{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.358 visninger | Oprettet:

Hvad pokker gør man ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har altså lige brug for lidt råd her, for jeg er ved at være ret frustreret.

Sagen er den at der i vores opgang bor et par der er retarderet, eller i hvert fald ikke helt normale. Jeg ved at de har en bostøtte der kommer hos dem, og nu overvejer jeg virkelig at hive fat i bostøtten, hvis jeg kan fange ham/hende på et tidspunkt.

Nå men den her kvinde kommer rendene i tide og utide og ringer på døren, og ofte er det ret så sent om aftenen, f.eks kl. 22. Hun vil altid enten låne et eller andet, eller have hjælp til at samle noget, slå deres relæ til eller andre praktiske ting.

Jeg hjælper normalt gerne mine naboer, har f.eks flere gange slået græs for naboen der sidder i kørestol osv. MEN jeg er bare nået dertil hvor jeg simpelthen ikke gider hjælpe dem her, for hvis man hjælper kommer de bare rendene endnu oftere, og igen så er det ofte på virkelig upassende tidspunkter, hvor enten min mand eller os begge rent faktisk er gået i seng.

Jeg tror ikke det vil hjælpe noget at tage en snak med dem selv, for det har ikke hjulpet på andre problemer som deres underbo har med dem ( understimuleret hund der gøer ekstrem meget).

Men kan man som nabo tillade sig at hive fat i en bostøtte , og forklare problemet og spørge om de ikke godt vil prøve at tage en snak med dem, omkring at man altså ikke ringer på andres døre kl. 21, 22 og 23 om aftenen ?

Jeg vil jo også mene at de praktiske ting de ikke kan finde ud af, det er jo netop sådan noget deres bostøtte skal hjælpe dem med. Hvis hun nu netop ikke kom rendene i tide og utide og oftest sent om aftenen, ville jeg måske også være mere villig til at hjælpe. I starten hjalp vi flere gange, og gav dem også flere gange løg, æg og hvad de nu ellers manglede, men som sagt resulterede det altså bare i at hun kom ENDNU mere, og derfor er jeg simpelthen begyndt konsekvent at sige nej. Så må folk mene at jeg er et dårligt menneske osv, jeg magter det sipelthen bare ikke, jeg har også selv mit at slås med.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad pokker gør man ?
  • #2   8. aug 2018 Selvfølgelig kan du tillade dig at tage fat i bostøtten.
    Bostøtten er er jo netop til for at hjælpe og forklare dem, hvad man kan og må, og det er ikke gangbar, at de kommer og forstyrer ens nattesøvn hele tiden, det må bostytten så forklare dem.


  • #3   8. aug 2018 Sagtens! Det synes jeg godt du kan tillade dig.

  • #5   8. aug 2018 Tak for jeres svar, det bekræfter mig i at jeg må have fundet ud af hvornår den bostøtte kommer, og så lige hive fat i ham/hende. Jeg er bare nået dertil hvor bare jeg ser hende der kvinden, så får jeg nærmest forhøjet blodtryk smiley

    Jeg ved godt at hun ikke selv kan gøre for hun ikke er helt normal, men det ændre bare ikke på at hendes adfærd er pisse træls.

    Linda : Som jeg skriver, så tror jeg ikke det vil hjælpe noget som helst. Vores nabo har forsøgt at snakke med dem om hunden, og det hjælper i få dage, og så er vi igen tilbage til samme problem.



  • #6   8. aug 2018 Nu har jeg selv bostøtte og ville synes det var helt ok hvis du hev fat i min i sådan en situation

  • #7   8. aug 2018 Nina : Jeg tænker jo også med dem, at et af deres problemer er at de ikke forstår "sociale spilleregler", og der tænker jeg bare at en bostøtte har en del redskaber og erfaringer, til bedre at kunne få dem til at forstå det, i modsætning til mig.



  • #8   8. aug 2018 Jeg har arbejdet tæt med bostøtten i mit tidligere job. Du kan sagtens tale med dem om dit problem. Det er jo bla de sociale spilleregler de kan træne med dem smiley

  • #10   8. aug 2018 Jeg prøver at finde ud af hvornår bostøtten kommer, og hiver fat i personen, og så må vi se om det kan ændre på det. For nej det er overhovedet ikke holdbart, og jeg erkender gerne at for hver gang hun kommer og ringer på, bliver jeg mere og mere irriteret. Som sagt jeg ved jo godt at hun ikke selv kan gøre for hun er som hun er, men det ændre bare ikke på at det er træls.


