Metoo og andre internetfloskler {{forumTopicSubject}}
Er vi helt blændet af behovet for at deltage i ligegyldige floskler og symbolpolitik? Når der har været en terrorbegivenhed et sted, så sætter nogle fb-brugere det ramte lands flag som baggrund for profilbilledet. Jeg betragter det som en gratis og tom tilkendegivelse, og det er som sådan ok, hvis denne ikke skal stå alene. Men det gør den ofte. Det er skideenkelt at tilkendegive sympati med en præfabrikeret avatar og så ellers læne sig tilbage og nyde sin alt for dyre cafe latte.
Det samme problem har jeg med metoo-tingen. Det er alt for alvorlig en ting til, at man skal forfladige debatten med et 'metoo', fordi der vist nok var en fuld stodder, der gloede ned i eens kavalergang for 25 år siden. Det er en hån mod de kvinder, der er blevet og stadig bliver banket, voldtaget og undertrykt.
Misforstå mig gerne, men jeg vil altså hellere se på overgrebene overordnet og som en ting, der skal løses med holdningsændring og måske politiske værktøjer.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
Enig!
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
Har du nogensinde prøvet at melde dig ind på en dating side som kvinde? For det har jeg. Mængden af sleske beskeder og uopfordrede dick pics stopper aldrig! Man undgår det ikke engang på Facebook.
Er man i byen skal man åbenbart finde sig i at blive gramset på, og et nej er lige så effektivt som flødeis som våben i en krig - Altså slet ikke. Kæmper man imod er der en tendens til at modparten bare tager fat og holder fast.
Me Too er et forsøg på at få flere til at stå frem - Et forsøg på at vise hvor udbredt det er.
Sådan nogle kommentarer som disse er grunden til at så mange ikke tør - Self blame er allerede den største årsag og andre behjælper det satme ikke ved at sige ting som disse.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Jeg putter ikke terror tilkendegivelser osv på min profil ( jeg tænker folk der kender mig godt ved at jeg synes det er forfærdeligt når folk dør)
Jeg har heller ikke lavet en #metoo status, selv om jeg (som de fleste desværre) har flere episoder at lave den over.
Men det er faktisk en af de få ting i den stil, der giver mening i mine øjne, fordi jeg tror det er de færreste, der tænker over, hvor mange der oplever det og hvor stort problemet er.
Og for mig handler det netop ikke kun om voldtægter og vold, men om at det ikke behøver at nå helt derud, før et menneskes grænser bliver overskredet og at det ikke er ok, selv om der ikke er tale om en fuldbyrdet voldtægt.
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
jun 2009
Jeg har intet imod mænd, men vi skal heller ikke benægte, at der er et problem. Alle er ikke sådan, og kvinder kan også være grumme, det skal der slet ikke herske tvivl om.
Hvis vi først benægter, at der er et problem, så ændres det aldrig, også selvom der er masser af folk, der godt kan opføre sig ordentligt.
Lad nu være med at diskreditere folks oplevelser og deltagelse i den her kampagne. Det er en indsats som alle andre. En demonstration. Et socialt eksperiment, if you will.
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 167 Svar: 11.353
Jeg har lige været til et par timers træning med de gamle lumre mænd, og har i dag lært at "vil du have en banan" er lummert, at det først er sexchikane når fingeren er i numsen og at det er ok at klappe mænd i røven, bare de har bukser på
Af det har jeg lært t grænser er individuelle. Og vi har ikke grænser på vores træningshold
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Og det kan jo så være en ganske plat platform (som jeg i bund og grund også synes denne form vi ser her er), men den er der - og derfra kan der måske udvikles noget, der er mere konstruktivt.
Det er vigtigt at vi taler om det. OGSÅ for at finde de rigtige grænser. Og jeg tror faktisk ikke der tales ret meget om den slags...
aug 2006
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
aug 2006
Jeg tror det er hamrende vigtigt at få sat tingene i perspektiv.
