{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.768 visninger | Oprettet:

til HG's ladies: kobberspiral vs hormonspiral? {{forumTopicSubject}}

Nu opretter jeg lige en lady-præventionstråd her på HG smiley håber det er OK.

Jeg har brugt p-ring som prævention de sidste 2-3 år. Dette har været et kompromis, da jeg altid virkelig gerne har villet undgå at tilføre hormoner til et i forvejen så rigeligt kompliceret system, men også altid har været en dør til at være fornuftig og huske kondomer og sådan noget. Derfor endte jeg med p-ring og har som sådan været ret tilfreds, da det er nemt, og man ikke skal huske noget hver dag.

Nu kunne jeg dog efterhånden godt tænke mig at skifte til en spiral - dels da p-ringe er temmelig pebrede (ca. 1300 kr. om året er alligevel en del), dels for at undgå at skulle holde styr på datoer og recepter. Og så er der jo muligheden for, hvis man vælger en kobberspiral, igen at undgå hormonpåvirkning, hvilket jeg synes ville være en kæmpe fordel. Til gengæld hører man om en del, der får kraftigere og mere smertefulde menstruationer, hvilket nok vil være svært at vænne sig til, når jeg nu efter nogle år på hormonprævention er blevet vant til næsten helt smertefri og 3-4 dage lange menstruationer.

Smerten og ubehaget ved opsætning af spiralen skulle være det samme for os der ikke har født, uanset hvilken slags man vælger. Og selvom jeg efterhånden har læst temmelig mange skrækhistorier om hvor ondt det gør, tænker jeg at det er værd at lide i nogle minutter mens indgrebet sker og nogle dage/uger efter, hvis man så til gengæld får velfungerende og billig prævention i 3-5 år derefter.

Er der nogle af jer, der har erfaringer med hhv. hormon- og kobberspiral? Vil gerne høre jeres historier, både med opsætningen, men især med hvordan det har virket efter et stykke tid. Er jeres menstruation forblevet regelmæssig? Har I oplevet nogle bivirkninger? Ville I anbefale en spiral eller ej - og hvorfor?

på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  til HG's ladies: kobberspiral vs hormonspiral?
  • #2   24. apr 2015 Jeg har haft kobberspiral, og den har jeg været glad for. Jeg havde slet ikke smerter da den blev sat op. Min mens blev lidt mere kraftig (ikke ret meget) de 2 første gange efter, men blev normalt igen efter de 2gange.

  • #3   25. apr 2015 Jeg har haft en homon spiral 2 gange, begge gange var de nød til at blive taget ud ca 6 måneder efter fordi de havde flyttet sig og jeg havde en dundrende underlivs betændelse..

    Jeg skal aldrig have sådan en dims igen homon eller ej


  • #4   25. apr 2015 Jeg kan ikke se mange fordele ved kobberspiralen.

    Men hormonspiralen synes jeg er super. Den mængde hormon der frigives, foregår lokalt, og kun uendelig lidt ender i blodbanen.

    Jeg har hormonspiral pga. at min psyke fuldstændig baldres ved hormonpåvirkning.
    Det at der kan gå mdr./år imellem mentruationer, og at den kan sidde i årevis (obs. for cyster), og dermed er meget meget billig i længden, er plusser.

    Der vil altid være nogen der ikke kan tåle noget som andre er glade ved, og omvendt.

    Så du kan intet vide før du prøver det selv.

    Hvis du kun tænker hormonpåvirkning, så ville jeg stadig vælge hormonspiralen. Jeg må ikke tage prævention som øger hormonerne i blodet, da det smadrer virkningen af noget livsvigtig medicin jeg får.
    Derfor ved jeg, at der ved hormonspiralen, ikke er ret meget hormon i blodomløbet da vi, der får den anden medicin, ikke ville blive tilbudt/opfordret til at få spiralen ellers.

    Jeg har set kobberspiralen smadre flere kvinders underliv (bl.a. min mors) pga. gentagne og livsfarlige underlivsinfektioner ... som dem R.I.P. Minnie så beskriver hun har haft ved hormonspiralen ...

