{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Gode eksamensråd? {{forumTopicSubject}}

Jeg er totalt vildt stresset og nervøs over de kommende mundtlige eksaminer. Jeg skal op i dansk, engelsk, matematik og fysik/kemi skriftligt på 10. klasses niveau....... Jeg har lige fundet ud af, at jeg er blevet undervist i 9. klasses pensum i fysik/kemi (og det synes jeg i forvejen er svært), så nu er jeg bare ENDNU mere nervøs, arrgg!

Jeg har trukket emnet Slavery i engelsk og har fået lavet en synopsis.. Jeg har tænkt mig at dreje den over på modern-day slavery og human trafficking, derfra perspektivere til filmen Taken. Jeg skal trække mit emne i Dansk i morgen.. Matematik ved jeg endnu ikke hvordan fungerer..

Jeg er helt vildt bange for, at jeg ikke kan huske, alt det jeg skal sige, ud fra en synopsis, som er lavet, før jeg har læst størstedelen af teksten (vi trak emne i går og afleverede synopsis i dag).. Har I nogle gode huskeråd, tips eller lignende?

Jeg har aldrig været til mundtlige eksaminer før og jeg er virkelig ved at skide i bukserne. Jeg er så bange for, at det hele går galt, jeg får dårlige karakterer og ikke kommer ind på HF..

GODE RÅD? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode eksamensråd?
  • #2   19. maj 2015 hvis du er bange for at glemme et oplæg, så øv det mange gange.

• #4   20. maj 2015 Lav en kalender, hvor du skriver ind hvor og hvornår du skal op. Så stresser du ikke over alt det du skal huske datoer for eksamensplanen, og dernæst laver du en plan over hvornår og hvor mange timer du skal terpe. Derved kan du også selv give dig tid til at holde fri, og lave noget andet.

Med hensyn til stress og angst, så prøv at søge på mindfullness øvelse.

Pøj pøj det skal nok gå! smiley

• #6   20. maj 2015 Har lige haft prøveeksamen i fysik/kemi og det gik virkelig skidt. smiley Jeg er bare så forvirret, fordi jeg skal ikke fokusere på ét fag, men fire, og føler hele tiden at jeg er bagud og ikke kan de ting jeg skal kunne.

Jeg vil prøve at tage jeres råd til mig, mange tak. smiley

• #8   20. maj 2015 Jeg kan godt lide at lave en disposition til de fag, hvor der er forberedelsestid. Det tager selvfølgelig lige 5 minutter, som jeg så har mindre til at læse tekster osv., men til gengæld viser det overskud - det er i hvert fald min erfaring.

Mine dispositioner ser nogenlunder sådan her ud:

• Grundlæggende teori om emnet
    • Eksempler fra tekst
    • Ekstra teori + eksempler fra tekst
    • Perspektivering til andet emne/noget fra pensum

Jeg kradser en meget hurtigt ned til mig selv som nærmest er ulæselig for alle andre end mig, og laver så en som lærer og censor kan deles om, hvor de sagtens kan se, hvad der står.

På min egen laver jeg typisk også lidt stikord, selvom jeg også altid har lidt noter med ind ved siden af.

Jeg synes selv, det giver en ro, at vide hvad man skal og i hvilken rækkefølge smiley

• #9   20. maj 2015 Og som andre siger, de vil bare gerne hjælpe dig. Husk, at bare fordi de stiller spørgsmål undervejs, så er det ikke fordi, du gør det dårligt, men som regel for at se, hvor meget mere de kan trække ud af dig, så du kan få en god karakter smiley

• #11   20. maj 2015 Line P: Det er desværre også sådan det er. Vi må ingen noter have, kun synopsis (som allerede er afleveret i engelsk).. I fysik/kemi trækker vi dog, men der har jeg allerede disposition klar i alle kategorierne. smiley

• #12   20. maj 2015 Nå, men så er det et godt råd til når du kommer videre smiley

• #13   21. maj 2015 Milla: må I heller ikke skrive noter i hånden på jeres synopsis?
    Udover det med at sige det meget, så skriv dine tekster flere gange, da man lærer det bedre på den måde.
    I det hele taget siger 'man' at ord skal læses, skrives høres og siges for at sidde ordentligt fast.

• #14   21. maj 2015 Det bedste råd jeg kan give dig (som jeg nok også skal give mig selv, jeg skal op I mundtlig dansk og engelsk på D niveau) er at slappe af så godt du kan. Forbered dig, men husk at holde pauser fra det og arbejd med det I løbet af dagen men hold så fri om aftenen (eller omvendt)
    På dagen, slap så af så godt du kan og gennemgå det hele en sidste gang. Når du kommer ind så tag det stille og roligt. Se det som en samtale hvor I bare snakker om det emne og ikke som eksamen. Huskat din llærer er der for at hjælpe dig, og at det er ok hvis du skulle gå I stå, de skal nok få dig igang igen smiley

Må du ikke have noter med derind ?
    Og hvis det er stressende at have styr på alle fagene så skriv ned hvad du mangler på hver deres stykke papir og stref det ud efterhånden som det bliver ordnet.

