Eget landsted - hvor meget arbejde?? Eget landsted - hvor meget arbejde??
Hej HG
Min mand og jeg går og leger med tanken om at flytte helt ud på landet, hvor jeg kunne ha lidt heste og vi kunne ha plads og frisk luft omkring os. Men vi er meget i tvivl om arbejdsbyrden.
Vi ville ikke selv skulle lave hø mv og hestene går i løsdrift.
Men hvad kan HG berette? Vi har ingen børn, men vil ikke udelukke der inden for et par år vil komme en til og begge fuldtidsarbejde. Vi vil ikke vælge et sted, der kræver den helt store renovering, men 'kun' vedligeholdelse. Vi vil ca skulle bruge to timer på transport til arbejde.
Så del meget gerne jeres sorger og glæder og dyre købte erfaringer, hvis I har lyst :/)
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.144
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.144
jan 2008
Følger: 79 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 865
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.909
Jeg har lige været inde og lure din alder , så kan du / i nemt magte det , hvis det er noget i brænder for
jan 2008
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 964 Hunde: 8 Emner: 242 Svar: 9.590
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Samtidig havde store dele af haven fået lov til at gå i "forfald" da vi flyttede ind. De gamle veletablerede bede er der dog ikke ret meget arbejde med, så finder man et landsted der er blevet plejet om, så vil det ikke tage alt for meget tid at gå sådanne bede igennem 1-2 gange om året. Det tager vel en weekend pr. gang.
Grundlæggende så kan man sige at er stedet tip-top i orden med både hus, stald/lade og have, så er det kun hesteplejen, opvarmning (hvis der f.eks. er stokerfyr), og det rent størrelsesmæssige der skal tages i betragtning. Altså at det tager noget længere tid at slå 2000 kvm. græsplæne end 500 kvm. græsplæne, eller at det tager længere tid at gå 1000 kvm. bede igennem end 100 kvm. osv.
Husk i øvrigt på at der næsten altid vil være noget vedligeholdelse ved noget gammelt.
Og så får man i øvrigt often nogle sjove tanker af at bo på landet med masser af plads, for pludselig har man jo mulighed for at være næsten helt eller delvist selvforsynende, så skal der plantes kartofler og måske græskar til at være vinteren over, og vinterafgrøder! Og starter man i februar, så kan man komme tidligt igang med at spise friskt! Så er der jo også jordbær... har man jordbær, så kan man jo også ligeså godt have hindbær og brombær. De gamle haver har som oftes ribs og stikkelsbær... Det er synd det skal gå til spilde.
Lige pludselig har man så hønsegård, 50 - 100 kvm. køkkenhave (eller mere!) der skal luges, man har lavet viktualierum så kartoflerne kan stå køligt, der bliver samlet glas så man har noget at opbevare sit hjemmelavede syltetøj i - og måske går man sammen med naboerne om at leje frugtpresse så man kan få cider ud af sine æbler og pærer - det tager også tid!
jan 2008
@ zarah
Hvorfor ikke??
dec 2013
Det har noget at gøre med hvor meget du / i selv lægger i det ,er det kun hestene og så måske lidt høns og ænder , så syntes jeg jo kun det er hyggeligt at gå og pusle med .
Jeg havde så kæmpe have og kæmpe køkkenhave , men jeg arbejde så heller ikke ved siden af .Men jeg elskede at arbejde fra morgen til aften , med mine hobby ting , der er det så, at nu er jeg jo blevet ældre , og i dag magter jeg det ikke .
Der er også store bygninger her, som skal / skulle passes , så bare sørg for det ikke bliver for stort til jer , så kan i bedre overskue det
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.349
jan 2008
jan 2008
http://www.danbolig.dk/bolig/holbaek/4440/landejendom/014-lo03249-014
Kan godt se at længerne måske bliver for voldsomme. Vil skrue lidt ned for bedene i haven formentlig.
Vi skal lige have en byggesagkyndig på inden vi beslutter/byder på det
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 949
Ser du at være ved hestene som en pligt eller som hygge og afstressning?
