{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
985 visninger | Oprettet:

Had på Facebook {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg godt at emnet har været oppe flere gange, men jeg er ved at blive vanvittigt...

Der har været en masse nyheder om de tragiske hændelser med sten fra broerne og de unge der har kastet efter ambulancen.
Scroller man igennem sin startside på facebook kan man dog lige se en der mener at ikke bare de unge, men OGSÅ deres forældre, skal udsættes for samme behandling hvis ikke dødsstraf - og folk der mener, at forældre skal straffes for ikke at holde sine børn hjemme - andre der i dybe alvor mener at dem, der har kastet sten fra broen, skal udsættes for grov tortur; eller stenes til døde og lignende.

Hvor blev der lige af den der med at drab er den VÆRSTE forbrydelse og så er det pludselig ikke længere??

Er jeg den eneste der får det virkelig virkelig dårligt over at se den retorik overalt? Og mange mener i ramme alvor (spørgsmålet er så bare om det også forholder sig sådan hvis alt kom til alt) at de glædeligt ville stene andre folk ihjel.

Der er nok ikke så meget andet formål med indlægget end at jeg bare er nødt til at komme ud med mine frustrationer.
Er bare fuldkommen målløs over at folk kan være SÅ modbydelige og villige til alverdens grusomheder, taget i betragtning af at det lige præcis er det, de (påstår at de) kæmper imod smiley Jeg har slet ikke lyst til at læse kommentarsporene på de fleste artikler længere, for jeg ved at jeg bare får helt ondt i maven af det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Had på Facebook
  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #2   7. sep 2016 Funke jeg er enig med dig.
    Jeg har os skrevet i tråden at folk skriver modbydelige kommentarer.

• #4   7. sep 2016 Jeg fatter bare ikke, at man synes det er dybt forkert at dræbe, og så selv vil udføre selvsamme handling? Hvem kommer så efter dig, når DU har dræbt et andet menneske og er præcis som dem du gik efter i første omgang?
    Det der med at man i alvor vil skyde dem (ja, det har folk også skrevet), det er jo en ond cirkel, eller er det i orden at dræbe andre, hvis ens motiver er gode?

• #9   8. sep 2016 Jeg synes det er skræmmende hvor hurtigt folk kan gå i en "høtyv og fork" mentalitet - der er nogle gange rigtig meget lemmings over folk, og det er som om de ikke helt kan tænke selvstændigt over det? Sorry hvis jeg fornærmer nogen.

Jeg er helt enig i at det er, i mangel af bedre ord, så ikke til at forstå, at nogen seriøst kan få tanken at stå og smide noget ud fra en bro, på kørende biler m.v. - og især at de fortsætter, efter en blev dræbt. Men derfra, og så til at ønske en masse elendighed over dem, eller deres forældre? Hvordan kommer man til den konklusion? Hvem skal få det bedre af det? Med dårligdom skal dårligdom straffes? Hvad pokker får nogen ud af det?

Jeg forstår det ikke altid, ligesom når folk kan trække dårlige ting der sker, over i noget racistisk - som at de her stenkast, er "de fremmede" der gør det, fordi de ikke kan lide os og vores land. Uden nogen form for grundlag for at sige det, så er det da bare sådan det er... Eh jo o.O

Jeg ved ikke hvad jeg vil mene en passende straf, for det, skulle være - jeg tror helt klart det er nogle afstumpede mennesker som har gjort det, og som ikke er i stand til at tænke over den konsekvens deres handlinger har. Men hjælper det at påføre dem skade? Deres familie? Hjælper det at smide dem i fængsel i x-antal år? Hvad skal straffen være? Jeg siger ikke de skal slippe med et klap over fingrene, overhovedet - så jeg ved da helt ærligt ikke, hvad jeg SÅ tænker, er en rimelig straf.

