{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.188 visninger | Oprettet:

Sundhedsbølgen - Er du hoppet med på noget? {{forumTopicSubject}}

Efter jeg er blevet tilknyttet "leverafdelingen" på sygehuset, har det fået mig til at tænke mere over sundhedsbølgen, noget jeg egentlig ikke har tænkt så meget over, altså jeg har da set diverse tendenser, hørt folk mene det ene og andet er et vidundermiddel osv, men så har jeg heller ikke tænkt mere over det.

Det der fik mig til at tænke over det, var at et af de første spøgsmål jeg blev spurgt om, var om jeg tog diverse kosttilskud og/ eller naturprodukter, eller havde en mor der gik op i alt mulig økø/naturhalløj, og havde lært mig det. De spurgte fordi de oplever et stignede antal patienter henvist med forhøjede levertal, nogen ret så syge endda, hvor det så viser sig, at det faktisk er fordi de tager tilskud/naturmedicin der påvirker deres lever. Altså folk der tror at de gør noget godt for dem selv, men i virkeligheden skader de faktisk sig selv. Det syntes jeg er en ret skræmmende tanke.

Mine spørgsmål drejer sig både om diverse tilskud, men også fødevarer, diæter osv smiley

Er du hoppet på noget af alt det der har været fremme de sidste par år?

Hvis ja har du så undersøgt emnet ordenligt og forholdt dig kritisk , og hvad er du hoppet med på ?

Hvis nej, er der nogen bestemt grund til at du ikke er hoppet med på en eller flere af de ting der har været/er fremme ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sundhedsbølgen - Er du hoppet med på noget?
  • #1   23. apr 2018 Jeg er glad for økologi, og har begrænset mit kødindtag - ved ikke helt om det tæller.. Det er dog ikke for min skyld det er sket.
    ellers er eneste sundhedsbølge jeg er hoppet på, skiftet fra coca cola til faxe kondi free.. Den må helt klart tælle med, nu ordet kondi indgå..
    Jeg et for nærig og doven til at gå op i det


  • #2   23. apr 2018 Jeg er begyndt at tage selen og zink i forbindelse med lavt stofskifte, som jeg er blevet anbefalet og er spændt på om det kan ses i de nye blodprøver. Jeg synes desværre ikke jeg mærker noget forskel. smiley


  • #3   23. apr 2018 Jeg får D vitamin og Jern på recept fordi lægen mener at det har jeg brug for. smiley Men har aldrig tænkt på at det ku være skadeligt.

  • #4   23. apr 2018 Ahahahahahaha, den var så plat den med kondi, at jeg syntes den er MEGA sjov smiley Ja så nem er jeg at gøre tilfreds, haha.

    Det andet ser jeg ikke helt som en del af sundhedsbøljen, jeg er også selv begyndt at tænke mere på økologi, og have kødfrie dage.

    Mange af de andre ting tror jeg bare at jeg for det første er for skeptisk til, jeg har aldrig taget naturmedicin osv, har netop altid være meget skeptisk, og nu er jeg bare endnu mere skeptisk efter det spørgsmål og svar på sygehuset , min lever i forvejen udsat, så jeg skal dælme ikke risikere noget smiley

    Så er der andet hvor jeg ikke syntes at dokumentationen er god nok, eller hvor der simpelthen er for mange i mine øjne troværidge kilder der siger at folks sundhedsideer om en bestemt ting, bare ikke holder i virkeligheden. Jeg lytter altså hellere til f.eks hjerteforeningen, end til diverse bloggere og kendiser der nu mener at XX bare er det sundeste ever smiley


  • #5   23. apr 2018 Jeg får også D vitamin og kalk, og endda dobbeltdosis, da jeg får prednisolon som afkalker knoglerne smiley

    Så længe der er en læge indover, så er der jo også tjek på det. Ha man mangle af vitaminer og mineraler, skal man jo have styr på det. Har man vitaminmangel, vil der jo også blive lavet opfølgende blodprøver for at se om det er blevet normalt igen. Det er også mere naturmedicin og diverse tilskud fra "helsekosten" der blev spurgt ind til, og ikke vitaminer smiley


  • #7   23. apr 2018 Nej.
    Jeg lever varieret og ud fra min sunde fornuft. Min familie har ingen rygere, ingen alvorlige arvelige sygdomme, og ingen overvægtige what so ever, så generne og miljøet er med mig sundhedsmæssigt. Jeg går ikke og bekymrer mig om fysisk helbred.