Og det samme med at ordne have osv.
Og 2 timer til arbejde? Er det hver vej eller sammenlagt?
Jeg har 1 1/2 time hver vej, og det er for meget. Det er heldigvis kun midlertidigt, men som det er nu, har jeg ikke rigtigt tid til høns, kat, hunde, køkkenhave osv.
Min mand og jeg købte hus på landet sidste år, det er det bedste vi nogensinde har gjort.
Næste gang skal vi have en rigtig gård
jul 2006
Men det er nok bare mig.. jeg havde også en romantisk forestilling om at det bare ville være pisse hyggeligt. Nope! Senere har jeg så boet på landet i forbindelse med mit arbejde og haft det FINT med at andre havde udgifterne og pligterne
jan 2008
Ligenu har jeg så også en time hver vej til hesten, så bruger min 6 timer om ugen på transport, jeg kunne have til min hest i stedet....
dec 2013
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1327 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.633
Skal det være en hvor de kun er ude (med et skur/læ på folden), skal det være et hvor de kan gå ind i en boks, eller er det løsdrift boks hvor i så trækker på fold hver dag?
Skal boksen være alm eller dyb strøelse
Skal det være halm, træspåner eller anden strøelse
Er det store eller små heste
Nogle racer er bedere til at være ude hele året uden det kræver meget andet end et regndækken mens andre jo nærmest skal pakkes ind bare de ser et snefnug
Vil i muge ud med håndkraft, minilæsser eller andet?
Tja hvor meget arbejde kommer virkelig an på mange ting
jan 2008
Kan også se kæmpe glæde i at have sine dyr tæt på få alle de små nuancer med, fred, plads og højt til loftet
jan 2008
Det bliver løsdrift med vandrefolde altså ingen ind/udlukning, ingen dækner og ingen specielfoder men hø/halm ad lib. Jeg har koldblodstraver og vil formentlig skulle have et par islænder og evt Shetland pony stående. Så er Low maintance heste. Men dog vil jeg gerne ha løsdrift i en af længerne og de skal stå på tørv. Er ikke så vild med halm/ dybdestrøelse.
jan 2008
Måske vi skal finde en som dig eller et have menneske, så man kan 'udlicitere' lidt
jul 2006
Jeg er idag glad for at "vores" kun var lejet så vi kom hurtigt ud af det. Jeg ville have været ked af at være faldet for min fantasi og så have brændt 3 mill af på det.
okt 2010
Og så fjernelse af pærer fra folden.
Få undersøgt græs kvaliteten om folden kan holde til at blive brugt hele året, ellers skal du kunne dele den op i sommer/vinter eller lign
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 7.577
jan 2008
Vi har også talt om leje, men jeg er udpræget ejertype. Det skal være på min måde og vil ikke ofre penge/tid på noget der ikke er mit.
Men det bekymre mig lidt for jeg har indtryk af, du er et aktivt menneske, der ikke er bange for at tage fat
feb 2013
dec 2013
Der er mange bygninger som skal holdes vedlige Så som Zarah skriver, er der altid noget at bruge sine penge til .
okt 2010
jul 2006
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.421
Græsset skal slås og hvis man ikke er til "naturlooket" så vil jeg tro der er 4-6 timers græsslåning om ugen.... Afhængigt af hvor stor havetraktor man har.
jan 2008
dec 2013
aug 2008
Gruset foran kræver også arbejde. Jeg kan se det er gammelt og græsset pibler op. Det er så spørgsmålet om I kan holde det nede med en gårdrive (havetraktor er et must når man bor sådan et sted), kan leve med at sådan er det bare, eller om I bare skal hive det hele op og lægge nyt.
Med den alder stedet har vil der garanteret også komme lidt større projekter til efterhånden, så sørg for at der er luft i budgettet til det.
jan 2008
Jeg har mest krise over den efter min minening ret store mængde hæk, der er omkring ejendommen.
