3.438 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Guldfisk i skovsøen Guldfisk i skovsøen

Nu bliver jeg nødt til at spørge. Er det normal procedure, at man hælder sine havedamsfisk ud i skovsøer, når man er træt af dem?
Sidste år kom der er et par guldfisk- måske 5- i en lille sø (vi snakker måske 10x20 meter) oppe i den lokale kommunale skov. De forsvandt hurtigt vha blandt andre fiskehejren. I dag gik jeg forbi søen igen, og den VRIMLER med fisk. Røde, hvide og sorte guldfisk op i en 20 cms størrelse. Bare hvor jeg kunne se ud i søen var der i hvert fald 50 fisk. Er det normalt, at man gør den slags? Altså jeg tænker på invassive arter og ødelagte øko-systemer.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Guldfisk i skovsøen
  • #1   15. maj 2015 Ja det er, desværre, meget normalt. Fiskene har (måske) gået inde i et akvarie og er så blevet for store. Eller man er blevet træt af havedammen. Og hvor gør man så lige af fiskene? Hælder dem ud i den nærmeste sø smiley Dumt og ikke OK smiley

• #2   15. maj 2015 Jeps, det er det. Vi har også en offentlig sø i området hvor man med line kan fiske diverse karper og 'guldfisk' op i et væk. Der er simpelthen SÅ mange!

• #3   15. maj 2015 I det mindste kan man da så skaffe gratis fisk til sin egen havedam.... smiley

• #4   15. maj 2015 ja, lige min tanke jeg kunne godt bruge en flok.......

• #6   15. maj 2015 Jamen, hvis nogle mangler, så er der nok at tage af i Mollerup Skov ved Skejby.
    Man kan nærmest gå ud og tage dem op med en spand, så mange er der.

Jeg synes, at det er noget mega svineri. Jeg vidste slet ikke, at det var så udbredt

• #7   15. maj 2015 se, den dam er da bare fin til en lille flok fisk.....

profilbillede
  • #8   15. maj 2015 Det er desværre ikke usædvanligt at folk bare læsser deres dyr ud i naturen når de ikke gider dem længere, det ser vi jo osse med kaniner, marsvin o.l.
    Er ikke stødt på det med fisk før, men det kommer på ingen måde bag på mig.

• #9   15. maj 2015 Det kan faktisk også være fugle, der har slæbt æg med. Det er ikke uset, at folk kommer ud til deres havedam og pludseligt har fået guldfisk, simpelthen fordi diverse fugle bærer på æggene og dermed overfører dem fra sø til sø

• #11   15. maj 2015 Danielle: det var også en mulighed. Det er bare ikke tilfældet her. Så er de i hvert fald klækket i løbet af sidste uge og vokset imellem 5 og 20 cm. smiley

• #13   15. maj 2015 Ha ha de har satme haft travlt så!

• #14   15. maj 2015 Det er så grotesk en adfærd det med at sætte dyr ud
    Jeg ved der er en sø ved slagelse der har en lille bestand af sumpskildpadder fordi flere har udsat der

• #16   15. maj 2015 I albertslund hundeskov har de haft spæret hele skoven af fordi der blev taget en minipudel. Det er længe siden men det var en Kaiman der var sluppet løs.. der var zoo og falck igang en hel dag.

derudover fanger lystfiskerne koi , sumpskildpadder og andet i søen og det er heller ikke sjældent der bliver fanget slanger, marsvin, kaniner osv. dernede.. smiley folk er nogen møgsvin med deres dyr!)
    (til dem der ikke ved hvad en kaiman er er her et billede fra google.)

profilbillede
  • #18   15. maj 2015 Sidder her og bliver helt chokeret/forbavset/forarget over, at folk kan finde på sådanne måder at afskaffe sine kæledyr på?? Hvad sker der for ens (manglende) ansvarsfølelse?

• #19   15. maj 2015 Ikke langt fra hvor jeg bor, bliver kaniner nærmest rutinemæssigt sluppet ud. Ikke så mange længere, men det hænder stadigt.
    Dette fordi man har et udendørs kaninhold og ikke ønsker unger. Desværre viste der sig jo så at være et par hankaniner imellem, så unger kom der mange af. Istedet for at fjerne og aflive hannerne, har man bare smidt dem udenfor indhegningen, så de kunne passe sig selv... men åbenbart har man ikke været dygtig nok til at kønsbestemme, så unger er der altså kommet flere af undervejs, hvorefter samme procedure er brugt.

Jeg har, sammen med en bekendt, indfanget en god del af disse kaniner med fælde og fragtet dem til en bekendt som har sørget for aflivning, og dermed regnede jeg så med det var slut, men kan se at der nu igen render løse kaniner rundt (osse på vejen), så der må være kommet unger igen siden.

Zarah -kaimaner i danske vandhuller smiley tør sgutte lade vovserne bade længere hehe...
    Var den undsluppen fra zoo eller var det en privat der var blevet træt af den? Og i så fald -hvordan hulen får man som privat fat i sådan en?

