1.885 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Til akvarie folket Til akvarie folket

Har brug for hjælp
Vi vil gerne have et akvarium og har kigget på et med 125 liter. Men er helt nybegynder. Hvad skal man bruge fra start af. Er det besværligt at have. Hvor tit skal man skifte vand og rense det. Kunne godt tænke mig en kampfisk, er de besværlige og kan de gå med de fleste andre fisk. Det er vist noget med de ikke kan gå med fisk der ligner dem selv ikk? Hvilken bund og hvor mange planter. Hvad med vand temperatur og skal de have lys tændt døgnet rundt.
Hjælp smiley

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køb og udskiftning af batteri på bil 1.100 kr.
  • Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til akvarie folket
  • #1   30. jan 2015 der er en akvarie afdeling du går ind under alle og der er den øverst under dyr

jeg er også medlem derinde selv om jeg ikke har (ej heller får) aqarie mere.
    Du kan sagtens have en kampfiskehan sammen med nogle fisk i nogenlunde samme størrelse og større.

• #3   30. jan 2015 Med en god gulvpump er det ikke så besværligt.

Kampfisk skal have mange skjulesteder, og du kan ikke have flere hanner i samme akvarium. Jeg har selv en han og tre hunner gående sammen.

Temperatur osv. kan du læse lidt mere om her:

http://cichlids.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Kampfisk_for_begyndere

Jeg er selv lidt ny i kampfisk, da jeg kun har haft dem i et par uger. smiley

• #4   30. jan 2015 Kampfiskehanner må ikke gå flere sammen, så ødelægger de hinandens haler..
    Kampfisk er i øvrigt dårlige svømmere, så strømmen må ikke være for kraftig.. Vi har haft én han sammen med 4-5 hunner, det gik fint.. Derudover havde vi mollyer, som fås i forskellige farver..
    Nu har vi desværre kun én hun tilbage, hun går sammen med en labeo..
    Mener, at temperaturen er 24 grader, og vi har en del planter... Planen var cirka 50/50 med planter og free space på bunden

• #5   30. jan 2015 Jeg har iøvrigt kuhliål og et par dværgmaller gående sammen med dem uden problemer. smiley

• #6   30. jan 2015 Ja, vi har også maller i vores akvarie..
    smiley

• #7   30. jan 2015 Hvis det er kampfisk du vil have er det ikke nødvendigt med 125 l, meget mindre kan gøre det.
    Kampfisk (hanner) kan ikke gå sammen med fisk med flagrende haler, de fleste af dem vil bide halerne. Heller ikke flere hanner sammen.
    Og som andre skriver, ikke for meget cirkulation.

• #9   30. jan 2015 Kampfisk kan sagtens holdes i 125 liter eller større, hvis du også gerne vil have andre fisk i baljen. smiley

• #10   30. jan 2015 Jeg er som sagt enormt glad for min spandpump, som kan reguleres i styrke. Pt. har jeg et 60 liters stående og tænker på at starte et 128 liters op senere.

• #11   30. jan 2015 Du kan låne en bog om akvariefisk på biblioteket, det er nok rigtig godt at gøre uanset hvor mange råd du får ellers. Det synes jeg ihvertfald har hjulpet. Det er lidt besværligt med et akvarie når man skal rense det, men med en god stor pumpe osv. behøver man ikke rense så tit. Men det er rimeligt dyrt hvis man køber fra ny.

• #13   30. jan 2015 Tak for jeres svar. Kommer lige tilbage til nogen af jer, når jeg ved noget mere smiley

• #14   30. jan 2015 Lige et spørgsmål mere. Hvor tit ca skal man rense det og skal man skifte alt vandet hver gang?

• #17   30. jan 2015 Skal fiskene op når man skifter noget af vandet ud?

• #18   30. jan 2015 Jeg skifter ca 10 % vand om ugen og det foregår ganske udramatisk med sådan en slange jeg støvsuger lidt rundt i akvariet med. Hvis der er visne planter eller døde dyr fjerner jeg selvfølgelig dem.
    Det tagger ca 15 min om ugen.

• #20   30. jan 2015 Vi skifter heller ikke vandet så tit..

• #23   31. jan 2015 Hvor tit der er behov for at skifte vand hænger sammen med hvor god en bakteriekultur du har, hvor høj fisketæthed du har, hvilke fisk der bor i akvariet (nogen fisk sviner meget og andre er meget nitritfølsomme) og hvor meget organisk materiale man tilfører i form af foder.
    Jeg havde et meget lille akvarium som jeg efterlod hos en exkæreste. I det gik der 8-10 amanorejer. Han havde det stående i vindueskarmen i ca 4 år, han fodrede ikke og skiftede ikke vand. Når maget af vandet var fordampet hælde han nyt i. Der kørte ingen pumpe, ingen varmelegeme og ingen lys.
    For et års tid siden hentede jeg akvariet igennem der var 6 styk spillevende amanorejer i. De fire af dem lever stadig i bedste velgående i mit lille malleakvarie. Så det er ikke altid nødvendigt at rende og skifte vand hele tiden.
    Jeg skifter lidt hver uge fordi det er lettest for mig. Jeg er desuden sådan en ret nørdet akvarist der måler blandt andet nitrit indhold i mit vand mindst et par gange om ugen i nye akvarier. Hvis der er for meget nitrit skifter jeg store dele af vandet.

• #25   31. jan 2015 Jo, det var en tyk grøn suppe, ruderne var helt groet til og umulige at se gennem. Var lidt bange for om deres systemer kunne holde til at blive puttet ned i rent vand, men det gik fint.
    Amanorejer spiser stort set alt, så de har nok levet af alger og døde artsfæller.

Kommentér på:
Til akvarie folket

Annonce