{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.040 visninger | Oprettet:

Skoleskyderi = skal lærere bære våben? {{forumTopicSubject}}

Er jeg den eneste der slet ingen logik finder i USAs holdning til våben?

Som de fleste nok ved, har der været endnu et skyderi på en skole i USA, hvor mindst 17 mennesker er omkommet.
Det er dybt tragisk, men hvad jeg finder endnu mere tragisk er amerikanernes holdning til våben, og at den ikke ændre sig trods disse mange skydehændelser. smiley

Det sidste nye er spørgsmålet: Bør lærerne have skydevåben?
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-42804741

Lad lærerne bære skydevåben inde på skolen - Dét må være løsningen! Jeg mener, hvad kan gå galt? Det er jo ikke fordi en voksen person kunne finde på at skyde en skole op... smiley

Altså jeg tænker lidt 'er de da fuldkommen blæst?'. smiley

I Danmark har vi - hvad jeg ved af - haft ét skoleskyderi, og det var tilbage i 94'. I mine øjne siger det altså en del.

Hvad tænker I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skoleskyderi = skal lærere bære våben?
  • #1   16. feb 2018 De ER fuldstændigt blæst på det punkt.. Det er jo helt sort at have sådan en tankegang omkring våben. "Jamen det er jo vores ret!" Ja men hvorfor? Hvad pokker skal de med de våben? Jeg fatter det ikke.

  • #2   16. feb 2018 Hvad skal man så gøre ?
    Forbyde våben ?
    Vil de unge mennesker så holde op med at tage dem med når de planlægger deres massakre ?

    Men tror nu ikke på den metode med lærerne - det er nok ikke nok, bare at lære at skyde. Tænker at én ting er at man lærer at ramme - en anden, at man også lige skal lære at skyde et andet menneske. Det er nok ikke bare noget man lige gør ...


  • #3   16. feb 2018 Jeg vil mene at hvis USA fik en grundlov der ikke sagde de havde ret til at bærer våben ville de ikke være så slydeglade

  • #4   16. feb 2018 Skoleskyderi er et kulturelt og socialt opstået problem, som mestendels findes i USA - i al fald i større målestok. Jeg kan blive bekymret for, at tendensen spreder sig til resten af verden, ikke mindst her til DK. Vi har jo en tendens til at tage alt amerikansk til os. Også det mere tvivlsomme. Ex: Tag en dårlig udskæring svinekød, skamsteg dem og giv den så et smart navn, og vupti så bider vi på limpinden. Her tænkes på overstegt flæskesnak aka pulled pork smiley

  • #5   16. feb 2018 Så nu skal lærerne til at skyde de unge mennesker?
    Hold da kæft en logik..


  • #7   16. feb 2018 Jeg tænker en start ville være ikke at sælge våben til alt og alle inkl. Potentielle terrorister og folk med alvorlige psykiske lidelser.

    Ofte henter de unge våbnene i forældres våbenskabe så måske man også skulle begrænse hvilke våben hr. Og fru Hvem-som-helst kan eje.

    For jo den nemme adgang til våben betyder noget. Ikke at et forbud på mirakuløs vis vil ændre kulturen, men det må gøre en forskel at man ikke bare lige kan hente automatvåben i mor og fars soveværelse.


  • #8   16. feb 2018 I Danmark skal du være 18 for at købe spiritus for af dæmme op for deres massive druk. Hvem kender en 16 årige der ikke har prøvet?

    Ideen om forbud er bedre end ideen om at udstede våben til lærere - men der skal ikke forbud til, men kampagner omkring holdningsændring. Der skal oplysning og faglige debatter til. Den slags kan ikke tvinges igennem med lov men skal drives af lyst selv hos folket.


  • #13   16. feb 2018 USA's aller største problem, på mange niveauer, er et fuldstændig fejlslået uddannelsessystem.