  • #9   23. apr 2018 BATDOG: Jeg tror du overfortolker mit "hoppen med på", måske fordi du er vant til at møde skepsis? Jeg mente intet negativt med det overhovedet smiley

    Jeg er ligeglad med hvad folk spiser, ikke spiser, tager af tilskud, eller ikke taget af tilskud. Eller nej jeg er nysgerig, men hvad folk vælger er DERES valg. Der hvor filmen lidt knækker for mig, er når folk pludselig mener at en eller anden bestemt ting/livsstil bare er det bedste og sundeste i hele verden, uden de så egentlig har undersøgt det, men bare har set f.eks en blogger snakke om det. Eller når man vælger at sige at det og det bare er det rigtige, og alt andet bare er forkert. Vi er alle forskellige , nogen har gavn af noget, andre mærker ingen forskel.

    Der kan jo også være et utal af grunde til at man tilvælger/fravælger ting. Jeg erkender da f.eks gerne at jeg hverken kan overskue i hovedet, eller i pengepungen at skulle holde en bestemt diæt, og tage en masse tilskud, jeg syntes det er besværligt nok med det jeg tager pt som er nødvendigt. Derimod lytter jeg til hvad "leverlægerne" fortæller mig, for i min optik er de netop de vigtigste at lytte til, da de har forstand på lige netop det jeg fejler, og hvad ting kan gøre/ikke kan gøre ved min krop/sygdom. Der vil andre så mene at jeg er alt for autoritetstro og naiv, men det er jo så deres holdning smiley

    Mit tilvalg af økologi er baseret udfra dyrevelfærd og miljø, og egentlig ikke så meget udfra sundhed. De kødfrie dage er valgt både udfra miljøet, men også for at prøve anderledes og nye ting.


  • #10   23. apr 2018 I min familie er der både overvægtige ( altså sådan buttede og småtykke , men der er også slanke og normalvægtige ) , rygere og alle mulige sygdomme smiley Jeg passer også selv ind i alle 3 kategorier smiley Men det er ikke noget jeg gider gå at tænke så meget over, jeg vil gerne stoppe med at ryge ( efter min far har haft en blodprop i hjertet) , men det skal være det rigtige tidspunkt, ellers ved jeg at det bare bliver et total flop.

    Jeg tænker også mere på at spise varieret, men jeg vil også have lov til at nyde usunde ting ind imellem, ellers bliver livet simpelthen for surt for mig. Jeg dur ikke til restriktioner, at nu må jeg ikke spise det og det, jeg køre surt i det allerede efter 1 dag.


  • #11   23. apr 2018 Vi har gjort som Ginne, dog fritgående kød, uden lang transport tid pga dyrevelfærden og begrænset indtaget pga. miljøet , derudover har vi en søn der kun tåler mælk i et vist omfang så det er blevet udfaset en hel del. Kokusmælk i visse retter, havre mælk smager godt i te , men ikke i kaffe (der bruges så øko sødmælk) osv.
    F.eks den her i stedet for kærgården. Men det er jo af praktiske hensyn. Han får mælk i børnehaven men feks kun et glas, han får is osv. men der tænkes over det i sammenhæng med resten af dagen..

    Men vi tænker også på at bruge svanemærket sæbeprodukter, opvaskebørste , toiletbørste osv er af den slags der ikke udleder plastik , slukke lyset, Makeup og creme uden parfume ikke testet på dyr osv osv


    profilbillede
  • #12   23. apr 2018 Jeg begrænser så vidt muligt mit indtag af stivelse...dette på baggrund af diabetes. Det er vildt så meget mit blodsukker stiger af at spise et par frannere kontra et par rubbere. Bevares...jeg skal da have et par varme hveder på torsdag, men i min hverdag finder jeg andre alternativer smiley

    Jeg tager B vitamin på recept og sidst, jeg var til kontrol fik jeg besked på at tage D vitamin.

    Vi køber en del økologiske varer og jeg går gerne efter Svanemærket/Astma allergi mærket, når jeg køber creme, shampoo og des lige smiley


  • #14   23. apr 2018 Zarah : Når man har noget man ikke så godt tåler, så er det jo også klart man bliver nødt til at vælge alternativer, alt andet ville jo egentlig være tosset.

    Er det egentlig noget med at du køber kød i jylland, eller husker jeg helt forkert ?


  • #15   23. apr 2018 Rikke: jo - i Dronninglund.

    Dette er sakset fra siden og også hvad de fortæller når man taler med dem :" Vores dyr har mulighed for at vælge om de vil være inde eller ude. Om natten sover de trygt og varmt i deres hytter og om dagen går de ude på marken og græsser eller grisene roder i jorden. På den måde føler vi at vi har den største respekt for dyrvelfærden.

    Jeg lægger vægt på er at grisene får lov til at udvikle sine sanser og bruge de muskler og den fysik de er skabt til fra naturens side og dermed skal de kunne søge føde på og i jorden.

    Vi fodre fortrinsvis med foder uden GMO splejsning, vores foderblandinger indeholder raps protein og solsikke protein i stedet for soja.

