5.293 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Bo tæt på svinefarm Bo tæt på svinefarm

Hej mig og kæresten har fundet det perfekte hus i Hejls. Men det ligger tæt på en svinefarm som er nabo til huset ligger vel 200m fra huset. Nogen der har nogle erfaringer med at bo tæt på sådan en løsning ? Jeg har hørt at der er masser af fluer og man ikke kan bruge sine have fordi der stinker og man ikke kan hænge sit tøj op.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af trampolin 1.000 kr.
  • Jeg søger hjælp til diverse handyman opgaver. Det drejer sig speficikt om hjælp til ophæng af 5 x hylder, et spejl, to knager, et gardin og to Ivar IKEA skabe. 1.750 kr.
  • Installation af Husqvarna robotklipper med tråd 2.798 kr.
  • Opmontering 1.200 kr.
  • Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bo tæt på svinefarm
  • #1   16. sep 2017 Jeg tror vi har 500 m til vores nabo der har en svinefarm. Tror ikke vi har oplevet flere fluer end man ellers gør på landet og kan overhovedet ikke lugte noget. Tænker det også har noget at gøre med hvilken vindretning man bor i smiley

• #2   16. sep 2017 Du kommer ikke til st lugte det. Med mindre det er svin der lever udendørs så er der Gud ved hvor mange zoner man skal gennem ind til dem udefra..
    vores nabo har svin. Vi har ikke mange fluer og ingen lugt gener overhovedet.
    Men vi har en gang i mellem gener af svin der skal læsses på vogn og som larmer af h til kl. Lort om natten. Nu har vi så aftalt vi får det at vide inden så gør det ikke alverden. For en enkelt nats dårlig søvn.
    Det er ikke dyrene du kommer til at høre og lugte det er maskinerne. Traktore der kører med halm, maskiner der tørre foder eller i den dur.

• #3   16. sep 2017 Til gengæld kan vi lugte en lokal malkekvægbesætning over 1,5 km væk hvis vinden vender forkert. smiley men det sker sjældent og sker det så er det en charme ved at bo på landet.

Jeg vil lige sige jeg selvfølgelig ikke ved om der er forskel på om det er opdræt eller opfodring i forhold til svinene. Vores nabo køber dem vist som små og fodre op. Og det kan da også være der er steder med ældre staldtyper hvor de generer omkringboende mere end her.

• #4   16. sep 2017 Vi har boet lige overfor en svinebonde, og jeg siger blot - aldrig igen. Lugten var vi som sådan ikke generet af, men fluer..... tusinde - millioner flyvende kræ - overalt.

• #5   17. sep 2017 Jeg har boet tæt på en svinefarm - aldrig mere. Det lugtede altså meget. Jeg kunne ikke have tøj hængende udenfor eller vinduerne åbne pga. stanken. Til tider, hvis jeg var ude i haven med vådt hår, så kunne jeg vaske det på ny, når jeg kom ind igen. Desuden følte jeg lidt at jeg "tog lugten med mig" når jeg fx var på besøg hos mine veninder, som om det hang i mit tøj og hud. Men jeg tror der kan være meget forskel? Jeg ved det ikke.

• #6   17. sep 2017 vi bor 200 m. fra en svinefarm 600 søer og har lige udvidet, ved ikke til hvor mange....men her er ingen gener fra grisene overhovedet, det der kan genere lidt er støjen fra landbrugsmaskinerne når de 4 marker der er vores naboer, skal passes.

• #7   17. sep 2017 Nogle steder stinker det virkelig frygtelig, andre steder har de styr på lugten med filtre m.m, mit bedste råd, besøg huset nogle gange i forskellig vejr og spørg naboer.

• #12   17. sep 2017 Det har RIGTIG stor betydning hvordan hus og stald er placeret i forhold til hinanden. Vi har 100 m fra stuehus til stald, man da stalden ligge NORD for stuehuset er det kun de få gange der er nordenvind vi kan lugte det. det samme gør sig gældende hvis stalden ligge ØST for huset.
    Fluer er hverken vi selv eller vores naboer plaget af.
    jeg vil foreslå jer at køre ud til huset på forskellige dage, med forskelligt vejr (hvis det er muligt for jer) for på den måde selv at opleve hvordan det er.

• #14   17. sep 2017 #13 de skal ikke nøjes med at køre forbi. De skal, efter aftale med sælger, gå rundt i have, gårdsplads og hvor det ellers måtte være aktuelt for netop at få det RIGTIGE indtryk af mulige gener.

• #15   17. sep 2017 vi er nabo ti en svine varm, ca 500 m. hvis jeg ikke husker forkert avler de 25.000 smågrise til videre salg hvert år. vi lugter dem kun når de skal have tømt deres gyllebeholdere, ca to gange om året (det er meget store)
    til den anden side har vi en mælkebonde med åbenstald anlæg, det kan vi lugte hvis vinden er rigtig. vi døjer ikker voldsomt med fluer synes jeg.
    jow vi har flue døre på om sommern men ellers ikke noget voldsomt

• #17   17. sep 2017 John vi bor somsagt 200 meter (ca) fra en svinefarm og har hverken fluer eller lugtgener vindretningen er nord/øst og det er nok derfor vi ikke lugter dem.

