{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

Andelsbolog .. Fordele og ulemper? {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg har gået lidt med tanken om at købe et noget at bo i , da det at leje simpelthen bare ikke fungere ! (Kan kun få bolig langt der fra hvor vi ønsker)
Og så kom jeg til at tænke andelsbolig ?
Hvordan og hvorledes når man er ung og første gangs køber? Er andel så en god ide ? smiley

Nogle andre der har købt andel?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Andelsbolog .. Fordele og ulemper?
  • #1   2. mar 2016 Andel kan være en helt fin ide, men husk at tjekke andelsboligforeningen og gerne med lidt hjælp, fra nogen der kan gennemskue vedtægter og økonomi.
    Ellers kan det blive en dyr fornøjelse.



  • #2   2. mar 2016 Hvem skal man kontakte ? smiley

    - Og kan det bedre svare sig at indvestere i hus end i andel ?
    - og hvad betaler man om måneden ? I hus er der jo netto ydelsen som jo er lånet til banken , men hvordan fungere det i andel ? smiley


  • #3   2. mar 2016 Jeg tror, at du skal google lidt om det generelle og ud fra denne viden så spørge om noget mere konkret. Andelsforeningens regnskab bør du kunne få af foreningens formand eller revisor.
    Hus giver en større frihed, hvis du er hundeejer smiley


  • #4   2. mar 2016 Når du har en andelsbolig har du jo både udgifter til banklån, plus en ydelse (husleje om du vil) til andelsboligforeningen.

    Det kan være både godt og skidt med andelsboliger, alt efter hvordan økonomien ser ud. For os ville det blive for dyrt i forhold til det hus vi købte. Men det er nok også svært at sammenligne med.

    Der er også altid lidt udfordringer i forhold til renovering hvis det skal til. Man kan sjældent hive pengene hjem igen i en andelsbolig, fordi din andel ikke bliver tilsvarende mere værd.

    Det er jo lidt en mellemting mellem at eje og leje. Der kan være stor forskel i regler fra forening til forening, fx for hvordan huset/haven skal se ud, vedligehold osv.


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #5   2. mar 2016 Vi køber hus nu her. Kiggede på andel for nogen år siden, det kan slet ikke svarer sig synes jeg.

    Så heller spare 20% op af husets værdi, og undgå et bank lån der. Så sidder man billigt.


  • #6   2. mar 2016 Med de renter vi har idag i Danmark, er andelsbolig alt for dyrt.

  • #7   2. mar 2016 Hej ts

    I disse tider kan det slet ikke svare sig at købe andel, de er for dyre i forhold til hus.


  • #8   2. mar 2016 Man kan IKKE generelt sige, at det er for dyrt i forhold til et hus. Det man skal gøre er at sammenligne den samlede pris for begge dele med hinanden.

    Ved en andel betaler man en boligafgift, der som minimum dækker fællesudgifterne, dvs. realkreditgælden, forsikringer, ejendomsskat, renovation, den udvendige vedligeholdelse af ejendommen og en del af den indvendige. I større ejendomme er der ofte også inkluderet renholdelse af trapper og fællesarealer ude og inde, måske fælles internet/antenne/vaskeri etc.
    Ud over boligafgiften skal så et evt. banklån til køb af andelen betales.

    Ved et alm. huskøb skal du betale prioritetsgælden, banklånet og så alle de forskellige udgifter til forsikring, ejd.skat osv. hver for sig.

    Prioritetsgælden kan jo til begge dele fås til en meget billig forrentning, det der kan gøre forskellen er hvor stort beløbet er, som du skal have finansieret via banklån, for der er renten typisk højere end i kreditforeningerne. Men der er nu banker, der er til at tale med ang. rentesatserne. Og ofte ser jeg en lavere bidragssats på prioritetsgælden ved andelsforeninger med deres relativt store lån end ved de mindre prioritetslån til alm. huse.

    (arbejder med det dagligt) smiley


Kommentér på:
Andelsbolog .. Fordele og ulemper?

Annonce