Jeg skal jo som sagt selv op, men jeg skal kun forberede første del af engelsk, anden del og dansk trækkes på dagene. Engelsk får jeg 25 minutter til at forberede og dansk 50 minutter.
    Jeg har aldrig mødt de lærere jeg får med til eksamen, da jeg går på flex (derhjemme) så jeg er så nervøs og får det fysisk skidt når jeg skal til eksamen, så jeg håber også at jeg kan finde roen I mig selv til når jeg skal forberede mig.

Det er også min erfaring I hvert fald for mig selv at jeg falder mere til ro når jeg først er kommet ind og igang. smiley

• #15   21. maj 2015 *BUMLE* Nej, en elev gjorde det sidste år, de tog hele papiret fra hende, så havde hun bare intet.

My only sunshine: Nej, ingen noter, desværre. Jeg har også almindelig undervisning om dagen (da jeg går på efterskole), så har ikke læseferie eller noget.. Og når jeg kommer "hjem fra skole" er jeg så mentalt udmattet, at jeg næsten ikke orker noget.. Men jeg VED at jeg burde lave noget, og så bliver jeg stresset.

Jeg skal prøve at slappe af, det er bare så svært at smide nervøsiteten fra sig. Jeg tror jeg må læse en masse og prøve at snakke med kæresten om det, jeg husker nemlig meget bedre, når jeg får snakket om det, jeg har læst. Ellers er det lidt som om, det hele forsvinder igen smiley

• #16   21. maj 2015 Nå - der er kommet lidt ro på i dag!

Jeg må gerne have noter med til dansk, men ikke til engelsk. Forventningerne til engelsk er blot, at man kan formidle viden, på en forståelig måde. Det kan jeg godt. Så er det kun matematik og fysik/kemi jeg skal være nervøs for!

Jeg har trukket forfatterskabslæsning - Jan Sonnergaard til min dansk eksamen og det er jeg ret glad for. Vi har haft ret meget om ham i undervisningen og har læst en del tekster af ham - så det er dejligt!

• #17   21. maj 2015 Godt at høre der er kommet mere ro på smiley Mon ikke de sidste to fag også nok skal falde på plads?

• #18   21. maj 2015 Milla jeg er sikker på det hele nok skal gå. Du skal ikke være nervøs (men du er det nok alligevel) for du kan klare det og hvis du bare gør dit bedste er det godt nok! smiley
    dine lærere skal nok hjælpe dig alt hvad de kan. Og der skal altså ikke uanede mængder af ting til for at bestå. Kommer det fra hende der i 9 klasse gik op til fysik og kemi og ikke anede hvor hun overhovedet skulle finde de ting hun skulle bruge til sine forsøg smiley Jeg fik 4, og både censor og min lærer gjorde alt hvad de kunne få at få mig til at sige og gøre de rigtige ting. smiley
    Jeg vil ikke engang lade som om det var fedt til den eksamen, men det var så fedt at gå ud bagefter og vide at jeg havde gjort mit bedste og at jeg trods alt fik 4, for jeg gik derind for at kæmpe for bare at bestå.

Og fedt at du må have noter med til din dansk! smiley
    Jeg gik selv på efterskole da jeg var i 9 klasse, dog var jeg der ikke, lang historie, så hvordan det præcist fungere med forberedelse ved jeg ikke, men har du ikke tid i skoletiden til at forberede dig, og hvor du kan snakke med dine lærere? det ved jeg da vi kunne, selvom jeg ikke var der.
    Og så husk at nyd den sidste tid med de andre, og hyg dig når i har fri om aftenen. Selvfølgelig skal du også forberede dig, men lad være med at stresse en masse over det, det hjælper ikke noget som helst smiley

Jeg skal så heldigvis kun op i 2 fag, så jeg skal blot op i dansk og engelsk, men det er så også frygteligt haha.. jeg er ikke god til engelsk, og det er lige meget hvad jeg trækker til dansk, så vil jeg sidde som et spørgsmålstegn, for jeg kommer til at have det så fysisk skidt til forberedelsen at jeg ikke kan koncentrere mig om at forberede mig ordentligt. Men jeg skal bare bestå, så er det fint smiley

Jeg var så nervøs til dansk skriftelig eksamen, at jeg glemte at lave en overskrift, og det havde min lærer lige skrevet i en aflevering (hvor jeg havde lavet en forkert overskrift) at det kunne trække en karakter ned, så nu håber jeg bare at resten af opgaven er god nok til at jeg kan få 02 eller 4 smiley

• #19   3. jun 2015 Fik 12 i mundtlig engelsk smiley

• #22   3. jun 2015 Tak, er meget lettet.. Meeen dansk, fysik/kemi og matematik venter stadig forude. Dansk torsdag i næste uge, så skal se at komme i gang med den analyse smiley

Kommentér på:
Gode eksamensråd?

Annonce