5.771 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
Chokoladebrun islandsk fårehund? Chokoladebrun islandsk fårehund?
Hej hunde galleri
-billede fra internettet
Jeg og min familie har set på en islandsk fårehund, og vi synes at en chokolade brun er virkelig flot! Hvor tror i man kan finde sådan en lækker hvalp eller bare voksen? Synes jeg har kigget en del på nettet..?
0 synes godt om
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
Men i må endelig ikke lade farve komme først. Det er langt vigtigere at købe en hvalp fra godt opdræt med fokus på sind og helbred.
I skulle jo gerne have en ven i mange år i en kommende hund. Så det er dumt at fokusere på farve for meget.
Jeg har lige købt ny islandsk hest, og jeg ville da elske at eje en af de specielle farver. Men jeg har købt en alm brun med blis. Sind og helbred var langt vigtigere for mig end farven, trods alt skal hun være min ven i mange år fremover
Hvis i skal være helt sikker på at få en ægte islandsk fårehund så køb med dkk tavle.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.950
Så det må handle om at være heldig at falde over et kuld med sådan en -det er stort set umuligt at forudsige farverne på et kuld islænderhvalpe, dels fordi islændere kan have mange farver og arvegangen er ikke særlig forudsigelig (ved labrador kan man f.eks. forudsige hvilke farver der er mulighed for i et kuld hvalpe baseret på forældre og bedsteforældres farver. Det kan man ikke på samme måde ved islændere), og dels fordi der ikke rigtigt farveavles hos islænderne (heldigvis), så du vil nok få svært ved at finde en opdrætter, i hvert fald herhjemme, som avler specifikt efter at få den farve.
-det tætteste du kommer, er nok at finde et kuld, hvor en af forældrene er brun og håbe at en af hvalpene også bliver det.
Som jeg husker det, skal der arves brunt fra begge forældre, for at hvalpen bliver det (folk med styr på genetik må lige rette mig, hvis jeg husker forkert). I så fald, skal du jo på jagt efter et kuld hvor begge forældre har brunt i anerne, og dem er der ikke mange af.
Og så til sidst: En god hund har ingen farve. Jeg er helt med på, at man kan have ønsker til udseende, og det er fint med mig. Men når ens ønske er noget så sjældent som dette, vil jeg bare opfordre til, at i prioriterer rigtigt mange andre ting over farven.
jun 2015
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 25
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
Derudover har jeg set en del islændere på udstillinger og er aldrig stødt på en i den farve, så jeg tror ikke den forekommer særlig tit.
maj 2015
maj 2015
jun 2015
jan 2007
Jeg har også set et par stykker ved andre opdrættere (en af dem var fra Sjælland).
Så man støder altså på dem i ny og næ -ligesom de grå, som heller ikke er særligt hyppigt forekommende, men utroligt smukke. Men der kan gå laaaaang tid før man får hvalp, hvis man VIL have den farve og alt det andet også skal være i orden.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.208
Men uanset hvilken farve i måtte ende med, så vil du på sigt synes at din hund er den smukkeste
jun 2015
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.495
jan 2007
Nu er det meget længe siden jeg har snakket hvalpekøb med en islænderopdrættere -Reiki nærmer sig de ti år, så....
Men medmindre tingene har ændret sig drastisk (og sådan ser det ikke ud udfra hvalpelisten), så kan man godt finde kuld, hvor det ikke er alle hvalpe der er solgt før eller lige efter fødslen.
Men de fleste opdrættere er jo kritiske med, hvem de sælger til, så hvis det primære fokus er en sjælden farve, så kan det måske blive svært at få lov at købe. Er det blot et "hvis nu jeg OGSÅ kan få farven, så ville det være en ekstra bonus", så er det en anden sag -det tror jeg de fleste opdrættere ville acceptere (i hvert fald dem jeg snakkede med dengang).
Er ens farveønske en farve der hyppigt forekommer, er det jo ikke noget problem at vente på et kuld hvor alt er i orden OG med den ønskede farve. Men med en så sjældent forekommende farve, kan den ventetid gå hen at blive meget lang.
Chokoladebrun islandsk fårehund?