Vi har fuldstændig forskellige grænser allesammen - men hvis det er sådan, at man FØLER sig krænket, FØLER at det er et overgreb hvis eksempelvis en mand pifter efter en på gaden, eller lader øjnene løbe henover kroppen, så er det noget, der må adresseres - der skal den, der føler sig krænket have hjælp.
Rigtig rigtig mange af de historier, vi ser disse dage er på det niveau - der er behov for noget balance, så alle kan være her.
Det er vigtigt at tage den kvinde seriøst, der får det dårligt over den slags. Følelsen kan man ikke tage fra hende her og nu - men man kan godt på den lange bane og det er nødvendigt. Ellers bliver livet alt for fyldt op med øv-oplevelser og konfliktfulde møder.
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 167 Svar: 11.353
Og netop kampagner som #metoo kan være med til at latterliggøre en krænkelse, for pludselig er man et offer, fordi en engang har kigget på ens bryster eller sagt at man ser godt ud i de bukser/støvler.
Der er sgu forskel på at have sagt NEJ - som de fleste trods alt gør ved en voldtægt - eller føle sine grænser overskredet af noget, som er en del af livet, hvadenten man er mand eller kvinde. Det den ene ser som en kompliment, ser den anden som grænseoverskridende adfærd. Som en anden skrev i den anden tråd, så er der ikke nødvendigvis en krænker, bare fordi en anden føler sig krænket.
Det er synd for de mennesker der faktisk ER blevet krænket, at de nu skal sættes i bås med de andre.
aug 2013
aug 2006
Vores grænser ER voldsomt forskellige. Krænkelser er for mig noget, jeg vil bære med mig, huske, krympe mig over, føle ubehag ved i tiden efter.
Det skal der mere til for mig end sådan en oplevelse. For andre skal der mindre til.
Det, vi har brug for er, at sætte tingene i perspektiv, synes jeg.
aug 2006
aug 2013
Kampagnen handler om både overgreb OG sexchikane. Og mig bevidst er sexchikane heller ikke lige med voldtægt. Ergo har folk der ikke er blevet voldtaget ligeså berettiget til at dele #MeToo som alle andre.
Jeg er blevet raget på røv og bryster utallige gange, kysset på ufrivilligt, fået klap i måsen og diverse klamme tilnærmelser og invitationer fra en tidligere chef, det passer da så sandelig under #MeToo, også selvom jeg heldigvis ikke har været udsat for en voldtægt.
aug 2006
Det du beskriver foregår i en arbejdssituation og der er lige præcis et magtforhold der gør, at man i mine øjne kan kalde det sexchikane.
Jeg nævnte det i et indlæg i den anden tråd, som jo så desværre er slettet.
maj 2008
Der skal lige lyde en tak til de, der vælger at misforstå det meste. Den slags holder gang i debatten
aug 2006
Ulempen er, at vi kan tillade os at skøjte henover et væld af ganske alvorlige temaer uden nogensinde at tage stilling, men bare smide et like eller en thumbs down.
Det er velsagtens symptomatisk for vores tid?
Men det nytter jo heller ikke ikke at prøve.
Spørgsmålet er, hvordan man når ud til folk så de (vi) faktisk HØRER det og tager stilling til det.
Hvad temaet så end er... der er nok at tage af.
aug 2013
maj 2008
Ja, de sociale medier fylder en del, men de tegner også et skævt billede af befolkningen. Alle er åh så perfekte, når de optræder på disse medier. Kan man benytte muligheden til at samle folk irl, så tror jeg noget kunne gøres
Bare lige for at fastslå begreberne i min verden, så er et klap i røven ikke et overgreb mm, det er så hårdt, at der er tale om vold. Måske en krænkelse, men ikke et overgreb. Nu må vi lige klappe hesten. Ellers skal halvdelen af danske mænd i spjældet og halvdelen af danske kvinder have krisehjælp.
