1.869 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

Glutenfri kage- hjælp :-P Glutenfri kage- hjælp :-P

Jeg har fået opgaven at bage kage til vores venner på fredag, hvor deres datter bliver 1 år.

Der er flere allergier at tage hensyn til, og det betyder bla. at kagen skal være glutenfri. Mel kommer de og aflevere i morgen, så det er ikke noget problem.

Men er der nogen der har en gennemtestet opskrift på glutenfri drømmekage?

Jeg skal nemlig bage en kage med vaniljebunde, og så skovbærmousse, og pyntet med friske bær. Og vil helst at bunden kan have en hvis tykkelse, i stedet for en tynd lagkagebund, og jeg så kan nøjes med 2 kagebunde og så mousse imellem.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glutenfri kage- hjælp :-P
  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
    #1   23. aug 2016 Jeg bager uden mel og sukker, men alt bliver også ret fladt. Om glutenfri mel kan give "hæve effekten" ved jeg dog ikke.

• #2   23. aug 2016 Udfra hvad jeg har kunne google mig til, så bliver glutenfri mere fladt end hvis man bager med almindelig hvedemel. Jeg aner ikke hvilken mel jeg kommer til at bruge, for som sagt kommer de selv med melet, da den kvindelige del af vores vennepar er allergisk for en hel del ting, så det SKAL være en helt bestemt mel.

Behøves jeg nøvne jeg nærmest allerede nu, er i panik over den kage? Ahahahahaha. Er så bange for det hele bare går galt, jeg bager rigtig meget, men har aldrig bagt glutenfrit, og når jeg googler opskrifter, jamen så kan jeg bare se at de for mange går galt.

• Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

#3   23. aug 2016 Det er noget helt andet at bage, det synes jeg også. Det er ikke bare at skifte melet ud og så ender man med samme resultat.

Men jeg bager oftest efter LCHF, bare med laktosefrie eller plante erstatninger for de fleste mælkeprodukter, og det er endnu ikke gået galt.

• #4   23. aug 2016 http://www.min-mave.dk/debat/kreative-foraeldre/madklubben/markus-griko-chokoladekage.htm

Marcus Grigo har lavet flere - lige den der har jeg ikke selv testet, men jeg skal se om jeg lige kan hitte en, jeg har.

• #5   23. aug 2016 Her var den:

http://lisper.dk/opskrifter/forside.php?id=23

• #7   23. aug 2016 Jeg finder ud af hvad det er for noget mel i morgen, gætter på de snart er hoppet i seng, men sådan en lille størrelse der står tidligt op smiley

• #9   23. aug 2016 Den første jeg har linket til har slet ikke noget mel i - den anden en smule polenta - altså majs - og lidt kokosmel.
    Dog er der nødder i, og det kan jo måske være noget af det, der er problemer med.

• #10   23. aug 2016 Den med chokolade dur ikke. Det skal være en vaniljekage, da hun netop heller ikke kan tåle det meste chokolade, og jeg gider simpelthen ikke tage ind til byen for lige at finde DEN hun kan tåle smiley

• #11   23. aug 2016 Kors i R****

smiley

• #12   23. aug 2016 Det skal være med mel, da der er flere ting hun ikke tåler. Det er lidt en jungle at bage til de, haha. Men er nået frem til at hvis jeg bager en vaniljekage med det mel de kommer med, og så laver en skovbærmousse og pynter med friske bær, så kan hun tåle det hele smiley

• #13   23. aug 2016 CH: Haha, da jeg sagde ja havde jeg lige glemt at der er mange ting hun ikke kan tåle. Erkender gerne jeg har lidt stress over den kage, og frygter den en anelse smiley

• Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

#14   23. aug 2016 Så ville jeg prøve at bage efter dem opskrift du normalt bruger og blot skiftet melet ud smiley

• #15   23. aug 2016 Men reagere glutenfrit mel ikke anderledes end almindelig mel ? Mange glutenfri opskrifter skal der f.eks også kartoffelmel i.

• Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

#17   23. aug 2016 Måske din veninde selv ved det?
    Men hvis hun ikke kan tåle de ting som indgår i mange glutenfrie opskrifter, er der jo ikke rigtigt noget alternativ til at give det et forsøg.

Mange dropper jo det meste mel når de bager glutenfrit.

• #18   23. aug 2016 Problemet er jo, at gluten i melet har en funktion. At bage er ren kemi og man kan ikke bare hive en del ud uden at erstatte den med noget, der har de samme egenskaber.

Det er lettere at finde en opskrift, tror jeg. Det andet er ret eksperimenterende, og det er SVÆRT med bagværk.