  • #11   8. aug 2018 Præcis Rikke - tænker da egentlig det er ideelt at gå den vej

  • #13   8. aug 2018 Nicole: Problemet er at vores hunde går psykopat amok når det ringer på smiley Okay overdrivelse fremmer forståelse, men de gør ret så voldsomt. Det stopper lige efter man har lukket døren igen, og hvis man ikke åbner ( har jeg prøvet tidligere i forbindelse med min angst, og altså ikke hende her), så er de ret lang tid om at falde ned igen. Så det ser jeg bare ikke rigtig som en mulighed, for så er jeg pludselig til gene for de andre naboer, og det gider jeg ikke være ( de er helt okay med hundene gør når det ringer på, da de ellers ikke gør, og bliver altid bedt om at stoppe) .

  • #15   8. aug 2018 Ahahahaha, det kan jeg ikke få mig selv til smiley Der var dog engang hvor hun kom ved 23 tiden, og vi begge sov, der erkender jeg gerne at jeg kom til at snerre og sige " VI SOVER!!!" da jeg åbnede døren, for så at lukke den igen mens hun sagde undskyld smiley

  • #20   8. aug 2018 Ida: Det er jo netop også det jeg tænker, for som sagt er jeg kommet til at snerre en enkelt gang, lige i det øjeblik var det simpelthen bare dråben for mig, og ja jeg kom til at snerre, og nej det er på ingen måder mit mest stolte øjeblik.

    Man kan jo have bostøtte af mange grunde, men dem her ER altså retarderede. Jeg forstår sådan set ikke hvorfor de ikke bor i et bofællesskab, det ville de sikkert have meget større glæde af, både fordi der er personale til at hjælpe, men også fordi der er andre at snakke med.
    For det er desværre bare sådan, at med de manglede sociale kompetencer og forståelse for hvad folk siger , så "flygter" folk og gør alt de kan for at undgå kontakt, både fordi hun ikke er til at slippe af med igen, men også fordi hun bare ikke forstår de sociale spilleregler. Jeg undgår så også hende når hun lufter deres hund og jeg mine, for igen der forstår hun bare ikke de sociale spilleregler, og jeg gider simpelthen ikke at en af mine hunde pludselig bliver hakket i tuden, fordi deres hund er hysterisk og flyver i fjæset på dem. Der har jeg f.eks også prøvet at spørge om hun ikke godt vil låse den flexiline, så hunden ikke fare i hovedet på mine som jeg netop holder i hel kort snor for at passere, men det forstår hun bare heller ikke. Og så er det igen at jeg tænker at en bostøtte altså har meget mere erfaring , redskaber osv til at tage sådan en snak, end mig der måske kommer til at springe en sikring, fordi jeg bliver så frustreret, for jeg ønsker jo heller ikke at råbe af hende og være ond, men jeg ønsker altså stadig problemet løst.

    Ja det er synd, men det ændre bare ikke på at det er en rigtig træls og upassende adfærd for os andre.


  • #21   8. aug 2018 Canmax: Om de kan læse aner jeg ikke, der hænger i forvejen en seddel på vores dør, godt nok til postnord/GLS, hvor der står at hvis det ikke kræver underskrift, må de meget gerne bare sætte pakken foran døren, så vi ungår at vores hunde går gø amok ( de kommer ofte ret tidligt , og gider ikke at de vækker alle naboerne, og gider egentlig heller ikke selv vækkes smiley )

    Jeg tror så også at hvis vi hiver batteriet ud af ringklokken, så banker hun bare på i stedet.



  • #24   8. aug 2018 John: Det er det virkelig også. Vi har sgu bare ikke rigtig vundet i nabo-banko efter vi er flyttet smiley

    Der hvor vi boede før, havde vi et super godt forhold til alle naboerne, især de to lige ved siden af, hvor den ene var en ældre herre der spille Cello, det var SÅ hyggeligt, han spillede i kirken til vores bryllup. Og ham til den anden side var også super sød, og gav nogle gode grin når han ind imellem væltede rundt stangbarcardi smiley


  • #26   8. aug 2018 Canmax: Haha, bostøtten ville ikke opdage sedlene, der er kun 4 lejligheder her i opgangen, og de bor på 1 sal, så man kommer slet ikke forbi vores dør for at gå op af trappen.

    Nicole: Ja det kan selvfølgelgi godt være , jeg tænker bare at der er så meget de ikke kan finde ud af, så det ville da være meget bedre for dem. Det er jo fint at man også kan bo for sig selv , selvom man har handicaps af den ene eller anden slags, men det er sgu bare ikke særlig optimalt for naboerne, hvis personener ikke kan finde ud af de sociale spilleregler. Kan man sagtens finde ud af de sociale spilleregler, eller i hvert fald ikke være til gene for andre, så syntes jeg det er super at handicappede og psykisk syge ( det er jeg jo også selv) bor for sig selv, for det giver da helt sikkert en masse godt. Jeg syntes bare ikke det er særlig optimalt når det så går udover naboerne.