Til min første firmajulefrokost blev jeg krænket af nabofirmaets løndame. Hun kunne have været min mor. Det var da underligt(jeg blev lidt smigret), men det ødelagde nu ikke festen for mig eller hende. Måske lidt for hendes mand
aug 2006
maj 2008
aug 2006
Nå, sorry... det var et sidespring
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
Jeg kan godt se, hvad du mener, og må nok også ændre min umiddelbare mening til at jeg selvfølgelig er enig i, at det ikke kan oversimplificeres med et hashtag.
... MEN lige præcis den reaktion, der kommer rundt omkring ("du skal lære ikke at blive krænket over alt/hvorfor sagde du ikke noget/er det ikke bare fordi du fortryder") viser jo netop, hvorfor vi har brug for at gøre opmærksom på problemet og diskursen omkring chikane og overgreb.
Som alt skal der selvfølgelig findes en balance, så det ikke bliver sprængt helt ud af proportioner men stadig kan bruges til noget konstruktivt. Jeg synes man skal vælge at se på det som et opråb og en øjenåbner - og måske især slå ned på de totalt upassende reaktioner jeg har set flere steder, der netop er kernen af problemet; dem, der bare verfer det væk med "tag en tudekiks/du fortryder vist bare/hvorfor siger du først noget nu".
aug 2006
aug 2006
Derfor må det aldrig aldrig nå dertil, at en følelse af at blive krænket bliver negligeret fordi hændelsen for udenforstående virker banal. Den er IKKE banal, for den, der har følelsen.
Og der skal handles på det. Ellers kan det meget hurtigt blive en styrepind for fremtidig adfærd og fremtidige tankemønstre...
maj 2008
Nej, hun ville ikke banke mig(det ville hendes mand), men jeg tror nu også, at en del krænkelser heller ikke munder ud i vold. Jeg ved ikke, om nogle tror, at jeg er tilhænger af at give klap i numsen. Det er jeg rent faktisk - bare ikke mod kvindens vilje. Det ligger mig fjernt. Jeg er vokset op i en familie, hvor opgaver og magt var ganske ligeligt fordelt mellem mine forældre. Min mor lavede ganske vist maden, men hun var også hjemmegående, dengang jeg havde fregner og bumser. Rimeligt nok, når farsan arbejdede længe for at kompensere for den anglende indtægt
maj 2008
Jeg er ked af den måde, som hel befolkningsgruppe tages til indtægt for nogle typers optræden. Du kan bare drage en parallel til indvandrere, 'som stjæler og er voldelige'. Nej, fanme nej. Nogle af dem gør, men langt hovedparten opfører sig reelt og vil sgu ikke slås i hartkorn med de "skæve" eksemplarer
aug 2013
Der bliver undskyldt på FB af både mænd og kvinder, med at kvinder selv beder om det fordi de går sexet eller udfordrenede klædt udsender sexede signaler, ikke sagde nej nok gange osv, det kan fandeme ikke retfærdiggøre noget som helst. Pil snitterne fra fremmede mennesker, og hav lidt respekt for andre mennesker, uanset om de så står i bikini, lårkort , nedringet bluse, eller tøj der dækker hele kroppen!
maj 2008
Skal det stå til troende, så var der ikke basis for et forum på hg
aug 2006
Hvordan skulle vi kunne finde rundt i det?
Vi har nogle kulturbestemte normer og det har vi også i dette tilfælde. Det giver sig selv - i nogle kulturer vil blot et blik være (og føles) som et overgreb, det er ikke tilfældet her.
Det, JEG synes er vigtig at finde ud af er, hvad vi både personligt kan acceptere og hvad vi som kultur og samfund kan acceptere. Og der bliver nødt til at arbejdes på en korrelation mellem disse to. Og det er noget vi alle hver især må arbejde med.
Fuldstændig som i alle andre dele af vores kulturs adfærdsnormer.
maj 2008
Mit formål med at oprette tråden var, at tilkendegive at man intet løste eller forbedrede med tandløse hashtags og fb-opdateringer. I stedet ender vi med en diskussion om, at mænd ikke må overtræde kvinders grænse. Det troede jeg, at vi var enige om, at vi ikke måtte.