  • #14   16. feb 2018 @12: Enig! Det er på ingen måde underligt at den slags sker jævnligt, når man kan købe automatvåben i Wallmart uden de helt store check smiley
    Det skal jo galt når alle render rundt med våben alle steder. Det er så underligt at parkere uden for supermarkedet og se så trucks med to-tre eller flere shot-guns hængt op i bagruden (som man ser i filmene) eller at se folk våben i bæltet inde i supermarkedet. De er så underligt bange for andre mennesker hele tiden - I wonder why smiley smiley smiley Går man i tur i 'parcel-huskvarteret' oplever man at blive antastet af virkelig mange mennesker: nogle synes det er er vildt suspekt at man går der og vil lige vise at de holder øje og nok skal tage affære hvis man prøver på noget. Andre udtrykker stor bekymring over at man tør gå ubevæbnet rundt på den måde "how are you going to defend yourselves?". De er SÅ paranoide omkring deres medmennesker og viser ikke ret meget tillid til nogen. Og i midtvesten klynger de sig helt vildt til deres 'second amendment' og diskurtere man det i al venskabelighed med dem så er de MEGET uvillige til at se at netop retten til at bære våben er et af deres helt store barriere for at få et mere 'tillidsfuldt' samfund. Jeg oplever det med tillid til samfundet og sine medmennesker som en af de helt store forskelle på US og DK.


  • #15   16. feb 2018 Svar på dit spm i overskrift - NEJ, løsningen er ikke at lærerne bærer våben.

    Isabelle er inde på noget af det rigtige. En del af mine amerikanske FB venner er også overbevist om, at NRAs påvirkning på Kongressen og Den Hvide Hus har noget at sige.
    I bund og grund er deres Nybygger mentalitet ikke forsvundet. Alle er sin egen lykkes smed, og enhver har ret til at forsvare sig selv og den ret.

    ..Som en NRA tilhænger engang sagde (en meget berømt skuespiller) "From my dead cold hands..." imens han holdt en riffel i hånden. Det er DEN holdning de moderate er oppe imod.

    Og den ændres ikke uanset hvor mange børn og unge, der dræbes.


  • #16   16. feb 2018 "Og den ændres ikke uanset hvor mange børn og unge, der dræbes. " Nej - desværre.

  • #18   16. feb 2018 Lens - er du sikker? Jeg er stødt på at nogen stater har lovgivning der tillader f.eks. forældre at bære våben på skoleområder, men ikke at eleverne må - og mon ikke skolen selv ville lave regler imod dette?

    Nå, men naturligvis skal man da forebygge mobning, familiære problemer, tage hånd om psykiske problemer og hvad der nu ellers kunne føre til, at et barn/teenager får den tanke, at det er en god idé, ja måske ligefrem nødvendigt, at de skyder deres lærere og klassekammerater.

    Men børn over hele verden har mere eller mindre præcist de samme vanskeligheder, uden at de går amok med skydevåben i tilnærmelsesvist det omfang, som det sker i USA. Så forskellen må da være den lette adgang til skydevåben.
    Ja, hvis ikke eleven havde en pistol eller et gevær, så var han sikkert gået amok med en kniv e.l. Men er vi nogenlunde enige om, at med en kniv er det usandsynligt, at man når at slå 15-20 mennesker ihjel på få minutter?

    Det betyder ikke, at man bare kan forbyde våben og så er alle problemer løst. Men det burde dælme føres noget ved den lemfældige omgang med våben som lader til at være udbredt i USA, hvor selv relativt små børn har let og uhindret adgang til alt fra små salonrifler til fuldautomatiske våben designet til brug i krig... Hvorfor er der behov for, at hustanden har våbenarsenaler der ville gøre det danske militær misundelige til sammenligning? Og hvorfor har børn og teenagere uhindret adgang til dem? Og hvorfor er det helt legalt at nægte en potentiel terrorist adgang til at flyve men ikke adgang til et skydevåben? Eller en meget psykisk syg for den sags skyld - man kan nægtes adgang til f.eks. at køre bil, have visse jobs osv, men et skydevåben, DET har man sgu ret til at købe....

    Og problemt er jo ikke kun med børn - tænk på de skyderier der har været på f.eks. natklubben i Orlando eller for ikke voldsomt længe siden i Las Vegas.

    Det er for mig helt grotesk, at man ikke indfører bare et minimum af kontrol med og begrænsning af adgangen til våben.