  • #29   8. aug 2018 Grundlæggende syntes jeg jo det er skide synd for dem, men det ændre bare ikke på at det også er pisse irriterende.

    De har som skrevet også en hund, og den er så understimuleret at det halve kunne være nok. Den får lige en tur rundt om blokken et par gange om dagen, og det er det. Den gøer så afsindig meget at det er til at blive vanvittig af, både udenfor og inde i lejligheden. Den er klasseeksemplet på alle fordomme om gravhunde, et arrig lille hysterisk bæst, det er jo sådan set skide synd for den. Og det er desværre bare umuligt at undgå den hund hver gang, for ofte står hun i døren i opgangen eller på stien ind til opgangen og bare kigger på en, mens den der hund snerre, gøer og viser tænder og løber HELT ud i fuld line, så kan man så ellers stå der med egne hunde i HELT kort snor helt op af egen dør, eller stå udenfor lidt væk og vente på at hun gider flytte sig, så man kan komme forbi. Det er bla også en af grundene til jeg altid går en anden vej hvis muligt, når jeg møder hende på luftetur, for jeg vil simpelthen ikke risikere at mine hunde skal få hak i tuden af den, eller risikere at mine hunde en dag siger fra, så det skærmer jeg dem fra, men som sagt det er bare ikke altid muligt at undgå.


  • #31   8. aug 2018 Jeg ved nu ikke hvor tålmodig jeg er, jeg vælger nok nærmere bare ikke at handle på alle mine frustrationer smiley Har flere gange spurgt om hun ikke godt vil holde den hund i kort snor, når der kommer andre mennesker og/eller hunde, men ja det fiser ligesom bare ikke ind. Har også flere gange både spurgt pænt og snerret, om hun gider flytte sig så vi kan komme forbi, og det har ligesom heller ikke ændret på noget.
    Og det er jo bla. derfor jeg tror det vil have nogen som helst effekt at jeg selv tager snakken, for det er jo blevet modbevist flere gange at det intet ændre, og igen der må en bostøtte ligesom have bedre erfaring og flere redskaber end mig.


  • #32   8. aug 2018 I stedet for seddel med tekst, så print et billede/piktogram af "forbudt at ringe på" og sæt på døren.


  • #33   8. aug 2018 Jeg tror bare at hun så vil banke på døren . Jeg tænker bare det har jo ikke skræmt hende væk at jeg har snerret af hende og nærmest smækket døren i hovedet af hende, at jeg har sagt vi sover, at jeg har sagt min mand sover , at min mand ikke er hjemme osv osv osv.

    Men det kunne da godt være at jeg skulle prøve, hvis det kunne hjælpe ville det da være skønt.


  • #34   8. aug 2018 Så denne i stedet for ringeklokke og med dansk tekst, hvis der skal tekst på.

    profilbillede
  • #35   8. aug 2018 I mit arbejde med børn og unge med autisme og bl.a. mental retardering er pecs (piktogrammer) meget benyttet og de forstår oftest pecs fremfor noget skrevet, så det er da forsøget værd. smiley

  • #36   8. aug 2018 Det vil jeg helt sikkert overveje at afprøve , for som skrevet kunne det hjælpe ville det jo være fantastisk smiley

  • #37   8. aug 2018 Ja prøv en gang. Det skader i hvert fald ingen steder. Håber I snart får lidt ro. smiley

  • #39   9. aug 2018 Jeg vil faktisk hellere have at naboerne hiver fat i min bostøtte end i mig..

    Men det er mere pga min angst smiley

    Nogle ville blive sure over man ikke bare selv siger det smiley


  • #40   9. aug 2018 Nicole : Øv det lyder dælme ubehageligt !!! Det er jo skide synd for folk der f.eks er retarderet, men det ændre jo bare ikke på at deres adfærd kan være total upassende.

    Da jeg var ude og gå eftermiddagstur med Ozzy, var hende fra 1 salen selvfølgelig også ude med deres hund, og hun valgte at stå for enden af en sti og bare glo på os med hendes hysteriske gravhund hoppende rundt i fuld længde i flexien, der valgte jeg så som så mange andre gange at gå tværs over plænen, for at være sikker på at deres hund ikke kan komme til mine.
    Da jeg kom retur på modsatte side af plænen, stod hun præcis samme sted som da jeg gik forbi hende sidst. Det er sådan ca deres måde at lufte den hund på, stå stille et sted og så bare lade hunden fise rundt i flexilinen, eller gå rundt om blokken. Der er sgu intet at sige til den hund er som den er.


Kommentér på:
Hvad pokker gør man ?

Annonce