    Vores produktion er friland og vi køber smågrise fra en frilandsproducent hvor søerne farer på friland. Jeg henter grisene når de vejer mellem 7-25 kg også lever de på vores markeder de næste 5-6 måneder indtil de skal slagtes.

    Slagtning af vores dyr foregår på Tårs slagtehus som ligger ½ times kørsel fra os. Det er meget vigtigt for os at slagtning foregår på dyrenes præmisser. Vores faste vognmand har mere end 20 års erfaring med transport af dyr og har det helt rigtige tag på dyrene så alt foregår uden stress. Ligeledes har vi valgt at samarbejde med Tårs slagteri fordi de kender vigtigheden af en rolig slagtning. Vores dyr er ikke halal slagtet."


  • #16   23. apr 2018 Jeg er på en skræddersyet kostplan..

    Derudover får jeg Jern C på 100 mg dagligt grundet for lav ferritinværdi og B12 indsprøjtninger hver 6.-8. uge fordi jeg ikke optager det ordentligt igennem min kost.. smiley


  • #17   23. apr 2018 Noget jeg personligt kan få røde knopper af er begrebet superfood. Jeg tror på en varieret kost ud fra en fornuftig sammensætning smiley Ikke super blåbær, super chia-frø, super-græs...osv.

    Jeg kan dog egentligt godt lide ideen med at spise efter regnbuens farver smiley Men bestemt ikke noget vi praktisere hver dag smiley


  • #18   23. apr 2018 BATDOG : Jeg har også fuld forståelse for at du har valgt som du har, for du kan jo netop mærke en forskel. Hvis man får det skidt af at spise noget, eller mærker en tydelig forbedring i kroppen ved at undgå noget, så giver det jo kun rigtig god mening at gøre netop de ting. Jeg prøvede jo f.eks også probiotika efter din anbefaling, desværre hjælp det bare overhovedet ikke på mig. Men fandt jo så også ud af at min mave gik amok, fordi jeg har for meget galdesyre efter fjernelse af galdeblæren, så enten var det at leve med det, eller tage det der helvedes pulver smiley Så har jeg faktisk haft 4 måneder hvor jeg ikke har taget pulveret, men nu er den gal igen og med det samme jeg startede på pulveret var problemet løst, og det virker kun HVIS det rent faktisk er pga for meget galdesyre, så der er ingen tvivl, det er jo ikke noget mod diarre osv. Men tænker at nu tager jeg det en periode igen, og så prøver jeg at se om jeg kan holde en pause igen.

    Jeg har spurgt ind til kost osv hos afdelingen, og ALLE jeg har snakket med siger at jeg ikke kan forbygge med kosten. Jeg kan så f.eks undgå alkohol så vidt muligt, tænke over hvilken medicin jeg kyler i kroppen osv, fordi det netop kan påvirke leveren. Og selvfølgelig anbefaler de også en sund og varieret kost, men detfår jeg jo i forvejen, også selvom jeg pt er ret glad for hjemmelavet is smiley

    Jeg er dog blevet mere obs på at passe på min krop , spise flere grøntsager, fibre , fuldkorn osv. Men det er ikke noget specielt jeg læner mig op af. Det med leveren har bare fået mig til at værdsætte livet mere, og tænke mere over hvad jeg putter i min krop, da jeg jo gerne vil være her mange år endnu smiley



  • #19   23. apr 2018 LInda: Haha, så du det program der var på DR om netop superfoods ? At det f.eks er ligeså godt og sundt at spise makrel i tomat som Chiafrø , og sådan var der mange forskellige ting. Hvor de almindelige fødevarer bare er MEGET billigere.

  • #20   23. apr 2018 Tak Zarah, det vil jeg kigge nærmere på, det må kunne googles smiley

  • #21   23. apr 2018 Jeg drikker gurkemejete hver morgen, men derudover er jeg ikke "hoppet på noget" smiley

  • #22   23. apr 2018 Kun is. Det er rigtig sundt har jeg hørt.... Ellers er jeg heldigvis ikke hoppet på noget

  • #23   23. apr 2018 Rikke - Nææ smiley Lyder dog om et program lige efter min tankegang smiley

  • #24   23. apr 2018 Rikke : link sendt på fB

  • #25   23. apr 2018 Linda: Det er også et stykke tid siden, så det kan desværre ikke ses på nettet mere, det var madmagasinet, og tror det er 1 års tid siden, hvis ikke længere.

