1.533 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

SSO (Støre skriftlig opgave) SSO (Støre skriftlig opgave)

Hej HG

Ja jeg har brug for lidt hjælp/ideer. Denne gang til at vælge evt. emne i SSO.

Jeg kan ikke bestemme mig for om jeg skal skrive i Historie og Religion, eller om jeg skal skrive i Samfundsfag og Historie, eller om jeg kun skal skrive i samfundsfag.

Har i nogle ideer til hvad jeg kan vælge af emner indenfor disse fag, osv.

Håber virkelig på nogle gode råd, og ideer smiley

Tak på forhånd.

Hilsen Denise

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køb og udskiftning af batteri på bil 1.100 kr.
  • Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SSO (Støre skriftlig opgave)
  • #2   3. sep 2015 Har I et overordnet emne? smiley

• #3   3. sep 2015 Jeg har selv haft skrevet SSO og jeg vil klart anbefale dig kun at skrive i ET fag. Det er virkelig svært at få top karakter hvis man vælger to fag, fordi de SKAL veje lige meget i opgaven.

Jeg skrev selv i Samfundsfag smiley
    - Men jeg vil klart anbefale at vælge et emne og fag som fanger din interesse smiley

• #4   3. sep 2015 Uuh den skrev jeg sidste år.. smiley
    Faktisk vil mit råd være, at ligge hovedet i blød, og tænke over spændende emner, og så vælge fag bagefter. Det er super vigtigt, at du skriver om noget som du finder spændende og interessant, og så bagefter finde på en god vinkel til belyse, det du mener opgaven skal ligge vægt på smiley

• #5   3. sep 2015 Hvis du gerne vil skrive i to fag, kan man vælge at dele opgaven i tre... Det er en typisk opgave jo også alligevel..
    Redegørende, analyserende og diskuterende...

Med historie som fag, kan man redegøre for opgaven og herunder forholde sig kildekritisk til de anvendte kilder.
    Religion eller samfundsfag giver mulighed for analyse.
    Til sidst sammenfatter man to fag i et diskuterende/reflekterende/vurderende afsnit

• #6   3. sep 2015 Enig med Kris.
    Men husk, at selvom man kan skrive i flere fag, så er det ikke nødvendigvis en fordel. En god opgave kan godt skrives i kun et enkelt fag.
    Det kommer jo også an på, hvad niveau du har de enkelte fag på.

• #7   3. sep 2015 Vores skole rådede os til kun at vælge ét fag, faktisk...

Men er man dygtig, kan det lade sig gøre smiley

Synes også, du skal brainstorme emner før du vælger fag smiley

• #8   3. sep 2015 Ja, det gjorde vores også smiley

• #9   3. sep 2015 Ved historie tænker jeg det er ret svært IKKE at inkludere enten noget samfundsmæssigt eller religionsmæssigt, da meget af historien jo er bygget op omkring det smiley

• #10   3. sep 2015 Man må jo også gerne skrive om noget omhandlende fx religion eller samfundsfag, det er fagets metoder, der er afgørende for, om man skriver opg i faget smiley
    Fx er faget histories metode bl.a. kildekritik, ligesom danskfagets metode er tekst-/billedanalyse og fortolkning, naturvidenskabelig metode er evidensbaseret etc. smiley

• #11   3. sep 2015 Altså det er jo RET bredt. Må i skrive om præcis det, der falder jer ind? Har i ikke et overordnet emne? Jeg ved godt hvad jeg ville have valgt, og det havde været noget med religion, men de idéer jeg synes er spændende kan jo være røvsyge for dig smiley

• #12   3. sep 2015 Hej tak for tilbagemelding

Jeg ved at jeg vil skrive den i et eller to af de fag som jeg skrev: Historie, Samfundsfag og Religion.

Det er fordi at jeg også er blevet rådgivet op at skrive i et enkel fag. Men der er ikke noget emne jeg kan komme på i samfundsfag, som kunne være spændende.

Det som jeg synes er spændende, er omkring 1400 tallets England, med fokus på konge familien tudors, og kampen/konflikten i mellem protestanterne og katolikkerne. Men det er jo to fag, og jeg ved ikke om det overhovedet er et godt emne?

Men hvis jeg skriver i et, så ved jeg allerede nu at det skal være Samfundsfag, men jeg kan bare ikke finde et godt emne at skrive om...

• #13   3. sep 2015 Kris

Det lyder spændende det der, og jeg kan godt huske noget derhen ad. Men det var nu ikke sådan jeg have tænkt det. Jeg er virkelig på barbund med denne opgave.