Havetraktor klart et need to have
@Børge en havemand én gang om året er ikke nogen dum idé til den pris burde vi have luft i budgettet. Med mindre taget eller fundamentet er rådnet og skal skiftes, men det vil vi jo få afklaret inden et evt køb.
dec 2013
feb 2013
Og ja, nyt tag er dyrt: vi har lige fået lagt nyt tegltag på vores hus (incl isolering og nye lægter) i samme omgang fik vi så indrettet førstesalen til beboelse (den var allerede registreret til det i BBR men det var bare aldrig blevet gjort). Vi har betalt 420.000 kr for taget og det rå rum på førstesalen (2 lag gips og undergulv).
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Vi bor på et nedlagt landbrug med omtrent 1hektar grund, ingen dyr (altså landbrugsdyr) og ikke noget dyrket på vores markstykke.
Jeg synes det almindelige vedligeholdelsesarbejde giver rigeligt at rive i og vi er da i perioder voldsomt bagud.
På så stort et område er den almindelige vedligeholdelse tidskrævende - ukrudt, græs, hække og lign. tager sin tid - og naturligvis de almindelige huslige opgaver, som jeg oplever som værende mere massive et et hus som dette på et sted som dette.
Og så kommer vedligeholdelse af bygninger oveni, naturligvis.
En til to timers dagligt arbejde er der i det almindelige udendørs - og det er så i den forbindelse at vi nogle gange kommer bagud
jan 2008
Der er jo ingen glæde i at have sådan et sted, hvis det kun er bekymringer og dårlig samvittighed. Skal jo også være tid til at nyde det.
Synes virkelig det er en ekstremt svær beslutning.
Men er også svært at finde, det top charmerende, ikke for store ikke for småt, fuldstændig istandsatte med den gode beliggenhed og ikke længere end en time til København og en pris der er til at betale for menneskepenge sted
jan 2008
Er det så fordi at du selv ikke synes det er 'pænt' nok eller er man bagud som i, det brager sammen om ørene på os om lidt bagud eller vi er bagud men ville ikke bytte det for noget andet i verden fordi det giver så mange andre glæder??
dec 2013
aug 2008
Vi har da lange perioder med idyl, stokroser, pindsvin og tudser i haven, friske jordbær og hele molevitten. Havde gæster her for et par uger siden og de var ved dåne over hvor skønt her var, men det er jo kun den ene side af medaljen.
Nu er det jo forskelligt hvordan man er som person, men jeg vil råde jer til at holde udbygningerne på et minimum. Kigger jeg hos os selv, naboer og venner der bor på landet, så er det klart dem som giver mest arbejde og mest stress mht. vedligeholdelse.
Vi har ingen dyr, så vidste jeg dengang hvad jeg ved nu, så ville jeg havde valgt noget der kun lige havde nok udbygninger til havetraktor, brakpudser, trailer, stoker, biler osv. Husk også at kigge på energimærke (jeg kan se at det I har kig på har både brændeovn og pejs, hvilket er super) - man kan hurtig futte sine hårdt tjente penge af på at holde huset varmt.
Jeg har på den anden side bestemt ikke lyst til at bo inde i byen igen. Synes det er så fedt at nærmeste nabo er 200 meter væk, at vi har plads og højt til loftet.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Men det stresser mig godt nok ofte. Jeg er selv i lidt elendig fysisk tilstand så jeg kan ikke gøre så meget selv - ellers ville det måske være lettere at have med at gøre.
Jeg vil ikke bytte for noget - men jeg erkender at arbejdsbyrden er stor, når man bor på et nedlagt landbrug.
