{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.039 visninger | Oprettet:

Juleafte med et ekstra pift! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen! NU nærmer julen sig! og selvom jeg bestemt ikke er den store julefan, skal vi simpelthen holde jul herhjemme med min kærestes familie!
Jeg glæder mig rigtig meget da hans familie er super skøn og ubeskriveligt festlige!
samt alle mine små basser kommer til at være her med os og folk de elsker! smiley
MEEEN nu står jeg for julemiddagen i år! og joo jeg kan da sagtens lave en flæskesteg (jeg kan ikke lide and, så det er udelukket) og noget rødkål med brune kartofler, almindelige kartofler, ribs gele og sovs...
synes bare helt ærligt det er lidt kedeligt??
er selv vandt til jule kalkun og har faktisk aldrig fået flæskesteg juleaften, har da jeg var helt lille fået gås, men det er også lidt langt fra flæskesteg smiley og jeg synes jo det er laaangt mere spændende end flæskesteg, men vi går på kompromis herhjemme og steg bliver det!

hvordan ville i modernisere en julemiddag? så den måske både bliver lidt mere lækker og ikke nær så brun og kedelig?
tænkte selv at lave et fad salat med lidt nødder, men synes måske bare ikke det er nok?
alle ideèr er taget varmt i mod for er på bar bund!

og nu når vi allerede er på jule emnet, hvordan pynter i så op??
som en person som åbent og ærligt hader julen, ud over indkøb af gaver (da det tilfredsstiller mit behov for at købe ting smiley )
så har jeg aldrig pyntet op til jul og ved faktisk ikke hvordan jeg skal gøre ud over et juletræ med pynt??
vil så gerne lave en god første jul i eget hjem så igen alle ideér er varmt taget i mod smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Juleafte med et ekstra pift!
  • #1   22. nov 2016 Altså, jeg undskylder lige på forhånd ..
    Men juleaften skal intet laves om!
    Tingene skal være som de plejer, ellers er det ikke jul!
    Basta smiley
    Ps. Jeg mener det faktisk smiley

• #2   22. nov 2016 hahahaha det er helt okay smiley
    men hvordan dælen holder man så lige en traditionel jul? smiley
    jeg er jo opvokset helt forkert med kalkun juleaften og det er vel ikke så normalt, haha smiley

• #4   22. nov 2016 Flæskesteg (og and), brune og hvide kartofler, rødkål, franske kartofler og masser af SOVS - det hører sig bare til og hvis nogen i min familie nogensinde skulle finde på at modernisere det, så ville jeg blive så skuffet smiley :D

Jeg er vokset op i et hjem hvor mine forældre gik all-in på julepynt, det var VILDT og jeg elskede det! Der var nisser alle vegne, uroer, klistermærker i vinduerne, lyskæder, kravlenisser osv. - helt fantastisk smiley

Selv pynter jeg ikke så meget, mest fordi jeg endnu ikke har særlig meget julepynt og jeg bor småt. Men her kommer stadig nisser op rundt omkring, kalenderlys, lidt guirlander. Ville gerne et lille juletræ, men det ville min kanin æde ;b

Ah, jeg ELSKER jul! smiley

• #5   22. nov 2016 Vi får også både and og flæskesteg smiley

• #6   22. nov 2016 Hvis der er mange børn, så lav flæskestegsburgere til dem - måske som byg-selv

• #7   22. nov 2016 Rødkålen skal være hjemmelavet ikke fra glas.
    Kartoflerne til de brunede skal koges og pilles, brug ikke dem fra glas.

Bare de to ting kan højne måltidet, hvis du ikke allerede gør det smiley

Halve æbler kogt i sukkerlage og serveret med gele i midten er også traditionelt tilbehør til flæskesteg.

På fadet med flæskesteg pynter du også med halve skiver af appelsin, den orange farve pepper gevaldigt op på alt det brune og så er det syrlige en fin kontrast til alt det søde.

Drys saltristede valnødder over rødkålen.