Som I kan se, så var jeg lidt forberedt på, at vi kørte ud ad en tangent - ligesom Glenn Gould 16:35
https://youtu.be/jh8q6CfhjtI?t=16m35s
mar 2017
Hun er ellers et nydeligt eksemplar af det kvindelige køn.
aug 2006
maj 2008
aug 2006
maj 2008
aug 2006
mar 2017
Det påstod jeg jo heller ikke vel.
@CH.
Det er cool udtalelse. Jeg vil fluks irettesætte min bedre halvdel. Hun skal da vide, at hun også er et offer.
aug 2006
Selvfølgelig skal ingen røre ved andre uden tilsagn eller har et forhold til hinanden, hvor det er naturligt.
Men når der er kvinder, der føler sig krænket over at mænd komplimenterer dem verbalt, så er der et skred i balancen.
Ihvertfald hvis vi skal have den ret store kulturelle frihed, som vi har.
aug 2006
Og jeg er ualmindelig gennemsnitsagtig. Derfor tror jeg at det er almindeligt, men at vi reagerer forskelligt på forskellige overskridelser.
Jeg taler naturligvis ikke om deciderede overgreb her, men uønskede fysiske og verbale tilnærmelser
maj 2008
Batdog
Du fik gevinst, men du omgås formentlig folk, der både kan tænke og føle. Tror du, at de værste pikhoveder bland os mænd bekymrer sig om et hashtag?
mar 2017
Du forstod godt, at udgangspunktet var en kvinde der ikke havde oplevet sexchikane?
Hvad har det med kvinder der har oplevet grænseoverskridende ting at gøre?
Den må du lige skære ud i pap for mig!
maj 2008
#buttkiss
maj 2008
maj 2008
apr 2008
Nu har jeg ikke voldsomt mange venner på facebook, der har brugt #metoo hashtagget. Men er det en mulighed, at det kunne have udvidet sig til noget, der vil gøre opmærksom på hele mentaliteten i vores "forførelseskultur"?
Jeg har alt for mange gange oplevet dén der "åh det er da bare et kompliment, så tag dog imod det" på verbale tilnærmelser. Og man ville jo tænke - verbale komplimenter, hvor meget harme gør de? Hvordan kan man lige føle sig krænket af dét? Men det er jo netop vores sprog, der bygger vores normer og er med til at definere acceptabel adfærd.
Jeg synes ikke man skal undervurdere det der "bare er verbale komplimenter", for det sætter netop skred i meget mere. Ofte ligger der en halvfarlig mentalitet bag de verbale tilnærmelser på et helt strukturelt plan, når folk ikke kan håndtere at modtageren altså ikke opfatter det som et kompliment.
Jeg kan godt forstå, hvad din pointe er, men jeg kan ikke helt få mig selv til at sige, at det er et skred i balancen. Jeg ser det som en langt større, dynamisk helhed.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Vel er det da så. De kan da have akkurat de samme følelser. Jeg kender da flere mænd der både er blevet forfulgt og overfaldet af kvinder. Kan slet ikke forstå at det skal gøres til en kvinde ting.
dec 2008
dec 2008
maj 2008
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
mar 2017
Min var i relation til CH's kommentar om at alle har oplevet noget Der var bare en joke, med et gran af alvor.
@Søren.
Det er ingen hemmelighed, at voldtægt af homoseksuelle mænd er et stort tabu.
De anmelder meget sjældent seksuelle overgreb.
Seksuelt udnyttede mænd er også tabu.
Mænd der bliver slået af kvinder er også tabu.
Jo, der foregår meget i denne lille verden.
maj 2008
dec 2008
Søren. Det kan mænd godt også af kvinder. Det er bare ikke noget man har haft særligt stort fokus på.
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.371
okt 2007
Fysisk så reagerer menneskets krop med en fysisk reaktion på bl.a. hormonet adrenalin, om det udløses af nydelse, angst, vrede, frygt, er ligegyldigt. Mange mænd, der voldtages af kvinder, bliver som regel først stimuleret med hænder/mund, inden det bliver til samleje ... Kroppen reagerer på stimuli + adrenalin fra frygt/vrede etc. og ofrene har ikke selv så meget, at skulle have sagt.