• #19   23. aug 2016 Hun kan godt tåle de almindelig ting man bruger til at bage kage med, bare ikke gluten. Chokolade er fordi hun ikke kan tåle jordnødder, og rigtig meget chokolade kan indeholde spor af netop jordnødder. Så kan hun f.eks heller ikke tåle soya smiley

Min mand har lige sendt en sms til hans ven, så må vi se om de er smuttet i seng, ellers ved jeg det da i hvert fald i morgen, hvad det er for en mel smiley

• #21   23. aug 2016 Ch: Præcis , har også hørt at man ikke bare kan erstatte. Og ja jeg kan google diverse opskrifter, men jeg føler mig altså mest tryg ved en opskrift andre kan anbefale, netop fordi jeg kan læse at flere af opskrifterne går galt for folk, og så bliver jeg endnu mere stresset over den kage smiley

Altså det er en 1 års fødselsdag, der kommer familie og venner, så skal den fandeme sidde i skabet!! smiley

• #22   23. aug 2016 Haha!
    Da jeg var barn boede jeg alene med min far og nej, der var ikke skyggen af en kageopskrift i huset, det var ikke lige noget han gik op i smiley

Så jeg blandede ting sammen - hold nu kæft en masse elendige, falde, ildesmagende "kage" jeg har nedsvælget *GG*

Respekt for dem, der kan lave de opskrifter - der er styr på det!

• #23   23. aug 2016 Indica: Haha, jeg glemte engang smøret i en kage, undrede mig da godt nok over den kage var så "tør". Min mand fandt det så i mrkroen dagen efter, så der var mit svar på den tørre kage, haha.

• Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

#24   23. aug 2016 Jeg synes egentlig jeg har haft stor held med opskrifter fundet på nettet, men måske det er rent held at det ikke er gået i vasken .

• #25   23. aug 2016 Jeg har faktisk freestylet et par kager, OG sørget for at skrive det ned, og det er gået fint. Men jeg har aldrig bagt glutenfrit, og føler jeg er total på bar bund.

• #27   23. aug 2016 Indica: Haha, ja den var altså ikke så god smiley Hvorfor pokker brugte hun ikke bare olie? Det havde hun måske heller ikke? Det er faktisk det fedtstod jeg kommer i squashkage. Åh nu har jeg lyst til squashkage, og har bestilt 2 på nemlig.com til levering torsdag . Ja psssst har du set vi fra på torsdag kan få leveret fra nemlig.com i østjylland?

• #29   23. aug 2016 Ej hvor snyd!! Jeg fik sået mine for sent, så der er først nu ved at komme små squash, og er bange for de ikke når at udvikle sig som de skal.

• #32   23. aug 2016 Jeg regner ikke med at skulle bruge en hel pose mel, det er kun til 13 gæster smiley

Håber virkelig ikke jeg skal til at bage flere kager, det har jeg simpelthen ikke hverken tid eller overskud til. Jeg bager kagen torsdag, så kan jeg da nå en eller anden nødlasning hvis det går helt galt.

Men nu skal jeg jo så først lige finde ud af, hvilken opskrift jeg skal bruge. De var gået i seng, for min mand har ikke fået svar på sin sms. Så jeg må afvente svar i morgen omkring hvad melet hedder smiley

• #33   24. aug 2016 Jeg har bagt glutenfri kage, hvor hvedemel blev erstattet med mandelmel (blendede mandlerne til det var helt fint) puttede natron i, så det hævede.

• #34   24. aug 2016 nu fik jeg ikke læst alle svar igennem, men spelt mel (ikke groft!) er fantastisk det hæver godt, smager godt og er glutenfri, dette bruger vi fordi min kæreste har sart mave

• #36   24. aug 2016 Tværtimod, der er mere gluten i spelt end i almindeligt hvedemel... smiley

• #37   24. aug 2016 havde fået af vide af lægen det skulle værr glutenfri, og det har da også hjulpet på mavsen herhjemme smiley

• #38   24. aug 2016 Rikke - Smider du et billede op af kreationen når den står færdig smiley ? Er blevet pænt nysgerrig efter læsning af denne tråd smiley

Nananusen - Spelt er en gammel hvedesort og er ikke glutenfri smiley

Og der var de andre hurtigere smiley

• #39   24. aug 2016 googlede det lige, i har sørme ret smiley hold da op man lærer nye ting hver dag

• #40   24. aug 2016 Der er mange, der bedre tåler spelt fremfor almindelig hvede - og i øvrigt også tåler andre ur-hveder bedre trods større indhold af gluten smiley
    Mig selv inklusive smiley

Så det er bare om at klø på og være lettet over at det ikke er gluten, der er problemet, for det er dælme besværligt.

• #41   24. aug 2016 Jeg får først svar på melet i aften, min mands ven kunne selvfølgelig ikke huske hvad det hed. Men han kommer og aflevere det i "øveren" til min mand i aften, og så sender han mig en sms med det samme smiley

Linda: Haha, det skal jeg da nok. Det er nu ikke fordi det bliver noget mesterværk smiley Tænker jeg laver en firkantet kage, for så kan jeg bare bage to bunde, og så putte moussen imellem, smøre kagen op med moussen og så pynte med diverse bær. Har bestilt ribs, blåbær, jordbær og hindbær til at pynte med, skulle jo lige udnytte at nemlig.com er kommet til østjylland smiley

• #43   24. aug 2016 Fordi jeg er blevet spurgt om jeg vil lave kagen, og det har jeg sagt ja til. I min vennekreds og familie er det helt normalt at man hjælper hinanden smiley

Det vil ikke fungere at de slev bager kagen, og jeg så kommer emd moussen. Moussen skal sætte sig i kagen, og det tager også tid at pynte osv, så får jeg først stress smiley

• #44   24. aug 2016 Det er da også en sjov udfordring, når man godt kan lide at bage smiley

• #46   24. aug 2016 Ch: Helt bestemt, jeg er meget spændt på hvordan det ender. Glæder mig nu mest til at lave den lille kage, som fødselsdagsbarnet får selv og kan sidde og gratte i smiley

Birgitta: Jeg er jo netop blevet spurgt, fordi jeg er god til at bage smiley Jeg har bare aldrig bagt glutenfri før.

