{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
955 visninger | Oprettet:

Børnestavning {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der har haft børn der har haft det i skolen?

Lærte de hurtigere at stave, og stavede de bedre?

Jeg er selv vokset op uden, det samme er min søster der er 10 år yngre end mig.

Jeg kan ikke huske om min nevø (som er 10 år) har haft det, eller om de ikke havde det på hans (special)skole.

Min min datter er startet i 0. klasse her i august, og vi har fået at vide at de skal have lov til at stave som de lyster (altså børnestavning).

Dog hvis de spørger om hvordan det skal staves må vi gerne sige det..

Jeg må indrømme jeg har lidt svært ved det børnestavning allerede, selvom de jo ikke lære det for alvor endnu..

Fx hvis hun nu har skrevet DIE istedet for DIG, har jeg ret svært ved bare at overse det (har hun gjort en enkelt gang), der rettede jeg hende og forklarede hende hvad die betyder på engelsk..

Men lærer de virkelig at stave/skrive hurtigere ved at man ikke fortæller dem hvordan det rigtig staves?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Børnestavning
  • #1   1. sep 2015 Ved ikke om det går hurtigere, men det er jo netop vigtigt at de ved, at de ikke kan gøre det forkert når de børnestaver og derfor må du bare acceptere at se igennem med fejlene.

    Jeg synes at børnene skriver langt mere når de børnestaver, for de skal ikke hele tiden have hjælp til ord, men sidder selv og prøver at sætte lyde sammen.

    Så der må du nok bare lukke øjnene for div. fejl smiley


  • #5   1. sep 2015 Ja ser også igennem de fleste fejl, men min datter er i forvejen ret optaget af det engelske (dog ikke såååå meget i skrift, men tror snart det kommer) da hun fra helt lille har set en del Dora the explore osv.. Så den med die istedet for dig kunne jeg ikke lige overse smiley

    Men hvis hun nu havde skrevet dej istedet for havde jeg ikke sagt noget til det..

    Hun er i forvejen dog en der tegner mere end hun skriver, men så sætter hun bare (ud over sit navn) også en masse bogstaver, som hun lige syntes var pænt den dag (fx en masse s'er :D)

    Hun går jo også kun i 0. klasse, så tænker det med skrivning sikkert snart kommer smiley

    Mike - Ja det tænkte jeg nemlig også, men er heller ikke vokset op med det børnestavning noget smiley


  • #6   1. sep 2015 Trine G - Okay, jeg må bare vente og se, ellers må jeg hører læreren ad om der er nogle ord der er okay at rette, uden det bliver at jeg sidder og retter alt smiley (Ikke at jeg gør det i forvejen)

    Læsningen vil de lave øvelserne med osv, og hun vil så gerne alt ting på en gang smiley

    De har fx i hendes klasse sådan at nogle gange får den ene elev en lille læse-let bog med hjem (i pixi-bog størrelse) som de så skal "læse" sammen med forældrene hjemme, og så "læse" for klassen så godt de nu kan dagen efter smiley

    De er kun 11 elever i hendes klasse, så der går ikke længe inden de får en bog med hjem igen og skal læse op smiley

    Det gøres selvfølgelig på deres præmisser så de selv syntes de er vildt gode smiley

    Kan fx fortælle fra 1. skoledag læste læren Mis med de blå øjne op, og hver gang der kom et nyt kapittel råbe alle ungerne i kor hvilket kapitel de var nået til, og læren sagde noget i retningen af "Jamen, jeg troede jo slet ikke i kunne læse, det kan i jo allerede" smiley

    Så kom alle de der sider med "op af bakke, ned af bakke" og så måtte hun da lige bladre tilbage, så os forældre også kunne "vise" vi kunne læse med smiley

    Ungerne var selvfølgelig pavestolte at de kunne læse det samme som os smiley


  • #8   1. sep 2015 Okay, jeg vil prøve.. Selvom det er svært, især når jeg tit først husker "ikke-rette" efter jeg har rettet..

