642 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Brød Brød

Er der nogen af jer der har erfaring med at bage jeres eget brød?
Har bagt sådan nogle grovboller, og selvom de smager godt, så er de virkelig massive. Kunne godt tænke mig de var lidt mindre massive og mere luftige.
Har I mon nogle gode opskrifter på groft brød?
Hvad med rugbrød er det godt, når man bager det selv?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 1.400 kr.
  • Opsætning af hylde og Pullop bar 900 kr.
  • Lapning af dæk hos mig 800 kr.
  • Spot på badeværelse 4.500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 700 kr.
  • Beslag til hylder der flyttes 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brød
  • #1   12. okt 2016 Det bedste hjemmebagte brød, som jeg har smagt (og bagt), er et grydebrød. Det tager tid, fordi dejen skal hæve i 12 timer, men det er vildt lækket smiley
    Prøv at google opskrifter, der findes en masse varianter.

• #2   12. okt 2016 Det kan handle om det mel, du bruger.
    For at få brødet luftigt skal der noget raffineret mel til og der er jo netop det, man begrænser i en grovbolle smiley

Hjemmebagt rugbrød er fantastisk! Det samme gælder dog her - jo mere hvede i dejen, jo mere luftigt.

Der ligger iøvrigt et gammelt indlæg fra Nina her på HG med en god rugbrødsopskrift.

• #3   12. okt 2016 Det ligger i en gruppe, ved ikke om den er åben...

http://www.hundegalleri.dk/grupper/mormorskkken/456677-rugbroed_og_franskbroed

• #5   12. okt 2016 John- Jeg forstår det ikke for har bare fulgt opskriften

• #7   12. okt 2016 Almindelige boller har jeg ingen problemer med. Men når jeg går over til de grove så opstår problemet.

• #9   12. okt 2016 Indica- Har du en opskrift på grovbrød?

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 2 Svar: 204
    #11   12. okt 2016 Jeg bager rigtig meget selv og synes det smager vildt godt.
    Jeg har ikke nogen opskrift, men generelle fremgangsmåder som så varieres alt efter brugen.

I går lavede jeg grove burgerboller. Smed et par håndfulde kerner, grovvalset havregryn og hvedeklid til at trække med kogende vand. Da det var kølet ned blev gæren opløst i vand, lidt olie tilsat og så kom "snasket" ned i. Herefter blev der tilføjet lidt grov durummel, grahamsmel og så hvedemel for resten. Æltes godt igennem, og så er der ellers lækre boller.
    Jeg penslede med æg og tilføjede sesamfrø. Uhm smiley

Jeg lader som regel dejen hæve et par timer ved stuetemperatur og bollerne efterhæve en halv times tid inden de bliver bagt. Synes de er blevet rigtig gode, luftige og grove som jeg elsker dem. smiley

Det er bare med at komme i gang synes jeg. Det tager ikke længe (hvis man ser bort fra hævetiden) og når hele huset bare dufter af boller! smiley

• #13   12. okt 2016 Brug surdej smiley Jeg fik anbefalet at lave min egen surdej for mange år siden (hvilket er super nemt) og har kun bagt med det siden - boller, rugbrød and you name it.. Det giver luftigt brød med smag. Derudover så synes jeg også at det hjælper at lade dejen hæve i lang tid.

Men som de andre siger, så har kvaliteten på melet også meget at sige smiley

• #14   12. okt 2016 Hvilken opskrift har du brugt, TS?

• #15   12. okt 2016 Jeg har samme problem de få gange jeg bager boller.
    Mine bliver mere sådan grove i det, jeg evner ikke at lave sådan nogle luftige nogen man får til fødselsdage?
    Gad godt vide hvorfor det skal være SÅ svært smiley

• #16   12. okt 2016 Der kan også ligge noget i den teknik, man bruger. Groft mel er ikke smækfyldt med gluten som hvedemel er, og derfor skal man være grundig med æltningen og få strukket dejen ordentligt.

Men når folk serverer gode, luftige grovboller, så er det fordi en stor del af melet i bollerne er hvedemel.

• #18   12. okt 2016 En dej skal æltes længe og grundigt, og når brød eller boller slås op, så skal de være spændt op til li'r. Simpelt og lidt tidskrævende smiley

• #19   12. okt 2016 Bager næsten altid koldhævet, da det er det mest praktiske for mig. Smider så gerne lidt ekstra gær i for at give lidt mere luftighed, når jeg bager grovboller, og synes ikke, jeg har døjet med gærsmag af den grund.. De sidste par weekender har jeg kørt med boller af grahamsmel, hvedemel og korn/havregryn, og de bliver hæderlige uden at blive for kompakte.

• #20   12. okt 2016 Tilsæt havreklid til en hvid dej, og så har du en fiberrig bolle, hvor bageevnen kun mindskes marginalt. Skal de gerne have det mørke rustikke look, så er et par dråber kulør et vidundermiddel. I tror måske ikke, at bageren snyder smiley

Kommentér på:
Brød

Annonce