    Så igen ...

    Der er flere tråde herinde omkring spiraler, så du kan måske søge efter flere erfaringer der?


  • #5   25. apr 2015 Jeg fik underlivs betændelse fordi min spiral rykkede sig.

    Den ene gang med antibiotika i drop som følge.

    Jeg kan ikke tåle det som p ringe er lavet af, ellers ville jeg bruge det som prevention.

    Jeg tager p piller, og det jeg egentlig godt kan lide ved dem er at man kan "styre" sin blødning, hvis man skal noget.
    Og ellers så slap jeg egentlig helst for at bruge nogen former for prevention.


  • #6   25. apr 2015 Har hørt om flere hvor barnet nærmest er kommet ud med spiral i hånden så tror ikke den er så sikker.


  • #7   25. apr 2015 Sanne M
    Ja, jeg ved godt at der nemlig frigives uendeligt lidt gestagen i en spiral ift. mange af de andre hormonpræventionsformer. Det er faktisk også bl.a. pga. mit humør/humørsvingninger at jeg virkelig ønsker at blive "hormonfri" (xD), men når du skriver at du godt må bruge en hormonspiral på trods af det medicin du får, så kan det godt være jeg skal overveje en hormonspiral alligevel. Må hellere snakke med en gynækolog om det smiley

    Minnie:
    Det lyder saftsuseme ikke særlig rart.
    Kan du ikke bruge sådan et p-plaster? Der kan man også styre sin menstruation, men uden at man behøver tage piller hver dag.
    Jeg synes også præventionsverdenen er et stort kompromis, uden nogen speciel fantastisk løsning. Forstår ikke hvorfor medicinalindustrien ikke prøver lidt mere ihærdigt på at lave "kemisk" prævention til mænd, der har et relativt simpelt reproduktionssystem ift. kvinder. Måske er det et kulturspørgsmål...

    Beltane:
    Kobberspiral er 98% sikker og hormonspiral er vist lige så sikker som p-piller. Så jeg tager chancen med begge dele smiley til gengæld opfordrer de vist altid kvinder, som er blevet gravid med hormonspiral, til at få en abort, da fosteret kan tage skade - og det sker vist ikke med kobberspiralen. Det for mig i hvert fald en stor fordel ved kobberspiralen.


  • #8   25. apr 2015 Jeg har hormonspiral og er rigtig glad for det, med tiden har det næsten stoppet min brænding helt smiley og mærker slet ikk den er der

  • #10   25. apr 2015 Trine det var lige præcis det der skete for mig.

    Jeg kan ikke tåle plaster, desværre det ville ellers være en super løsning, det samme syntes jeg egentlig med p sprøjte den må jeg så bare heller ikke få grundet risiko for depression smiley


  • MM
    MM Tilmeldt:
    sep 2009

    Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 100
    #13   25. apr 2015 Jeg har hormon spiralen og er rigtig glad for den. Fik den primært pga. Voldsomme blødninger. Den har ikke voldt problemer af nogen art de 2 år jeg nu har haft den. Det er frygteligt smertefuldt at få sat op, men det skal kun gøres hver 5 år, så jeg overlever. (Jeg har ikke født - og fik mere lokal bedøvelse i underlivet end normalt fordi jeg skulle være meget snæver) De få jeg kender der har fået kobber spiralen har fortrudt inden for få måneder, af hvilke specifikke grunde ved jeg ikke men deres begrundelse var at det ikke var optimalt.
    Jeg kan godt bløde lidt, måske 1 gang om året men det er også det hele og så er det kun max 2 dage med lidt pletblødning.


  • #15   25. apr 2015 Jeg ville så gerne afmonteres, så jeg slipper for mens, men det vil min læge ikke gå med til. smiley

  • #16   25. apr 2015 Susanne: hvis man steriliseres undgår man ikke mens, da man for at opretholde det kvindelige kønshormon kun klipper, sætter klemmer på osv. Det er kun ved cancer og lign. De går ind og fjerner 'motoren'. Og så skal der tilføjes hormoner resten af tiden. Hilsen en der Har været under kniven.