• #8   23. nov 2016 Bliver helt sulten nu smiley

• #10   23. nov 2016 flæskesteg er også noget der spises med jævne mellemrum herhjemme, dog ikke med alt tilbehør som juleaften, så kan godt følge det i siger smiley

dog kan jeg virkelig ikke fordrage and smiley det smager så skidt! smiley
    MEN måske en gås??? igen er selv kun vandt til jule kalkun, så det er lidt anderledes! men måske både flæsesteg og gås skulle jeg prøve at lave!
    Jeg har MASSERE af plads til at julepynte, har to etager og selvfølgelig vores gæsteværelse, julepynt ejer jeg ikke så meget af, men er ikke nærig så er ikke bange for at gå ud og bruge en masse penge på det smiley
    juletræet er der fundet god plads til og tænker nu når jeg læser jeres beskeder at det er en rigtig god ide at pynte spisestuen pænt op når det er der vi sidder til middagen! smiley

Julgeguf... hvilke slags?? er faktisk en meget kræsen person, sååå kan ikke rigtig lide slik og jule guf så uuuum, hvad skal købes? smiley

FAKTISK! hvis der er en der gider lave en liste med must-have til jul så ville jeg stå i dyb gæld til personen for altid smiley

både rødkål og brune kartofler bliver lavet fra bunden selv, dog er der en der skal fortælle mig hvad waldorfsalat er?? smiley
    og selvfølgelig chips, MASSERE AF SOVS, evige mængder af sovs og ribsgele, tyttebærmarmelade ved jeg dog ikke hvad bruges til???? smiley

uha æbler i sukkerlage, kan ikke selv lide det, men det er der sikkert andre der kan smiley

Føler mig meget på bar bund med det her jule snask kan jeg godt høre! Men iih sikke nogle gode forslag, det bliver da vildt lækkert!!! taaaaak smiley
    kom gerne med mere!! bliver inspireret og lærer noget nyt om julen lige nu! bliver både informeret, inspireret og nøøøøj jeg vil holde en god jul i år!! smiley

mon vufferne kan have små nissehuer på??? hahah smiley

• #11   23. nov 2016 HMMM min kæreste har lige sagt "Skat hvorfor laver du ikke bare steg og kalkun istedet for and, så blander vi vores juletraditioner" SÅ sød min mand herhjemme er smiley
    men hvad siger HG til kalkun, ville det være aalt for sært? smiley

• #13   23. nov 2016 Indica - det lyder da som et vildt fedt julemåltid!! smiley
    dog bliver jeg nødt til at holde den semi-traditionelle stil, da min kæreste er stor jule-freak smiley
    Dog lyder det som en eller anden lækker forret jeg gerne ville både lave og spise, så en opskrift er varmt taget imod! smiley

Risalamande er det ALLER bedste ved juleaften, det er da en skam du ikke tåler ris!! smiley

ALLE - hvad med risengrød, hvornår spiser man det?? jeg kan ikke selv lide det men jeg laver det jo til risalamande alligevel så tænker bare at dele op så der er en stor skål med hver ting, men hvornår dælen spiser man risengrøden :O??

• #14   23. nov 2016 Ikke juleaften ihvertfald smiley
    Ps. Jeg kan ikke fordrage risengrød. Fy for satan!
    Jeg kan godt lide risalamande, men det er ikke noget jeg bare ELSKER. Det kan spises, men i mindre mængder. Underligt nok når jeg ikke er kræsen med alt muligt andet smiley

• #15   23. nov 2016 Haha, altså svigermor og lille svoger på 15 (16 d. 25 :O) kommer nok et par dage før jul tænker jeg, det plejer de! så de skal i hvert fald hygges om før julen også, er det passende at servere risengrød til dem ? smiley så spiser jeg rugbrød den aften og det er jo også helt fint hvis maven skal lades til al den tunge mad!! smiley

• #16   23. nov 2016 Jeg har før hørt om at folk spiser det en 23, men ved det ikke smiley

• #18   23. nov 2016 haha, kender det godt smiley
    men nye ting kan jeg godt lide at have en guideline efter så jeg sådan cirka ved hvad der skal i af forskellige ting smiley
    har lige din ret i mente, da jeg synes det lyder yum! dog ikke juleaften! smiley

