Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg vil gerne have min tørre tumbler sluttet til udluftning så dampen fra tøjet ikke opsamles i maskinen men ud af vinduet. 1.500 kr.
  • Vinduespudsning 500 kr.
  • Fjernelse af vægbeslag 500 kr.
  • Utæt rørsamling 1.000 kr.
  • Fejlkode E9 på Siemens opvaskemaskine 1.500 kr.
  • klippe hæk og nogle buske 1.150 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Disse lande ryger mest hash
  • #1   22. apr 2017 Tja, det er vel fordi man ser det mere derovre, på barer og i gadebilledet smiley

Men jeg var faktisk ikke overrasket over at Island ligger i toppen..

• #2   22. apr 2017 Et eller andet sted, havde jeg bare forventet at Holland ville ligge højere på listen, netop fordi det er nemt og lovligt at ryge hash der.
    Tænker at mange f.eks i Danmark afholder sig fra at prøve hash, fordi det ikke kan købes lovligt i en butik, og der ikke er kontrol med stoffet her i DK. ?

• #3   22. apr 2017 Jeg tror at hvis folk virkelig VIL ryge cannabis, så skal de nok få fat på det ..
    Lovligt eller ej smiley

• #4   22. apr 2017 Jeg tror at mange (ikke alle) begynder på hash, fordi det er ulovligt

• #5   22. apr 2017 Jeg tror da bestemt, at mange i Dk afholder sig fra at ryge hash, fordi det er ulovligt - jeg tror virkelig ikke, at man kan drage den konklusion, at Holland er langt nede på listen, fordi det er lovligt i Holland ift. fx Dk.

Der er mange flere faktorer der spiller ind.

• #6   22. apr 2017 Jeg tror aldrig jeg har set, hørt eller læst om folk der begyndte på det fordi det var ulovligt.. Men en gang skal jo være den første..

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #7   22. apr 2017 Tit hører man det argument at fri hash vil skabe flere brugere. Det gør det så åbenbart ikke i Holland. Hvilken faktorer gør at det skulle være anderledes i Holland i forhold til Danmark.

De folk der ryger gør det uanset om det er lovlig eller ej. Vi er nået der til at narkomaner har lovlige fixerum. En cafe hvor folk ryger en joint kan vi ikke have. Man undres nogen gange.

• #8   22. apr 2017 #7
    Er meget enig med dig smiley

• #9   22. apr 2017 Tror nu heller aldrig at jeg har hørt om at folk røg hash, fordi det var ulovligt. Det var i hvertfald ikke grunden til at jeg selv prøvede det et par gange, for mange, mange år siden smiley
    Tænker bare om flere ville føle sig fristet til lige at prøve det en enkelt gang, hvis nu det rent faktisk blev lovligt, og at antallet af rygere/lejlighedsrygere dermed ville stige lidt ? Er ikke så bekymret mht. at folk bliver afhængige. Dem der bliver afhængige af diverse rusmidler bliver det uanset hvad, med eller uden forbud.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #10   22. apr 2017 måske burde man også være kritisk overfor de statistikker man får smidt i hovedet i endnu en tynd og mangelfuld artikel.

Jeg ved 110% at jeg aldrig har været med i den statistik, eller at mine dengang mange mange hashrygende venner heller ikke er med i den. Hvordan kan den så være reel?

• #11   22. apr 2017 #9

Jeg tror også at den sikreste vej mod legalisering, er at det udelukkende kun er til medicinsk brug man skal fokusere på i første omgang. smiley

• #12   22. apr 2017 #10
    Lige i den her artikel står der ordret og direkte citeret : Så undersøgelsen skal nok tages med en vis kritisk sans.
    Det synes jeg da er ret reelt.. Man kan se en overordnet tendens, men det er ikke 100 % retvisende

• #13   22. apr 2017 AT: Aner ikke hvor seriøs undersøgelsen er, men har før hørt at Island ligger helt i top mht. hashrygning. Men du er da velkommen til at kigge nærmere på den oprindelige kilde, som sikkert kan findes i The Telegraph, hvor EB har hentet tallene fra.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #14   22. apr 2017 IB: netop. derfor er den også mere eller mindre ubrugelig at tage udgangspunkt i.

typisk EB at skrive sådan en gang klytværk.