    -det forhindrer jo ikke, at man SAMTIDIG ser på, hvad dælen der går galt, når unge tror massemord er eneste løsning på deres situation


  • #21   16. feb 2018 ''Hvad skal man så gøre ?
    Forbyde våben ?''

    Det kunne være en glimrende start, vi har trods alt ikke skole skyderier her, og gudskelov for det.


    Dokumentaren ''Bowling for Columbine'' giver et råt og reelt billede af den Amerikanske kultur.


  • #22   16. feb 2018 Lens - ok, det er så gået min næse forbi. Det er jo absurd. Men helt i tråd med våbentossernes idé med "a good guy with a gun" som eneste løsning på problemet.
    - skidt med at i det kaos der hersker under sådan en massakre, er det ikke utænkeligt, at den der gode mand både skal mentalt kunne skyde et andet menneske, kunne skelne lynhurtigt mellem morderen og de uskyldige (hvad jo af og til går galt, selv for de der er trænet i det) og oveni også lige skal være på helt rette sted til rent faktisk at få chancen til at skyde morderen...
    - men det er selvfølgelig nemmere bare at råbe om flere våben til flere mennesker end rent faktisk at gøre noget ved problemet.


  • #24   17. feb 2018 Caroline J:
    Det er fordi at enhver er sin egen lykkes smed.
    Og den holdning fordrer ikke næstekærlighed.

    Long live the American Dream!


  • #27   17. feb 2018 Caroline - men når symptomet er massemord, så synes jeg altså det er MEGET væsentligt at symptombehandle. Det er ikke det samme, som at man ikke OGSÅ skal prøve at tage fat i ondets rod. Men skridt 1 må vel for dælen være at forhindre at 100-vis af mennesker bliver skudt i masseskyderier hvert år.
    Du får ALDRIG en situation, hvor INGEN mennesker har psykiske problemer, bliver mobbet, mister jobbet e.l. som kan trigge et masseskyderi i USA.
    De samme ting sker i resten af verden uden at resultere i masseskyderier. Det springende punkt her er da adgang til våben. Man kan ikke 100% forhindre at folk får fat i våben, men man kan gøre det langt sværere end det er i dag.
    Man kan også gøre mest muligt for at forhindre social ulighed, mobning, økonomisk/social usikkerhed osv, som potentielt kunne føre til folk med så voldelige tanker og planer. Men da det ikke helt kan forhindres, må man forhindre at de folk får fat i våben der på få minutter kan slå mange mange mennesker ihjel


  • #28   17. feb 2018 https://politiken.dk/udland/art5422394/Fakta-Her-er-de-seneste-års-skoleskyderier

    Bemærk at Europa også er repræsenteret på den liste smiley

    Ved ikke hvad der er løsningen ? Umiddelbart kunne et våbenforbud virke som en god idé. Problemet er bare at våben kan fremeskaffes ulovligt.
    Men at udstyre lærerne med våben virker som en totalt tåbelig idé smiley
    Så hellere bevæbnede vagter på skolerne.


  • #30   17. feb 2018 Man kunne jo starte med at forbyde automatiske og semi-automatiske våben. En riffel der kan afgive 2 skud før den skal genlades, er immervæk sværere at pløkke mange mennesker med. Dertil kunne man sætte et maks på antal våben der må ejes pr husstand, så det ikke er muligt at lade 10 våben og medbringe.

    På den måde lader man tumperne beholde deres elskede våben, men får sat en naturlig grænse for alle de massedrab de sker.


  • #38   17. feb 2018 Det er ikke let at skaffe våben ulovligt.

    Åh jo - det er sq ikke noget, der tager alt for lang tid ..


  • #40   17. feb 2018 Jeg reagerer på dit postulat om at det ikke er let at skaffe våben ulovligt - din fortid blander jeg mig ikke i.

  • #42   17. feb 2018 Nååå - så når du skriver, at det ikke er "let" at få fat i ulovlige våben, så skal det oversættes til at "konsekvenserne" er voldsomme.

    Ja, det burde jeg da forlængst have sagt mig selv smiley smiley


  • #44   17. feb 2018 Den dag du indrømmer at du har skrevet noget sludder, starter jeg bilen, kører til Jylland og gi´r en kage smiley

  • #46   17. feb 2018 Efter helt eget valg - du vil måske sponsere ?