  • #17   25. apr 2015 Jeg vil have fjernet nok til, at jeg ingen mens får.

  • #19   25. apr 2015 susanne: ja det vil de typisk ikke.

  • #20   25. apr 2015 Jeg har hørt at det skulle være sjældent, men min moster blev gravid to gange med spiral, kobberspiral tror jeg. Og fik begge børn.
    Jeg overvejer også at skifte væk fra p-pillerne, så jeg følger lige med.
    På andre forum har jeg hørt folk snakke meget for cyklus computer - ladycomp, jeg er ret vild med ideen, men har selv brug for noget som hjælper på smerter.


  • #21   25. apr 2015 Mine frie hormoner spiller helt tosset, når jeg får p-piller.

  • #23   25. apr 2015 CF, det vil jeg også gerne, men det er svært, hvis lægen ikke gider henvise mig.

  • #26   25. apr 2015 Jeg havde kobberspiral før jeg blev sterilliseret.

    Jeg havde den i et år. Jeg har ikke født, så der er ikke ret meget plads i min livmoder. Det gjorde sindsygt ondt at få den sat op, og jeg havde meget ondt i 2 døgn efter.

    Når jeg havde mens blødte jeg i 7 dage, og de første 4 dage blødte jeg som en skudt. Jeg havde store smerter under mens, voldsomme kramper, som resulterede i at jeg bare faldt sammen hvor jeg stod når de kom.

    Jeg havde også smerter selvom jeg ikke havde mens, dog ikke så voldsomme.

    Det var en kæmpe lettelse at få den ud, jeg kunne mærke forskellen med det samme den var ude. Jeg var så desperat at jeg selv prøvede at få den ud en gang, det lykkedes dog ikke.

    Og når ja en lille bivirkning ved den... Jeg havde skedekatar 3 gange på det år...

    Jeg ved godt at jeg må have været VILDT uheldig med den, men det her er min erfaring.


  • #27   25. apr 2015 Mine æggelederne er brændt det hjælper ikke på hormoner man får jo stadig mens og jeg bliver træt og er virkelig pms op til blødningsstart

  • #28   25. apr 2015 Novasure er vist ikke en løsning for mig. Man skal stadig bruge prævention, og det er netop noget af det, jeg vil undgå.

  • #29   25. apr 2015 Jeg har prøvet begge former for spiraler, først kobber spiral og siden hormonspiral og jeg foretrækker helt klart en hormonspiral - ingen smerter og ingen menstruation, ret fantastisk.
    Nu har jeg fået fjernet livmoderen, det er endnu bedre - helt og aldeles fantastisk aldrig mere at skulle have menstruation smiley ... super nem operation, super nemt efterforløb.


  • #31   26. apr 2015 Det må jeg undersøge lidt nærmere. smiley

  • #32   26. apr 2015 har ikke læst nærmere men jeg har hormonspiral og er virklig glad for den som flere skriver ingen blødning, ingen stressende hormoner osv ..

  • #33   26. apr 2015 Jeg er total erfaren på det her emne!!


    jeg fik hormonspiral efter min fødsel. mærkede intet til opsætning, men det var jo også kort efter fødslen. var dog øm et par dage efter, og jeg pletblødte i fem måneder. Derefter blødte jeg meget lidt. havde ikke helt overblik over det.