Anne-marie: JEg gider ikke til at læse en masse artikler igennem for at finde en tallene. EB, kunne bare gøre deres arbejde lidt bedre fra start. smiley

• #15   22. apr 2017 Her er en artikel der taler tallene imod:

http://icelandmag.visir.is/article/do-icelanders-really-smoke-more-cannabis-anyone-else

• #16   22. apr 2017 Jeg ved ikke hvordan man har undersøgt antallet af hashrygere, men hvis det er i samme stil som diverse meningsmplinger, hvor man spørger "et repræsentativt udsnit af befolkningen" så kan jeg da finde mange mulige årsager til, at tallene ikke nødvendigvis er retvisende -bl.a. at unge mennesker er temmeligt dårlige til at få svaret på spørgeskemaer, meningsmålinger o.l. (Tag et kig på aldersfordelingen i diverse helbredsundersøgelser, brugerundersøgelser o.l. der laves på landsplan herhjemme).
    Og en god del af hashrygerne er vel unge mennesker -det er i hvert fald det indtryk jeg har.
    Angående Holland, så er det vel ganske ofte turister der tager dertil og ryger -så selvom hash er lovligt og der måske endda ryges rigtigt meget af det, så er det jo ikke nødvendigvis hollænderne selv der står for størstedelen af forbruget (og dermed tæller med i undersøgelsen).
    I øvrigt -hvordan har man spurgt? Er der spurgt til om man nogensinde har røget hash, eller er der tale om fast forbrug? Det gør jo også en forskel

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#20   22. apr 2017 Om unge mennesker er dårlig til at svare ændre vil ikke på noget?. Man må gå ud fra at de har stillet samme ? Til samme målgrupper i de enkelte lande.

Hvad har turister med det at gøre. Hvis man vil undersøge hvor mange hollænder der ryger, er det lidt dumt at spørge en tysker, bare fordi han opholder sig i Amsterdam.

Der vil altid være en vis usikkerhed i en sådan undersøgelse. Det alt efter hvor mange man har haft fat i og ikke noget som helst med om man personligt er blevet hørt.

• #21   23. apr 2017 Vel også ret nemt at nå 18% af Islands befolkning, så mange er de for pokker ikke deroppe smiley

Men sjovt, det har aldrig været mit indtryk, omend det giver mening, når man kender islændinge, hahaha smiley

Jeg tror nu ikke hash vil give et boom i narkomaner. Jeg forstår godt dem som har haft misbrug og psykoser m.v. pga. det, ikke ligefrem synes det skal være lovligt, men der er dælme også mange som får ødelagt deres liv pga. alkohol, gambling eller andre afhængigheder. Jeg har alkoholikere i tæt familie, jeg synes ikke alkohol skal være ulovligt - at de ikke kan finde ud af at bruge det korrekt, skal vel ikke ødelægge det for andre.

Men håber de får åbnet op for medicinsk cannabis, når man ser så mange fordele mange har af det.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#23   23. apr 2017 Så kan man ligeså godt lade være, for det vil jo aldrig være muligt. Jo større gruppe,jo mindre usikkerhed.

Er som om at nogen ikke kan forholde sig til,at Holland ikke har flere brugere i forhold til flere andre lande. Det i selv om der er flere undersøgelser der støtter det. Altså står den her undersøgelse ikke alene.

• #24   23. apr 2017 Max -Hvis hashforbruget er markant anderledes blandt unge end blandt ældre, så gør det altså en forskel om man har fået svar fra ældre eller yngre borgere i landet. Det kunne f.eks. godt være at hashforbruget i Danmark var meget højere blandt unge i Danmark end blandt unge i Tyskland, mens det forholdt sig modsat blandt ældre. I så fald ville listen altså være noget forkert, hvis man primært har svar fra ældre borgere.
    Ang turister, så var min pointe egentligt bare at indtrykket af Holland som storforburgere ad hash måske mest handler om at det at det er lovligt kan tiltrække turister og disse tæller naturligvis ikke i statistikken (og det skal de selvfølgelig heller ikke). Så det var egentligt bare en observation af, at selvom der (måske) er et stort forbrug af hash i Holland, så er det jo ikke nødvendigvis hollænderne selv der er forbrugere af det -og dermed vil de så heller ikke ligge højt på sådan en liste.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#26   23. apr 2017 Michelle. Det må man gå ud fra at der er taget højde for. Det giver ingen mening at have svar fra en skole klasse i Danmark og fra et plejehjem i Holland.

Lens. Der skal selvfølgelig være en aldersgrænse. Jeg ser det lidt anderledes. Tager man det væk fra de hårde miljøer,hvor folk skal finde det i dag,har man som bruger et valg. Man kan så købe det uden at færdes i mindre heldige miljøer,og pengene ender ikke i de kriminelles lommer.

Det arbejde man bruger på at jagte voksne brugere i dag,kunne så bruges på at hjælpe unge mennesker med problemer og oplysning.