• Bente H
    Bente H Tilmeldt:
    jan 2012

Emner: 7 Svar: 61
    #21   23. nov 2016 Vi får altiiiiiiid kalkun fyldt med en brød/champignon stuffing, hvide kartofler, brunede kartofler, rå rødkåls-salat med appelsin, lun rødkål OG en brun mormor-sovs i rå mængder.
    Mine børn dør en smule hver gange jeg bare foreslår at prøve at grille kalkunen eller lave om på noget, så .......
    Lav da både kalkun og flæskesteg - begge dele fås i mange størrelser og så er alle glade
    Nåh ja - pynt lidt og lav et par juledekorationer = succes

God fornøjelse smiley

• #23   23. nov 2016 Her har vi altid fået kalkun. Men om vi får det i år, ved jeg ikke. Der skal spares denne jul. Men hovedsagen er vel, at vi er sammen, og at vi hygger. smiley

• #26   23. nov 2016 Jeg har ikke læst det hele, så måske det allerede er foreslået, men hvad med at setcere andebryst i stedet for hel and?
    Sådan gør vi, for ingen bryder sig om en hel and, der både som regel er tør og svær at dele.

Andebryst er nemt og hurtigt at lave på panden, og smager Super godt. Det skæres ud i tynde skiver med sprødt svær.
    Så kan flæskestegen få ovnen for sig selv smiley

• #27   23. nov 2016 vi skal også holde jul herhjemme for første gang og shit jeg er jyde og der skal bare ikk laves om på menuen så and og gås skal der til syntes flæskesteg får man så tit så gider jeg ikk hihi
    men men svigerfamilien og min mand vil ha den skide flæskesteg så vi skal ha flæskesteg og and og gås.

måske i skulle prøve gås med fars indeni ? farsen laves som frikadelle fars og så med svesker i smiley

man kan gøre det samme med en and det plejede min mor at gøre med and og gås og det er guf bare ikk de der svesker men det giver jo smag det hele smiley

• #28   23. nov 2016 bare fordi du ikke selv kan lide and, hvorfor skal andre så snydes?

• #29   23. nov 2016 Jeg synes I skal blande jeres traditioner, som din kæreste også foreslår, så der både er flæskesteg og kalkun! Så er der noget for alle smiley

For at pifte den tunge julemad op, laver jeg en rå rødkålssalat med appelsin og granatæbler.

• #30   23. nov 2016 Traditionelt set spiste man risengrødeb til forret, så man ikke var så sulten, når man kom til det gode mad.

• #31   23. nov 2016 har snakket med kæresten og han synes vi skal lave steg og kalkun, så er det et jule mash-up og blanding af begge vores jul smiley jeg bryder mig heller ikke om flæskesteg så det ville ærligt talt være en rigtig kedelig middag for mig hvis vi også skulle have haft and (kan jule aften sådanset kun lide hvide kartofler og sovs) og heldigvis er det ikke længe siden jeg lavede and til kæresten, så han kan sagtens være foruden, så kalkun it is! smiley
    jeg laver en fin saftig and så problemet er ikke tilberedningen, problemet er jeg er meget kræsen.. sådan virkelig kræsen, alt det ikke er kylling er ikke nemt at få ned! smiley så tilpasser mig selvfølgelig og laver stor middag selvom jeg ikke selv spiset 98% af hvad der er på bordet, så er glad for kæresten det godt mener en kalkun kan gå istedet for and !! smiley
    vil lige sige til alle i tråden der spiser kalkun jeg har peget jer alle ud og sagt ordret til kæresten "se skat der er mange andre der spiset kalkun juleaften!! det et ikke kun min familie der er underlig!" selvfølgelig ment på en positiv måde! han plejer at drille mig smiley
    det her er vores 4 jul sammen så de sidste mange år har vi holdt hos begge familier da hans først starter julemiddagen kl 10-11 når min familie har sagt godnat smiley
    så det bliver en traditionel julemiddag med steg på 7 kg og kalkun på 4.2 kg tænker det er nok??
    så selvfølgelig brune kartofler, rødkål, hvide kartofler, chips, waldorf salat, en almindelig salat, ubegrænset mængder af sovs!!
    selvfølgelig risalamande til dessert med en gammeldaws kirsebær sauce smiley

d. 23 får de lov at spise risengrød og jeg rugbrød, d. 22 laver jeg min livret kylling med sovs, blomkål broccoli og kartofler, og så skal de selvfølgelig have juleslik i ubegrænset mængder! sidste år lavede jeg chokolade, kunne nok godt gøre det samme i år smiley
    men igen er selv død kræsen så er ikke helt sikker på hvilke snold er et must til jul??