  • #26   23. apr 2018 Lens: Haha, det tror jeg du har ret i, det hvisker min ismaskine også til mig smiley

  • #28   23. apr 2018 BATDOG : Er jeg heldig slipper jeg heldigvis for medicin om 2-3 år, MEN så er det jo så kun indtil et nyt udbrud, når det kommer vil jeg højsst sandsynligt skulle være på medicin resten af livet. Men altså der er jo bare ikke noget alternativ, vil jeg lade kroppen nedbryde sig selv, eller vil jeg tage medicin, så ved jeg dælme godt hvad jeg vælger! Jeg satser dog på at jeg kan undgå udbrud i mange år, og dermed få en del år uden medicin, men altså det ved vi jo ikke før jeg engang bliver trappet helt ud.

    Og så sørge jeg for at spise sundt og varieret , bevæge mig og holde mig igang, og undlade alkohol pånær et par baileys om året smiley



  • #30   23. apr 2018 BATDOG : Nej det har egen læge i samarbejde med endo på sygehuset. Jeg har hashimotos, men mit stofskifte er indtil videre fint, det eneste var at mit TSH var for højt første gang, 14 dage efter var det normalt, alle andre tal var fine.. Endo ville kun se mig, hvis jeg planlægger graviditet og det gør jeg IKKE!! smiley Jeg skal faktisk snart have taget nye stofskifteprøver, det må være i næste måned. Min læge vil gerne tjekke tallene 2 gange årligt. Jeg er SÅ lykkelig for min læge, høre jo mange bøvler med at få taget blodprøver, at deres læge ikke vil følge op osv. Hun blev jo også VED med at presse på hos "leverafdelingen"

    Der er ingen tvivl om at jeg har AIH, det viste biopsien og mine blodprøver, og jeg reagere rigtig fint på behandlingen, hvilket jeg er SÅ glad for. De kunne også se at jeg har haft udbrud tidligere, det har jeg så bare ikke selv bemærket, jeg mistænker det har været da jeg var så syg med galdesten, at det simpelthen har kamoufleret det.

    Men det er jo heller ikke ualmindeligt at man har mere end en autoimmunsygdom. Jeg satser bare på at stofskiftet holder sig normalt en del år endnu, så jeg ikke også skal bøvle med det.


  • #31   23. apr 2018 Jeg ville så gerne hoppe med på en eller anden sundhedsbølge, men mistimer altid mit afsæt, og siger så lidt smånaivt til mig selv 'men næste gang, se så'. Der er lige den der med at skære i kødforbruget. Den, mener jeg ikke, er undersøgt tilbundsgående nok. Kød - usundt, kan I høre hvor dumt, det lyder? smiley

  • #32   24. apr 2018 Jeg tager ikke medicin, der ikke er ordineret. Af tilskud er der ordineret D-vitamin.

    Jeg fraråder generelt, at man stopper sig med vitaminer og tilskud, der ikke er ordineret, fordi de ofte skader mere end de gavner. Eller at man som minimum sætter sig ordentligt ind i, hvad man tager og hvorfor, og evt. interaktioner.

    Men ellers er jeg ikke med på nogen sund kost bølge. Jeg har en spiseforstyrrelse, hvor jeg tvangsoverspiser. I de få perioder hvor jeg har kontrollen, prøver jeg at spise varieret, og efter principperne i mekanisk spisning (6 måltider dgl. 3 hoved og 3 mellem). Det er jeg ikke for god til, men øver mig, da det er en del af behandlingen for min spiseforstyrrelse smiley Jeg spiser ikke ret meget kød, men det er ikke noget jeg tænker over, det er mere at det ikke falder mig naturligt, da jeg er virkelig dårlig til at lave mad ...

    Til gengæld spiser Kia kød for 3 personer, næsten hver dag.


  • #33   24. apr 2018 Jeg følger LCHF-principperne med enkelte snydedage indimellem. Jeg kan primært mærke den forskel, at jeg ikke længere er træt og uoplagt, og så taber jeg mig desuden.
    Jeg valgte LCHF pga. PCO


  • #34   24. apr 2018 Jeg er ikke som sådan hoppet på nogen bølge - jeg drak hverken æblecidereddike eller tog tlskud af kokosolie....

    Men jeg tager en del tilskud og beskæftiger mig med sammenhænge som er umulig at få hjælp til af en lægeligt uddannet.
    Jeg har været hos den samme behandler som Batdog refererer til og det har været et livsændrende. Ikke mirakuløst, men jeg fik øje på nogle sammenhænge, jeg ikke selv havde kunnet gennemskue.

    Det største er at jeg opdagede hvad det betyder når methyleringsprocessen i kroppen ikke fungerer.
    Og betydningen af vitaminer og mineralers indbyrdes afhængighed.

    Hvis jeg er hoppet på en bølge er det nok en lidt nørdet og ikke særlig mainstream en af slagsen.