• #13   8. sep 2016 Hov, jeg skulle nok have tilføjet det - Minion, da jeg skrev "du" i #4 var det ikke henvendt specifikt til dig, men mere generelt smiley det er netop den med, at folk giver udtryk for at de vil have an eye for an eye; jamen rent moralsk - hvis man dybt seriøst gerne vil torturere dem/lægge dem i respirator/kaste dem ud fra en bro.. så er man selv på linje med dem.. og hvem kommer så efter dig, så at sige, hvis man mener, at sådanne handlinger er fint at straffe udover retssystemet?

Det jeg mener er: hvis jeg antager, at du og mange andre rent faktisk mener det alvorligt. Hvorfor udføre sådan en handling? Så er du jo ikke bedre end dem? Moralsk set må dine handlinger så fortjene det samme?

• #15   8. sep 2016 Nu er jeg godt nok ikke på Fb.
    Med hensyn til had og åndssvage kommentar på internettet kommer vi aldrig uden om.
    At folk mener at de unge mennesker der smider sten ned fra motorvejsbro skal ha' samme tur ovs, må de selvom at mene smiley

• #20   8. sep 2016 Jeg undre mig dagligt over hvordan folk skriver på facebook, der er simpelthen SÅ meget had og folk er modbydlige. Uanset om man så rent faktisk mener det ,eller bare lukker gylle ud, så syntes jeg det er så forkert.

Hvorfor man har et behov for at sidde og skrive sådanne ting, bare fordi man kan gemme sig bag en skærm, ja jeg forstår det simpelthen ikke.

• #21   8. sep 2016 Jeg er heller ikke på facebook smiley Jeg er meget enig i Rollo's indlæg og er virkelig glad for at bo i et land, hvor vi på demokratisk vis, har besluttet ikke benytte os af 'øje for øje' i retssystemet. Jeg kaster en sten i hovedet på dig fordi du kastede en sten i hovedet på en anden; gør det mig bedre end dig og hjalp det ham du kastede stenen i hovedet på ?
    Og mht hvad folk siger på diverse fora på internettet; tja, intet sted er det så nemt at lyve, overdrive osv osv. Det er så behageligt anonymt i forhold til at skulle sige det samme op i andre mennesker åbne ansigt smiley

• #23   8. sep 2016 Jeg forstår heller ikke, at man kan ønske nogen andre mennesker voldsom lidelse/tortur... Men jeg kan godt forstå, at folk bliver virkelig gale over det her sker... smiley

Jeg håber bare at de skyldige bliver fanget og stoppet.

• #25   8. sep 2016 Ord skaber handling, det ser vi jo konstant.

Nej, de fleste ville nok ikke gøre alvor af de ting, de skriver de gerne vil gøre, men ikke desto mindre følger en forråelse af handlinger med forråelse af sproget. Det kan vi se historisk set.
    Og spørgsmålet er, om ikke stenkast fra broer er et udtryk for præcis det? En ligegyldighed overfor liv, som bestemt ikke er fremmed når man læser hvordan folk de omtaler andre menneskers værd på de sociale medier.

Øje-for-øje-tanken er for mig at se en primitiv og uciviliseret måde at anskue straf på og det fører intet godt med sig. Tværtimod ødelægger det helt ind i sjælen af vores samfund. Retsikkerhed er i givet fald en by i Rusland - og det er modbydeligt at se, at det bliver mere og mere accepteret.

• #26   8. sep 2016 Jeg kan SAGTENS forstå at man er vanvittigt vred og ked af de ting der er sket. Det er jeg da selv.

Men, uanset om man så egentlig ville gøre alvor af sine ord eller ej når det kommer til stykket, så synes jeg det er fuldkommen vanvittigt at sidde og ønske et andet menneske dræbt, tortureret mm. - når man sidder og siger at "de svin skal bare aflives", jamen jeg kan slet slet ikke forholde mig til så dybt hadske kommentarer. At sidde og vitterligt ønske et andet menneske så meget lidelse... så er man nok ikke et hak bedre selv..