• #32   23. nov 2016 En rå rødkålssalat kan pifte alt det brune lidt op, og så er den dejligt sprød. Vi plejer at få den med valnødder, appelsin og granatæble.

Derudover skal alt bare være helt traditionelt smiley vi får både and og flæskesteg, og somme tider sniger der sig en julemedister på bordet også, selvom medisteren ikke lige er min favorit

• #33   23. nov 2016
    tænker jeg lige vil lette folks hjerter og sige der er 2 ovne så ingen deler ovn i år smiley

• #34   23. nov 2016 Vi plejer at få en grønsalat med appelsinskiver i til alt den traditionelle mad: and, brunede kartofler, kogte kartofler, ribsgelé, brun sovs (lavet på andefonden), hjemmelavet rødkål (det eneste rødkål, jeg spiser) og så stegt medister til dem, der ikke vil have and.

Der er jo ingen der SKAL tage af det hele, så så længe du tilbyder de traditionelle ting, synes jeg godt du kan tilføje fx salat. Det kan sagtens være der sidder nogen ved bordet, som vil tage den som et kærkommen alternativ til alt den tunge mad smiley

• #42   23. nov 2016 Vi får risengrød (med mandel i og lille mandelgave) lille juleaften (det skal jo laves der alligevel til ris a la mande'n dagen efter). På dagen er der self også mandel i, og en lidt større mandelgave.

• #44   23. nov 2016 Nanamusen, jeg ville godt nok blive ked af det, hvis jeg blev bedt om at spise risengrød, hvad enten det var jule aften eller ej. Måske skal du satse på, at der kan være andre end dig selv, der vil foretrække rugbrød. smiley

• #46   23. nov 2016 Jeg er nu også voldsomt meget til det helt traditionelle julemad. Usundt eller ej, man får det en gang om året, og så skal det nydes smiley

Til gengæld spiser jeg ikke ris a la mande. Når jeg først har nydt and med mere, kan jeg sagtens undvære dessert, men min bror og svigerinde, der holder jul, bryder sig ikke om, at jeg sidder der og ikke får nogen dessert, så jeg medbringer selv en æblekage. Og efterhånden er der flere og flere, der hopper med på æblekagen i stedet for eller som supplement til ris a la manden smiley Så kan man undre sig over, at de magter begge dele.

• #47   23. nov 2016 TS, hvor mange bliver I?

• #48   23. nov 2016 "....for ingen bryder sig om en hel and, der både som regel er tør og svær at dele. " SAY WHAT!!!! Der er da intet bedre end en langtidsstegt (150 grader i ca 4 timer) hel and stoppet med Belle de Boskoop æbler og svesker - mums. Den er både mør og saftig. På ingen måde tør og svær at skille ad. Og så er det ski**nemt at lave smiley
    Nå, men TS godt i både laver steg og kalkun. Jeg er godt nok sjællander men også en af dem for hvem flæskesteg er totalt hverdagsmad smiley

• #52   23. nov 2016 Selvom flæskesteg er hverdagsmad, så høre det sig til juleaften smiley smiley

• #53   23. nov 2016 sviger familien kan godt lide risengrød så det skal nok blive et hit selvom jeg ikke selv spiser det smiley

og anden kan de nok godt undvære, hans familie er en lidt flipper familie, til vores første jul da vi lige havde fundet sammen tog vi hjem til hans mor og mediteret om juletræet istedet for at synge.. jeg tror virkelig godt de kan acceptere noget kalkun istedet for and, specielt fordi de ved hvor kræsen jeg er i forvejen! så alle jeg skuffer herinde fordi de mener and er et must, beklager smiley
    heldigvis er kalkun en juleskik i nogle hjem og jeg er selv opvokset med det og ikke and, så det skal nok gå smiley

men sætter meget pris på alle de gode forslag og ideer til juleaften smiley

• #54   23. nov 2016 John P: hvordan får i en stegeso, der er stor nok til en and, mast ind i en ovn?