  • #35   24. apr 2018 Jeg er hoppet på den glutenfri bølge, og tager bunker af tilskud - jern, kalk, D-vitamin, B12, B-complex og meget andet. Og jeg hader det smiley Men jeg har cøliaki, så det er ikke et valg. Måske lærer jeg at acceptere det en dag, men efter 5,5 år, synes jeg stadig det er op ad bakke.

  • #36   24. apr 2018 Jeg har ikke rørt sukker, gluten og mælkeprodukter siden januar, så svaret må være ja smiley
    Jeg gør det dog udelukkende pga mit helbred. Spiser også meget gerne økologiske produkter.
    Jeg tager mange kosttilskud lige pt pga helbredet. Men har ikke rigtigt noget valg.


  • #39   24. apr 2018 Nope, jeg tager kun Mega B-Stress, da jeg i mange år åbenbart har lidt af for lav B-vitamin. Så lav at jeg i starten fik indsprøjtninger en gang om ugen.

  • #40   24. apr 2018 Jeg ville gerne "hoppe på en bølge", men kan ikke overskue det i sidste ende. Det eneste jeg holder mig fra 90% af tiden er citronsyre (E330), men det skyldes blot at jeg får bumser. Faktisk har det været utrolig svært at finde cremer, shampoo og håndsæbe generelt, men ellers går det udmærket. Faktisk fandt jeg en ansigtscreme uden citronsyre, men det betyder også at jeg fordeler rynkecreme i fjæset et par gange om dagen ??

  • #41   24. apr 2018 Nej, jeg er ikke 'med på nogen bølge'. Jeg forsøger at spise varieret og ikke for meget. Jeg har en gevaldig sød tand, men har fundet ud af at den kan stilles tilfreds med Cola zero. Så Cola zero er vel min 'bølge' smiley
    Jeg tager ingen kosttilskud eller vitaminer af nogen art andet. Det eneste jeg engang imellem tager er en hovedpinepille. Jeg er lidt for rund, men har ikke rigtigt ingen problemer med det. Så det er ikke rigtig noget jeg brænder for at gøre en hel masse ved. Går langt hver evig eneste dag og dyrker yoga et par gange om ugen (på hold 1 gang og så lidt selv et par gange om ugen). Det sidste har gjort mine besøg hos fys'en pga min hofteskade ret sjældne og det gør også at min spændingshovedpiner mindre hyppige.


  • #42   24. apr 2018 Jeg tager d-vitamin fordi min læge siger jeg skal.. Er til medicintjek hvert år hvor den altid er lav..

  • #43   24. apr 2018 Frk Jensen - det er så der jeg bliver nørdet.
    Hvis den er lav trods tilskud, så er der noget galt.
    Enten dosis, typen af vitamin, måden den optages på og eventuelle manglende co-enzymer..


  • #45   24. apr 2018 Nope. Jeg er absolut ikke med på nogle af de der helse-freak diller.

    Jeg spiser pizza, drikker cola, æder chips og chokolade, og motionere ikke mere end det jeg gør med hundene.

    Jeg er simpelthen bare for doven smiley


  • #46   24. apr 2018 CH - Ja der er det galt at jeg ikke altid husker det, og mest kun tager om vinteren og mit medicintjek oftes er om sensommeren, så har haft en sommer uden d-vitamin, og jeg er ikke særlig meget ude smiley

    BATDOG - Jeg tager 1 Apovit D3-vitamin med 50 mg (eller hvad det hedder) i hver pille


  • #47   24. apr 2018 Det skal dog siges det er blevet bedere efter jeg er begyndt på det.. før var det MEGET lavt og nu er det "bare" lavt smiley

  • #48   24. apr 2018 Du kan sagtens tage to...

  • #49   24. apr 2018 Apoteket sagde kun 1, og de frarådede mig den med den højste dosis (85) så tivler på 100 er en god ide smiley Men så længe det går fremad er både jeg og lægen tilfreds smiley

  • #50   24. apr 2018 Jeg selv tager 100 microgram om dagen, da jeg ellers ikke kommer på et fornuftigt niveau.
    Der er trist at lægerne foretrækker lavt niveau over mere tilskud.
    Men for dem der er alt indenfor referencen lige godt.


  • #51   24. apr 2018 D-vitamin. Er kuren ikke sollys og fede fisk? Mindst een af disse harmonerer med hg smiley

  • #53   24. apr 2018 Søren : Størstedelen af danskere har for lavt D vitamin i vinterhalvåret smiley Ganske enkelt fordi vi har så mange mørke timer, så det behøves skam ikke være fordi man ikke kommer udenfor en dør smiley Min læge anbefaler faktisk at ALLE tager D vitamin i vinterhalvåret, og hun gør det selvfølgelig derfor også selv.



  • #54   24. apr 2018 Jeg forstå 100 procent jer , der af helbredsårsager bliver nødt til det. Men for pokker hvor forstår jeg også godt jer, som syntes det virkelig af hårdt og op ad bakke.

