2.873 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Rettigheder til frihed ved begravelse??? Rettigheder til frihed ved begravelse???

Arbejder i kommunalt regi og kan ikke lige ringe til min fagforening lige nu.

Nogle der på stående fod ved hvilke rettigheder man har for frihed til begravelse af ens (for eksempel) svigerfamilie?? Hedder det tjenestefri? Eller er det en "selvbetalt" fridag?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.000 kr.
  • Hænge montanareoler op 2.000 kr.
  • Samle PAX skab 850 kr.
  • Repair of dishwasher 1.000 kr.
  • Samle møbler hænge ting op 1.660 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rettigheder til frihed ved begravelse???
  • #2   12. apr 2016 Jeg er ikke sikker, men hvis du er gift og det er din ægtefælles forældre, tror jeg det hedder en tjenestefri dag i forbindelse med dødsfaldet, samt en dag den dag begravelsen falder. Jeg tror kun det gælder ved svigerforældre og ægteskab.
    Sådan var det da mine farmor og farfar døde og min mor var dagplejer for 15 år siden.. Jeg ved ikke om det har ændret sig.

• #4   12. apr 2016 Jeg mener kun det er allernærmeste (altså partner, børn) man har ret til fri til.
    Jeg har i hvert fald fået at vide på mit job at selv ved forældres dødsfald, kan de nægte fri

• #5   12. apr 2016 Ja til overenskomst... Socialpædagogerne

• #7   12. apr 2016 Langt de fleste kommuner har et regelsæt for den slags. Læs på jeres intranet.
    I min kommune har vi tjenestefri med løn ved begravelse af familiemedlem.

• #8   13. apr 2016 Jeg mener at "nærmeste pårørende", dvs børn, forældre, ægtefæller får man fri til. Vistnok med løn.
    For nære pårørende beder man om fri, men det er kutyme man får fri, medmindre der er mange syge kolleger eller anden tungtvejende årsag. Her betaler man selv, dvs afspadseringsdag.
    For alle andre må man bytte sig til frihed (eller hvad man nu kalder det i din branche.)

... Jeg er ret sikker på at fri til fx forældres begravelse kan ingen chef nægte...

• #9   13. apr 2016 Helene
    Jo fri til forældres begravelse kan de godt nægte, men jeg tvivler på de vil gøre det og som min chef sagde, var han jo godt klar over, at man i så fald ville være syg

• #10   13. apr 2016 Jeg måtte selv betale en fridag til min morfars begravelse i sin tid smiley Det vil jeg ellers betegne som nærmeste pårørende, men det gjorde arbejdsgiver ikke....

Ved en anden arbejdsgiver, da jeg var elev fik jeg tjenestefri til min oldemors begravelse.

Tror selv du skal betale til svigerfamilie.

• #11   13. apr 2016 Det er ikke noget man har ret til, med mindre det står i ens overenskomst. Og selv der vil det ofte være nødvendigt at arbejdsstedet har defineret hvad man mener er nære pårørende.
    Hvis du ikke kan få fat i dn fagforening, hvad så med din tr? Ellers tjek om i har en personale politik.

Jeg kan ikke forestille mg din arbejdsgiver ikke vil give lov til en feriedag eller omsorgsdag. Men som udgangspunkt har man i dk, ikke bare ret til det. Det skal være aftalt i overenskomsten.

• #12   13. apr 2016 Indenfor HK's overenskomst er den eneste begravelse du har ret til at få fri til, din egen. Alt andet er selvbetalt og skal aftales med lederen..

Jeg har naturligvis aldrig nægtet nogen at deltage i en begravelse - uanset relationer smiley

• #13   14. apr 2016 Hold op hvor er der nogle arbejdsgivere der går i små sko smiley Jeg arbejder uden overenskomst, men jeg har da aldrig oplevet andet end at jeg selvfølgelig måtte tage fri for at tage til begravelse uden at blive trukket i lønnen. Det har været til min fars, min mands bedsteforældre (3 stk), en af min mands tanter (som dog stod os begge ret nær). Til min bedste venindes fars begravelse valgte jeg dog at bruge en feriedag, da jeg ikke syntes jeg kunne tillade mig at bede om fri til det.

Kommentér på:
Rettigheder til frihed ved begravelse???

Annonce