Online Tilmeldt:
16. aug 2008 Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.905
Sagen om mordet på Kim Wall - Dommen. {{forumTopicSubject}}
Hermed en ny tråd klar til på onsdag, hvor der falder dom i sagen mod Peter Madsen.
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 367 Svar: 14.850
Jeg ser ingen grund til at de, der bliver kendt skyldige og dømt til døden, skal sidde i årevis i fængslet.
Er de skyldige, dømt til døden, skal straffen naturligvis eksekveres med det samme.
Jeg vil gerne se regnestykket der understøtter dit postulat om, at en dødstraf udført "med det samme" (læs; når den anklagede er dømt skyldigI), er dyrere, end en person der sidder i fængsel i årevis ?
Nu er jeg ikke fængselsbetjent, men arbejder på en højskærmet (det der kaldes "lukket") afdeling - og jeg ved godt hvor meget det koster at have en patient indlagt i døgnet - så jeg har umiddelbart svært ved at se, at det fordyrer tingene, at man vælger at holde liv i de dømte ?
Jeg er ikke ude i hverken positiv indflydelse eller præventiv effekt - jeg taler slet og ret om, som jeg iøvrigt også mener at have skrevet ret tydeligt i mine indlæg ?? - at hvis et menneske har begået en så afstumpet og afvigende handling, som berettiger livstid - så skal han / hun bare væk.
Det er ikke sikkert at det gør noget godt i det store billede - det skal jeg ikke udtale mig om - men personen er væk, samfundet har sparet penge til brug til andre ting, og personen slipper for at få tæsk i fængslet, eller at skulle spendere resten af sit liv i mere eller mindre frivillig isolation.
jan 2006
Den har jeg ikke læst - kan du komme ind på hvad det er i bogen, der fik din tvivl til at forsvinde ?
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.394
jan 2006
Tak for info.
Det vil jeg lige tjekke op på, det er jo altid sundt at blive rusket lidt op i
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.905
jan 2006
Prøv at google ham
Jeg må indrømme, at jeg ville være villig til at løbe risikoen ...
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.371
Har set optagelserne fra retssagerne flere gange, er altid helt opslugt af ham..
Og det sidste interview med ham, hvor han forklarer hvordan det blot startede med magasiner og videoer, så var det bare ikke nok.. Det er desværre ret spændende at få indblik i ..
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Hvad man gør af de her mennesker,er jeg ligeglad med, så længe de ikke kommer ud i samfundet igen.
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
Da jeg gik i 10 klasse havde vi "tema" om Mumia Abu Jamal, det var faktisk den sag der gjorde , at jeg i dag har den holdning til dødsstraf som jeg har.
aug 2008
jul 2018
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
En hurtig søgning på "Death sentence cost" på google giver et væld af artikler om emnet.
Jeg har bare valgt den øverste: https://deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty
Hvis man ikke har lyst til at skulle opleve igen og igen, at uskyldige mennesker er blevet aflivet for at spare tid og penge, er man altså nødt til at have nogle meget strikse kriterier for hvornår skyldsspørgsmålet er tilstrækkelig sikkert afgjort. Det ville formentlig betyde at Peter Madsen ikke kunne kvalificere sig med mindre han selv tilstår.
Selv i USA, som måske er det land med dødsstraf der giver flest appelmuligheder, sker der stadig en "Hovsa" af og til, så hvor mange der bliver ekspederet forkert i lande som Kina, Saudi Arabien, Iran, Afghanistan... listen omfatter lidt over 50 lande, som sjovt nok, sådan med brede strøg omfatter de 50 værste af det Amerikanernes egen præsident kalder "Shithole countries", er jo egentlig ret klamt at tænke på
aug 2008
apr 2018
Følgere: 673 Svar: 5.720
https://www.bt.dk/krimi/lundins-ekskone-advarer-hold-jer-fra-raket-madsen
jan 2006
Jeg ved ikke om du overså mit spørgsmål ?
Jeg vil gerne se regnestykket der understøtter dit postulat om, at en dødstraf udført "med det samme" (læs; når den anklagede er dømt skyldigI), er dyrere, end en person der sidder i fængsel i årevis ?
Nu er jeg ikke fængselsbetjent, men arbejder på en højskærmet (det der kaldes "lukket") afdeling - og jeg ved godt hvor meget det koster at have en patient indlagt i døgnet - så jeg har umiddelbart svært ved at se, at det fordyrer tingene, at man vælger at holde liv i de dømte ?