Når mænd voldtages af mænd, er det det samme. De stimuleres analt (G-punkt), og vil oftest som minimum få rejsning, uanset om de er hetero- eller homoseksuelle. Kroppen handler på stimuli + hormoner.
Der er en øget stigmaticering i forbindelse med, at mange nægter at tro på, at ofrenes kroppe ofte forråder ofrene ved, at handle, uden deres vilje, og dette gør det endnu mere skamfuldt for ofrene ... og gerningsmændene kan så påstå, at ofrene ville selv, med bedre samvittighed ... Fordi ofrene fik orgasme (igen, en mulig fysisk reaktion udelukkende på stimuli og adrenalin etc., som kan ske uden ofrets vilje) ... Prøv at forestille sig, at være blevet voldtaget brutalt, og ens krop har forrådt en, og den skamfuldhed dette medfører ... vil man anmelde, vil de tro på en, er der noget galt med en, når nu kroppen reagerede som den gjorde?
Der er jo den typiske, som også lader til at ligge mere eller mindre mellem linjerne herinde, at når det kommer til mænd og sex, "så er al sex, god sex" ... om de vil eller ej ... = kan mænd voldtages?
Der er pt. mindst 2 års ventetid på at komme i behandling for senfølger af seksuelt misbrug i Danmark. Det er meget lang tid ... Og desværre er der mange der ikke overlever ventetiden ...
Så højt prioriteres det i Danmark ...
De sidste år er flere og flere mænd modigt trådt frem, i forbindelse med, at andre ofre derude, skal vide at de IKKE er alene.
Hvis MeeToo kan hjælpe bare eet offer, til ikke at tage sit liv, ved at få at vide, at de ikke er alene, at der er håb, så er det for mig det hele værd ...
Som Max siger så er der selvf. også overgreb på kvinder gjort af kvinder. Faktisk er disse endnu hyppigere, end mænd der angribes af mænd ... når det kommer til de amerikanske fængsler ... har en undersøgelse vist.
maj 2008
Du er bekymrende godt inde i sagerne
Sanne
Meget af det, du skriver, er nyt for mig.
jun 2009
Men Søren, vil bare lige indskyde: Me too kampagnen HAR altså haft en effekt. Flere, særligt mænd, på min venneliste har lavet statusser med "Jeg vidste slet ikke at så mange af mine venner havde været udsat for den slags".
Pointen med det her er ikke nødvendigvis at ændre noget - Pointen er at vise hvor udbredt det er blandt helt almindelige mennesker, og især mennesker du selv kender.
Det fungerer faktisk lidt som en chok faktor, for mange aner ikke, hvor ofte den slags sker, i og med at alt ikke bliver anmeldt.
okt 2007
Jeg troede lidt, vi var mere oplyste i DK, også på dette område, at der trods alt, var mindre tabu omkring emnet. Men så må vi ud og gøre noget mere ved at modarbejde stigmaticering ... Se denne kampagne har allerede virket lidt
maj 2009
Har set en del dokumentarer fra US, der giver ofrene et talerør.. Det er uhyggeligt hvad de ønsker at komme frem med, for at andre kan gøre det samme..
'' We don't need no education..''
maj 2009
TV 2 har været i kontakt med en række af de kvindelige skuespillerne, som har skrevet om deres oplevelser i vores rundspørge. Men indtil nu har ingen ønsket at stå frem offentligt og fortælle deres historie. Blandt andet af frygt for at det vil ødelægge deres karriere.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-10-21-danske-skuespillerinder-oplever-seksuel-chikane
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Men må indrømme, at jeg synes at det lyder som en rigtig god kampagne !! Vi er alt, alt, alt for mange kvinder der har oplevet at blive krænket. Og ja, jeg skriver vi, fordi jeg selv er én af disse kvinder.