• #28   23. apr 2017 Ok Max, er jeg virkeligt dårlig til at forklare, eller vil du ikke forstå?

Jeg taler iKKE om svar fra unge i et land og ældre i et andet.

Hvis vi nu antager, at det der med, at unge er dårlige til at svare ikke kun gælder Danmark, men alle de adspurgte lande. Så må vi antage at der er kommet flest svar fra voksne/ældre mennesker i ALLE landene.
    MEN hvis unge er dem, som hyppigst bruger hash, vil det billede altså ikke nødvendigvis være retvisende. Unges hashvaner ligner jo ikke nødvendigvis voksne/ældres hashvaner.

Og vil du heller ikke forstå dette, så bare glem det, så vigtigt er det ikke, at jeg gider prøve at forklare, hvorfor det ikke er ligegyldigt, hvilke aldersgrupper, der har deltaget i undersøgelsen.

• #29   23. apr 2017 Lens -skal det lovliggøres (til andet end medicinsk brug), så kommer det forhåbentligt med samme meget synlige advarsler som på cigaretter o.l.
    Cigaretter og stærk alkohol havde næppe været lovlige, hvis de var blevet opfundet i dag (og med god grund). Vi behøver vel ikke lovliggøre alt det andet l*rt derude, blot fordi vi allerede har alkohol og smøger.

• #31   23. apr 2017 Lens -til gengæld har det en række mentale bivirkninger (og nej, det er ikke kun ved samtidig indtag af alkohol). Jeg arbejder i psykiatrien og sidder pt. i akutmodtagelsen -kan kun sige, at der er et ret tydeligt mønster ift. konsekvenserne når psykisk syge ryger hash (og indtager andre stoffer i øvrigt, men det er nok lidt en anden debat).
    Jeg er ikke indædt hashmodstander eller noget, og er da heller ikke for hellig til selv at have prøvet den slags -men det bliver så ofte udlagt som nærmest en mirakelkur på alle lideser (også psykiske) og uden bivirkninger, og det er det altså ikke.
    Man kan sagtens argumentere for, at stemmehøring og andre psykotiske symptomer, ikke var opstået hvis personen ikke i forvejen havde en latent skizofreni e.l. diagnose. Problemet er jo bare, at ingen ved på forhånd, om person x er lige netop den, der har sådan noget liggende latent i sig og får "glæde" af dette ved brug af hash.

• #35   24. apr 2017 Kom til at tænke på, at dengang jeg gik i skole, for efterhånden mange år siden smiley Der fik vi af og til udleveret diverse spørgskemaer, bl.a mht brug af hash, alkohol osv.
    Lur mig om ikke man stadig kunne finde på den slags undersøgelser i dag ?
    Hvis man spørger samtlige 9. klasses elever, på landsplan, så får man vel et ret godt billede af de unges forbrug/misbrug ?
    Må indrømme at jeg langt ville foretrække at de unge røg sig skæve og kunne købe statskontrolleret, legaliseret hash, fremfor at tage ecstasy, coke eller lign. hos en skummel pusher smiley

• #37   24. apr 2017 Helt enig Vark. Én af de ting der bekymrer mig mest vedr. hash, er netop den manglende kontrol. Folk aner ikke, hvad der er blandet i smiley
    Hvis staten kontrollerede det marked, ville der komme en del penge i statskassen, politiet ville kunne frigives til andre opgaver, man ville få bedre og mere åben kommunikation med brugerne, og misbrugerne, og vigtigst af alt, man ville være sikker på at få det man havde betalt for.

• #39   25. apr 2017 Lens: Enig !!
    Bare se på hvor mange tilfælde der har været med døde teenagere, som har taget E, der var blandet op med rottegift, og diverse andre giftige kemikalier smiley smiley

• #41   25. apr 2017 Vark: Hvad er der i herbal joints, siden de er lovlige ?
    Godt at du er stoppet med at ryge det, HG ville blive kedeligere, hvis du lå i coma smiley smiley

• #44   25. apr 2017 Ok, det ser sgu lidt skummelt ud. Godt at du er stoppet med det Vark !

• #46   25. apr 2017 Fantastisk slogan smiley smiley smiley smiley

• #48   25. apr 2017 Der findes utroligt mange fordomme omkring cannabis. Håber sådan at regeringen en dag får gennemført en legalisering. Er sikker på at det vil være en gevinst for alle.

• #50   25. apr 2017 Fordi danskere er klogere end alle andre smiley

Kommentér på:
Disse lande ryger mest hash

Annonce