Hvad vil du så sige samfundsfags metode er ? det samme som Histories?

Funkle: Haha, jeg har ingen anelse. Jeg tror ikke at man må skrive i alt for meget fiktivt og sådan. Men ellers ved jeg det ikke.

• #14   3. sep 2015 Hvad skal du bruge af materiale? Altså jeg tog fx. udgangspunkt i en bog, det kunne også have været film, anden tekst eller lignende, da jeg skrev SRP, og det var også det vi blev rådet til. Men jeg ved ikke om SSO kører lidt på samme måde?

• #15   3. sep 2015 http://www.gf.dk/samfmetode.htm

Samfundsvidenskabelig metode er beskrevet godt i linket ovenfor

• #16   3. sep 2015 Jo, man skal gøre brug af materiale og kilder smiley
    jeg skrev i dansk om filmen de urørlige smiley

• #17   3. sep 2015 Hehe ja selvfølgelig, tænkte mere på om man måtte tage udgangspunkt i én bog eller lignende. Altså i stedet for bare et emne. Jeg synes nemlig personligt det er meget lettere at skulle forholde sig til, hvis man drejer det omkring en bog, film osv. Og åh det er en SÅ fantastisk film smiley

• #18   3. sep 2015 Ja, det er en helt fantastisk film! smiley
    Og det gjorde det også meget federe at fordybe sig i opgaven.
    Og så havde den også så mange politiske og samfundsmæssig aspekter smiley

• #19   3. sep 2015 Jeg synes os selv det kunne være fedt at tage udgangspunkt i en film.

Men hvis vi siger at jeg vælger at skrive i et fag, og det er samfundsfag, så kan jeg bare ikke komme i tanke om hvilke film der ville være relevante at analyser.

• #20   3. sep 2015 Min veninde skrev SRP bl.a. i samfundsfag og hun analyserede filmen American Beauty smiley

• #21   3. sep 2015 Hvad er SRP? Funkle.
    Er det, det samme som SSO?

• #22   3. sep 2015 SRP er den store opgave man skriver i 3.g på STX, så ja det er vel nogenlunde det samme smiley

• #23   3. sep 2015 Jeg tænkte på om i kender filmen, der er også en bog "Ikke uden min datter" ?

Synes i at den ville kunne skrives i samfundsfag? eller er det også mere religion og historie?

• #24   3. sep 2015 Okay tak Funkle smiley

• #25   3. sep 2015 Ja, jeg har læst bogen efter også at have læst "Forelskede sig i et mareridt". Har ikke set filmen og kan ikke huske om der præcis er nogen rigtig gode momenter man kan bruge til samfundsfag, desværre smiley Men det var en spændende bog!

• #26   3. sep 2015 Ja. Jeg har så kun set filmen, men er helt er vild med den.

Altså der er jo det med at manden bliver holdt lidt udenfor sit arbejde, han bliver også fyret. Så der noget racisme i. Og der hersker jo en masse ballade i hans hjemland, som vel er noget politisk. Eller er det mere religiøst?

Det er altså svært. Det kunne ellers have været spændende at skrive om den.

Hvad er den bog for en? "Forelskede sig i et marridt"? smiley

• #27   3. sep 2015 Hov haha, den hedder Forelskede sig til et mareridt smiley Af Liza Marklund. Den er baseret på en ægte historie, selvom der selvfølgelig er tilføjet flere fiktive ting for at skabe dramatik. Men den handler om lidt af det samme mht. forskellige kulturer; en kvinde, der forelsker sig i en mand, hun bliver gravid og føder barnet, men han begynder at blive meget kontrollerende og voldelig og han kommer fra en helt anden kultur end hende. Hun flygter fra ham, men han bliver ved med at opsøge hende og true. Gribende historie..

• #28   3. sep 2015 Hov ..er "Forelskede sig til et mareridt" blevet filmatiseret? -kan i øvrigt også anbefale efterfølgeren "Asyl" i bogform smiley

Min datter skrev SRP for et par år siden, i samfundsfag og psykologi, hun valgte at skrive om "Inklusion i folkeskolen" hvilket i dén grad gav pote!