  • #48   17. feb 2018 Indtil videre har der været 18 skoleskyderier i 2018.

    Fjern skydevåben, og så har man ikke skoleskyderier i så stor en grad i USA mere. Det er jeg helt overbevist om. Grunden til, at det sker så ofte, er jo også til dels fordi det er så nemt at komme til.

    Jeg kan ikke se nogen grund til at lade amerikanerne have deres våben. Særligt ikke de mere farlige typer, såsom automatiske og semi-automatiske. Hvad skal man bruge det til?

    Jo, vi skal også se på grundlagene hos de folk, der gør den slags, men nu er det jo heldigvis også sådan, at man kan fokusere på mere end en ting på en gang.


  • #53   17. feb 2018 Nu bøjer du reglerne igen-igen, Lens .. så den kage må du have til gode sådan "for altid" smiley

    Han er iøvrigt ikke sådan til "fremvisning" ham min hund - men jeg tror da bestemt at han ville kunne få en masse sjov med din mand smiley


  • #54   17. feb 2018 #47

    Noget med æble og creme fraiche .... det hitter altid smiley


  • #56   17. feb 2018 Øh .. kan du ikke være rar at vise mig, hvor du skriver at det var noget vrøvl du fik konstrueret i den sætning, og at du naturligvis godt kan forstå, at jeg kommenterede som jeg gjorde ?
    For jeg kan ikke se det smiley

    I må nok hellere holde jer til den lille hvide pelsklump I har gående smiley


  • #59   17. feb 2018 Cecilia - Australien lavede ganske rigtigt nogen voldsomme restriktioner på den tidligere frie våbenlov efter et skoleskyderi. Men om det alene er det der gør forskellen kan jeg godt være i tvivl om. Australien er jo på rigtigt mange andre måder forskellig fra USA, så selvom jeg absolut tror, at strengere våbenlove giver færre skyderier, så tror jeg ikke det er HELE forklaringen.

    Men eftersom de fleste skoleskyderier bliver begået med lovligt anskaffede våben (ofte forældrenes e.l.), så tror jeg da stramninger ville hjælpe. Ja, enkelte ville sikkert finde vej til ulovlige våben, hvis forældrenes våbenarsenal blev voldsomt begrænset, men jeg tror da de fleste ville finde andre måder at få deres "hævn" (eller hvad de nu søger) på.... og en kniv e.l. slår bare ikke rigtigt så hurtigt og effektivt ihjel som en god håndfuld skydevåben.


  • #60   17. feb 2018 #57

    Hvis vi nogensinde render ind i hinanden, så skal du nok få en kage smiley


  • #61   17. feb 2018 #60
    Hvis Lens er rigtig jyde, så vil hun hellere have pengene
    He said knowingly smiley


  • #62   17. feb 2018 Hvor kedeligt - som mig, da jeg i mine unge dage gik i byen i KBH. Når en fyr kom forbi og spurgte "vil du ha en drink" svarede jeg altid (med mindre han var lækker forstås), "næ, hellere pengene" ...

    Så nej - det behøver man ikke at være jyde for at foretrække smiley


  • #64   18. feb 2018 Måske man kunne undgå nogle skoleskyderier, ved at forbyde skydevåben ? Men hvad gør vi så med dem der bruger kniv, bomber eller ?

    Jeg synes sgu at det er ret svært, at give et entydigt svar på hvad der kan løse problemet med skoleskyderier. Hvis man virkeligt har ondt i sinde, kan våben skaffes så let som ingenting. Bare se på alle de skudepisoderne der har været herhjemme, på trods af at vi ikke har lige så let adgang til våben, som amerikanerne.

    Tænker at vi måske får en bedre og mere sikker verden ved at uddanne folk, og prøve på at skabe gensidig forståelse og respekt for hinanden.


