664 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Genre vs strømning (Isabelle kan du evt give en hånd?) Genre vs strømning (Isabelle kan du evt give en hånd?)

Nu sidder jeg altså her kl sent om natten og bliver totalt rundforvirret.

Jeg lærte i folkeskolen og gymnasiet at firserlyrikken var en genre. Det har jeg så sidenhen forstået var forkert. Jeg er ikke stødt på en lidt tykkere fagbog over gymn-niveau, som vil kalde firserlyrikken for en genre. Hvis de endelig skriver noget, så kalder de det derimod en strømning.

Så jeg er ret meget på bar bund om hvad det er. Google kan ikke give noget som helst svar - men den er drøngod til at give mig forskellige opgaver fra studienet, hvor den ikke vil fortælle mig karakteren på opgaven....

Nu sidder jeg så og genlæser Anne-Marie Mai, som skriver at firserlyrikken er en genre.

Hvem faen skal man tro på?! smiley smiley smiley smiley

Er der ikke en herinde der ved sådan noget? Evt Isabelle? Du har jo slået dine folder som eminent dansklærer herinde smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Genre vs strømning (Isabelle kan du evt give en hånd?)
  • #2   18. aug 2015 Som en slags parallel til Trine, vil jeg påstå, at 'genre' står for en generel linje/stil, hvorimod 'strømning' mere karakteriserer diverse modeluner indenfor selvsamme genre.

• #3   18. aug 2015 Jeg synes faktisk at mine bøger gør det meget forvirrende for mig.

En af dem kalder det for det formelle gennnembrud for at beskrive de mange strømninger og projekter der kom.

Men 20 sider senere kalder hun det for en genre.... Og det er altså en lektor fra mit universitet, som har kendt Strunge dengang.... smiley

• #7   18. aug 2015 Det opfatter jeg ham umiddelbart ikke som.

Jeg har lige sakset denne fra forfatterweb.dk:
    "Michael Strunge var en helt central repræsentant for en ny litterær form, som entrerede den litterære scene sidst i 1970’erne. Den stod i skarp opposition til 70’ernes bekendelseslitteratur og knækprosa. Med sin voldsomme energi og sin originale og fintfølende undersøgelse af jeget og dets eksistentielle betingelser i den moderne verden, fremstår denne poesi som en voldsom kontrast til den tidligere generations hverdagslige betragtninger."

Det er jo faktisk en grummer ting at havne i - for jeg er altså helt overbevidst om at vi lærte at det var en genre dengang i folkeskolen og på gymn. Jeg er fristet til at skrive strømning ud fra alt det jeg har læst. Men min lille stemme i baghovedet skælder mig ud for at gå imod 10 års undervisning smiley smiley smiley

• #8   18. aug 2015 Line P - herligt og herligt. Det kan pt diskuteres smiley jeg er mildt stresset over at jeg skal aflevere om to timer, og jeg aner ikke om jeg skal sige det hele eller det andet. Eller omformulere div sætninger, så jeg holder mig helt fra at kalde den for noget andet end bare lyrik.

• #10   18. aug 2015 Jeg analyserer tre af hans digte. Og dem skal jeg så perspektivere til den litteraturhistorisk oversigt, som jeg har skrevet smiley

Så det er egentlig "bare" Strunge, med en masse ekstra informationer.

Kommentér på:
Genre vs strømning (Isabelle kan du evt give en hånd?)

Annonce