Jeg har 2 gange haft "fornøjelsen" af én blotter, er flere gange blevet raget på, kysset, klappet i bagen osv. Har én gang måtte true en mand med røvfuld, før han holdt op med at forfølge mig. Har ikke tal på alle de gange, hvor jeg har fået skumle tilbud, obskøne tilråb, og generelt bare en hulens masse uønsket opmærksomhed fra personer (mænd), som jeg var totalt uinteresserede i.
Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor nogen mænd ikke tænker tanken: Hvis nogen opførte sig sådan her, som jeg gør lige nu, overfor min mor/søster/bedstemor/skoleveninde/nabo osv., så ville jeg gå amok på personen !!
Jeg er ikke sart, jeg arbejder for fa'en sammen med en hulens bunke mænd, og er nøjagtigt lige så grov, flirtende og sjofel i munden, som de er.
Men jeg vil fandme ikke finde mig i at blive raget på af en mand, som ikke er "inviteret til det" !
Jeg tænker at langt størstedelen af os kvinder faktisk har været udsat for krænkelser, og det er sgu et problem !! Vi er stolte af at leve i et samfund, hvor ligestillingen er ret godt udbredt. Men lige på det her punkt, der halter tingene godt nok
Og jeg bliver provokeret af at blive kaldt: Sart.
Er jeg virkelig sart, når jeg ikke vil konfronteres af en mand, der opsøger mig med pikken fremme, på mørke, øde steder ? Er jeg sart, når jeg ikke vil rages på brysterne af mænd der er gamle nok til at være min far ? Eller når jeg ikke vil klappes i røven af vildt fremmede mænd ?
Når det så er sagt, så anerkender jeg også at mænd oplever overgreb/chikane, begået af kvinder. Har en bekendt der har oplevet det.
Vi må, og skal bare blive bedre til IKKE at overskride hinandens grænser !!
Og gudskelov at jeg efterhånden er en halvgammel kone, der ikke længere får den samme, uønskede opmærksomhed !!
aug 2006
Der er en pris at betale for den "frigjorthed" vi har her i landet og den handler også om forførelseskultur. Og den handler om grænser.
(Og ja, det gælder også for mænd, der krænkes sexuelt af både kvinder og mænd)
Andre har vist nævnt det, måske i den anden tråd. Det her er ikke noget nyt. Jeg tænker at det netop har sin rod i den seksuelle frigørelse i 60'erne og 70'erne.
Problemet i, at have så vide kulturelle normer er jo, at der åbnes for grænselæs adfærd og at folk følger deres eget personlige kompas - både dem, der overskrider grænser og dem, der får dem overtrådt.
Og som skrevet i den anden tråd, så er seksualitet en magtfuld mekanisme, der kan holde andre mennesker i et jerngreb både som offer og krænker.
Det er alt for komplekst til at sætte på en hurtig formel for rigtig og forkert adfærd.
aug 2006
Jeg tænker at du næsten MÅ vide at en rejsning ikke udelukkende er en lystdrevet mekanisme.
Hvis man skulle måle om en kvinde er blevet voldtaget eller ej ud fra den fysiologiske reaktion fra kønsorganerne, ville vi have et tilsvarende problem i det køn.
Et nej er et nej. Også selvom kroppen reagerer anderledes.
Lige præcis den mekanisme er med til at give voldtægtsofre skyldfølelser og at undlade at anmelde.
Og det har givet overgrebsmænd (m/k) mulighed for at trække du-ville-jo-gerne-kortet.
aug 2006
Jeg skriver på ingen mulig måde at alle kvinder er ofre eller at alle kvinder er blevet krænket.
Jeg er til gengæld ret sikker på, at alle kvinder har fået en eller anden form for opmærksomhed, de ikke har bedt om, på baggrund af deres køn.
Jeg selv har da prøvet det en hulens masse gange som ung, og det har betydet så lidt at det er feset ret ud igen.
Men jeg kan se at nogle kvinder føler sig ubehageligt til mode af tilsvarende oplevelser og relaterer det til metoo hashtagget...