    Jeg ville virkelig også syntes det var en kæmpe kamp, køre surt i det, blive frustreret, og nok blive lidt småbims i bøtten smiley

    Mette: Jeg er altså også overbevist om at det vigtigste er at man holder sin krop igang, så betyder det ikke så meget om man har et par kg ekstra eller ej. Jeg vejer også for meget, og bortset fra de sygdomme jeg har, så er min krop sund og rask. Og de sygdomme har intet at gøre med at jeg vejer lidt for meget smiley Jeg er også en af dem, hvor det simpelthen ikke betyder noget for mig, at jeg har et par ekstra kg, jeg har det fint med egen krop, har ikke fedt omkring organer osv, så jeg er simpelthen for doven til at gide gå op i det og gøre noget ved det smiley


  • #55   24. apr 2018 Jeg har lige holdt en gedigen pause med tilskud.
    Da jeg fik min tarm fjernet han det hele ud af halsen...

    Til sidst havde jeg så mange mangelsymptomer - jeg kunne ikke komme op af vores hoveddørstrappe og jeg kunne ikke rejse mig fra knæ overhovedet.
    Jeg rystede i hele kroppen, kunne intet..

    Så en tur til doktoren og få status og nu er jeg i gang igen smiley


  • #56   24. apr 2018 CH. Pyha, så har det dælme også været slemt. Jeg tror også at jeg lige skal bede lægen tjekke B12 når jeg alligevel skal have taget blodprøve, det har jeg jo haft mangel af før, hvor jeg var på betolvex.

  • #57   24. apr 2018 Ja, det var ikke så godt smiley :D

    Nu hjælper det på det igen, heldigvis smiley


  • #59   24. apr 2018 Fedt!
    Det er jeg også glad for smiley

    Jeg har i dag modtaget glade ord fra min mand, der er rigtig glad for at have hjemmelavet rugbrød med på arbejde..

    Det er supertilfredsstillende!


  • #61   24. apr 2018 Jeg laver også det meste mad fra bunden , men det er ligeså meget fordi jeg elsker at lave mad, og det er der jeg slapper af. Og så smager det jo også bare meget bedre, og i en del tilfælde er det også billigere smiley

  • #62   24. apr 2018 Det er endnu en gode ved min diæt - den tvinger mig til at lave al mad selv, og nemlig, Rikke: det smager af meget mere og meget bedre smiley

  • #63   24. apr 2018 Vil ikke ligefrem påstå, at jeg er hoppet med på nogen helsebølge.....og så lidt alligevel. Jeg er madnørd og nysgerrig/eksperimenterende, så jeg afprøver gerne nye madtrends. Jeg spiser varieret og “beholder” gerne nye “trends”, hvis jeg kan lide det.

    Når det så er sagt, så fik jeg konstateret diabetes 2 sidste sommer, så jeg har lavet en del ændringer i min kost, hvor jeg forsøger på at undgå kulhydrater/stivelse, så vidt muligt.
    Og så er jeg begyndt at tage kosttilskud i form af fiskeolie, da jeg ikke er god nok til at få spist så meget fisk, som man bør.

    Jeg køber en del økologiske varer, og foretrækker langt hen ad vejen, at lave mad fra bunden.


  • #66   24. apr 2018 Jeg syntes bare det er vildt skræmmende, at folk gør sig selv syge, fordi de ukritisk kaster sig ud i alt muligt. Og nu får jeg måske hug, men så kan jeg som leverpatient bare heller ikke lade være med at tænke på, hvor mange ressourcer der rent faktisk spildes på den type konsultationer, og hvor meget hurtigere folk med reelle sygdomme ville komme til, hvis de andre ikke også fyldte mere og mere i billedet.
    Lægen fortalte jo at de fleste af de patienter hvor tilskud er problemet, jamen deres tal bliver normale når de stopper med tilskudet.


  • #67   24. apr 2018 Vi mennesker er jo ikke altid særligt fornuftige.
    Jeg har ædt mig til en diabetes 2, er det bedre eller værre end at æde sig til leverproblemer pga. kosttilskud ?
    Hvad med Kohl pga. rygning ? Kræft pga. rygning/forkert kost ? Diverse helbredsproblemer pga. overvægt ? Osv. osv.


  • #68   24. apr 2018 Ann-Marie : Men KOL, diabetes 2, kræft osv er reelle sygdomme, forhøjede levertal ( som falder igen når man stopper med tilskud) pga kosttilskud man ikke har sat sig ind i, og dermed bare spist ukritisk, er jo ikke nogen sygdom, i min optik er det spild af tid at lægerne skal bruge ressourcer på sådan noget.