    Hun har heldigvis ikke virket påvirket af det, da jeg tit har lavet en "må jeg lige vise dig" istedet for "ej det er forkert, det må du lave om" smiley


  • #10   1. sep 2015 Okay smiley

    Der bliver ingen nr. 2 (Hvertfald ikke på min side :p) Men det er heldigvis mest farmand der kigger på det hun har skrevet smiley


  • #13   1. sep 2015 Jeps smiley Så må lige overtale min ADD til at holde sig væk når der er børnestavning i nærheden smiley

    Ej, hun er heldigvis så glad for det hele at hun ikke lægger så mærke til om hvordan hun må skrive smiley

    Prøver heller ikke at lyde sur de gange jeg (forsigtigt) er kommet med mine små rettelser..

    Det er også svært at navigere i hvornår man må og hvornår man ikke må når det kommer til de der skole ting smiley


  • #14   1. sep 2015 hvad med tal.. Min datter har det med at skrive 5 spejlvendt.. Og også 7 af hvad jeg lige kan huske..

    Kan huske jeg spurgte hende inden hun startede i skole, om 5 tallet ikke skulle vende den anden vej (altså mens jeg smilede), hendes svar var "Ej mor, så er det jo 2"

    Gav hende bare ret, tror vi gik lidt af hinanden med hvad "den anden vej" betød smiley


  • #16   1. sep 2015 Okay smiley

  • #18   1. sep 2015 Jeg har ikke set hende bruge venstre til at tegne og skrive med.. Så vil vove at påstå hun er højrehåndet smiley

    Jeg kan godt skrive lidt med venstre, men ved mig handler det mere om at jeg som barn har haft mine arme brækket pænt mange gange (klatrede meget i træer og legede vild med drengene :D) så der har det været nødvendigt at lære lidt venstrehånds-skrivning også smiley

    Men syntes det er lidt sjovt at der er 2 måske 3 tal hun skriver spejlvendt, og resten skriver hun rigtigt smiley


  • #20   1. sep 2015 Jeg har 3 (nu voksne) sønner. Den ældste havde bogstaver og billeder, allerede fra han kunne sidde selv, jeg brugte meget tid på, at kæde hans legetøj sammen med bogstaver/billeder, han er en perfekt staver og har den flotteste håndskrift. Den mellemste, gjorde jeg det ikke ved, han skrev "norsk" som jeg plejede at sige, nok det at I, i dag kalder "børnestavning" og jeg lod ham gøre det og lærerne også, han staver perfekt og er meget pertentlig med det skrevne, selv en sms retter han i, hvis det ikke er helt i orden. Hans håndskrift, tja smiley Den yngste fandt først ud af i 2. klasse, at knække koden med bogstaver, han staver som en drøm (nej ikke stavekontrol smiley ), men har ingen håndskrift, er desværre vokset op med tastatur, så uanset hvordan man gør det, behøver den ene måde ikke at være bedre end den anden.

  • #21   1. sep 2015 Både og smiley

    Jeg har en af hver slags.
    Min ældste datter var ordblind, hvilket i alt for høj grad afspejlede sig i hendes opgaver, hun holdt sig udelukkende til ord hun kunne stave. Hun skjulte, på den måde, sine vanskeligheder i for lang tid. Jeg tror det kunne være afhjulpet tidligere, hvis der havde været en mere opmuntrende tilgang til indlæringen, -som børnestavning er.
    Men det var endnu ikke indført, da hun startede i skole.

    Min yngste derimod er über-pertentlig perfektionist, hun gik helt i baglås over børnestavning, det kunne de da ikke mene?? Hun læste længe før hun ville skrive noget og tjekkede altid de ord hun var i tvivl om.

    Jeg tror der er stor forskel på hvordan man lærer noget bedst. smiley


  • #22   1. sep 2015 Bumblebee - Jeg har selv end nærmest ikke eksistrende håndskrift, da jeg lærte formskrift, og kom senere på en skole hvor man skulle skrive skråskrift, så endte med at skrive ikke-sammenhændende-bogstaver istedet for.. Min kærestes håndskrift er lige til lægebøgerne, så jeg regner ikke med selve håndskriften bliver fin smiley

    Karena - Hvor gammel var den yngste der? De begyndte jo allerede i "storegruppe" i børnehaven med at øve bogstaver, men ikke i dicideret at skrive sætninger, det samme med førskolen...