• #56   23. nov 2016 Okay, jeg kan slet ikke lige forestille mig det smiley
    En stegeso er vel lavet af keramik..?

• #58   23. nov 2016 neeej de sæt er jeg ved at samle mærker til!! har so far 16 fyldte hæfter smiley iiiiih de er så flotte!!

• #59   23. nov 2016 En stegeso - jeg troede det var noget helt andet og politisk ukorrekt smiley

• #61   23. nov 2016 dælme godt jeg bor i nordjylland!! smiley jeg ELSKER de sæt smiley dog må jeg indse og indrømme jeg måske er gået lidt over gevin med at samle mærker haha smiley

• #65   23. nov 2016 din kone lyder som en klog kvinde!!
    jeg køber dog det hele på en gang! smiley også lidt til julegaver! smiley

• #67   23. nov 2016 årh jeg er heldig jeg handler kun et par gang om ugen, men handler altid i de butikker hvor der er unge 15 årige de er nemlig meget gavmilde med mærker hvis man spørg pænt, har rimelig mange gange fået en rulle ved bare at spørge smiley så jeg har ikke brugt så mange penge på at samle mærker smiley måske lige en pakke smøger i dagligbrugsen to gange om ugen, men det har også givet 16 fyldte hæfter ! så jeg er meeegeet tilfreds smiley

• #70   23. nov 2016 arrrghhhh chili på en and smiley smiley smiley Jeg har godt hørt det med stegesoen før og det er kraftigt under overvejelse at finde en sådan der kan rumme en 3,5 kg's and smiley Min svigerforældre opdrætter moskusænder, så det er vores juleand.
    John har du evt. et link til den stegeso i har købt ? Dem jeg har set rundt omkring kan på ingen måde indeholde et fjerkræ på et par kilo smiley
    Mht julemiddagen er både min mand og jeg totalt traditionelle. Men der er lidt variationer. I min mands familie er der både and, gås og flæskesteg. Brunede og hvide kartofler og rødkål.
    I min familie har det altid været and (flæskestegen fik vi jo til hverdag) og medister. De hvide kartofler røg også ud på et tidspunkt idet ingen egentlig rigtig gad spise dem når nu der er brunede. Min mor har altid lavet julemedister selv og den er bare god (lavet af godt skinkekød uden særlig meget fedt og med massere af krydderurter). Der var også altid sukkerkogte æbler med gele, tyttebærsyltetøj og syltede agurker.
    Hos min mand og jeg er det and (kommer min mor tager hun julemedister med), rødkål, brunede kartofler (vi bruner i honning - smager langt bedre end med sukker og vi er jo biavlere smiley ), sovs, agurkesalat og æbler kogt let i sukkervand med en geleklat. Rødkålen er selvfølgelig - som vi begge er vant til - hjemmelavet (og det er faktisk piece of cake at lave en god rødkål selv smiley ). Og deserten er også den vi begge er vokset på med: Ris a la mande. Men selv her oplever man stor forskel. Min svigermors er lavet med forholdsvis meget grød, lidt mandler, sukker og vaniliesukker. Det er sådan en der lander temmelig tungt. Min mors er med forholdsvist meget flødeskum i forhold til grød, rigtig vanilie, MANGE mandler og ingen sukker - den er let og luftig og jeg eeeeeeelsker den. Men har været nødt at gå på kompromis og tilføje sukker til min mors opskrift. Da gemalen så underlig ud i hovedet da jeg præsenterede ham for ris a la mande uden sukker smiley Min mand er vant til kirsebærsovs med sten, hvilket jeg finder meget underligt; kunne man dog ikke lige udstene det halve kilo kirsebær man skal bruge til sovsen juleaften smiley
    ... kirsebærsovsen er også hjemmelavet smiley
    Igen i år skal vi holde jul hjemme og min mor komme. Vi bliver 3 og vi skal rigtig hygge os med god mad og god vin. Juleknas gør vi ikke så meget i; ingen kan alligevel spise det når vi når dertil og det er lige så lækkert at sidde med et godt glas rødvin og se på juletræet. Så vi har sådan mest symbolske en skål med lidt hjemmelavet marcipan stående på bordet og min mor tager lidt småkager med men som regel bliver der ikke spist ret meget af det.
    Det er skægt med de kulturforskelle der alligevel er på så traditionel en aften som juleaften: Min mands familie er fra langt ude på bøh-landet på sydsjælland. Min familie er fra Køge. Min mormor var kokkepige hos en familie i København i sine unge dage (i 1930'erne) og mange af de ting hun lærte i den forbindelse har hun bragt med sig videre og lært min mor, som har givet det videre til mig.