  • #65   20. feb 2018 Ann-Marie: Jo, vi har skudepisoder og jo, man kan sikkert godt få fat i ulovlige våben herhjemme (jeg aner intet om hvor nemt/svært det er, da de ikke rigtigt er aktuelt for mig at forsøge at få fat i våben smiley ). MEN vi ser jo ikke der der skyderier, hvor der bliver mejet 20 personer ned i en ruf fordi en eller anden tosse føler at hele verden er imod ham/hende. Jeg tror at den eneste grund til at man ser det i USA er at det er så pokkers nemt at få fat i fx automatvåben. Hvis ikke vedkommende selv har våben så kan han/hun formegentlig bare tage sin fars ......
    Og ja, verden ville være et bedre sted hvis der var mere gensidig forståelse og respekt. Men så rammer man ind i et andet issue; forskellige mennesker forstår ikke det samme ved fx 'respekt'. For den gængse amerikaner er respekt typisk noget man opnår med 'frygt' mens de for en dansker er noget man skal gøre sig fortjent til ved sine udsagn og/eller handlinger smiley Desuden er de et ikke et 'tillidsbaseret' samfund som vores; de nærer en udpræget grad af mistillid til deres medmennesker. Det gør det hele så pokkers meget anderledes end hvad vi er vant til her i europa - og især skandinavien.
    Så bottom line: amerikanerne kommer ikke skoleskyderier og andre af den slags masakre til livs før de indfører en meget strammere våbenlovgivning. Vi kan kun håbe at alle de unge mennesker der er på barikaderne nu med 'menext' husker det når det engang bliver dem der bestemmer.


  • #66   21. feb 2018 Mette: Jeg ville ønske at det var så enkelt, som at stramme våbenlovgivningen i USA. Men jeg er ikke sikker ?
    Vi har måske ikke haft skoleskyderier i DK (endnu), men det har de haft i andre Europæiske lande, på trods af en strammere våbenlovgivning, og en anden mentalitet.
    Sjælland har lige været i højeste alarmberedskab pga. en øksemand der angreb 2 unge og uskyldige mennesker smiley

    Der er seriøst noget galt i verden, når folk begår den slags grusomheder, overfor uskyldige mennesker. Hvad enten man svinger en økse, eller skyder på en skole.


  • #68   21. feb 2018 Og så trist det er med øksemanden, så havde han trods alt kun en økse og skadede to mennesker. Med skydevåben havde skaderne nok været noget mere omfattende.
    Strammere våbenlov betyder jo ikke at ingen slår hinanden ihjel, blot at med knive, økser o.l. er det noget sværere at slå mange mennesker ihjel på meget kort tid


  • #71   21. feb 2018 Næ, det kan man jo se herhjemme - nedskæringer i psykiatrien hele tiden, krydret med kritik af læger der udskriver patienter for tidligt.

    Jeg jobber på en højskærmet afdeling - de der "prikkerunder" er dæleme ikke for patienternes skyld.

    Og det er i Danmark smiley


  • #72   21. feb 2018 Jeg er ikke sikker på, at man fra den amerikanske stats side reelt mener, at der bør være et net til at gribe.

  • #74   21. feb 2018 Hvis jeg var præsident i en ægte demokratisk verden som tager hånd om roden til problemet så ville jeg fokusere langt mere på det psykiatriske væsen, herunder både hvor få som bliver ordenlig udredt og behandlet og hvor mange som får alvorlige psykoser og andre bivirkninger af de skrappe midler.
    https://www.youtube.com/watch?v=N9s31rYfXjM
    (der er flere kilder men youtube gør sit for at så få outlets som muligt viser denne side af mønten)... google kan bekræfte jer i alt i videoen... jeg er rimelig overbevist om at der sidder nogen ret så rådne mennesker i fbi og politiet som med overlæg har ignoreret de store advarsler de havde omkring florida skyderiet, så der kunne skubbes gang i demokraternes plan om en afvæbning af amerikanerne. Noget som på ingen måde giver den store mening, da de fleste illegale skyderier sker med illegale våben.. Ja det er med konspirationshatten halvvejs på, men meget af det er ret faktuelt og der kan hvilken som helst dag ske nogen store rokader i hele den amerikanske "deep state".. smiley

    På den anden side så kunne det også sagtens være en dobbelt dobbelt prank, hvor trump siden prøver på at få skub på undersøgelserne af clinton, soros, fbi osv korruptionen...

    Verden er pilrådden..