Det kan være en stor fordel at vælge et emne som er forholdsvis nyt og ubeskrevet, du skal jo uanset sætte dig grundigt ind i tingene for at skrive om det, så der er så meget mere at være oppe imod, hvis du vælger et emne som er belyst og beskrevet 1000 gange før smiley

• #29   3. sep 2015 Karena - Ehm hvorfor er der mere at være oppe imod hvis man vælger et emne som er belyst og beskrevet mange gange? :s Det må ikke dømme på andet end selve opgave, så det er en mærkelig påstand

• #30   3. sep 2015 Karena - jeg synes ikke jeg kan se at den er blevet filmatiseret; det er "Ikke uden min datter" der er det smiley Jeg var både vild med den første, "Asyl" og så "Mias hemmelighed", det var gribende og spændende historier uanset hvor meget debat der så efterfølgende har været om den "sande" historie.

• #31   3. sep 2015 Anya, -egentlig er det ikke så meget en påstand som en tese smiley

Men jeg har rent faktisk og praktisk siddet i en meget lærer/censor lignende situation flere gange, og har været ved at DØ over at skulle tvinge sig igennem endnu en "standard-stil".
    Det er ret skønt ind imellem at falde over noget hvor man tænker at det her menneske rent faktisk har en holdning, -noget på hjerte, noget der er interessant for MIG at forholde mig til. Noget nyt.

Den klare ulempe ved at tage et meget beskrevet emne op, er at der netop er mange som har gjort det før.

• #32   3. sep 2015 Fünke, -my bad. jeg læste det bare sådan. nogle gange skimmer jeg lidt for hurtigt smiley
    -fantastiske bøger, som man sluger i én mundfuld!

• #33   3. sep 2015 Jeg skrev forresten om aktiv dødshjælp i engelsk og religion til SRP. I mit projekt i religion skrev jeg om det almene præstedømme spejlet i arkitekturen (ret spændende at lave feltarbejde omkring, forresten!) Ved ikke om det overhovedet er nogen brugbar information, men det kan måske give anledning til nogen idéer? smiley

• #34   3. sep 2015 Naturligvis må man ikke bedømme ud fra andet end selve opgaven, men ..det er jo også bare mennesker der er i den anden ende af en opgave smiley

• #35   3. sep 2015 Karena - Wow, jeg er glad for jeg ikke har haft dig som censor så må jeg tilstå. Jeg har fået 12 i en SSO lignende opgave om Julius Cæsar, og 100% der er MANGE der har skrevet om ham før, men det er ikke dét man skal bedømmes på, men på kvaliteten af ens opgave.

Jeg ville være rigtig ked af at kun at have fået 7 eller 10 fordi det er et "meget belyst og allerede analyseret emne"

• #36   4. sep 2015 Anya, -yeah, you better be glad smiley

• #37   4. sep 2015 Det er jo uprofessionelt. Sådan må censor jo slet ikke bedømme. Hvis opgaven og præstationen er til 12, skal eleven naturligvis have 12.

• #38   4. sep 2015 Jeg er helt enig Kris. Det er super uprofessionelt at dømme på den måde.

• #39   4. sep 2015 Jeg kan altså ikke se, hvor hun skriver at hun vil bedømme det markant dårligere bare fordi det er et emne, der er blevet genbrugt tusinder af gange? smiley Blot at det kan være kedeligt hvis det er den samme vinkel igen og igen og igen.
    Men derudover er jeg helt enig. Er opgaven til et 12-tal er den til et 12-tal. Uanset om sidemakkeren skriver om det samme.

• #40   4. sep 2015 Fünke: jf Anyas og Karenas sidste beskeder - you better be glad insinuerer det ret kraftigt smiley
    Selvfølgelig er det dødkedeligt, at høre 20 ens fremlæggelser og læse 20 ens rapporter...

• #41   4. sep 2015 Hvis jeg var dig ville jeg skrive i et fag kun. Det er altså noget nemmere kun at have 1 fags metode i baghovedet og ikke skulle kombinere 2 - og det giver jo ikke pluspoint i SSO at skrive tværfagligt (mærkeligt men sandt)...

Jeg skrev min i kemi og emnet var enzymer og 3G biobrændstof, men det kan du jo ikke rigtig bruge til noget smiley

Edit: Men jeg er ikke helt enig i at du skal vælge kun efter det du brænder for - for emnet skal kunne passe ind i det der SSO opgaveformat, og man kan simpelthen ikke belyse og diskutere et super komplekst problem i sådan en (undskyld) kort og fimset opgave xD

Selvfølgelig skal det være et emne du ikke er ved at falde i søvn over - men også et der er relativt enkelt at stille op, så du kan få lov at vise at du har styr på fagmetode og det skriftlige arbejde generelt. Det er jo ens behandling af emnet og det skriftlige produkt der bliver bedømt, og det tæller ikke op at man har valgt et super svært emne smiley

Kommentér på:
SSO (Støre skriftlig opgave)

Annonce