
    Mine får kaninpiller, hø, æblegrene. Om sommeren får de massere af græs, mælkebøtter og blade fra alle vores mange vinstokke (det er deres absolutte livret!). Her i vinterperioden køber jeg kål til dem så de får noget grønt også. De kan godt lide æbler og gulerødder men det får de ikke så meget af.
    Jeg bruger easystrø i bunden af burene - det støver faktisk ikke så galt - og så får de halm overpå til at putte sig i, men de spiser faktisk ret meget af halmen.
    Mine kaniner er 'semi-ude' kaniner. Om sommeren bor de udenfor i løbegårde, men for min egen bekvemmeligheds skyld bor de om vinteren inde i en uopvarment bygning. Dvs. der er lys, læ og frostfrit, rotterne kan ikke komme derind og der er ikke noget mudder smiley
    Hø og halm henter jeg hos min veninde der har heste og jeg har heldigvis pladsen til at en lille balle hø og halm ikke er noget problem at opbevare.

• #32   9. jan 2015 Min den ene æder også hans halm - men de får det mest til at kunne holde varmen.;)

Jeg ved at de har et par kaniner i Århus, på internatet, som er meget søde - desværre går de bare sammen i meget små bure, så det ville jeg jo personligt ikke anbefale.
    Alt efter hvor langt du er villig til at køre (Og hvor du bor) så kan du jo kigge på formidlingskaniner, eller lign.?:)

• #33   9. jan 2015 Jeg er fra Sjælland så er mest roskilde internat eller vestsjællands internat. Roskilde internat er så hut jeg visker helt ok.

• #34   9. jan 2015 Har selv kun været i Århus - og det var bestemt ikke noget at prale af.;)

• #36   12. jan 2015 Jeg ville holde mig fra alt de kalder gnaverfoder.
    Det er pænt pakket ind men ''gnaverfoder'' -er jo til gnavere. Og en kanin er ikke en gnaver.;)

• #37   12. jan 2015 Det Divenzie linker til ser da rigtig fint ud

• #38   12. jan 2015 Jeg ville ikke bruge det.. -Men det er jo op til jer selv, at finde ud af hvad i mener fungere bedst..:) -Og hvor meget i er villige til at betale.;)

• #39   12. jan 2015 Hvorfor ikke?

Det er græs osv. der er i. Det er vel det der skal være?

• #40   12. jan 2015 Grunden til, at jeg ikke vil bruge det er, at de netop kalder det en gnaverblanding - i og med at kaniner ikke er blandinger, og Zooplus udmærket ved det, er det en pæn måde at sige på, at det også kan bruges til f.eks. marsvin. -Og kaniner og marsvin skal slet ikke have samme foder.

Om det så er en skrivefejl, eller om de bare endnu engang har gjort det skal jeg ikke kunne sige. -men jeg ville bare ikke bruge det.:)

• #41   12. jan 2015 man kigger vel på indholdsfortegnelsen og ikke på navnet?

Fortæl mig hvordan en indholdsfortegnelse skal se ud, så har jeg noget at gå ud fra.

• #42   12. jan 2015 http://www.netdyredoktor.dk/andre-smaadyr/kaninleksikon/def/fodring-af-kanin.aspx

Kan ikke finde andet, end denne rigtig gode beskrivelse. Kaninpiller er ikke det bedste - bare det billigste - rabbit royale var vi glade for, men det blev for dyrt.
    Desværre køre min computer i slowmotion på nettet lige pt. så vil helst undgå at være på for mange sider, for længe af gangen.
    Men igen, det er heller ikke op til mig. -Hvis I vil bruge det foder, er det op til jer. Det er ikke giftigt - jeg har bare mine principper mht. køb af foder.:)

• #43   12. jan 2015 foderet divenzie linker til har en smule højere fedtindhold end anbefalet, og jeg ser ikke at det hedder noget med gnaverblanding. Der står det er til dværgkaniner

• #44   12. jan 2015 Gnaverfoderet består af mange græs-typer, urter, blomster og grøntsager. Grainless er fattigt på kalk og hjælper dermed på fordøjelsen, samtidigt med at foderet holder tænderne nede. Grainless Complete er derudover rigt på vitaminer, værdifulde sporstoffer og umættede fedtsyrer fra friske hørfrø, fennikel og sort spidskommen. Foderet indeholder ikke kunstige farvestoffer, aromaer eller genmodificerede ingredienser. Gnaverfoderet er også fri for sukkerholdige ingredienser, druekvas og skrå.

-Taget direkte fra siden.

• #45   12. jan 2015 Ja men man kalder det jo også en tæge-tang fordi folk ikke ved at det hedder en flåt smiley

Jeg synes man skal kigge på indholdet og ikke på navn og beskrivelse uanset hvad, og jeg er ikke ekspert i kanin-fodring men kan ikke se noget i indholdsfortegnelsen som jeg tænker er skidt?

• #46   24. jan 2015 Tak for hjælpen herinde smiley Vil da lige smide jer et billede af buret inkl. kaninen smiley

profilbillede
  • #47   24. jan 2015 Hø er mad, ikke rede matriale..

Deres grundfoder skal være hø, og så skal de have kaninpiller som "vitaminpiller" og så grønt..

Husk kaniner er veganere, så ingen kød, æg eller andet i den dur smiley

Og så har de 2 slags afføring.. Blindtarmsafføring som de spiser igen (Hvis ikke får de for meget kraftfoder) og så den alm. som de ikke spiser..

Og så er kaniner ikke gnavere, og skal derfor ikke have en gnaverblanding..

• #48   24. jan 2015 Beltane..

Du svarer en ret gammel tråd hehe smiley

• #49   24. jan 2015 Troede den var fra i år tråden

• #50   24. jan 2015 Det er den også smiley Men der er massere af svar i tråden smiley

Jeg postede blot i den igen for at takke for hjælpen og smide et billede af det vi er endt ud med smiley

Kommentér på:
Er du kanin-nørd?

Annonce