  • #76   21. feb 2018 Ahh... ;p Men hvad siger du til beskyldningerne? LALALALA , godt så. smiley


    profilbillede
  • #77   21. feb 2018 Noget andet er også, at det er altså nemmere for folk at overmande en person med en kniv/økse, end en med et våben og især en automatriffel. Ja der kan stadig ske overfald, og ja der kan stadig komme folk til skade, men ikke i så stort et omfang som nu,

    Jeg tror heller ikke at stramninger af våbenloven løser alle problemer, men det er dælme et skridt i den rigtige retning. Hvis man skulle tænke sådan med alle love, at de alligevel ikke ville fjerne problemet, så skulle der jo slet ikke være nogen love smiley Der er stadig folk der slår ihjel, stjæler, køre spritkørsel, køre overfor rødt, misbruger børn, banker deres partner osv.


  • #79   21. feb 2018 Vark - nu ved jeg ikke om det gælder hele landet, men i min region ligger psykiatrien faktisk ret godt i målinger på at få folk udredt... hvis altså patienten møder op... udeblivelse er et ret stort problem i psykiatrien, selvom man erkender at dette kan være sygdomsbetinget og derfor ikke straks afslutter folk efter 1-2 udeblivelser, sådan som man nok havde gjort i somatikken. Ikke at jeg påstår psykiatrien er perfekt overhovedet, men manglende udredning er ikke rigtigt problemet.

    Og nej, skoleskyderierne er IKKE mestendels begået med illegale våben... masser af skyderier er, men skoleskyderierne begås ganske ofte med forældrenes våben, som ofte er stort set frit tilgængelige for ungerne... Og det er jo ikke en fesen salonriffel mor og far har i skabet, for man har jo lov at have alt fra legetøjspistoler til AK47.... I mange stater om ikke andet.

    Du får ALDRIG en situation, hvor der ikke er nogen som helst psykisk syge, eller hvor alle psykisk syge er kendte af myndigheder/behandlere osv. og dermed kan forhindres i at gå amok. Så hvad med om man i det mindste forhindrede dem i at få fingrene i skydevåben at gøre det med? Eller bare de allermest potente af dem?

    Mange sindslidelser manifesterer sig netop i teenageårene eller først i 20'erne, så at det er der, det går galt uden at nogen opdagede problemerne er jo ikke så underligt.


  • #80   22. feb 2018 Det danske system kan også blive bedre men som jeg forstår det så er det danske psykiatriske system noget bedre end det amerikanske. Det er ikke så let at få sin teenager knægt udredt som render og skyder hunde og katte osv for sjov derover, og mange amerikanere ser slet ikke det som et psykiatrisk problem den slags, endnu. USA er et stort land med stor forskel på stater også så der er også store forskelle i hvor god psykiatrisk seriøshed der er fra stat til stat. I redneck county er der nok ikke mange moonshiners som tyr til psykiatri når sønnen har voldtaget den 5. nabopige. Der bliver bare klasket nogen røvfulder, og nogen fængselsklask oveni når de bliver gamle nok... I USA er fængselssystemet en vild privatforretning og det ligges der ikke skjul på, i amerika fængsles der rigtig mange mennesker som i danmark og de fleste andre vestlige lande ville få en behandlingsdom af en art. Så man tager psykisk ustabile kriminelle og giver dem 20-30 år for brutalt overfald i et fængsel med andre brutale mennesker og tror at personen er rehabiliteret når han kommer ud helt uden en psykiatrisk professionel overhovedet har oprettet en fil på personen. Det er skruen uden ende og ikke noget under at amerikanere anses som et skørt folk som generalisering.

  • #81   22. feb 2018 Men sådan helt seriøst, er der slet ikke nogen som vil forholde sig til at 90% af alle skyderier sker med ulovligt tilegnede skydevåben? Hvordan skal et forbud hjælpe det store på det sorte marked..

  • #83   22. feb 2018 Kan man ikke rette i et tweet? #StavefejlGallore!

  • #88   23. feb 2018 Vark 100% af våbene er solgt lovligt, da de var nye.
    Problemet er at man ikke registrerer skydevåben, som man gør med f.eks motorkøretøjer.