• #71   23. nov 2016 hahahaha smiley jeg handler kød en gang om måneden og fylder fryseren op (sommetider bliver det hver anden måned da jeg virkelig kan fylde fryseren op!) men så er det jo kun småting der skal handles som smøger og mælk, og det er jo skønt økonomisk ! specielt fordi jeg er af den sære type der forbereder til dommedag så vi har massere af ris og ting der kan holde længe! smiley

fortæl din kone hun bare skal smile lidt til kassedamen/manden og sige "jeg skal have mærker gerne hele rullen" er sikker på hun er en kæk dejlig dame så hun skal nok få en million mærker ud af det smiley

• #74   23. nov 2016 lovlydig mand?? men hun gør da ikke noget forkert?? smiley
    du må da indrømme sådan et blå klistermærke ikke er en 50'er værd smiley !!

• #76   23. nov 2016 hahahaha smiley men forhandlerens fremgangsmåde er da fup og fidus! i mange tilfælde kan man finde tingene direkte fra forhandler til enten samme pris eller billigere smiley
    jeg stjæler dem jo ikke! jeg smiler bare og beder om aaaaalleeeee de mærker jeg kan få smiley

• #79   23. nov 2016 spigel bla bla glassende, dobbelt thermo fandt jeg på nettet til 200 for 2 glas, efter mærket var udløbet og jeg selvfølgelig havde smadret 3 ud af 6 glas smiley nu har jeg 4 fik et af min veninde da hun også havde smadret alle sine haha smiley

• #80   23. nov 2016 Du er altså ikke så mærkelig. Vi får også kalkun. Og faktisk plejer vi også at få medister og frikadeller. Det har altid været til børnene, som jo så er mig da jeg ikke kan lide kalkun, and eller gås. Men nu er jeg så blevet 36 år og har selv to børn. Mine to gider ikke spise medister eller frikadeller og heller ikke kalkun så i år bliver menuen kalkun og flæskesteg.
    Ungerne og jeg elsker flæskesteg.
    Med hensyn til svineriet i Ovenen så bruger jeg stegepose til kalkunen.

• #81   23. nov 2016 jeg plejer at have kalkunen liggende i vandet den første time af dens stegetid, så tager jeg den ud med vandet stående under og hver halve time hælder jeg væske på kalkunen efter en time vender jeg den og så igen hver halve time med væske og så bliver den nok svøbt i lidt bacon eller lign. for at holde på væsken bedre så den ikke bliver tør smiley

• #83   23. nov 2016 Bruger også stegepose til anden plus de ekstra andebryster, som skal til, da én and ikke er nok til hele den her jydske familie smiley

• #84   23. nov 2016 A-S jeg ved faktisk ikke hvordan man bruger stegeposer hvis jeg skal være helt ærlig, har altid været bange for posen smelter haha smiley

• #85   23. nov 2016 Hehe, den er jo lavet til højvarme, så det gør den ikke!
    Du putter dyret ind i den, prikker lidt huller så det kan ånde og så sætter du den i ovnen (altså tilbered som du normalt gør med krydderi, fyld, fond, etc.).
    Som de andre skriver skal en and have lang tid i ovnen ved lav varme, så bliver den sprød, saftig og fuld af smag. Stegeposen holder ligesom på al væsken, og hjælper også med sprødheden.

