262 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

MR-scanning og inflammatoriske gigtsygdomme MR-scanning og inflammatoriske gigtsygdomme

Hvordan ser man sådan ser man gigt på scanninger?
Har læst at bla inflammatoriske gigtsygdomme har perioder med udbrud, så er det kun i udbrud de kan ses på scanninger ?

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MR-scanning og inflammatoriske gigtsygdomme
  • #1   26. jan 2018 Jeg har psoriasisgigt. Er ramt i hofte, skulder og kravebensled, alle i højre side.
    Jeg har for det meste lidt væske i leddene og udover det, så har jeg det de kalder forbening på knoglerne omkring leddene. Det kan de se på scanningerne ved mig. Det er vist nogle forandringerne der sker når knoglerne omkring leddene konstant er udsat for irritation og væske, uden jeg helt 100 er sikker.

• #2   26. jan 2018 Tak for svar. Vildt at det kan sætte sig primært på en side. Det viste jeg slet ikke.
    Ved du om det de ser lyser op?
    Kan dit være værre på nogle tidspunkter og knapt så slemt andre dage?

• #3   26. jan 2018 Jeg ved faktisk ikke hvordan de ser det og jeg har også altid synes det var mærkelig det kun er i højre side. De har ikke en forklaring på det.

Mit svinger rigtig meget. Jeg kan godt have lange gode perioder og så blive slået helt hjem lige pludselig. Der er mange ting der påvirker mig. Min kost betyder rigtig meget, jeg må ikke være for inaktiv, men heller ikke for aktiv. Det hele er en balancegang. beslutter giften sig for at gå amok, så gør den det uanset hvad jeg gør. Men sørger jeg for at være formuftig, har jeg det for det meste hæderligt.

• #5   26. jan 2018 Det du efterlyser som "lyser op" det er på ultralydsscanninger. smiley
    Som Bodil forklarer så kan man ved en MR scanning se både bløddele og knogler osv.

Ved aktiv gigt kan der forekomme hævede led som kan være varme og væske i leddene. Ved mig er et meget tydeligt tegn på aktiv gigt, at mine led er hævede. Da jeg var mindre, da var det ene knæ dobbelt størrelse af den anden når det var slemt f.eks.

På samme tid kan gigtaktivitet også forekomme uden hævede led.

• #6   26. jan 2018 Hope
    Hvad så i den ikke aktive periode. Kan man så stadig se gigt?

Jeg spørger fordi jeg skal scannes for at se hvad der foregår i min ryg og omkring korsben

• #7   26. jan 2018 Uha. Det er selvfølgelig svært at svare på, da jeg aldrig har fået sammenlignet gigtramt led med et ikke ramt. Men når ikke jeg har aktivitet, så er der ikke noget "specielt" der som sådan lyser op. Altså vil der ikke være væske ansamlinger.
    Hvordan det foregår på en MR scanning er jeg ikke helt klar over - der får jeg gerne bare smidt en masse lægevidenskabelige ord i hovedet jeg aldrig kan huske. Det er garanti det samme med den CT jeg skal ha foretaget.
    Men på ultralydsscanning er det ret tydeligt ved aktivitet ihvertfald. smiley

• #8   26. jan 2018 Okay. Det er en MR-scanning jeg er henvist til. Jeg må bare vente og se smiley

• #9   26. jan 2018 Man kan kun se gigt hvis der er kommet læsioner på knoglerne eller hvis der er så meget udbrud at der er tydelige hævelser i leddet.
    Man kan ikke med en mr-scanning udelukke gigt - man kan godt have det selvom det ikke ses på scanningen.

• #10   26. jan 2018 Okay. Jeg aner ikke om lægen har haft nogle tanker med scanningen, ved kun hvad mine symptomer er .
    Lige nu er der lidt mere ro i ryggen ( ikke smertefri ) og de perioder har jeg haft før, og så lige pludselig går det helt amok igen.

Kommentér på:
MR-scanning og inflammatoriske gigtsygdomme

Annonce