    Derudover har semi automatiske rifler ingen berettigelse for andre end militæret og særligt uddannede politifolk.
    Vi så hvor tåbelige de betjente der blev såret foran synagogen i København så ud, fordi de reelt stod med våben de ikke kendte godt nok.


  • #89   24. feb 2018 Selvfølgelig vil nogle skoleskyderier kunne undgås, hvis man forbyder menigmand at eje våben i USA.
    Problemet er bare, at man kan stadig forholdsvis let, få adgang til skydevåben. Man kan melde sig til skydning, tage jagttegn, osv.
    Når man tænker over det, så er der faktisk ret mange mennesker herhjemme, der også har adgang til våben, helt lovligt.
    Jeg tror kun at det er et spørgsmål om tid, før det sker herhjemme, desværre.


  • #90   24. feb 2018 Men det er dasket herhjemme? Engang i 90'erne mener jeg?

  • #92   24. feb 2018 Jeg havde for snart 100 år siden min første straffesag, hvor jeg allernådigst fik lov at deltage, selvom jeg bare var en dum fuldmægtig.

    Min klient var en ellers rar fyr, men han havde set sig sur på naboen. Hun var også en rigtig dum kælling!

    Klienten havde ladt sine 3 våben - 2 haglbøsser og en kombiriffel (1 haglskud og 1 riffelskud). Han traskede ud foran naboens hus og begyndte at plaffe naboernes biler og eltavle på huset. 6 skud senere var han løbet tør for krudt.

    Sådan er det med de ikke automatiske våben. Og de er i øvrigt også både tunge og besværlige at slæbe rundt på. Alt andet lige, er det mere besværligt at skyde mange mennesker, hvis man hele tiden skal genlade sit våben.

    Jeg kan i øvrigt ikke huske hvad dommen lød på for klienten dengang smiley


  • #93   24. feb 2018 Ann Marie - du kan da slet ikke sammenligne muligheden for at tage jagttegn/gå til skydning og derfor lovligt have en riffel eller haglbøsse, der kun kan afgive et par skud før man er nødt til at lade igen med det våbenarsenal man må have i USA. Herhjemme er der jo i øvrigt krav til opbevaring i aflåst våbenskab osv.

    Selvfølgelig kan man ikke 100% forhindre vold med skydevåben ved at lovliggøre de mest potente af dem. Men man kan gøre det en hel del sværere for en syg/presset teenager at få fat i dem...


  • #95   24. feb 2018 Jo for pokker da - et ret væsentligt U smiley Ulovliggøre naturligvis...

  • #96   24. feb 2018 USA fylder 5% af verdens befolkning, de ejer 42% af verdens privatejede, lovlige våbenarsenal, og står for 31% af verdens masseskyderier.

    SELVFØLGELIG vil mængden af skyderier i landet falde, hvis våben ikke var hver mands eje.

    Punktum.


  • #97   24. feb 2018 Er slet ikke uenig i, at man vil kunne gøre det mere besværligt for folk, at gå skyde-amok på en skole, hvis man få fjernet automatvåben fra gaderne, og gjort adgangen til våben mere besværlig.
    Jeg siger bare, at det ikke vil kunne forhindre forhindre skoleskyderier helt. Hvis folk vil gå amok, med et skydevåben, så kan de det.
    Forskellen er blot, at det vil kræve lidt mere planlægning og penge, at fremskaffe et ulovligt våben, fremfor at hente det i mors klædeskab.

    Bare se på den unge hundefører, hos politiet, der blev skudt ned af en ung mand. Pistolen havde den unge mand stjålet i en skydeklub.
    Hvis man vil have fat i våben, så er det altså ikke umuligt, forbud eller ej.


  • #98   24. feb 2018 Ann-marie - og jeg kan da heller ikke se en eneste her i tråden, der skriver at forbud/stramninger vil medføre et 100% stop af skole-/masseskyderier.

  • #99   27. feb 2018 Michelle: Enig, det skriver ingen. Tror bare at vi er uenige om, hvor stor effekt et eventuelt våbenforbud ville have i forhold til at forhindre skoleskyderier.

Kommentér på:
Skoleskyderi = skal lærere bære våben?

Annonce