Jeg groede da af nogle af dem. Andre ville jeg gerne have undværet.
Dyttende biler, fingerkys, go' røv-råb ud af vinduet...
Hvilken kvinde har ikke oplevet den slags?
Søger jeg efter i mig selv finder jeg det ikke særligt forkert på det niveau.
aug 2006
Ikke at jeg ikke har oplevet klamme mænd, men jeg har aldrig oplevet at nogle er ikke er stoppet når jeg har bedt om det.
Kønslige grænseoverskridelser har jeg oplevet, men ikke krænkelser.
Episoder jeg husker - et par af dem...
aug 2006
Når det er sagt - jeg vil ikke puttes ind i de 98%, hvis det er en kategori for krænkede. Jeg har ikke oplevet krænkelser.
maj 2008
Ud fra egen erfaring, så er det. Der er selvfølgelig de situationer, hvor man vågner og er helt klar. Det, havde jeg altid troet, var en følge af en god drøm
Ikke særlig praktisk at skulle stå på hænder ude på toilettet
aug 2006
Både hos mænd og kvinder
aug 2006
Victim blaming.. ja det er lige mig..
Jeg er færdig her.
maj 2008
Lad os antage, at 50% af kvinderne har været udsat for en art krænkelse/overgreb, men disse udføres sandsynligvis af under 10% af mændene, og dem når du ikke med metoo.
dec 2010
Når nu man gentagne gange har oplevet, at mænd overskrider ens grænser, så føles det faktisk ikke særligt rart at blive betragtet som et eller andet stykke kød/sexlegetøj.
Når mænd råber "God røv" efter en fremmed kvinde på gaden, gør de det sikkert i en god mening, og i anderkendelse af at de har spottet en smuk kvinde. Men de gør det dælme da ikke fordi de tænker: Sikken en smuk og klog kvinde der går der, hende vil jeg giftes med, og hun skal føde mine børn.
I det øjeblik tænker de da kun sikken en lækker røv, hende ville jeg gerne "ordne". Måske nogen kvinder finder det smigrende ?
Jeg gør ikke !! Jeg synes ærligt talt at det er røvirriterende og ikke særligt rart, når fremmede mænd råber eller pifter efter én på gaden.
Jeg er heldigvis aldrig blevet voldtaget, men har været alt for tæt på. Men kan godt forestille mig at en kvinde der er blevet voldtaget/misbrugt som barn eller lignende, kan have det særdeles anstrengt med de der uønskede "komplimenter".
Så inden man beskylder kvinder for at være sarte, fordi der reageres på en dumsmart bemærkning, så skulle der måske kigges på det samlede billede ? Hvad har den/de pågældende kvinder rent faktisk været udsat for i livet ? Måske der er en grund til at nogle kvinder bliver stødt/skræmt/vrede eller ? Over uønsket opmærksomhed.
maj 2009
Kommer det ikke lidt an på bruget af sproget?
maj 2009
Sorry for OT, men det minder mig VIRKELIG om denne joke:
Der var engang et ægtepar, der var taget på ferie til england. De havde været gift i fem år, og havde det ok, men konen savnede lidt romantik.
De boede på et fint hotel, og om morgenen gik de ned til en fin buffet, hvor der sad to engelske par som så meget forelskede ud.
Det danske par satte sig ved siden af og begyndte at spise. Pludselig sagde den ene engelske mand:"Will you give me the sugar, Sugar?".
Hans kone smilte sødt til ham og gav ham sukkeret.
Lidt senere sagde den anden engelske mand:" will you give me the honey, Honey?".
Hans kone smilte sødt til ham og gav ham honningen.
Den danske kone sad lidt og sukkede.