??
jul 2018
jan 2006
Jeg skriver "med det samme" - og du linker til undersøgelser fra USA, hvor "det samme" ikke er noget, der opereres med.
Men fair nok, du vil ikke svare og fred med det.
apr 2018
Vi har det med at kunne lide katte til fælles, men så stopper det vist der.
Jeg fatter simpelthen ikke folk, der falder for den type? Jeg er selv stærkt fascineret af seriemordere fx men jeg falder ikke for dem. De virker afskrækkende ikke tiltrækkende. Jeg ved ikke hvor fascinationen er fra, men jeg deler den med mange andre viser studier. Så helt normalt
Der hvor kæden hopper af, er når man gifter sig med Ted Bundy efter man ved, hvad han har gjort.
Det lærer jeg sgu aldrig at forstå.
Jeg er forresten imod selvtægt og dødsstraf - indtil den dag sådan et svin dræber en i min familie. Så udløser jeg den selv, med mindre mine nærmeste når at spærre mig inde i et notorisk lukket rum.....
jul 2018
Hvordan forestiller du dig at jeg skulle kunne finde noget materiale som ville kunne bruges? Vi har af gode grunde ikke rigtig noget at sammenligne med, når det kommer til at "bevise" hvordan det vil være i DK, så USA er nok det nærmeste vi kommer, med mindre der er andre landes metoder du synes vi skal efterligne.
Ellers har du ret, min interesse i at gøre et emne som dødsstraf, der har så gennemgående en virkning på et samfund, som det har, til et spørgsmål om hvad der er billigst, er yderst begrænset.
Jeg har til gengæld skrevet en PM til dig, som du åbenbart ikke føler for at besvare, så mon ikke vi bare skal lade den ligge der?
apr 2018
jan 2006
Jeg kan med min bedste vilje ikke se, hvad din pm om et helt andet emne har med sagen at gøre ?
Jeg ved ikke rigtigt - jeg finder det nok bare en kende sært, at man stryger om sig med postulater, der ikke på nogen måde kan underbygges ?
Jeg har på intet tidspunkt skrevet noget, der selv med den bedste brug af fantasi er i nærheden af at kunne opfattes som at jeg mener at vi skal efterligne andre landes metoder ?
Det er sådan lidt stråmandsargumentation fra din side nu - det er muligvis en måde, der giver mening for dig ?
Ikke for mig, så jeg tror min interesse i vores lille debat her, forsvandt.
Jeg kan blot konstatere, at din udtalelse om, at det ville blive dyrere ikke kan understøttes med mindre du indsætter lidt flere faktorer i ligningen - og helst nogle, som du mener er udtryk for min mening.
Godt så - I´m out
jul 2018
jan 2006
Som du måske bemærkede i et af mine tidligere indlæg, så indrømmer jeg, at jeg ikke ved, hvor meget det koster at have en person indsat i et fængsel, men at jeg dog ved, hvor meget det koster at have en patient indlagt på en højskærmet afdeling.
Hvis vi for the sake of the argument, trækker 60% fra udgiften på et dagligt ophold på en højskærmet afdeling og forestiller os, at vi kommer frem til dagsprisen i et fængsel .. så tænker jeg, at ganger vi dette beløb med .. skal vi sige ... 365 dage x 15 år f.eks.
For mig kræver det ikke mange tryk på lommeregneren for at komme frem til, at dette beløb noget overstiger et lignende, hvis man i den regning forestillede sig, at opholdet blev væsentligt afkortet .. lad os sige til .. hvad .. 5 år, hvilket er ret højt sat, hvis vi tænker på, at man i den tid skal fremlægge beviser, køre en retsag, undersøge DNA, etc.
15 år x et beløb, kontra 5 år x samme beløb + udgiften til selve henrettelsen .. hvordan ser du, at det på nogen måde kan blive dyrere ?
Kald du det bare et postulat hvis det gør dig glad - jeg kalder det simpel regning.
Og læg lige mærke til - jeg taler UDELUKKENDE økonomi her - for det var den del af dit indlæg jeg reagerede på.
Så "tanken" du "efterlod" mig med .. jojo ...
jul 2018
I USA hvor de har praktiske erfaringer med det, er det så ikke rigtig lykkedes for dem.