• #18   17. sep 2017 Vi har nok en ca. 500 m i luftlinie til en svinestald og vi har sindssygt mange fluer smiley Lugt har dog intet af.

• #19   17. sep 2017 Jeg har tidligere boet 70 m fra en svinestald med 1100 søer. Oplevede ingen lugtgener eller flueproblemer trods afstanden. Jeg boede så stik vest for stalden, og havde pladsen til døde svin 3 meter fra min carport...
    De døde svin kunne til gengæld lugtes fra carporten, hvis de fik lov at ligge længe i varme sommerdage smiley

• #20   17. sep 2017 Der er tydeligvis stor forskel på svinebesætninger. Så du må ud og oplev stedet. Se evt. Om det ser ud til beboerne i området bruger deres haver, gør bonden selv? Hvor gamle er staldbygningerne? Hvordan er afskærmningen mellem svinene og huset? Ud og gå nogle ture i området og spørg de mennesker i møder. Tørre de tøj ude, går de i haven og hygger sig osv. Bank evt. På ved bonden og naboer og hør dem ad hvad de tænker. Tjek skraldespanden om der er mange fluer omkring den.

Vi mærker virkelig intet til de to problemer. Vi har ikke fluenet oppe. Og Asger er endda bange for fluer - eneste grund til vi opdager hvis en forvilder sig indenfor. Selvfølgelig er der fluer på landet, der er også myg og edderkopper. Så er der heldigvis masser af fugle og flagermus som spiser dem. Og mus og rotter og alt muligt andet krible krable. Og så er vires nabo så flink at skal vi have flyttet noget tungt haveværk så kommer han lige med traktoren, skal vi have beskåret træer i 5 meters højde så har han lige en maskine der kan nå der op. Osv osv.

Daka har vi tænkt over har været ved naboen hvad 2-3 gange på 2 år. Og er bonden af lidt andet end den helt gamle generation så gider han og/eller hun jo heller ikke selv have fluer i stimer og ildelugtende tøj. smiley

• #21   17. sep 2017 Har hesten stående på en stor svinefarm.
    Jo, der lugter af gylle når de har fat i tankene.. Ellers opdager jeg det sjældent.
    Landmand + kone bor selv på stedet - er man inde ved dem har jeg aldrig registreret at der skulle lugte.
    De har fluenet foran deres vinduer - det har jeg også herhjemme, ellers bliver vi spist op af myg

Det er faktisk oftere at vi lugter biogasanlæget end grisene. Det har sådan en underlig sødlig lugt

• #25   17. sep 2017 Lugten er værst hvis det er små grise
    Søerne er ikke så slemme, vi mærkede stor forskel da vores nabo gik fra søer til smågrise
    Og så har det meget at sige om det er en landmand der tager hensyn, værst er det hvis de ikke bor der selv så er min erfaring at de tænker mindre på hvor meget det lugter og om de tager hensyn når der skal køres gylle ud

• #26   17. sep 2017 Der er mange fluer på landet.. Det kan løses ved at have net for vinduer og dør i sommerperioden

• #29   17. sep 2017 Mikes mor, det er jeg ikke enig med dig i smiley

jeg har boet på landet uden dyr og der var en del fluer

• #30   17. sep 2017 Vi bor i nærheden af 3 svinefarme, og vi kan ikke lugte dem, uanset vindretning eller årstid.

• #32   18. sep 2017 DKK med soulmates: Jeg vil læse din kommentar op for mine tusindvis af fluer, for det har de åbenbart ikke opdaget smiley Jeg bor lige overfor en kostald, og jeg har været tæt på at blive sindssyg af flueplagen. Det hjælper dog med fluenet. Der er i øvrigt også mange, mange svaler her - de ville aldrig kunne spise sig igennem de mange fluer, der er her. Faktisk kan man stort set ikke spise ude hele sommeren, medmindre man indstiller sig på, at man skal vifte fluer væk hele tiden.

• #33   18. sep 2017 I år har jeg haft virkelig virkelig mange fluer.
    En reel plage.

• #35   18. sep 2017 #25 Det er nu slagtesvin der lugter mest. Hvis man har søer så har man også smågrise da det jo er dem søerne føder smiley Det er først når de når op på 60-70 kg at de begynder at lugte lidt mere stramt.
    Så TS. det kan også være smart at se på hvilken produktionsform der er tale om. Smågrise eller slagtesvin. Måske er der begge dele.

• #36   18. sep 2017 Ja men her er stalden fyldt med helt små til slagtesvin søerne har de et andet sted, så derfor er der også flere På arealet

• #37   18. sep 2017 Vi bor tæt ved en svinefarm. Når de tømmer gylletanken er det lige før man får lyst til at flytte væk igen. Så lugter det så slemt at selv lukkede vinduer og døre ikke kan holde lugten væk. Det er dog heldigvis kun en kort periode et par gange om året.
    I det daglige døjer vi lidt med lugt hvis vinden vender fra vest. (hvilket den så gør ret tit) Så der kan tøjet ikke hænges ud eller have vinduerne åbne.
    Fluer har vi nærmest ingen af.

Kommentér på:
Bo tæt på svinefarm

Annonce