25. jan 2006 Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
Spørgsmål vedr. bevisførelse {{forumTopicSubject}}
På baggrund af en nu slettet tråd om en tidligere bruger herinde, der har været hængt ud i forum som hundehandler m.m.m. opretter jeg denne tråd da der er nogle spørgelser som hele tiden trænger sig frem i min bevidsthed.
Et af de argumenter der fremkom i den omtalte tråd var at fordi man ikke var blevet dømt i en given sag pga fx manglende beviser så gjorde det ikke at man var uskyldig - trods det er det vores retssystem siger. En bruger kom så frem med eksemplet om O.J Simpson der jo blev frikendt da beviserne imod ham ikke var stærke nok - den var den berømte football spiller i USA, der blev anklaget for at have slået sin eks kone og dennes elsker ihjel. Flere herinde mente at manden var skyldig tords hans frifindelse - så nu er det jeg godt kunne tænke mig at høre.
En bruger herinde er / har været anklaget for at mishandle/ misrøgte sine dyr. Der bliver linket til dyrenes vel - kan ikke huske det præcise navn - med billeder af omtalte dyr. Men denne person bliver frifundet da beviserne ikke er stærke nok vil det sige at denne person er skyldig?
Og hvis nej hvor i ligger forskellen så?
Og nej jeg er ikke af den opfattelse, hvilket også angik af mine indlæg i den nu slettet tråd, men jeg synes da det kunne være interessant at høre jeres meninger og gerne jer der deltog i den omtalte tråd.
Jeg er stadig af den opfattelse at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist.
Skal på job om lidt men tjekker da tråden i løbet ad natten, hvis den da eksistere til den tid.
Ordet er frit....
/ Trine
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Det jeg mente med mit indlæg om det nok var meget godt at bogen var trukket tilbage.
Er at et eller andet sted synes jeg det er meget dårlig stil overfor de efterladte at skrive en sådan bog.
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
jan 2006
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
jan 2006
jun 2005
jan 2006
jan 2006
/ Trine
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 1 Emner: 182 Svar: 1.794
Nej jeg mener bare at tiltalefrafald ikke betyder en person er uskyldig, idet det er manglende bevisførsel der fører til det, eller forkert behandling af beviser.
Frifindelse kan jo også diskuteres, men er jo så oftest fordi personin virkelig er uskyldig.
jan 2006
Redaktøren Kan kun give dig ret - og synes det er trist at man ikke kan diskutere en given sag på en sober og saglig måde, men til stadighed skal nedgøre andres meninger og joke / benytte sig at ironi for at fortælle den man er uenig med, hvor latterlig man synes personen er - NUVEL det er min tolkning!
/ Trine
aug 2006
Jeg har overhovedet ikke påtalt OJ, simpelthen fordi jag aldrig har taget stilling til hans skyldsspørgsmål - så hvorfor skulle jeg så gøre det nu.
Jeg har set noget materiale omkring hundehandel, og det kan overbevise mig, men som andre nævner, så er det jo ikke ulovligt i DK, bare papierne er i orden. Men det etiske aspekt, jeg der er min holdning NOPE.
Jeg mener bare at et tiltalefrafald er det samme som frifindelse. En frifindelse, så har det været for retten. Tiltalefrafald, ja så er beviserne svage, eller manglende..
Prøv at se i New Orleans, hvor de har tiltalefrafald på mange frobrydere, selv de grove, fordi beviserne er ødelagte i Katrina, og det selv om det var 100 % sikkert før.
Men OJ, det har jeg ikke omtalt. Han er jo både kendt uskyldig, det var i staten mod ham og skyldig, det var familien der lagde sag an. Såååå ---
aug 2006
aug 2006
Sober, det er hvordan øjet ser. Men at kalde andre dumme, ja det er ikke sobert. Det vil du ikke se jeg har gjort, i hvert fald aldrig i et offentligt rum. Har jeg den mening, vil jeg ikke ligge det ud til offentligt beskuelse.
Jeg har påtalt, at man ikke kan forvente en sober behandling, når man til stadighed selv angriber personer, og udtaler sig om bl.al deres intelligens. Det er i mine øjne og øre, noget af det groveste.. Så jeg ved hvor min sympati ligger.
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.366
Reaktionen herinde var helt ude i skoven. Han var dyremishandler, skulle selv hænges bag en bil, forbydes at have dyr.........etc.