    Jeg var glad for den, men den kom altså alvorligt i vejen for en kæreste og måtte derfor ud igen.
    Efter det fik jeg minipiller som jeg blødte helt åndssvagt af. Det var virkelig voldsomt så efter 4 måneder på dem (og utallige skoledage på kun EN time fordi mine bukser var indsmurt i blod) skiftede jeg til p-piller.
    på p-pillerne blev jeg gravid (hvilket også skete på p-ring i sin tid), så det er slut med p-piller.

    nu bruger jeg p-plaster.

    jeg overvejer dog at skifte til hormonspiral igen, hvilket min kæreste også meget gerne vil. Jeg har dog en del betænkeligheder.
    1: den er dyr, hvis nu den sidder i vejen igen og skal ud efter en måned.
    2: den er dyr rent generelt (jeg er desværre for gammel til at kommunen bekymrer sig om min forplantning)
    3: jeg synes 5 år er lang tid at binde sig. Jeg drømmer om et til barn. godt nok kan man bare få spiralen ud igen, men så sidder jeg lidt med en følelse af ikke at have fået fuld valuta for pengene..

    jeg synes bare ikke rigtigt der er andre muligheder tilbage. p-stav er totalt udelukket og det er sprøjten også da det er alt alt for mange hormoner.


  • #34   26. apr 2015 Tror den hormonspiral koster ca 1200 kr, det er 20 kr om måneden, hvis man har den i 5 år, det synes jeg ikke er dyrt.

  • #35   26. apr 2015 omkring 1600 nu.

    Det er stadig et stort engangsbeløb.


  • #36   26. apr 2015 OK, det er så 27 kr om måneden - men jo et stort engangsbeløb.

  • #37   26. apr 2015 og hvis den så viser sig at sidde i vejen, er det meget for et knald smiley

  • #38   27. apr 2015 Når nu du siger at den sidder i vejen, er det så fordi der bare ikke er særligt meget plads, eller fordi din kæreste var meget veludrustet? Ja, undskyld jeg spørger, men jeg kigger også efter andre muligheder, og jeg kan fornemme at sexual undervisningen ikke havde uddannet mig så godt som jeg havde troet smiley

  • #39   27. apr 2015 Jeg har aldrig hørt om at de "sidder i vejen" ? Sad den rigtigt?

  • #40   27. apr 2015 Jeg vil også lige indskyde at jeg også fik det fortalt med at den kunne sidde i vejen under samleje hvis manden var veludrustet

  • #41   27. apr 2015 Han var ikke usædvanlig stor men rimelig i størrelse.

    vi prøvede flere gange, men måtte hver gang afbryde fordi trådene kradsede på siden af pikhovedet.

    jeg gik til lægen og hun konstaterede at snorene havde en passende længde og ikke burde genere og at den i øvrigt sad korrekt. jeg foreslog at hun klippede dem for kort (hvilket kan besværliggøre det når den skal ud), men det nægtede hun så jeg fik den fjernet.

    min (nu eks)kærestes eks fik også fjernet sin af samme årsag.

    og jeg kender mange som har været nødt til at få dem klippet kortere.

    vi prøvede andre stillinger men det hjalp ikke og det var ret ubehageligt for ham.


  • #42   27. apr 2015 Min anden eks har også haft problemer med spiraler, men han var også større end gennemsnittet.



  • #44   27. apr 2015 Tak for uddybelsen! Det var rigtig godt lige at få den detalje med for så kan jeg da sige allerede nu at det ikke kommer til at fungere for os.

  • #45   27. apr 2015 der er også mange som ikke har problemer på den front. men nogle har.

    min eks var ikke voldsom stor eller noget, og den bøjede heller ikke sjovt, men han mærkede den altså.


  • -Nanna-
    -Nanna- Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 33
    #46   27. apr 2015 Anja - Har du haft gode erfaringer med plastret?
    Har aldrig hørt om det før den her tråd, men lyder rigtig smart da jeg er så dårlig til at huske mine p-piller.


  • #47   27. apr 2015 Jeg er ikke blevet gravid på det! så det er jo godt. Og jeg husker det, hvilket også er godt.

    De negative ting er til dels prisen og så at som med andre plastre giver det noget "fnuller" rundt om plastret som ikke er kønt.
    i vinters havde jeg det på overarmene (man må ikke sætte det samme sted to gange i træk), men nu har jeg det på numsen på skiftevis den ene og den anden balle. efter en lille uge er kanten grim og snavset men det er jo kun min fyr og damerne i omklædningsrummet i fitnesscentret som ser det smiley


  • #48   27. apr 2015 Hvorfor er det nu lige, at jeg ikke så godt tåler plaster, øv.

