{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.615 visninger | Oprettet:

import af hundfra tyskland {{forumTopicSubject}}

Har været på fødevarestyrelsens hjemmeside
Og er bare ikke blevet klogere, kun mere forvirret

Hvis man ønsker at købe en hund i Tyskland hvad skal man så gøre?
Skal der import papirer til?
Eller er det nok at den har rabis, pas og alt det der?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  import af hundfra tyskland
  • #1   9. feb 2016 Lige fra Tyskland kan du hente hvalpe hjem til Danmark, når de er 8 uger uden rabies, (selvfølgelig pas og chip nummer i orden) da det er modtager landet der bestemmer importreglerne, (jeg har mange gange importeret hunde til min kennel), hvis du kommer fra et andet land hvor du skal igennem eks. Tyskland, skal hvalpen have rabies ved 12 uger + 21 dage, da Tyskland har andre import regler end Danmark.

  • #2   9. feb 2016 Hvis det er en voksen hund, skal sidste rabies vaccine ikke være udløbet, og selvfølgelig skal pas og chip være i orden.

  • #3   9. feb 2016 Skal man ikke længere have sådan en erklæring fra opdrætter og en importtilladelse fra fødevarestyrelsen, hvis det er en 8 ugers hvalp?

  • #4   9. feb 2016 Mange tak for svaret, hvorfor står det ikke bare helt klart og tydeligt på deres hjemmeside, forstår ikke alle deres fine ord.....

  • #5   9. feb 2016 Lise Lotte - nej, der er kommet nye regler.

  • #6   9. feb 2016 Brug denne guide
    http://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Sider/Sådan-rejser-du-med-din-hund.aspx
    Og husk at så længe du selv henter din hvalp så skal du ikke tænke på importør regler, kun rejse med hund


  • #7   9. feb 2016 Så vidt jeg kan se, så skal der bare laves en erklæring ved hvalpe under 16 uger fra Tyskland ( + pas og gyldig chip ):
    "Hent og udfyld hvalpe/killinge-erklæringen
    Denne erklæring skal anvendes i forbindelse med flytninger af unge hunde, som:

    - enten er under 12 uger gamle og endnu ikke er vaccineret imod rabies, eller
    - er mellem 12 og 16 uger gamle og har fået foretaget en rabiesvaccination, men hvor vaccinen endnu ikke er gyldig.

    Læs mere om, hvornår en rabiesvaccination er gyldig, på siden Rabiesvaccination.

    Hvis hvalpen ikke har en gyldig rabiesvaccination, skal ejer eller bemyndigede person udfylde og underskrive en hvalpe/killinge-erklæring, som foruden passet skal ledsage hvalpen under flytningen til Danmark.

    Hent Hvalpe/killinge-erklæringen

    Vær opmærksom på, at denne erklæring ikke kan anvendes til unge gadehunde, hvor man ikke kender hele deres opvækst."

    Jeg hentede hund hjem fra Tyskland i '14, og der skulle der søges om importtilladelse osv, men det er der åbenbart ikke mere smiley


  • #8   9. feb 2016 De nye regler er gældende fra 29. december 2014 helt præcist smiley
    Der kom nye regler i hele EU, og for de fleste landes vedkommende betød det en stramning vedr hvalpe under 12 uger uden rabiesvaccine. Danmark og nogle få andre lande valgte at gå modsat vej og gøre reglerne nemmere.


  • #9   9. feb 2016 Det som Camilla skriver, er også det jeg når frem til smiley
    Man skal så lige huske, at hvalpen skal registreres i Dansk Hunderegister inden for 4 uger efter den er kommet til landet. Dette skal man selv sørge for.


  • #10   10. feb 2016 Er reglerne ændret med hensyn til import fra Polen til Danmark ?

    Vi hentede jo Zara da hun var 8 uger gammel og fik godkendelse fra Fødevarestyrelsen til at hente hende hjem..

    Har en der står og skal have hvalp hjem fra Polen om 4 ugers tid smiley hvis det mulig selvfølgelig smiley


  • #11   10. feb 2016 #10 - Man skal enten flyve direkte fra fødelandet til DK, eller vente til hvalpen er 15 uger og køre gennem Tyskland.
    Har selv lige importeret fra Ungarn.


  • #12   10. feb 2016 I Polen og andre lign. lande skal man se sig rigtigt godt for. Der laves rigtigt meget elendigt opdræt der, hvor der avles uden omtanke og uden prægning af kuldet overhovedet. Der er en anden mentalitet end i norden.

  • #13   10. feb 2016 Man skal ikke importere for den lavere indkøbspris' skyld, hvis den da overhovedet er lavere. Der kommer nemlig udgifter til, som tit gør det langt dyrere end at handle en tilsvarende hund i DK: udgifter til rabies, pas og dyrlægetjek før rejsen, udgifter til fly/transportbureau, udgifter til dyrlægetjek i DK, udgifter til DKK når stamtavlen skal registreres, oveni alle de alm udgifter som næste vaccination, træning, udstyr og foder.
    Man skal kun importere, hvis det er for at få noget ekstraordinært, som ikke kan fås hjemme.


  • #14   10. feb 2016 Mærkeligt,,,jeg har lige hentet hvalp hjem fra Tyskland og jeg mailede simpelthen til fødevarestyrelsen, fordi jeg heller ikke rigtig kunne finde ud hvad jeg skulle gøre. Og jeg skulle altså registrere mig som importør ? Spurgte endda 2 gange bare for at være sikker. Udover det så var det selvfølgelig hvalpe/killingeerklæringen, chip og pas smiley


  • #15   10. feb 2016 Man er ikke importør hvis man kører ned, køber hvalpen og så rejser med den hjem. Da er man alm. hundeejer.

  • #16   10. feb 2016 Nu det opdrætteren til Zara der en der har købt hvalp fra (så forholdene og avlen er godt smiley )

    Så hun skal enten vente til den er 15 uger og rabies vaccineret eller flyve ned og hente ham hjem ? smiley


  • #17   10. feb 2016 Joe - ja, enten flyve med hvalpen som 8 ugers (det behøver ikke at være direkte fly så længe man ikke forlader lufthavnen i mellemlandingslandet) eller få hvalpen vaccineret som 12 uger og vente 21 dage yderligere = 15 uger (den må ikke vaccineres tidligere)

  • #18   10. feb 2016 Super tak smiley

  • #19   11. feb 2016 Altså hvis den kommer direkte fra Tyskland til Danmark, er der ingen regler om rabies. Den kan hentes som 8 ugers. Kun hvis du skal igennem Tyskland fra et andet land for at komme til Danmark.
    Så det er ret let, hvis den bare skal fra Tyskland.


  • #20   11. feb 2016 ha ha, ja så skal man da ihvertfald ikke ringe og spørge fødevarestyrelsen kan jeg se. så får man jo helt forkert svar... Men jeg var da så helgarderet kan man sige smiley

  • #21   11. feb 2016 Hule... Det er jo lidt et fortolkningsspørgsmål om hvordan man formulerer sig. Hvis du siger at du skal ned og hente en hvalp så er du som sådan importør. Hvis du befinder dig i Tyskland og "pludselig" er ejer af en hvalp, så er det jo din egen hvalp der rejser sammen med dig.
    Jeg tvivler på at importør reglerne er lavet for os der henter en hvalp i udlandet til "eget forbrug" so to speak, men mere dem som henter med henblik på vidersalg.


Kommentér på:
import af hundfra tyskland

Annonce