• #86   23. nov 2016 så en stegepose kan både holde på væske og gøre sprød?? smiley
    måske jeg skulle købe nogle og prøve! smiley

• #87   23. nov 2016 Ja.. Altså, det er det jeg oplever. Dampen kommer jo ud af hullerne, men i bunden holder den på væsken. Og ja, skindet bliver altså sprødt og fint, så her fungerer det smiley

• #88   23. nov 2016 Hvorfor spørger du ikke bare familien om hvad de forventer/ønsker på menuen juleaften ?
    For de fleste er juleaften en ekstrem vigtig aften, med mange traditioner. Tænker at chancerne for en fantastisk juleaften forøges væsentligt, hvis du har favoritterne/must haves på bordet smiley

• #89   23. nov 2016 det skægt for vi ringede faktisk rundt i dag, deres ønske er at de ikke skal lave maden haha og så var de faktisk lidt ligeglade, så det er mere mig der gerne vil lave et godt stykke arbejde smiley

• #90   23. nov 2016 Jeg synes jeres ide med at samle jeres to traditioner er en skøn tanke. Det skal i da selvfølgelig gøre!
    Pynt op med lidt forskelligt rundt om kring i huset. Mange genbrugsforretninger har juleting pt til gode priser, hvis man vil spare lidt. Masser af lys! Og så selvfølgelig et flot træ. Husk det er vigtigt der er plads til gaverne under det. Så nogengange må man vælge et lidt større træ end ønsket og fjerne lidt af de nederste grene. Når træet skal pynte selve juleaften, holder de færreste træer hvis man tar dem ind for tidligt ( bare lige et obs hvis i plejer at pynte op gennem december med et træ).
    Husk oprydningen i alle ! rum hvis i løber rundt i huset til "nu der jul igen".

• #91   23. nov 2016 Jeg elsker elsker elsker and, så jeg kan ikke komme med konstruktive forslag.. Men nøj hvor glæder jeg mig meget til at spise and d. 24 smiley med HVIDE kartofler og brun sovs smiley

• #92   23. nov 2016 Det lyder superfint med kalkun og flæskesteg smiley

Det har jo lige været Mortens Aften, hvor dem, der vil have den klamme rapand, kunne guffe alt det and i sig de ville ... så selvf. skal man ikke trækkes med and igen juleaften, hvis man kan slippe for den ;o)

Så god løsning.

Mine forældre spiser and og flæskesteg med alt tilbehør. Jeg er kun til sovsen og kartoflerne, som dig smiley

I år skal jeg holde jul alene med Kia, så der gør vi ikke så meget ud af det smiley

• #93   24. nov 2016 Dejligt, så kan du jo med sindsro gøre som du har lyst til smiley

Vil helt klart anbefale dig at lave en rødkålssalat (fintstrimlet rå rødkål, appelsin skåret i tern + saften, valnødder og evt. æble i tern). Det er en super lækker og frisk salat, til al den fede julemad.

Mht. julepynt og guf, så er det jo bare at tage forbi det nærmeste supermarked, og købe det du kan lide. Det bugner med den slags alle vegne. Husk, jo tættere du kommer på jul, jo billigere bliver det, men jo mindre er udvalget også (i hvertfald mht. julepynt). Noget af det, som jeg helst vil have som juleguf, er faktisk appelsiner og nødder.

• #94   24. nov 2016 Jeg er bare så glad og taknemlig for alle jeres gode råd!! smiley
    tror virkelig det bliver en fin første jul i mit eget hjem! og jeg glæder mig simpelthen helt vildt, i har alle inspireret mig og jeg vil helt sikkert bruge mange af jeres gode fif!! TUSIND TAK! smiley

Glædelig Jul til jer alle!! smiley

• #95   24. nov 2016 Selvfølgelig bliver det fantastisk smiley Der er noget helt specielt over at holde jul, første gang i eget hjem.
    Bare husk at tage det roligt, prøv at undgå at stresse for meget. Du skal også have tid til at nyde det og hygge dig !