  • #49   27. apr 2015 en anden fordel er at der ikke er voldsomt meget hormon i.

  • -Nanna-
    -Nanna- Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 33
    #50   27. apr 2015 Det lyder som om at det kunne være en god løsning for mig smiley
    Hvordan er det så med menstruationssmerter? Hvis du selvfølgelig lider af det.
    Og hvad er prisen? smiley

    - Smart at sætte det på ballen smiley


  • #51   27. apr 2015 de første 2-3 måneder havde jeg ret voldsom pms hvilket jeg ellers ikke plejer. men nu er det normalt igen og jeg mærker næsten intet.

    det er omring 350 for 3 måneder. Så det er samme prisleje som p-ring.



  • #52   27. apr 2015 Hvor kan man egentlig se, hvor meget en hormonspiral koster?

  • #53   27. apr 2015 Har lige kigget lidt på medicintjek appen og den er åbenbart blevet billigere siden jeg fik en!

    Der var flere at vælge imellem og den billigste stod til 1199.

    den hedder mirena hvis du selv vil søge smiley


  • #55   27. apr 2015 Men der er også en anden slags end Mirena mener jeg - en der er lavet specielt til kvinder der ikke har født, og kun varer i 3 år. Men jeg ved ikke hvad den hedder.

  • #56   27. apr 2015 Jeg skal have et navn for at kunne slå den op.. har aldrig hørt om andre hormonspiraler end mirena?

  • #58   27. apr 2015 Jeg tror, den hedder Jaydess

  • #59   27. apr 2015 søreme så. kan se at der er mindre dosis i og den koster billigste omkring 1105

  • #61   27. apr 2015 til sammenligning.

    har taget den billigste af hver


    profilbillede
  • #62   27. apr 2015 ...

    profilbillede
  • #63   27. apr 2015 Jeg tror altså virkelig ikke, at der er nogen der sælger en spiral, som man er nærmest 100% sikker på at blive gravid med i løbet af de 3 år, den kan holde xD det ville da være helt hul i hovedet XD xD

    Jeg læste bare om den på Politiken:

    http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE2554379/hormonspiraler-er-paa-fremmarch-blandt-danske-kvinder/

    "Men efterhånden er mange gynækologer blevet ferme på fingrene, og også kvinder, der ikke er mødre, har ønsket mindre menstruationer og et liv uden at skulle bestille nye piller, hente dem på apoteket og huske at tage dem. Derfor betaler flere og flere unge kvinder de 1.200 kr., hormonspiralen koster. Så mange, at firmaet bag spiralen for et år siden introducerede en mindre udgave med endnu mindre hormon, som er målrettet helt unge kvinder.

    »Den er blevet et helt fantastisk hit«, siger Charlotte Wilken-Jensen, der ud over sit job på Hvidovre Hospital arbejder i Sex & Samfunds klinik. "

    Ved dog ikke om det er den der hedder Jaydess, men den er produceret af Bayer og holder i 3 år, så jeg gætter på det er den. Det passer også meget godt med det information Anja har gravet frem, siden den skulle indeholde (endnu) mindre hormon smiley

    Edit:

    http://www.minispiral.dk/brugervejledning/jaydess_brugervejledning.pdf

    Her står der den er over 99% sikker... det er officiel information selvom det er reklamemateriale, så går ud fra de ikke lyver.


  • #65   27. apr 2015 Hvor står der, den er 85% sikker?

  • #67   28. apr 2015 Det kan jeg ikke finde ud af... Har du et link? smiley

  • #68   28. apr 2015 Da jeg ikke må få p-piller længere, har jeg fået en kobberspiral og den er jeg meget glad for. Jeg får lidt smerter i forbindelse med mens og jeg bløder rimelig kraftigt, men det gjorde jeg også før jeg fik p-piller.

    Ellers generer den overhovedet ikke, heller ikke under akten smiley


Kommentér på:
til HG's ladies: kobberspiral vs hormonspiral?

Annonce