    Hjemme kan jeg godt mærke på det sidste halve år hun er gået fra at ville "tegne" bogstaver (som hun kaldte det) og til decideret at skrive dem, og skrive små ord og sætninger (fx. Til mor fra Katja)


  • #23   1. sep 2015 Hov jeg ved ikke om det har noget at sige, men er jeres børn gået i folkeskole, fri/privatskole eller anden slags skole og hvor mange var de ca. i klassen? (Både mig og kæresten er vokset op med store folkeskole klasser, derfor valgte vi en lille friskole med små klasser, lige nu er de 11 og de bliver ikke mange flere end det)

  • #25   1. sep 2015 Okay smiley Ja jeg ved jo ikke om det har noget at sige, men det er da spændende at se om det gør en foreskel smiley

  • #26   1. sep 2015 Ganske almindelig folkeskole i København, den mellemste fik slået 2 fulde klasser sammen, da lærerne fra 2 klasser var et ægtepar, så de indrettede 2 klasselokaler med "lære hjørner" til de forskellige fag, puha de var mange børn, de andre 2 drenge var i traditionelle klasser.

  • #27   1. sep 2015 Bumble Bee - Pyh ha.. Altid noget de lavede de der hjørner..

  • #28   1. sep 2015 Ja for søren, og den søn er særlig sensitiv i ekstrem grad, så det var lidt af en udfordring.

  • #29   1. sep 2015 Ja det kan jeg forestille mig smiley

  • #30   1. sep 2015 Beltane, -den yngste er lidt speciel, ..hun var fire år og gik i børnehave, da hun en dag satte sig til at læse højt fra "de små synger", der var jeg ligesom klar over hun ikke ville få de samme læsevanskeligheder, som sin storesøster smiley

    Den store har gået i alm. folkeskole til og med 8. klasse, derefter to, gennemført fantastiske, år på efterskole.
    Den lille går i 7. klasse i alm. folkeskole, men har også gået på specialskole (ASF) og på privatskole.


  • #31   1. sep 2015 Okay, ja hold da op, min kan godt lege hun læser, men er slet ikke i tvivl om hun remser op fra hukommelsen smiley

  • #32   1. sep 2015 Er din yngste egentlig det der højt begavet eller hvad man kalder det i dag?

  • #33   1. sep 2015 Beltane, -både og smiley -hun sprængte rammen på en WISC 3 test (IQ-test for børn) på flere punkter, men scorede så til gengæld middel og lavt på andre, ..jeg kan ikke lige huske hvilke.
    Hun er i stand til at afkode, så det er skræmmende.
    Men der er så andre ting, som for hende, er svært i hverdagen, som f.eks. at have tålmodighed til at lære noget hun ikke lige føler for. smiley


  • #34   1. sep 2015 Ah okay smiley ja sådan en ville ikke gå på min datters skole, de sagde fra starten de ikke har recourserne til "anderledes" børn smiley

    Syntes det er fint nok de melder det ud fra starten så kan man jo søge ind på en af de andre skoler i området smiley



  • #37   1. sep 2015 Hehe vi valgte også friskole da den jo ikke koster meget mere end børnehaven gjorde, og så virker det som lærere der ikke bare er der for at være der, men også er interesseret i at nå hele klassen rundt smiley

    Vi har hvertfald ikke fortrudt vores valg smiley


  • #42   1. sep 2015 Man må sluge mange kameler i forbindelse med børnestavning smiley

    Begge mine børn har børnestavet. Den store knækkede koden i slutningen af 2. Klasse. Den yngste var lidt længere om det smiley

    Den dag i dag (HTX og 8. Klasse) staver de begge super godt og har bla. altid klaret sig rigtigt flot til diktater m.m.

    Om ikke andet fik vi rigtigt meget sjovt ud af deres hæfter fra 1. klasse til deres konfirmationer smiley De synes i hvert fald selv det var sjovt smiley


  • #45   1. sep 2015 Den med at slå op ved min datter slet ikke hvordan man gør endnu.. Hun tror stadig en ordbog kun er dem hun kiggede i som baby smiley

    Men hvis hun spørger må vi gerne sige til hende hvordan vi selv tror det staves (lige nu er det jo nemme ord, hvor hun lige skal huske hvordan det nu er)

    Jeg forstår ikke helt den med sygeliggørelse smiley


Kommentér på:
Børnestavning

Annonce