• #96   24. nov 2016 Uha det skal jeg virkelig prøve at huske! jeg har jo faktisk lidt en problemstilling da jeg lider af kronisk stress haha smiley
    MEN jeg vil gøre mit aller bedste for at gøre det hyggeligt, og jeg er SÅ heldig at have en fantastisk, fantastisk svigerfamilie så jeg glæder mig bare SÅ meget til at hygge med dem og nyde julen med dem, måske lidt groft men er så lettet over det ikke er min familie vi skal fejre jul med! det skal nok blive helt fantastisk!
    og har fået nogle gode råd til stadigvæk at holde det traditionelt men få det til at se mindre brunt og kedeligt ud! smiley

• #97   24. nov 2016 Første gang, jeg holdt juleaften i mit hus, inviterede jeg en stor del af familien, så vi var 12 voksne + x-antal børn. Det var hyggeligt, men jeg var godt nok mega stresset, bl.a fordi jeg kun havde 1 ovn, og and + flæskesteg ikke var færdigt til tiden smiley

• #98   24. nov 2016 eeej det er da også træls smiley
    heldigvis har vi to ovne og ingen små børn tilstede juleaften! smiley
    jeg har heldigvis lavet både kalkun og steg såååå mange gange så jeg cirka ved hvornår de skal i ovenen og hvornår de er klar, HELDIGVIS! smiley

• #99   24. nov 2016 Ja, det var lidt træls. Jeg havde også lavet and, og flæskesteg før. Men havde ikke lige overvejet at det selvfølgelig gør en forskel, når man kun har 1 ovn, og begge dele skal laves i samme ovn, i flere lag og ad flere omgange. Men vi fik da mad, og hyggede os smiley

• #100   24. nov 2016 når ja selvfølgelig, de skulle vel bytte plads og alt muligt :O??
    godt i havde en god aften! og er sikker på maden blev vildt lækker selvom den måtte ventes på smiley

• #101   24. nov 2016 Jep, jeg startede nemlig med anden, og så satte jeg flæskestegen i ovnen, da anden var næsten færdig. Derefter blev anden parteret, og skulle så ind og varmes med stegen til sidst, men det nedsatte så selvfølgelig ovntemperaturen = maden blev forsinket smiley Men det blev færdigt og smagte dejligt smiley

• #103   24. nov 2016 Jeg laver anden anden dagen før. Det plejede far at gøre smiley

• #105   24. nov 2016 søren - har du set for meget Dybhvaaad? smiley

• #108   24. nov 2016 Min farmor lavede også altid anden dagen før, og penslede den med andefedt inden den røg i ovnen smiley

• #109   24. nov 2016 Elsker Dybvad smiley

• #111   25. nov 2016 Folk syd fra holder jul på en mærkelig måde
    vh vendelboen
    http://www.b.dk/nationalt/sylte-groedris-og-blodpoelse-her-er-de-store-forskelle-paa-danskernes-julevaner

• #112   25. nov 2016 det ser da nærmest mere brunt gråt og kedeligt ud end det vi får herhjemme smiley

• #113   25. nov 2016 Det ser ud som, at der spises flere ferske ænder i København. Måske fordi 'sorte' ænder ikke tæller med i statistikken smiley

• #114   25. nov 2016 tænker også bare hvad man får ud af at købe en and butikken har tøet op for dig? det gør det da ikke mere fersk smiley

• #115   25. nov 2016 En fersk and har vel ikke været frosset?

• #116   25. nov 2016 der var en udsendelse på dr1 (er ikke sikker på det er den rigtige kanal) der viste at de fleste ænder der bliver solgt som ferske oftest bare er tøet op af butikken selv smiley

• #117   25. nov 2016 Er de dummeste ænder mon en sjællænder?

• #118   25. nov 2016 Nej det er klart dem fra Jylland af.

• #119   25. nov 2016 Altså som udgangspunkt vil jeg da mene at en fersk and ikke har været frosset ned. Så går hele ideen jo af.
    Men om der er nogen der omgås reglerne, det ved jeg da ikke.

• #120   25. nov 2016 altså fersk betyder at den ikke har været frossen! men butikkerne og slagteren kan sælge kødet dyrere hvis det ikke er frossent, derfor er det blevet bevist de mange steder køber kødet frossent og selv sælger det som ferskt kød ved at tø det, da man som forbruger ikke tænker over den ferske and til 40 kr mere end den frosne lagde på frost dagen før smiley det er meget smart men fup og fidus fødevare styrelsen ville hvis også begynde at komme på uanmeldte besøg i butikker osv. for at forhindre salg af ferske frost vare

Kommentér på:
Juleafte med et ekstra pift!

Annonce