Jeg mener at vores retssysyem her i Danmark, er udemærket i stand til at vurdere en sag ud fra beviserne......og derefter fælde en dom. Der er så utolig mange mennesker der går rundt med en lille "dommer" i maven, og uagtet at de ikke har set hverken beviser eller mangel på samme................føler sig i stand til at gå imod rettens dom........træffe "domme" som de ublu lægger ud på nettet uden at tænke på de mennesker det kan gå ud over.
Det er det der hedder sladder i min verden.....!!!!!
Jeg mener at hvis retten har dømt må vi andre stole på at dommen er rigtig........ellers findes der ankemuligheder.
Hilsen Lise
jan 2006
Jeg forstår simpelthen ikke hvad det er du siger men jeg beklager da at jeg huskede forkert mht O.J - men som det fremgår skriver jeg også at jeg måske huskede forkert. Beklager endnu engang!
Men hvis du prøver at kigge i et af dine indlæg længere oppe skriver du netop at du ikke mener at et tiltalefrafald er det samme som en person er uskyldig - hvis det ikke er at tage stilling til skyldsspørgsmålet hvad betyder det så???? Jeg kan godt læse mig til at du ikke skriver O.J men jeg mener dine holdninger kom til udtryk på baggrund af O.J og skyldsspørgsmålet blev bragt op.
Nu har jeg hverken nævnt den hårde kerne som du så smukt udtrykker det, eller om du har været sober i dine ytringer, men derimod svarer jeg redaktøren på at det er sørgeligt at mange herinde ikke kan diskutere på sober manér - uden nogen særlig tråd i mine tanker.
/ Trine
jan 2006
/ trine
aug 2006
Det er jo også noget af det der kan være kernen i et forum. Nemlig at jeg ex. mener at det jeg skriver er let forståeligt - glemte lige et IKKE i et endlæg, hvilket jo gør det til volapyk - men at andre ikke læser det sådan.
Det er så nemt at misforstå.
Jeg prøver nemlig bare at fortælle at ------
tiltalefrafald ikke er det samme som frifindelse. Det har intet at gøre med at dømme.
I den omtalte sag, er der jo ikke begået noget strafferetsligt, men derimog noget etisk forkert. Og etik, ja det er en helt anden sag. For det er holdninger og ikke noget der skal over domstolene hver gang.
feb 2006
Jeg ville ønske at de mennesker der betvivler en frifindelse blev stillet retsligt til ansvar for deres udtalelser.......så tror jeg at man ville tænke sig om en ekstra gang inden man lod sine beskyldninger få frit løb i offentligheden.....
aug 2006
aug 2006
Jeg betvivler ikke en frifindelse. Over hovedet ikke. Og har forsøgt at skrive det... Men et er hvad jeg skriver, hvordan det er formuleret, hvordan det bliver læst - for det læste ord er altid nemt at misforstå - specielt i disse tråde.
Man kan altid tage en sætning ud af kontekst, og tolke den som man vil.
Indrømmet, jeg kan da gøre det samme, vi er jo kun mennesker, og læser ud fra de holdninger vi selv har.
Derfor er det utroligt svært at skrive det man mener så alle forstår det, da vi læser med vores egen holdning. Og derfor er det hverken forkert eller dumt, men bare sådan livet er.
feb 2006
Jeg ved slet ikke hvad du har skrevet.......og mit indlæg er helt generelt ment......så du må endelig ikke lægge noget personligt i det.....:o)
aug 2006
Gør jeg skam heller ikke.
Hvorfor skulle jeg lægge noget personligt i det, for det er jo også en af fordelene ved et sådant forum, men er jo lidt anonym - ikke.
Nej jeg er hverken personen der bære nag eller taget det personligt. Vil bare gerne at folk kan se det, og prøver at gøre mig forståelig... Griner
jan 2006
jun 2005
Ikke om jeg vil dømme andre ud fra hvad jeg hører. Så kunne jeg ikke bestille andet.
jan 2006
Nu vil jeg se dyner efter en kæmpe hård nat på jobbet. God dag til alle!
/ Trine
mar 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 3.415
Heller en skyldig fri, end en uskyldig i fængsel, thi i min verden, vægtes uskyld højest.
aug 2006
Hellere en skyldig i fængsel og en uskyldig fri. LOL
I har faktisk misforstået mig, hvis I mener jeg er tilhænger af at dømme en uskyldig.
Jeg har forsøgt at forklare forskellen mellem frifindelse og tiltalefrafald. Og der er det jeg har debateret ud fra.
Det har såmænd ikke noget at gøre med at jeg dømmer uskyldige.......
Men igen. Det er så nemt at misforstå det der skrives, idet vi læser ud fra vores egne meninger, erfaringsverden etc.
jan 2006
/ Trine
Spørgsmål vedr. bevisførelse