Hun spurgte så sin mand om han da ikke også kunne sige sådan til hende? " Jo da", sagde manden:"Ræk mig lige mælken, din ko"
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
maj 2009
dec 2010
Men jeg falder så heller ikke på røven over én eller anden behåret italiener
dec 2010
dec 2010
dec 2010
apr 2008
"#MeToo og hverdagssexisme
I forbindelse med at millioner af (mest) kvinder har delt deres oplevelser om seksuel chikane under hashtagget Me Too, har der været diskussion om, hvorvidt man kunne "tillade sig" at skrive om begramsninger eller tilråb på gaden og blande det sammen med voldtægt og andre overgreb.
Everyday Sexism Project Danmark har omkring 3000 oplevelser liggende på www.danmark.everydaysexism.com. Om alt fra nedladende tale om kvinder fra universitetsforelæsere til at blive taget på låret i bussen, og til seksuel chikane på arbejdet til overgreb på børn og voldtægt af kærester, venner og fremmede. Vi mener at det hele hænger sammen. For de piger og kvinder som over et liv oplever mange, mange gange at blive mødt af forventninger fra omgivelser og medier om, at de bare skal være søde, smukke og smile, af faglig marginalisering på arbejdspladser og seksuel chikane tegner der sig også et billede.
Derfor synes vi at #MeToo er så vigtig. For det giver en idé om omfanget af sexisme, og hvordan det hænger sammen. Det kan godt være, at ham der klapper en kvinde i røven ikke har voldtaget nogen. Men hans handlinger er rodfæstet i den samme kultur, som ham der voldtager er vokset op i. Derfor er det vigtigt at sige fra overfor hverdagssexisme.
Se også denne Ted Talk af Laura Bates som startede Everyday Sexism Project i England:
https://www.youtube.com/watch?v=LhjsRjC6B8U"
mar 2017
I starten var det hovedsagligt argumenter fra beton feministerne, og selvoptagne trunter, som ser alt som sexchikane, det fyldte debatten synes jeg.
De er der naturligvis stadig (de kan ikke holde kæft), men de fylder mindre.
Men nu hvor deres evendelige "mænd er svin, og kvinder er altid i fare pis" er klinget af, er det mere nyancerede argumenter der er begyndt at komme frem.
Der synes jeg, at jeg må erkende at der er noget om emnet, og jeg tror at denne lille kampagne startet af en sort kvinde i 1996, har sin berettigelse.
Ikke på grund af gloen i kavalergangen og den slags pjat. Ikke pga af det tåbelige argument, at det er den der føler sig krænket, så er krænket osv.
Men de mange tilfælde hvor kvinder har givet eksempler på ting lyder helt vildt, og som er kvinder man godt ved ikke behøver opmærksomheden.
Så jeg er faktisk blevet tilhænger.
Kom ikke og sig, at selv en konservativ mand ikke kan skifte holdning.
jul 2015
Følger: 2 Svar: 204
For mit vedkommende handler det om at jeg to gange i arbejdssituationer er blevet taget rigtig godt fat om armen og har fået temmelig sexuelle kommentarer som "dig vil jeg gerne have med hjem" og "så godt som du ser ud kunne du godt friste med mere end de prøver".
Er det en specielt voldsomt eller oprivende? Måske ikke for nogen. For mig var det sindsygt ubehageligt. Jeg havde ikke lyst til at tage på arbejde efterfølgende og følte mig nødsaget til at spørge det firma jeg arbejde for, hvad deres regler er for sexuel chikane.
Og jeg ved at den oplevelse ikke er enestående for kvinder der arbejder i service-branchen. Hvorfor tror nogle mænd det er ok at gribe fat i en vidt fremmed kvinde der arbejder? Jeg var ikke iført udfordrene tøj (som af nogen åbenbart opfattes som "værsgo at pille" hvilket det bestemt ikke er), jeg havde ikke sexet makeup på. Måske var jeg flirtende, men det er jo en del af jobbet af være sød og smilende. Jeg bad ikke om det.
Consent is sexy. Længere er den i min verden ikke. Jeg gav ikke samtykke til noget af ovenstående.
maj 2008
Så meget for alle disse #metoo, når vores regering umiddelbart efter går ud og med stolthed i stemmen råber 'viking'.
Metoo og andre internetfloskler