• #47   24. aug 2016 Rikke - Bare...den lyder da allerede eminent i mine ører smiley Mousse i kager er bare lææææækkert smiley

• #48   24. aug 2016 Linda: Haha, jeg tror da også det bliver super lækkert. Jeg bad min mand ringe til hans ven igår, og høre om det lød okay, og udfra den lyd jeg kunne høre han sagde, selvom jeg stod ved siden af, var jeg klar over det var godkendt smiley

Mente også mere at den ikke blev et mesterværk af udseende. Jeg er mest til det mere klassiske look, og uden alt for meget fancy pynt osv smiley

Jeg er også vild med mousser i kage, og når jeg laver lagkager der det netop altid med mousse, fremfor det klassiske, jeg er ikke fan af ren flødeskum smiley

• #49   24. aug 2016 Synes det lyder så lækkert med den der skovbær mousse smiley

Jeg er heller ikke til en masse pynt med mindre det "blot" er frisk frugt smiley

Mousse og creme kan jeg spise direkte fra skålen med ske smiley Flødeskum bruges i varm cacao eller til at lette en creme eller mousse med smiley

• #50   24. aug 2016 Linda: Haha, har det på præcis samme måde med flødeskum. Det eneste jeg spiser ren flødeskum i /til , er til varm kakao, eller i en gammeldaws æblekage smiley

Frisk frugt er SÅ lækkert i /på kage, det bruger jeg ret så meget. Og det er også altid i eller på de lagkager jeg laver, men det er også hvad jeg er opvokset med, jeg er heldigvis ikke opvokset med den traditionelle lagkage med flødeskum, marmelade, creme osv, det er overhovedet ikke mig. Jeg kan godt lige vaniljecreme, men ikke i en lagkage smiley

• #51   24. aug 2016 Det er denne mel jeg skal bruge. Jeg undre mig så over der står den kan indeholde spor af soja, og hun netop siger hun ikek kan tåle det. Men altså det er hvad de plejer at bruge, så det må jo være fint smiley

https://mad.coop.dk/specialbutik/laktosefri/broed-og-kager/mix-c-mix-p-tisserie-8008698004852

Ergo er det ikke hvedemel.

• #52   24. aug 2016 smiley

profilbillede
  • #53   24. aug 2016 Nå har i en glutenfri FB gruppe, fået at vide at jeg bare kan bruge min normalt opskrift, og så bare skifte hvedemelet ud med den her. Så det håber jeg på er rigtigt smiley Det ville da i hvert fald være MEGET nemmere end at skulle til at putte alt muligt og umuligt i smiley

• #54   25. aug 2016 Er endelig blevet færdig med kagen. Det har simpelthen været SÅ varmt at bage i dag, og varmen har arbejdet imod mig da jeg skulle samle kagen, så de er slet ikke blevet ligeså skarp som jeg ønsker. Men altså jeg er jo hverken bager eller konditor, og jeg syntes egentlig også det har sin charme, når man kan se nogeet er hjemmelavet smiley

profilbillede
  • #55   25. aug 2016 mmh den ser bare lækker og sund ud smiley

• #56   26. aug 2016 Haha sund er den dælme ikke , der er masser af piskefløde i moussen og sukker i kagen smiley

• #57   26. aug 2016 du er mere end velkommen til at sende et stykke til ulsted smiley kage med mousse, kan godt høre jeg får søøøøde drømme i nat smiley

• #58   26. aug 2016 Den ser R*V lækker ud Rikke!

Er sikker på den smager lige så godt som den ser ud til smiley

• #59   26. aug 2016 Linda: Tusinde tak, lige bortset fra kanterne, så er jeg sådanset også rigtig tilfreds. Min moster der lever glutenfrit har skrevet at mange bruger flere måneder på at lave noget der smager godt, og så gør jeg det i første forsøg, haha.

Og ja kagebundende smager præcis som en almindelig drømmekagebund, den eneste forskel der egentlig er, er at de ikke er hævet så meget, men det gør intet, for så slap jeg for at stå og dele bunde, de fik den perfekte tykkelse( jeg kan godt lide kagen er tykkere end almindelige lagkagebunde) smiley

Jeg har valgt at blive hjemme i dag, har haft nogle stressede og trælse dage ( ikke kun pga at jeg skulle lave kagen) . Men det var nu rart at sende manden afsted med kagen , og glæder mig til at se billeder af fødselsdagsbarnet, der sidder og med hendes egen lille kage og gratter smiley

Kommentér på:
Glutenfri kage- hjælp :-P

Annonce