  • #69   24. apr 2018 Jeg er helt åben for tilskud, naturmedicin osv, HVIS folk har sat sig ind i det. Men jeg oplever desværre også bare i flere FB grupper at en del folk helt ukritisk anbefaler det ene og det andet, for det havde de lige set en nævne osv. Jeg ser flere personer der nærmet mener at "rigtig" medicin er djævlen selv, og naturmedicin KUN gør gode ting. Sådan hænger det jo altså bare ikke sammen.

  • #70   24. apr 2018 Jeg tror at vi mennesker, sådan helt generelt, burde blive bedre til at passe på os selv. Vi er alt, alt for ufornuftige, når det handler om vores sundhed.
    I det mindste kan man “bare” stoppe med kosttilskudet, og så løse problemet med forhøjede levertal, ret let.
    I modsætning til os, der har fået en kronisk sygdom ud af at opføre os ansvarsløst.

    Jeg kan sagtens følge dig i, at det er for dumt, at ende op med forhøjede levertal, fordi man eksperimenterer med kosttilskud.
    Omvendt, så er det sgu mere dumt at æde/ryge/drikke sig til en kronisk sygdom smiley


  • #72   24. apr 2018 Jeg tror nu at årsagen til diabetes 2 er noget mere nuanceret end blot at man har ædt sig til den.
    Der er så mange ting i kroppen der har indflydelse på hvordan den klarer belastninger.
    Der er ingen grund til at slå sig selv i hovedet med den slags.


  • #74   24. apr 2018 Hvad betyder de der v'er, som vender på hovedet? Jeg er seriøs smiley

  • #75   24. apr 2018 Det er pile op smiley

  • #76   24. apr 2018 Ok, de henviser til ovenstående indlæg!?
    Smart move smiley


  • #77   24. apr 2018 Wuhu, så lærte vi også noget nyt i dag smiley Nu kan jeg godt snart gå i seng og høre lidt lydbog inden jeg skal sove, og få blodtrykket ned over overboen smiley

  • #79   24. apr 2018 En af mine nær-kæpheste hvad diverse tilskud angår er udrensningsbølgen.
    Leverudrensning giver ikke nogen mening.
    Leveren er kroppens vaskeri, den laver ikke andet end at rense.
    Jeg har aldrig hørt om et middel, der renser leveren for affaldsstoffer uden det også samtidig belaster den maksimalt.

    Tarmskylning... WTF?
    Det giver ikke mening. Det har basis i nogle sære myter om slagger i tarmen - men det findes altså ikke...

    Sådan nogle ting skader mere end de gavner.


  • #80   24. apr 2018 Tarmskylning - det kalder vi blommesæson i Vendsyssel smiley

  • #81   24. apr 2018 Jeg har også fået mængder af gode råd gennem tiden fra velmenende mennesker, som vist forvekslede Colitis Ulcerosa med irritabel tyktarm smiley

    Jeg har gennem tiden fundet ting, der har lindret symptomer, men den slags er individuelt.


  • #83   24. apr 2018 Nicole: Der er ikke noget værre end folk der altid skal komme med 500 forslag til at man bare skal gøre sådan og sådan, og VUPTI så er man rask. Sådan fungere det altså bare ikke, og man kan altså ikke bare spise , hoppe eller udrense kroppen for en autoimmunsygdom, hvis det dog bare var så nemt. Min leversygdom er netop også autoimmun.

    CH :Jeg har i hvert fald ikke lyst til at kaste mig ud noget som helst, min lever er rigelig udsat i forvejen, jeg skal ikke til at gamble med alt mulig tilskud, og jeg skal heller ikke til at booste mit immunforsvar, det tør jeg sgu ikke!


  • #85   25. apr 2018 Jeg fik foreslået tarmskylning engang - det er hul i hovedet at foretage sådan en, når offeret har sår og betændelse i tarmen...

    I forhold til boost af immunsystem - den slags skal ikke forstås som at gøre alt det gør mere effektivt, men som at afbalancere det.
    Det har os med autoimmune sygdomme meget brug for.


  • #86   25. apr 2018 Selv min egen mor har jeg indimellem lyst til at slå i hovedet med et jernrør smiley

    Du skal bare cykle og få bedre kondi ( jeg cykler normalt ud at handle osv, men måtte holde ufrivillig pause i flere måneder, fordi det gjorde ondt omkring min lever i forbindelse med udbrud) , så hjælper det garantetet. Ja mor , for selvfølgelig gør cykling og god kondi da at min fibromyalgi vupti er væk. Hun syntes sjovt nok ikke det var sjovt, da jeg sagde det samme til hende, da hun havde udbrud i hendes parasit i øjet, og da hun fik konstateret for store lunger smiley

    Leversygdommen har hun da heldigvis indtil videre ikke kommet med underlige løsninger til smiley



