1.162 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Sine S
Sine S
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 25

Spørgsmål omkring arbejdsplan og regler Spørgsmål omkring arbejdsplan og regler

Hej kære mennesker

Jeg har lige fået mig et studiejob som butiksassistent på deltid uden faste timer, og jeg fandt ud af, mens jeg var på ferie, at jeg havde en vagt, som jeg derfor ikke kunne tage. Min mand hævder at det er arbejdspladsens ansvar at sende mig min vagtplan, men min chef siger det er mit eget ansvar at tjekke hver 1. i måneden.

Mit spørgsmål går på hvem der har ret her? Er der nogen af jer der kender reglerne for det og evt. kan henvise til et sted hvor man kan læse om det? smiley

God dag til jer alle sammen derude smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål omkring arbejdsplan og regler
  • #2   7. jul 2015 I din kontrakt, kan du se om der står at du selv har pligt til at finde din vagtplan, det kan være på intranet eller lagt frem i dueslag. Men det skal står i kontrakten. Men havde du ferie fra dit arbejde da du havde en vagt, forstår ikke helt, for har du meldt ferie skal de selv søger for at dække din vagt

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#3   7. jul 2015 Hej Helle

I dette tilfælde havde jeg ikke meldt ferie, fordi jeg havde forstået på min chef at jeg ikke ville være på vagtplanen før til august, og at jeg indtil da bare skulle tage vagter fra dem som ikke kunne tage deres.

Der står nemlig heller ikke noget om det i min kontrakt, derfor er jeg lidt forvirret over det.

• #4   7. jul 2015 Du må spørge dem som reelt kan svare på dit spørgsmål, nemlig din fagforening smiley

• #5   7. jul 2015 Så vil jeg mene at de ville skulle kontakte dig om du kan tage en vagt, men ja som der bliver skrevet så kontakt din fagforening

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#6   7. jul 2015 Jeg er ikke medlem af nogen fagforening.

• #7   7. jul 2015 Hmm ikke smart, men er du da blevet fyret eller hvordan

• #8   7. jul 2015 Øv med øv på for dig
    Se at få dig meldt ind i en snarest.

Så må du vel bare krybe til korset, beklage at du missede din vagt, og love at det ik sker igen

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#10   7. jul 2015 Nej, jeg er ikke blevet fyret smiley
    Det kommer af at min mand mente noget og vi har diskuteret det frem og tilbage, men han holder stadig hårdnakket fast i, at de skal give mig besked om min vagtplan, og ikke at jeg selv skal tjekke den.

Jeg troede nemlig at jeg ikke stod på vagtplanen, derfor gik jeg ikke ud fra at jeg havde vagter.

Derudover har jeg ikke råd til en fagforening fordi jeg studerer og det er ikke den branche jeg uddanner mig til at arbejde indenfor.

Heldigvis havde jeg en rigtig sød kollega, som skrev til mig og spurgte om jeg vidste at jeg havde en vagt den dag og forklarede situationen til hende (hun er chef når chefen har ferie).

Jeg har nemlig ikke nogen fast vagtplan og aftalen lyder på at jeg tager vagter der hvor jeg kan.

• #11   7. jul 2015 Du kan trække fagforeningsbidrag fra i skat
    Selvom det er et ligningsmæssigt fradrag, med fradragsloft, er det simpelthen en nødvendighed.
    Især når du arbejder steder, hvor der ik er styr på vagtplaner og regler herfor.

Og når du så får fast job inden for dit fag skifter du bare, og bevarer din anciennitet

• #14   7. jul 2015 De fleste fagforeningen tilbyder gratis medlemskab, når man er studerende. Det gør hk også.

Ud over det, så vil jeg tro, at når man er afløser/springer, så bliver man sat ind på de vagter, som der er behov for, og dermed har man ansvar for at tjekke sin vagtplan, når denne kommer. Hvordan den så end bliver offentliggjort.

• #15   7. jul 2015 Altså man melder sig da ikke nødvendigvis ind i en fagforening bare fordi man har et studiejob. Det har jeg dælme aldrig gjort til nogen af de studiejobs jeg havde gennem min studietid.

• #17   7. jul 2015 Mette Marie: Selvfølgelig gør man da det. Alt for mange unge bliver snydt og udnyttet, fordi de ikke kender regler og de ingen steder har at gå hen. Jeg har været i fagforening uden ophør siden jeg var 15 år gammel. Først HK, så Krifa og nu Journalistforbundet. De har både skaffet mig erstatning og støtte i konflikter på mine arbejdspladser, hjulpet med kontrakter og svaret på "dumme" spørgsmål, som "hvad er reglerne om vagtplaner"

• #18   7. jul 2015 Det er nu altså ikke nogen selvfølge! Vi ser nok lidt forskelligt på det. Når man kommer videre i livet er da også mange arbejdspladser, hvor man ikke har overenskomster og selv forhandler sine vilkår - og det er ikke nødvendigvis dårligt smiley Jeg er ganske vist medlem af min uddannelsesrelevante fagforeing, men den har ikke overenskomst med nogen virksomheder.

• #19   7. jul 2015 Det kommer nok an på, hvad baggrund man har. Begge mine forældre har været tillidsmænd og har altid opdraget os til, at man står stærkere, når man er sammen.

At en fagforening ikke har overenskomst med ens arbejdsplads er ikke ensbetydende med, at de ikke kan hjælpe ved juridiske problemer. Heldigvis er arbejdspladser uden overenskomster stadig underlagt loven

• #20   7. jul 2015 der står i din kontrakt om i følger en overenskomst.
    hvis i gør, så skal chefen følge den overenskomst.
    og i såfald kan du slå det op i overenskomsten.
    jeg kan slå det op for dig, hvis det er HK's overenskomt.

• #21   7. jul 2015 "Heldigvis er arbejdspladser uden overenskomster stadig underlagt loven" - Nemlig smiley

• #22   7. jul 2015 Jeg har bedre råd til et gratis medlemsskab af en fagforening end en advokat med speciale i arbejdsret, hvis tingene kokser.

Kommentér på:
Spørgsmål omkring arbejdsplan og regler

Annonce