• #28   8. sep 2016 John - det er svært at sige, jeg ved ikke hvem de er eller hvad de har tænkt. Og jeg siger bestemt ikke, at det ikke er synd for de efterladte. Men man bør kunne tage ansvar for sine egne holdninger og udtalelser UAFHÆNGIGT af andres motiver, og jeg kan slet ikke forlige mig med tanken om de ønsker der bliver udtrykt, uanset hvor meget man så peger på andre.

• #31   8. sep 2016 Det er ikke helt "bare det", for selvom det ikke er intentionen, så VIL de der udgydelser flytte os alle sammen mod en lidt mere rå tilgang til andre mennesker.
    Det kan ikke rigtig undgås og vi ser det jo ske for vores øjne lige nu.

At man tænker sådan i et splitsekunds intens vrede og frustration kan jeg ikke fortænke nogen i, men når det deles på internettet, så får det en kedelig synergieffekt, hvor vreden styrkes og potentielt fører til handling.

• #33   8. sep 2016 Ved du hvad, Minion, det kræver bare at man åbner gluggerne, så kan man se det ske....

• #35   8. sep 2016 Nej, Minion, sådan generelt så skelner jeg egentlig ikke mellem dem der vil dræbe andre fordi... (det er sjovt at smide en betonklods ud) eller dem der vil dræbe andre fordi... (et øje for et øje)
    Her snakker jeg jo så om dem på facebook, der udtrykker meget klare ønsker om dette.

Jeg synes heller ikke der er noget forståeligt i de handlinger, og når jeg mener at folk er grove og hadske i deres udtalelser er det slet ikke med intentionen om at sige, at det ikke er slemt og totalt uforståeligt smiley

• #36   8. sep 2016 Der er temmelig langt fra at udtrykke vrede og frustration til at udtrykke ønske om død og lemlæstelse af andre mennesker.

Som sagt - ord skaber handlinger, vi ser en forråelse lige nu, som også er influeret af en meget rå debat, der kun øger vreden og frustrationen. Man legitimerer med ordene, de tanker, der for nogle i sidste ende fører til handlinger.

Det gør mennesker mindre empatiske, mere kolde over for konsekvenser af handlinger - noget disse forbandede stenkast er et udmærket eksempel på....

• #41   8. sep 2016 Og sig så igen at det ikke er forråelse..

Du VILLE, Minion, i bogstaveligste forstand, gøre skade på et andet menneske fremfor at benytte det retssystem, som i århundrede har været Danmarks mest fundamentale sikring af borgernes retssikkerhed.

Det er lige præcis det, der er problemet... At folk ikke bare tænker det, men at de også handler på det.

Det er et gigantisk problem..... Det smadrer os lige tilbage til middelalderen....

• #42   8. sep 2016 Og i øvrigt, så synes jeg lige præcis at dem, der begår selvtægt er fuldstændig ligeså skadelige som dem, der begås selvtægt mod....

Jeg ser ingen forskel der... Vold er vold.

• #44   8. sep 2016 Jinx, de eneste, der pt. er blevet taget er to 17 årige drenge...

• #50   8. sep 2016 1. Jeg tror ikke der er nogen her, der ikke er vrede og dybt frustrerede over, hvad der foregår på motorvejene - det er ikke noget, folk, der udtrykker ønske om at skade synderne har patent på.

2. Det handler på ingen mulig måde om forargelse men om oprigtig bekymring for hvor vi bevæger os hen....
    Det er ikke den store overraskelse at folk taler som de gør, ikke mere.
    Det betyder ikke at det er uden konsekvenser...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #59   8. sep 2016 Det er vil menneskeligt at føle had og have et behov for hævn. Det her er så meningsløst. Når man tænker på hvordan de pårørende må have det,er det vil ikke unaturligt, at man synes at gerningsmanden skulle have en straf der kunne mærkes.

Og hvis man skal have samfundet til at straffe må der dømmes hårdt. Ingen rabat fordi man er ung,ikke tænkte over konsekvenserne osv.

Kommentér på:
Had på Facebook

Annonce