  • #87   25. apr 2018 Medicinen er nu ingen garanti smiley
    Jeg har fået immunhæmmende (biologisk medicin og cytostatika) i mange år men endte alligevel uden tyktarm og med stomi smiley
    ... og livet i behold smiley


  • #88   25. apr 2018 Nicole, ja, CU her også smiley

  • #90   25. apr 2018 Nicole: Præcis, de autoimmune sygdomme er jo kroppen der angriber sig selv, og man får netop flere skader/ar for hvert udbrud. Jeg syntes sgu ikke det er fedt at tage den her medicin, men jeg ved bare at det er nødvendigt, der er jo ikke noget alternativ. Jeg vil meget gerne kunne leve et langt liv, og meget gerne med min EGEN lever. Jeg er pt dog kun på prednisolon, jeg reagere MEGEt voldsomt på Imurel, har aldrig været så syg. Så det mente lægen jeg ikke kunne tåle. Så kom jeg på advagraf, det kunne jeg så heller ikke tåle, havde kramper nærmest hele tiden. så prøvede vi myfenax, samme problem kramper hele tiden. Og pt fungere det fint bare med prednisolonen, men jeg er også blevet gjort opmærksom på , at det kan blive nødvendigt med det immundæmpende igen senere, og så må jeg jo vælge det der giver mindst gener.

  • #91   25. apr 2018 Præcis som jeg har tænkt det, Nicole. Jeg fik heller aldrig helt ro trods medicinen
    Mad og glade tanker havde ikke den store indflydelse smiley


  • #92   25. apr 2018 CH: Det er dælme også noget af en omgang du har været igennem. Puha hvor har jeg sendt dig mange tanker!!!

  • #93   25. apr 2018 Haha, ja jeg er ikke den heldigste i hele verden - men man lærer en del undervejs smiley

    Og tak smiley


  • #94   25. apr 2018 Det fede er, at nu kan jeg drikke alt det kaffe, jeg gider smiley smiley smiley

  • #95   25. apr 2018 Ch: Jeg har taget dit mantra til mig, for du fik sgu ret smiley Så hellere forvente det værste, og så ind imellem blive positivt overrasket, haha smiley

    Ja her 3 måneder efter, behandler jeg stadig du ved nok smiley Det er først nu begyndt at gå den rette vej. Det er dælme crazy!!!


  • #96   25. apr 2018 Man bliver kyniker med tiden smiley

    Vildt at det bliver ved!! Jeg håber du får det ned med nakken nu!


  • #97   25. apr 2018 Nu vi snakker sygdom, så får I lige en sandfærdig beretning fra det virkelige liv, nemlig mit. En af mine nu desværre afdøde kammerater led af muskelsvind og blev bare dårligere, som tiden gik. Når livet for ham var allersortest, så lyttede han til bedrøvelige, gamle bluessange. Ofte bad jeg ham om at lytte til noget lidt mere muntert musik, for på den måde at komme tilbage på banen. Han svarede: "Nej, når jeg er her (dybest nede), så skal jeg helt ned og vende for at komme op igen. Han havde nok ret.
    Jeg savner ham ofte - især hans ukuelighed


  • #98   25. apr 2018 Det er også en måde at føle sig i live på.
    Det er en erkendelse at man ikke kan skøjte over smerte og lidelse, man må igennem det.
    Sej ven, ham!


  • #100   25. apr 2018 Er helt enig i, at man ikke udelukkende kan give folk skylden for at spise/ryge/drikke sig til en sygdom. Genetikken spiller også en kæmpe rolle, fysikken lige så. Klima sikkert også.
    Og nej, man skal heller ikke rende rundt og dunke sig selv eller hinanden i hovedet, over at have taget dumme valg mht. at gamble med helbredet.

    Men omvendt, så kan vi heller ikke bare fraskrive os ansvaret. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har ædt mig til en diabetes 2. Jeg har levet alt for usundt i mange år, og nu må jeg så leve med konsekvenserne. Det er ikke noget, jeg gider at græde snot over. Det er bare en konstatering.

    Der har været rigtigt mange historier i pressen om, hvordan vi mennesker skader os selv. Hørte for nyligt at et inaktivt liv som barn, forøger risikoen for demens, kraftigt. Hvilket jo er voldsomt bekymrende, når mange børn i dag, bruger så meget tid online.
    I morges fortalte de i tv, hvordan vores bakterieforskrækkelse medfører dårligt imunforsvar/allergi.
    Vi mennesker foretager os konstant, totalt tåbelig valg, uanset om vi taler kosttilskud, madvaner eller et inaktivt liv.
    Måske det er på tide, at vi mennesker bliver bedre til at tage gode valg ?


Kommentér på:
Sundhedsbølgen - Er du hoppet med på noget?

Annonce