Enten skal man tage tiden, have tiden og have fysikken til at knokle dagligt eller også skal man kunne leve med at det ikke perfekt.
dec 2013
aug 2008
jul 2006
Jeg elskede gå en tur over marken med Nova og min daværende anden hund (indtil vi nåede den næste mark der ikke var vores og man ikke måtte gå der eller i skoven pga. jagt). Jeg elskede at spise frokost på min terasse (de få gange der var tid til det ) og sidde og nyde hypperne på den modsatte side af hegnet og jeg elskede at få gæster der fortalte hvor hyggeligt der var.
men som MI skriver - uanset hvor flad en pandekage er er der altid 2 sider
feb 2013
Min mand og jeg har lidt 'mellemløsning'. Vi ville jo egentlig gerne bo på landet og have et pænt stykke jord (vi gider ikke have dyr, men mere så vi havde et stykke jord som vi kunne hegne ind og tilplante hvor ingen ville kunne få ondt i popo'en over at hundene render løse). Vi har istedet en villa med en stor have i udkanten af en lille by. Vi har begge ca 40 km motorvej hver vej til arbejde (vi bor 1 km fra afkørsel 33 Lellinge og arbejder i kbh-området tæt på motorvejsafkørsler begge to
jan 2008
Men vil helst ikke falde helt igennem så man bliver de der 'crazy cat lady' naboer, hvor buskene er vokset henover vinduet og der er en smadret rude med en klud i i den ene længe og der holder en rusten bil i baghaven og 4 bildæk og vindskeden er faldet ned og malingen hænger i laser og man kan ikke se igennem vinduerne for bar støv og beskidte gardiner. Håber I forstår hvad jeg mener. Kender I ikke de steder, når man køre rundt på landet??
aug 2008
Men ja, kender godt de steder.
dec 2013
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 949
Det ser jo super fint ud!
Der skal fjernes meget ukrudt på pladsen (og haven) og der er meget græs, der skal slåes.
Vi gider fx ikke altid bruge flere timer på at slå græs, så naboens dreng får lidt penge for at slå det, når vi hellere vil bruge tid på noget andet.
Derudover bor vores familie i lejlighed i Kbh, så de vil gerne komme og rode lidt i haven ind i mellem, også laver vi en hyggedag ud af det, også får vi fjernet al ukrudt.
At det så ser lettere bevokset ud på andre tidspunkter, det lever vi med, og gider ikke stresse over det
aug 2008
Ude ved os er det bare os to, min mand arbejder meget og har stort set kun tid om søndagene, mens jeg ikke er sund og rask, og vores forældre af forskellige årsager ikke kan hjælpe. Plus vi sprøjter ikke.
Indrømmet jeg kan sagtens blive lidt misundelig når jeg ser naboens georginebed, men tror da på at vi når dertil engang. Optimist har man jo altid lov til at være.
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.004
Ang. ridefaciliteter, så ville det jo være perfekt hvis der var et større sted med fx ridehus i nærheden, som I kan leje jer lidt ind på. Det ville nok være den bedste og billigste løsning hvis du også gerne vil ride i vinterhalvåret efter arbejde.
Huset ser super lækkert ud, men meget stort til 2 personer, eller er det bare mig? Med så mange værelser kan I jo virkelig overveje at have et par lejere - det ville da være oplagt at få lidt flere penge i kassen og noget hjælp til enten have eller heste. Det ville jeg helt sikkert gøre. ELSKER at bo på landet, og arbejder på at tjene penge nok til at købe mit eget sted på et tidspunkt, men den slags arbejde ER bare sjovest når man er mange til det.
Hvad kommer I fra og hvor meget vedligeholdelsesarbejde er I vant til? Der er jo også en masse man skal lære, og det tager også tid og noget dedikation. Hvis ikke det var fordi I lige havde det perfekte sted i luppen, ville jeg også helt klart anbefale at leje en større gård først og prøve det af i et par år og så finde ud af om det er noget for jer. For det er et ret stort spring at tage, hvis man ikke er helt sikker.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 530
jan 2008
Men Vi går lidt i tænkeboks for mange af jer har givet udtryk for at især bygningsmasse kan trække tænder ud og vi har jo som helt rigtigt observeret af nogen indbrud for 220kvm bolig og 3 længer
Men det er godt nok svært at finde et charmerende landsted, god stand ca 150 kvm. Med en enkelt længe/stald/garage/opbevaring max en time kørsel fra Kbh og i nærheden af skov eller andet naturområde til hest/hund. UDEN det koster en jetjager
Eget landsted - hvor meget arbejde??