• #20   15. maj 2015 Kaimaner er ikke ulovlige at holde så dem er der masser der har

• #21   15. maj 2015 Som Ditte skriver er de ikke ulovlige.. de kan bare blive ret store og ret så aggressive. Den der klippede en toy puddel der legede i vandkanten. Haps så var den historie. smiley Min gamle nabo på kollegiet havde en Pyton der også var fundet i hundeskoven. En hundelufter havde kastet en bold op i et træ og da han kiggede efter den sad "Bertha" der ved siden af bolden.. smiley

• #22   15. maj 2015 Ha ha ha
    Jeg har da så bare formuleret det helt hen i skoven
    Jeg lavede vidst om på sætningen midt i det hele smiley

• #23   15. maj 2015 Ok, jeg troede ikke man måtte have sådan nogen, men ok, så er den jo legal nok... altså bortset fra at den var sluppet ud.

Men ville sgu godt nok få et chok hvis jeg så sådan en i det lokale vandhul smiley

• #24   15. maj 2015 ja desværre er det vidst meget normalt kunne jeg forstå på ham der arbejdede med krokodillerne da jeg i praktiks i Guldborgsund zoo på dyrepasser uddannelsen. Han fortalte at folk synes de er søde når de er små men at de jo kræver mere og mere plads og når de så bliver for store slipper folk dem ud. smiley Og så dør de jo så om vinteren.. smiley

• #25   15. maj 2015 Jeg bor ved en sø og ser jævnligt skildpadder sole sig smiley

har aldrig set guldfisk og den slags, men her er også både fiskehejrer og større fisk i vandet.

Det er desværre helt normalt at folk bare slipper alle mulige dyr fri, alle mulige steder, uden den mindste smule omtanke for miljøet og vores økosystem, eller omsorg for dyret.

det er en rigtig ærgerlig tildens, men hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg at de unge voksne vi har nu, har lært det fra forældrene og nu er det en "fast" adfærd som mange ikke ser et problem i smiley

• #26   15. maj 2015 Zarah -trist. Men undrer mig over at man overhovedet slipper sådan en fri. ALtså en kanin kunne man jo tro at folk tænker at den nok skal klare sig.
    Men sådan en "lille" krokodilletingest der ikke engang tilnærmelsesvist er lavet til vores klima, og desuden ikke er helt ufarlig, kan jeg altså ikke forstå man bare slipper løs.

Kan læse mig til at de faktisk bliver halvstore -hvem f*nden anskaffer sig dog sådan en som "kæledyr" uden ret meget kendskab til krybdyr, deres behov og pasning... hmm ja... der er åbenbart meget man ikke skal forstå...

Anja -tror absolut heller ikke det er noget vi kan forvente at se mindre af. I øvrigt vil jeg lige tilføje at dem der slipper kaniner ud herude, er voksne mennesker ikke ret meget yngre end mine forældre.
    -så det er vel ikke så underligt at børn/unge lærer at den slags er ok.

Hvordan klarer sådan nogen skildpadder sig i den danske natur? Kan de overleve?

• #27   15. maj 2015 Kan kun sige ejg deler din undren. Men igen folk er jo ligeglade.

• #28   15. maj 2015 Michelle, jeg husker også tydeligt at en pige fra min parallelklasse blev træt af sine marsvin og så satte forældrene dem fri. Det er noget folk har lært hjemmefra og derfor ikke kan se det forkerte i.

skildpadder klarer sig faktisk rigtig godt. De går i hi om vinteren og lever fint om sommeren og de skulle ikke kunne formere sig her grundet det kolde klima. så de er ikke så invasive som et par af de andre arter, men det er jo stadig et etisk problem og vildt synd når et kæledyr pludselig skal klare sig selv smiley

• #29   15. maj 2015 Anja -helt sikkert, det er bestemt ikke ok. Var bare lidt nysgerrig efter om de rent faktisk kan overleve. Jeg ved meget meget lidt om krybdyr og den slags.
    Men da trods alt altid noget at de så ikke skallide og dø fordi de ikke kan klare sig i dansk natur.

Hmm ja... måske dyreværnet kunne gøre noget godt for en gangs skyld, og bruge lidt af deres "berømmelse" på at sætte fokus på dette... Det er jo et udbredt problem, og med det store antal danskere der pt følger dem pga de vanrøgtede hunde og pga tv-udsendelsen, kunne de da passende lige bruge lidt sendetid på dette

• #30   15. maj 2015 Michelle, jeg troede også at de døde, men har for nylig lært at de klarer sig fint men (heldigvis!) ikke kan formere sig.

Jeg blev så bekymret første gang jeg så en skildpadde sole sig ved søen.
    jeg havde en ret nyfødt Vito i vikle på maven, basse i snor og padden lå nede for enden af en skrænt hvor jeg simpelthen ikke kunne forsvare at kravle ned med en baby. havde set enormt skidt med at gå videre, så er glad for at have lært at den højst sandsynligt havde det fint!

• #32   15. maj 2015 CF efter hvad de skrev i lokal avisen var den et stykke over en m. lang, og så er en toy puddel jo ikke stor lige pludselig..

Ved historien er god nok for jeg har efterfølgende mødt manden med hans nye hund i skoven.

Men ja det er vel noget med at bære den i nattens mulm og mørke..

• #33   15. maj 2015 Hvor ville jeg blive forskrækket, hvis jeg stødte på sådan en kaiman eller en python. Sgu uhyggeligt hvad folk gør ved deres dyr... De færreste af dem kan vel overleve i dansk natur.... Hvilket måske i og for sig er meget heldigt, for ellers ville vi da få en "spændende" fauna.

Kommentér på:
Guldfisk i skovsøen

Annonce