{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
669 visninger | Oprettet:

Sammenføring af katte {{forumTopicSubject}}

Det drejer sig om mine forældres hunkat, der bliver udekat/strejfende. Hun er nu så gammel at hun snart kan bevæge sig længere væk fra huset, og de vil gerne præsentere den for naboens hankat (også udekat) på en ordentlig måde, siden de ikke har mødtes endnu.

Hvordan ville I præsentere disse to (begge neutraliserede) udekatte for hinanden?
Jeg tænker det er rimelig svært, hvis ikke det foregår under kontrollerede forhold, og det er det næppe, for man har reelt ingen kontrol over hvordan de møder hinanden.

Men er der alligevel noget, man kan gøre for at præsentere dem for hinanden, eller skal man bare lade dem møde hinanden som de nu kommer til?


(og ja, jeg kunne også indvende en masse om at.. hvis du vil have din kat skal være tryg, så hold den inde/byg voliere/tag den ud i snor, er du bange for at den skal få knubs så tag ansvar for den og lad være med at sætte den ud til det.. men sådan gik det ikke, for det er ikke min kat)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammenføring af katte
  • #1   3. nov 2018 Katte er meget territoriale, så der er vist ikke rigtig nogen "god" måde at gøre det på. Fordelen er, hvis de begge er neutraliserede, og at de er af forskellig køn. Men ellers kan de blot håbe, at hun ikke får klø af hankatten, der var der først.

  • #2   3. nov 2018 Jeg tænker også at katten ikke er flokdyr, så det er vel ikke så naturligt for dem, som det er med hunde?
    Jeg tror bare gerne de vil overvære det, første gang kattene møder hinanden


  • #3   4. nov 2018 Så må de tilbringe noget tid i haven den første tid. Så føler katten sig også mest tryg. smiley

  • #5   4. nov 2018 katte er bestemt ikke flokdyr. De nedstammer fra solitære arter af vildkatte. De lever alene undtagen ved parring

    men tamkatte er domesticerede. derfor har de fået en række træk som tamdyr deler, herunder øget tolerance for artsfæller og andre arter såsom mennesker og hunde

    i dette tilfælde må kattene finde ud af det selv. måske går det godt, måske ikke. Jeg ville indhegne og holde hunnen ved mig. udeliv er farligt. naboens han er sandsynligvis det mindst farlige hun møder. fertile strejfere, biler, mennesker....


  • #6   4. nov 2018 Der har faktisk været lavet undersøgelser, der viser at f.eks. gårdkatte har en høj grad af interaktion mellem sig, som går langt ud over at de tolererer hinandens tilstedeværelse, så man skal nok passe på med at konkludere noget sikkert.

    Jeg har også selv haft en kat (kastreret hankat) som helt klart havde en "ven" i nabolaget. De opsøgte aktivt hinanden og færdedes ofte sammen.


  • #7   4. nov 2018 Ja de er domesticerede kim. Jeg har studeret katte store og små og gør stadig og selvom du domesticerede skifter du ikke ophav. Leslie Lyons har kortlagt kattens genom. modsat hundens hvis ophav vi ikke kender så skal man være forsigtig er det ved tamhunden

    de sociale møder er beskrevet af Dennis turner mfl. nogle mener det skyldes domesticeringen, andre at de sidder steder der fodres

    et solitært dyr som en ræv ændre sig også ved domesticering. det bliver de ikke flokdyr af heller.

    kun kurilian bobtail blandt tamkatte er flokdyr og sociale. De stammer fra en ø og mangler halen. De danner grupper som løver. Jeg måtte gå af med vores da hans ven Nanoq døde fordi han sørgede sådan. man mener de danner flokke fordi de har brug for at jage sammen pga manglende hale

    felis catus tilhører iflg linnes opdeling felidae. nogle kalder den felis domesticus. Den debat er interessant altså om man skal skifte gruppe og klasse pga domesticeringen for så skal hunden også kaldes canis domesticus... men indtil videre er det felis catus. og ja jeg er nørdet om katte. kan tilføje at mindst 28 vildkattearter indgår i din tamkat derhjemme og at flere af dem slet ikke kan tæmmes uanset du flasker dem op.

    men domesticeringen er et stærkt redskab smiley se bare belayev og hans ræve

    et PS da Nanoq døde havde for boet med ham i 10 år som indekat og Tara i 12 år. De sørgede i tre dage så fortsatte de med at mele egen kage. Toulouse kom sig aldrig. først da han skiftede miljø glemte han Nanoq. aslan savner ham også og de to sidste havde kun kendt Nanoq i tre år. ejere tillægger ofte hankatte en masse og ja de kan blive venner men i bund og grund er de rendyrkede opportunistister.

    jeg synes det gjorde ondt at se hvor ligeglade de to hunner var. men det er en kat ret ligeglad med. Jeg savnede som menneske. De gjorde det de var designet til. et lille studie i ren Darwin i mit eget køkken..... grundet den adfærd er tamkatten en succesfuld art uden menneskers hjælp mens kurilian ville have det svært hvis deres ø eller de mennesker der passer dem forsvandt i morgen. Det samme med tamhunde som for størstedelen i vild tilstand stadig er afhængige af mennesker for at overleve...affald og lossepladser altså. tankevækkende og spændende

    om disse to nabokatte vil blive venner må tiden vise. Jeg synes stadig de skulle overveje et hegn


  • #8   4. nov 2018 Tak for jeres svar. Jeg tror også de vælger at tage det som det kommer. Der er vist ikke så mange andre muligheder, med mindre man vil hegne haven ind (men de vil have en strejfende kat, og det har været en tilbagevendende debat i årevis).

    Men jeg synes nu alligevel jeg ville høre, om man kunne gøre noget. De vil jo i bund og grund bare gerne gøre det rart for katten, ud fra deres egen overbevisning smiley


Kommentér på:
Sammenføring af katte

Annonce