Hvordan det forholder sig i de andre lande der praktiserer det, er det svært at sige noget om, men listen er her:
Afghanistan
India
Nigeria
US
Iran
Japan
Taiwan
Kuwait
Zimbabwe
Libya
Thailand
Guyana
Uganda
Bangladesh
Iraq
Indonesia
Botswana
UAE
Bahamas
Cuba
Belarus
Yemen
Saudi Arabia
Vietnam
Syria
Egypt
South Sudan
DRC
Ethiopia
China
Sudan
Comoros
Somalia
Barbados
Malaysia
Chad
Pakistan
Oman
Singapore
St Kitts and Nevis
St Lucia
Bahrain
North Korea
Equatorial Guinea
St Vincent and the Grenadines
Palestinian territories
Trinidad and Tobago
Lesotho
Antigua and Barbuda
Belize
Dominica
Jamaica
Jordan
Det er så op til enhver at gætte på hvor meget de gør ud af at dokumentere den slags
jul 2018
jul 2018
Man skal nu ikke tage fejl af det japanske samfund; på ret mange områder er de uhyggeligt tilbagestående.
De holder også meget af traditioner! Ikke noget nymodens pjat som dødssprøjter, elektriske stole eller gas! Teknik i form af skydevåben og guillotiner er da også alt for avanceret. Næ, en god gammeldags hængning, DET ved man hvad er... overraskende nok er sabler og knive dog alligevel for gammeldags...
apr 2018
jul 2018
Pakistan er et godt eksempel på den glidebane man begiver sig ud på.
Dødsstraffen var i praksis afskaffet i Pakistan, indtil man løftede det stop for eksekveringer der var trådt i kraft, for at aflive en flok terrorister. Det gjorde man så i en årrække, hvilket åbenbart var en succes, så nu har man valgt at genindføre det for alle igen.
Det kloge ved at give terrorister særbehandling, kan jeg så ikke helt se, men det er en anden snak.
apr 2018
https://www.aljazeera.com/indepth/features/2017/04/world-largest-death-row-170411075033482.html
særbehandling? de forsøgte at gå i dialog med taleban og imens de sad i mødet angreb de lufthavnen i Karachi. Så stoppede de al dialog derfra.
da jeg var dernede sidst så jeg en gruppe terrorister blive kørt til hængning. Det foregik bag på en vogn med tremmer og så ind i en bygning. Så lukkede døren.... De blev transporteret som hekse blev i DK i middelalderen. til skræk og advarsel....
Det er grusomt også fordi systemet er skide korrupt
jul 2018
Det er egentlig den generelle trend med at der skal laves særlove for terrorister generelt, som irriterer mig.
Det gør vi jo også her i DK, og det forekommer mig at være lidt uigennemtænkt.
jan 2006
Du forholder dig på ingen måde til det jeg skriver, hvilket bliver mere og mere soleklart hvorfor
Jeg er ikke i debatten for at "vinde" - det virker som om at du er, så lad os bare sige Kim-Inkognito 1-0 .. længere gider jeg heller ikke strække mig for din skyld .. men memo til self "hvis du nogensinde modtager en pm fra en person der hedder Kim så SVAR for guds skyld på den" ...
Mænd engang imellem
jul 2018
Op mod det holder jeg fakta fra et af de lande som HAR praktisk erfaring og viden om tingene. Det kan da godt være at du har de vises sten som bare løser alle de problemer ingen andre har kunne, men der må jeg altså sige at det ikke fremgår dine skriverier her.
Du behøver ikke at ligge vågen ved tanken om at det er hos dig jeg kommer til at søge information igen. Så dum en mand jeg end måtte være, går jeg trods alt aldrig tilbage til en fuser
jan 2006
jul 2018
Du har, som jeg forventede, ikke rigtig noget at komme med, så vi må nok bare videre.
jan 2006
Jeg ved sq ikke ... 3-0 ?? Naa ...
apr 2018
jul 2018
Jeg er ikke clairvoyant, bare observant, og lærer af mine erfaringer.
Vi er vist ved at være færdige.
jan 2006
Jo, Kim får det sidste ord nu - han virker som om han trænger
aug 2008
jul 2018
aug 2008
Sagen om mordet på Kim Wall - Dommen.